Ilmastointi luulee auton olevan lämmin
Valvoja: Moderators
Ilmastointi luulee auton olevan lämmin
Auto: 1999 156 2.0 TS automaatti-ilmastoinnilla
Oireet: alkumatkasta puhaltaa lämmintä kuten pitääkin. Noin 30min ajon jälkeen alkaa vekotin puskemaan kylmää ilmaa ja lyö puhallusta lisää. 23.12. noin 3h ajon jälkeen vehje toimi taas niinkuin pitikin.
Minun vainoharhadiagnoosi on, että keskikonsolissa oleva lämpöanturi ei saa kabiinista "raitista" ilmaa ympärilleen, ja keskikonsolin lämmettessä anturi lämpiää => luulee, että auto on lämmin ja päättää viilentää.
Onko anturissa hajoavia osia, jotka voisi aiheuttaa tämän?
Jos on niin voiko anturia korjata?
Jos ei voi korjata niin paljonko maksaa uusi anturi?
Vaihtotyön vaikeudesta en kysele, varmasti koko auto on kasattu tuon anturin ympärille, eli purkaminen aloitettava oikeasta takapyörästä.
Eli teknistä tukea kaivataan
Oireet: alkumatkasta puhaltaa lämmintä kuten pitääkin. Noin 30min ajon jälkeen alkaa vekotin puskemaan kylmää ilmaa ja lyö puhallusta lisää. 23.12. noin 3h ajon jälkeen vehje toimi taas niinkuin pitikin.
Minun vainoharhadiagnoosi on, että keskikonsolissa oleva lämpöanturi ei saa kabiinista "raitista" ilmaa ympärilleen, ja keskikonsolin lämmettessä anturi lämpiää => luulee, että auto on lämmin ja päättää viilentää.
Onko anturissa hajoavia osia, jotka voisi aiheuttaa tämän?
Jos on niin voiko anturia korjata?
Jos ei voi korjata niin paljonko maksaa uusi anturi?
Vaihtotyön vaikeudesta en kysele, varmasti koko auto on kasattu tuon anturin ympärille, eli purkaminen aloitettava oikeasta takapyörästä.
Eli teknistä tukea kaivataan
VMP
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Ilmastoinnista en sen enempää tiedä, koska omassani ei sitä ole, mutta olikos tuossa keskikonsolin anturissa joku "puhallin" joka vetää ilmaa kabiinista?
Keskikonsolin purku ei kauhean paha ole. Ensin lämmönsäätimet kaikki jompaan kumpaan ääriasentoon. Niistä lähtee kehys vetämällä irti. Siksi siis nupit kaakkoon, että saa takaisin samaan asentoon. Sisäkierron ja takalasilämppärin napeissa on kummassakin kaksi pientä jousta, joten tarkkana etteivät katoa. Tämän jälkeen tuhkakuppi irti, on kahdella ruuvilla. Sytkän johto on liittimellä. Tuhkakupin takana on kaksi kiinnitysruuvia. Vaihdekepin pussin alla on neljä ruuvia ja radion molemmin puolin yksi. Hätävilkkukytkin on myös liittimillä, kannattaa merkata ylös, miten liittimet (2 kpl) on. Tämän jälkeen keskikonsoli irtoaa varovasti heiluttelemalla. Ja nyt kun keskikonsoli on auki, niin suosittelen samalla uusimaan polttimot lämmönsäätimiin ja keskikonsolin mittareihin. Maksavat varmaan luokkaa 20 senttiä kappale.
EDIT: Tais siinä radion ympäristössä olla kuitenkin neljä ruuvia.
Keskikonsolin purku ei kauhean paha ole. Ensin lämmönsäätimet kaikki jompaan kumpaan ääriasentoon. Niistä lähtee kehys vetämällä irti. Siksi siis nupit kaakkoon, että saa takaisin samaan asentoon. Sisäkierron ja takalasilämppärin napeissa on kummassakin kaksi pientä jousta, joten tarkkana etteivät katoa. Tämän jälkeen tuhkakuppi irti, on kahdella ruuvilla. Sytkän johto on liittimellä. Tuhkakupin takana on kaksi kiinnitysruuvia. Vaihdekepin pussin alla on neljä ruuvia ja radion molemmin puolin yksi. Hätävilkkukytkin on myös liittimillä, kannattaa merkata ylös, miten liittimet (2 kpl) on. Tämän jälkeen keskikonsoli irtoaa varovasti heiluttelemalla. Ja nyt kun keskikonsoli on auki, niin suosittelen samalla uusimaan polttimot lämmönsäätimiin ja keskikonsolin mittareihin. Maksavat varmaan luokkaa 20 senttiä kappale.
