Alfistipohjoosesta kirjoitti:Tuon tyyppisessä vois olla vaikka mukana. En tiedä sitten miten laki ja verotus toimisi. Autoksi kylläkin ES30.
Tai ostetaan ES30 ja arvotaan sille käyttäjä joka viikolle huhtikuun puolesta välistä lokakuun puoleen väliin. Satasen pääomalla omistajaksi, 20 euroa vuodessa yhtiövastiketta ja jokaisesta käyttökilometristä 3 senttiä. Näin saataisiin auto myös vakuutettua, katsastettua ja muutenkin ylläpidettyä.
Auton kotitalli valitaan jostain entisen Hauhon tienoolta eli läheltä Suomen väestöllistä keskipistettä, liikenteellisistä syistä ehkä kuitekin Hämeenlinnan keskustan tuntumasta tai Tampereelta, jonne on Suomen parhaat liikenneyhteydet (autolla, lentokoneella, junalla, laivalla... Hämeenlinnastakin jopa soutamalla.) Jos ei muuta sovita, auto noudetaan ja palauteaan kotitallistaan/-talliin. Ajoviikot siis arvotaan omistajien kesken siten, että sama henkilö voi voittaa auton enintään kahdesti ajokauden aikana ja enintään kolmesti kahden peräkkäisen ajokauden aikana. Viikkovoittajat voivat halutessaan vaihtaa ajovuoroja keskenään. Mikäli auto on korjaustyön tai muun fm-syyn takia pois liikenteestä, korjauksen jälkeen jatketaan vuoroja siinä järjestyksessä, missä ajaminen keskeytyi. Jos auton kolaroi, menettää yhden ajokauden ajaksi mahdollisuutensa osallistua arvontaan.
Jos auto tuottaa ylijäämää, se käytetään auton jatkuvaan paranteluun. Enemmistöpäätöksellä voidaan toki myös pienentää vastiketta / käyttömaksua.
Auton hankinnan jälkeen omistajat voivat halutessaan laajentaa omistuspohjaa alfabbs-yhteisölle suunnatulla osakeannilla. Nämä b-osakkeet voivat olla arvoltaan ja oikeuksiltaan samanlaisia tai erilaisia kuin a-osakkeet. Suunnattu osakeanti voi kohdistua myös alkuperäisiin osakkaisiin, jotka voivat näin hankkia lisäosakkeita ja osallistua arvontaan jokaisella osakekirjalla. Tällöin siis siirrytään mies ja ääni-periaatteesta osakekohtaiseen äänioikeuteen.