Ongelmaa pyörien kiinnityksessä...
Valvoja: Moderators
Ongelmaa pyörien kiinnityksessä...
Kuinka pitkä pultti kuuluu olla Alfan alkuperäisten aluvanteiden kiinnityksessä!?
Ostin pultteja Delta-Autosta ja siellä sanottiin, että heidän alkuperäiset pultit, joissa pulttiosa, kartion alalaidasta eteenpäin, on 28mm, on oikea pultti!
Eipä vaan ollut, pyörä on kahdesti irronnut ja nyt en enää moisilla pulteilla ajele!
Kuka tietää ja mistä niitä saisi!?
Ostin pultteja Delta-Autosta ja siellä sanottiin, että heidän alkuperäiset pultit, joissa pulttiosa, kartion alalaidasta eteenpäin, on 28mm, on oikea pultti!
Eipä vaan ollut, pyörä on kahdesti irronnut ja nyt en enää moisilla pulteilla ajele!
Kuka tietää ja mistä niitä saisi!?
- Liitteet
-
- 23062011261.jpg
- (59.15 KiB) Tiedosto ladattu 3392 kertaa
Viimeksi muokannut kamale, 01 Loka 2011, 23:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aakkoset...
A niin kuin Alfa, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL ja Canon...
A niin kuin Alfa, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL ja Canon...
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Kun vanne on irti lyö pultti vanteeseen kiinni ja katso montako milliä/kierrettä on näkyvillä. Neljä kierrettä on turvallinen minimimäärä. Myös pitää tarkistaa ettei vanteen ja navan väliin jää paljoa likaa, soviterengas voi jäädä huonosti, mitä sulla ei tietenkään ole. 120nm kannattaa laittaa kireydeksi, ja tarkistaa n.50km jälkeen. Sillä ei ole merkitystä mistä ostat pultit kunhan niissä on oikea kierre eli 1.25, 1.5 tai 1.75, pituus se oikea minkä katot, ja kartio joko pallo tai normaali. Niin, ja tarkasta että sulla on ehjät navan kierteet.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Alkuperäisissä 164 aluvanteiden pulteissa pituus kartion lopusta on muistaakseni 38 mm tai 35 mm. Deltan myymät ovat varmaan 156:n joissa aluvanne kiinnityskohdasta on hieman ohuempi ja näin lyhyempi pultti käy. Kierteen nousu on 1.25 ja hyvä olisi että pultti kiertyisi ainakin 6 kierrosta, ennenkuin ottaa kiinni. Kartio taitaa olla sama.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Itse vaihdoin 155 pultit 156 pultteihin. Sitähän en tiedä saako noin tehdä, mutta pyörät on kestäneet kiinni.
Nuo kesävanteet mitkä mulla on, ei kiristy noilla alkuperäisillä 155 pulteilla, ja siksi laitoin toiset pultit.
Saattaa joutua jostain ostamaan talvi vanteisiin uudet alkuperäiset kunhan käy vaihtamaan niitä.
Nuo kesävanteet mitkä mulla on, ei kiristy noilla alkuperäisillä 155 pulteilla, ja siksi laitoin toiset pultit.
Saattaa joutua jostain ostamaan talvi vanteisiin uudet alkuperäiset kunhan käy vaihtamaan niitä.
Life is too short to drive boring cars.
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Ongelma pyörien kiinnityksessä
Mulla on samanlainen vanne 164:sessa varapyöränä 5 pulttisena, sen pituus on kartion juuresta 37 mm.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
aluvanteet pysyy kiinni pyöränpultin kiristysmomentin aiheuttaman venymän kimmovoimalla. Peltivanteen pysyvyys tehostuu vanteesta itsestään johtuvasta jousivoimasta. Jos vastinpinnat ovat suorat ja puhtaat, vanne keskittyy oikein, kartiot ovat siistit ja oikeat ja pultit ovat oikean mittaiset eikä silti meinaa pysyä oikealla kiristysmomentilla niin sitten pari vaihtoehtoa tulee mieleen: pultit on vedetty josku liian piukalle murtorajan yli jolloin kimmovoima on surkea, tai sitten on käytetty tovi liian lyhkäisiä pultteja jolloin muutama takakierre siellä navalla on ruostunut ja sitten kun laitetaan oikean mittainen niin venymä jää liian pieneksi sekä pultti saa jo kiristettäessä siipeensä koska siihen kohdistuu väärä voima.
-meni paasaamiseksi-
-meni paasaamiseksi-
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ongelmaa pyörien kiinnityksessä...
Nyt olisi tarvetta näille pulteille. Onkos kellään jäänyt nurkkiin pyörimään EHJIÄ tälläisiä? Omastani kahdesta pultista kierteet sökönä eikä saa talvi renkaita alle
Life is too short to drive boring cars.
Re: Ongelmaa pyörien kiinnityksessä...
Jos tarvitset normaalimittaisia peltivannepultteja, niin niitä saa Motonetista, ja normaalimittaisia aluvannepultteja saan rengasliikkeistä esim. Vianorilta, mutta jos tarvitset pitkiä, niin niitä sitten seuraavasta linkistä 22-60mm!
http://kauppa.completos.fi/PublishedSer ... 7&pagenr=2" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kauppa.completos.fi/PublishedSer ... 7&pagenr=2" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Aakkoset...
A niin kuin Alfa, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL ja Canon...
A niin kuin Alfa, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL ja Canon...
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ongelmaa pyörien kiinnityksessä...
^Eli siis tarvitsen 155 alkuperäisiin vanteisiin käyvät pultit. Tuolla completoksella näyttää olevan melko hyvä valokoima. Kiitos siitä
Life is too short to drive boring cars.