EDIT: Tais siinä radion ympäristössä olla kuitenkin neljä ruuvia.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Sen anturin kanssa samassa paketissa on pieni puhallin, jonka homma on imeä kabiinista ilmaa anturille. Jos puhallin ei toimi niin auturi alkaa käytännössä mittaamaan kojelaudan rakenteiden lämpötilaa. Paketti ei ollut Alfan osaksi erityisen kallis, alle sadan euron nyt kuitenkin. Kallis tietysti siihen nähden että samanlainen NTC-vastus maksaa elektroniikkaputiikissa 50 senttiä ja pieni laitetuuletin kait pari euroa.
- Epäkelpokeräilijä -
Tehokkaana kaverina jatkoin harjoituksia, anturi oli pölyn peitossa, puhallin oli imenyt itseensä samaa möhnää.
Puhdistin anturin ja puhaltimen => ei apua
Voiko tuota anturia testata millään keinolla, ihan suoraan ei viitsisi anturikauppaan hipsiä?
Lämmön säätö siis mielestäni toimii, jos namiskan kääntää kaakkoon, lämmintä tulee.
Puhdistin anturin ja puhaltimen => ei apua
Voiko tuota anturia testata millään keinolla, ihan suoraan ei viitsisi anturikauppaan hipsiä?
Lämmön säätö siis mielestäni toimii, jos namiskan kääntää kaakkoon, lämmintä tulee.
VMP
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
CarData CD antaa In car temperature sensorille seuraavat vastukset eri lämpötiloissa:mattijus kirjoitti:Voiko tuota anturia testata millään keinolla, ihan suoraan ei viitsisi anturikauppaan hipsiä?
0 C n. 33kΩ
25 C n. 10kΩ
50 C n. 3,5 kΩ
En tiedä voiko noihin luottaa, enkä ole kyseisestä laitteesta ikinä niitä mitannut, mutta jos on apua, niin hyvä.
Pistetään tähän samaan ketjuun kun on vähän samanlaista ongelmaa. Mulla toi automaatti-ilmastointi tuntuu välillä olevan ihan unessa. Eli ei ala puhaltamaan lämmintä, vaikka koneen lämmöt on ihan normaalit ja kabiinissa kuitenkin kylmä. Sitten kun pistää lämmönsäädön maksimille, niin alkaa tulemaan lämmintä kabiiniin. Sitten kun kääntää takaisin normaaliasentoon niin se toimii normaalisti kuten kuuluukin. Mutta siis outoa, että tuota pitää ikäänkuin herätellä vääntelemällä nappuloita. Ei varmaan ole ihan normaalia toimintaa?
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
No, pistetään vaikka tähän ketjuun. En oikein ole tyytyväinen 156:n automaattisen ilmastoinnin toimintaan. Matka-ajossa ensin menee ihan kivasti, kunnes auto ilmeisesti saavuttaa halutun lämpötilan. Tämän jälkeen ilmastointi alkaa puskemaan huomattavasti viileämpää ilmaa ja pakosti joutuu ruuvaamaan lämpötilaa lämpimämmälle. Asteikko vaan meinaa loppua kesken pidemmillä matkoilla.
Vika tuntuisi olevan selkeästi sisätilan lämpöanturissa, mutta kun vaihdoin senkin jo männä vuonna. Vai onko tuo toiminta tosiaan noin kulmikasta? Vilu tulee perkeles.. No, eipä noita matka-ajoja nykyisin hirveästi ole. Toisessa autossa on manuaalinen ilmastointi ja sen kanssa tulee paremmin toimeen.
