Mini Cooper D Countrymän business
Eli autosekoilun tulos on nyt tallissa ja hieman sekoiluksi tuokin meni. Tilasin auton nelipaikkaisena ja business-varustelulla, mutta auto on viisipaikkainen ja ilmeisesi ei-business-varusteltu

. Keskustelu on ALD:n osalta käynnissä, sillä he sekoilivat tuon paikkalukeman kanssa. Varustelusta nyt ei ota erkkikään selvää että missä meni reisille.
Mutta ite autosta. Toi Countrymän on siinä mielessä erikoisten tähtien alla hankittu, että tilasin sen näkemättä ja koeajamatta vaikka muutoin potkin hyytävän määrän renkaita ennen hankintaa. Syy oli että lähin koeajomesta olis ollu Jyväskylässä ja en saanu ujutettua koeajoa läpikulkureissuille. No tavis Miniä oon tyypannut joten tiesin suurin piirtein mitä odottaa ajossa.
Ensivaikutelmalta tuo Surf blue kokkarei valkoisine kattoineen ja sivupeileineen on varsin symppis esitys. Ei missään nimessä kaunis, mutta jotenkin hellyyttävä. Kuten kaveri sanoi, niin tuo on symppis olematta mitenkään neitimäinen. Ulkonäkö on hämmentävä, sillä auto on melkein yhtä leveä kuin pitkä. Raideväli on myös huomattavan pitkä sillä renkaat ovat ihan kulmissa. Maavaraa on sen verran että harrasteiden huonontien vaatimukset eivät tod näk aiheuta yhtä paljon pohjakosketuksia ja korjauksia kuin 159:sin kans.
Sisällä sama meno jatkuu. Kaikki on aika funkyä. Valitettavasti osa kamasta vain näyttää hyvälle, sillä suurin osa muoveista on todella kämäisiä. Siis erittäin kämäisiä. 3€ turkkilainen jogurttipänikkä on parempaa muovia. Onneksi kuitenkin ne osat jotka eniten tuntuu ovat mainioita käpistellä. Ja niistä parhaat ovat erinomainen sporttiratti ja vaihdekeppi. Samoin ikkunoiden kontrollit ovat hauskat keinukytmimet joita näprää iloikseen.
Ajossa auto on aika hauska kampes. Ohjaus on nopea, tarkka ja melko tunnokas. Se myön palauttaa ja keskittää hyvin joten motarisiivut sujuvat sen ansiosta aika hyvin. Myös moottori on erittäin jouheva liikkeellelähdöissä ja varsin pirteä tuonne motarinopeuksiin saakka. 126 kaakkia tulee vastaan vasta yli 110km/h nopeuksissa. Motarilla tuon ylittäminen on melkoisen nihkeää ala BMW 116d. Pieni tilavuus (toisin kuin ite ii6d:ssä) tulee vaan ikävästi esiin paikaltaan lähdössä. Veto on aika hengetöntä ja kytkintä joutuu luistattamaan yllättävän paljon smoothin lähdön saamiseksi. Muutoin auto joko sutii nastoilla tai meinaa sammahtaa. Muuten voimalinja on ihan mallillaan varsinkin taajamissa. Välitykset sopivat erinomaisesti Suomi-nopeuksiin ja kytkin-vaihteisto-combo toimii nopeasti ja täsmällisesti. Vaihdekepin liikerata on myös miellyttävän lyhyt ja mötikkä istuu kivasti käteen.
Ergonomia ja käytettävyys on kuin insinöörin painajaisesta. Jos italailainen ja ranskalainen logiikka vipstaakien takana on välillä erikoista, niin englantilainen (saksalaismaustein) on ihan eri sfääristä. Livenä kohtuu kornin näköinen nopeusmittari keskellä kojetaulua on kuljettajalle täysin hyödytön. Kuljettajan tuleekin tulla toimeen pienemmällä lärsäkkeellä joka on suoraan ratin kohdilla. Se on periaatteessa kierroslukumittari, mutta siinä on myös suoraan 1-sarjasta nyysitty pikku näyttö josta ilmenee nopeus ja jotain muita tietoja. Tämä täysin digitaalinen ja hitaasti reagoiva näyttö tekee kiihdyttämisestä välillä hankalaa kun nopeus vaihtuu niin viiveellä. Talviajon voi kuvitella olevan todella vaikeaa kun nestekidenäytön litkut on kohmeessa.
Muutenkin viiksien toiminta oli jo 1-sarjalaisessa erikoista, mutta tässä kaikki toiminnot on vielä hieman hankalammat. Ilmastointilaite (pihistin ja en raaskinut ottaa tyyristä automagiaa) joko puhaltaa kylmää tai kuumaa. Muita vaihtoehtoja ei tunnu olevan. Lämmityslaitenumikoita pitää painaa oikeasta kulmasta että ne liikkuvat ja silloinkin ite liike on tympeän heppoinen. Käkkäri on jäätävä kahva ja sen päälläolo jättää välillä hieman arvailun varaan. Vaikka kiskaisen sen aika voimalla ylös, niin välillä auto silti pyrkii valumaan ja jarru menee päälle vasta toisella nykäisyllä.
Penkit ja tilat ovat ihan OK-tasolla. Varsinkin kuljettajan penkki on jo perustasossa ihan OK, vaikka ei sillä nyt kovin monen sadan kilsan siivuja tee mieli yhteen putkeen tehdä. Matkustajan penkki on naksun heikompi, kiitos heikkojen säätöjen. Ajoasentoa parantaa soppella kohdalla olevat kyynärnojat ja ratin hyvät säädöt. Jännänä pointtina kierroslukumittari liikkuu ratin mukana.
Takapenkit myös liikkuvat eteen ja taakse mikä säätää takapaksia kivasti. Koska auto on leveä, niin kahdella 180cm on varsin kivasti tilaa kahden samanmittaisen takana. Takapaksi on 350l eli samat kuin golffissa. Laajennettavuutta on vain hivenen enemmän. Katolla on myös näppärät kaiteet vakiona.
Auto on ollut nyt ajossa viikonlopun ja aika vähän on tullut ajettua. Osittain perjantaina Oulun Veronassa saadun ruokamyrkytyksen takia (vanhentunutta majoneesia) mikä aiheutti pe illan/yön oksennus- ja ripulointimaratonin ja seuraavan päivän heikon suoritteen viemän ajan hukan takia. Osittain myös siksi että meitillä meinaa olla aikamoinen ikävä Mariiaa. Vaikka autossa oli oma osansa ongelmia, niin on tuo nyt aika hengettömän oloinen korvike. Toki tämä on mielestäni mielenkiintoisempi kuin Giulietta, mutta hieman harmittaa etten sittenkin ottanut 116d bemaria tässä on ehkä silti liikaa kikkailua suhteessa ajonautintoon.