Re: Ongelmaa pyörien kiinnityksessä...
Aakkoset...
A niin kuin Alfa, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL ja Canon...
A niin kuin Alfa, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL ja Canon...
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Re:
En sinänsä epäile tätä, mutta koskaan ei mihinkään autoistani ole käytetty momenttiavainta renkaanvaihdossa.stoichiometric kirjoitti:aluvanteet pysyy kiinni pyöränpultin kiristysmomentin aiheuttaman venymän kimmovoimalla. Peltivanteen pysyvyys tehostuu vanteesta itsestään johtuvasta jousivoimasta.
Entiedä mihin rengasfirmojen pyssyt on säädetty, mutta samalla menee kaikki.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Re: Re:
Johonkin "järjetön" asentoon perinteisesti. Oikeassa momentissa olevan alu- ja peltivannepultin avaa normaalilla 1/2" räikkäavaimella ilman että tarvitsee liikaa reuhtoa, ja kas kummaa eivät ne pultit ole mihinkään löystyneet. Aluvanteiden jälkikististyskin on käytännössä tarpeetonta jos navan puhdistaa irtoruosteesta ja liasta, vaikka jälkitarkastuksen teenkin aina ~ viikon päästä.beetta julia kirjoitti:Entiedä mihin rengasfirmojen pyssyt on säädetty, mutta samalla menee kaikki.
Aiemmin käytin kiristyksessä momenttiavainta, mutta muutaman vuoden kaikki pyöränpultit olen kiristänyt ihan 1/2" räikällä. Sen sopivan momentin on oppinut jo tuntemaan.
En tyytynyt tavanomaiseen.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: Ongelmaa pyörien kiinnityksessä...
Samaa mieltä noista momentium avaimista.Normi ristikko avaimella kiinni(kaikki mikä miehestä irtoaa) niin alu kuin peltivanteet.Aluksi siis vanne risti kiristellen,ja lopuksi voimakiristys.Ei ole 15v aikana ainuttakaan pulttia/kierrettä mennyt.
Mikä muuten siinä on,että aluvanteissa pitäisi momentti avainta käyttää?Essonbaarissa puhutaan,että aluvanne voi mennä kieroksi Mitenköhän kireys siihen vaikuttaa
Mikä muuten siinä on,että aluvanteissa pitäisi momentti avainta käyttää?Essonbaarissa puhutaan,että aluvanne voi mennä kieroksi Mitenköhän kireys siihen vaikuttaa
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Ongelmaa pyörien kiinnityksessä...
Ei kieroksi, mutta voi murtua reiän ympäriltä.
Re: Ongelmaa pyörien kiinnityksessä...
Ja kannattanee katsoa, kuinka paksu aluvanne on reikien kohdalta! Toiset on todella paksuja ja vaativat pitkät pultit ja toiset ovat melkein verrattavissa peltivanteisiin ja sellaiset ei varmaankaan kovia kiristyksiä kestä!
Aakkoset...
A niin kuin Alfa, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL ja Canon...
A niin kuin Alfa, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL ja Canon...
Re:
DaViega kirjoitti:rengasliikkeistä
Vianorista Niittykummusta ainakin sai vain 28mm!
Aakkoset...
A niin kuin Alfa, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL ja Canon...
A niin kuin Alfa, B niin kuin BMW ja C niin kuin CL ja Canon...
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: Ongelmaa pyörien kiinnityksessä...
Ehkä pulttipyssyllä rynkyttäen,mutten jaksa uskoa,että onnistuu ristikko avaimella.Jalamari kirjoitti:Ei kieroksi, mutta voi murtua reiän ympäriltä.
Toisaalta jotkut saa rikki ratakiskonkin
Re:
Ylläoleva kannattaa lukea ajatuksella ja huolella. Siinä on asiaa.stoichiometric kirjoitti:aluvanteet pysyy kiinni pyöränpultin kiristysmomentin aiheuttaman venymän kimmovoimalla. Peltivanteen pysyvyys tehostuu vanteesta itsestään johtuvasta jousivoimasta. Jos vastinpinnat ovat suorat ja puhtaat, vanne keskittyy oikein, kartiot ovat siistit ja oikeat ja pultit ovat oikean mittaiset eikä silti meinaa pysyä oikealla kiristysmomentilla niin sitten pari vaihtoehtoa tulee mieleen: pultit on vedetty josku liian piukalle murtorajan yli jolloin kimmovoima on surkea, tai sitten on käytetty tovi liian lyhkäisiä pultteja jolloin muutama takakierre siellä navalla on ruostunut ja sitten kun laitetaan oikean mittainen niin venymä jää liian pieneksi sekä pultti saa jo kiristettäessä siipeensä koska siihen kohdistuu väärä voima.
-meni paasaamiseksi-
Alumiinin ja sen seoksienkin kimmomoduuli on vain kolmannes teräksen vastaavasta. Myöskään aluvanteen muotoilu ei tehosta kiinnityspultin venymästä johtuvaa voimaa. Kun vielä huomioidaan alumiinin suuri lämpölaajeneminen, niin kyllä se kyseenalaistettu jälkikiristys on pienen asettumisajon jälkeen paikallaan.
En muutenkaan ymmärrä, että miksei tässäkin yhteydessä voisi toimia oikein ja ohjeiden mukaan.
Kaikki "mutumomentit", mitä miehestä-lähtee, nuppi tutisee- tai kun narahtaa-momentit voivat saada vaurioita aikaan. Oikeat osat oikein kiinnitettynä oikeaan momenttiin on varmasti paras ja turvallisin ratkaisu.