Vika tuntuisi olevan selkeästi sisätilan lämpöanturissa, mutta kun vaihdoin senkin jo männä vuonna. Vai onko tuo toiminta tosiaan noin kulmikasta? Vilu tulee perkeles.. No, eipä noita matka-ajoja nykyisin hirveästi ole. Toisessa autossa on manuaalinen ilmastointi ja sen kanssa tulee paremmin toimeen.
Senza cuore saremmo solo macchine
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
huomasin itse nyt ekaa kertaa saman kun ajoin viime viikonloppuna savonlinnaan, sai koko ajan olla ruuvaamassa kuumemmalle... täysillä puhaltaa kyllä kuumaa ilmaa ja pidin hetken täysillä ja palasin 22 asteeseen niin sitten toimi hyvin loppumatkan...hagger16 kirjoitti:No, pistetään vaikka tähän ketjuun. En oikein ole tyytyväinen 156:n automaattisen ilmastoinnin toimintaan. Matka-ajossa ensin menee ihan kivasti, kunnes auto ilmeisesti saavuttaa halutun lämpötilan. Tämän jälkeen ilmastointi alkaa puskemaan huomattavasti viileämpää ilmaa ja pakosti joutuu ruuvaamaan lämpötilaa lämpimämmälle. Asteikko vaan meinaa loppua kesken pidemmillä matkoilla.
Vika tuntuisi olevan selkeästi sisätilan lämpöanturissa, mutta kun vaihdoin senkin jo männä vuonna. Vai onko tuo toiminta tosiaan noin kulmikasta? Vilu tulee perkeles.. No, eipä noita matka-ajoja nykyisin hirveästi ole. Toisessa autossa on manuaalinen ilmastointi ja sen kanssa tulee paremmin toimeen.
pitäs vissiin vaihtaa se anturi, jos se jeesais! paljos se makso sillon ku ostit sen?
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
^Sen verran jo aikaa kun vaihdoin tuon anturin, että ei ihan tarkalleen muista. Olisko ollut 80€? Joku muu ehkä muistaa? Onhan sillä kokoonsa nähden tietty hintaa..
Tuli jo mieleen, että möivätköhän rikkinäisen anturin, kun ei mitään auttanut. Missäs muualla tuossa voisi olla vika? Saakohan tuota ilmastointia muutettua mitenkään manuaaliksi, niin ettei auto tekisi omia päätelmiään, vaan lämpötila säätyisi vain potikasta?
Tuli jo mieleen, että möivätköhän rikkinäisen anturin, kun ei mitään auttanut. Missäs muualla tuossa voisi olla vika? Saakohan tuota ilmastointia muutettua mitenkään manuaaliksi, niin ettei auto tekisi omia päätelmiään, vaan lämpötila säätyisi vain potikasta?
Senza cuore saremmo solo macchine
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyllä tuo minulla piti lämmöt sen verran hyvin ettei koko härveliä tullut edes ajateltua. Puhallinnopeuden muuttelussa tuo tosin piti aika varovaista linjaa.
Murtomies oli päättänyt viedä GTV:stä radion lisäksi sumuvalojen kytkimet ja sisälämpötila-anturin (!), uusi maksoi muistaakseni jotain 60 euroa. Siinähän tulee samassa pötikässä anturin lisäksi pieni puhallin joka kierrättää sisäilmaa anturin kautta.
Murtomies oli päättänyt viedä GTV:stä radion lisäksi sumuvalojen kytkimet ja sisälämpötila-anturin (!), uusi maksoi muistaakseni jotain 60 euroa. Siinähän tulee samassa pötikässä anturin lisäksi pieni puhallin joka kierrättää sisäilmaa anturin kautta.
- Epäkelpokeräilijä -
hagger16 kirjoitti:Saakohan tuota ilmastointia muutettua mitenkään manuaaliksi, niin ettei auto tekisi omia päätelmiään, vaan lämpötila säätyisi vain potikasta?
Automaatti-ilmastointi on näitä juttuja, jotka minun puolestani voi toivottaa alimpiin kerroksiin. Joutaisi sinne oikeastaan ilmastoinnin kompressorit kaikkineen, kun tarkemmin ajatelee - siis ainakin täällä Suomessa - saisi senkin tehon moottorista tien pintaan, vaika sitten toisikin samalla kuljettajalle hien pintaan. Voi kun joku tekisi mulle yksinkertaisen auton!
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Autossa autom.ilmastointi. Ongelma: Kun ajelee "pitkää matkaa" , 22C , auto ja jalka/tuulilasi , puhaltaa kylmä->kuuma->kylmä->kuuma , ei osaa pitää tasasena lämpöä kuin harvoin. Kun on sopiva lämpötila,alkaa yhtäkkiä puskeaan tulikuumaa sisään ja sitten hetken päästä kylmää kun alkaa hiki valumaan, vaikka en koske mihinkään säätöön.
Ongelma2: Tuulilasille ei tule ilmaa ollenkaan,kaikki muut koitin ja ilmaa tulee niinkuin pitää. Missä vika ?
Ongelma2: Tuulilasille ei tule ilmaa ollenkaan,kaikki muut koitin ja ilmaa tulee niinkuin pitää. Missä vika ?
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
liikkuuko läppien säätömoottorit hyvin?niihin pääsee repsikan puolelta käsiks.voisko lämpötunnistimissa olla katkos ja sen takia ei aina tiedä kuinka lämmintä ilmaa puhaltaa.siä putkistoissa oli muistaakseni 2 pientä vastusta+sen ritilän takana siinä lämmön säätimien lähellä.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Ilmastointi luulee auton olevan lämmin
Homma selvitetty,eli ongelma oli EI ilmaa tuulilasille ja jalkoihin,vaikka säädintä kääntelee miten,ja lämpötila vaihtelee vaikka ei koske mihenkään.
Kojelaudan keskellä oleva "ritileikkö" (ylhäällä siis) pois,alta paljastuu ilman säätöläppä. Siinä on ympärillä kumitiiviste.
Kun kääntelee nupista asentoja (naama,jalka-naama,jalka) niin läppä kääntyy,eli kolme eri asentoa.
Kumitiiviste hiersi muoviin,jonka toisella puolella on soittimenperse (hifi-asennusten takia soittimen takana on paljon johtoa joten muovi johon läpän kumitiiviste hiersi oli hiukan "painautunut" ulospäin).
Kun läppä oli jumissa,se jäi keskiasentoon ja nyki siinä hetken,jotenka ilmaa tulee jonkun verran naamaan,muualle ei lainkaan vaikka nuppia miten väänteli. Samalla kuuma ilma jää "pyörimään" läpän alueelle -> kuumenee ja anturi mahdollisesti kuumenee myös -> alkaa puskemaan kylmää yhtäkkiä ja sitten taas kuumaa.
Koitin paperinpalalla niin flekti pyörii sisälämpöanturin sisällä.
Otin siis mattopuukolla läpän kumitiiviisteestä slaissin pois ja samalla rasvasin "saranat". Nyt pelaa !
Ohessa video havainnollistamiseksi -> KLIKS !
Kojelaudan keskellä oleva "ritileikkö" (ylhäällä siis) pois,alta paljastuu ilman säätöläppä. Siinä on ympärillä kumitiiviste.
Kun kääntelee nupista asentoja (naama,jalka-naama,jalka) niin läppä kääntyy,eli kolme eri asentoa.
Kumitiiviste hiersi muoviin,jonka toisella puolella on soittimenperse (hifi-asennusten takia soittimen takana on paljon johtoa joten muovi johon läpän kumitiiviste hiersi oli hiukan "painautunut" ulospäin).
Kun läppä oli jumissa,se jäi keskiasentoon ja nyki siinä hetken,jotenka ilmaa tulee jonkun verran naamaan,muualle ei lainkaan vaikka nuppia miten väänteli. Samalla kuuma ilma jää "pyörimään" läpän alueelle -> kuumenee ja anturi mahdollisesti kuumenee myös -> alkaa puskemaan kylmää yhtäkkiä ja sitten taas kuumaa.
Koitin paperinpalalla niin flekti pyörii sisälämpöanturin sisällä.
Otin siis mattopuukolla läpän kumitiiviisteestä slaissin pois ja samalla rasvasin "saranat". Nyt pelaa !
Ohessa video havainnollistamiseksi -> KLIKS !