Tasapainoakseleista taas kerran...
Valvoja: Moderators
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Tasapainoakseleista taas kerran...
156 TS:n tasapainoakselista on löpinää ollut vuosien mittaan aiemminkin, mutta otetaas asia taas kartalle. Onko pidemmän aikavälin kokemusta siitä, miten hihnan poisto vaikuttaa koneen kestävyyteen tai muihin ominaisuuksiin? Lievää tärinän lisääntymistä korkeilla kierroksillahan on raportoitu, mutta entä muuta? Uskallanko napsauttaa hihnan sivuleikkureilla poikki 240tkm ajetusta tessusta, vai täristeleekö kone itsensä atomeiksi?
Olispahan yksi hajoava osa vähemmän. Nokkahihnaremontti edessä vasta vuoden päästä, siinä yhteydessä pitää viimeistään ratkaista, uusitaanko enempi vai vähempi osia vai heitetäänkö "ylimääräiset" mäkeen...
Olispahan yksi hajoava osa vähemmän. Nokkahihnaremontti edessä vasta vuoden päästä, siinä yhteydessä pitää viimeistään ratkaista, uusitaanko enempi vai vähempi osia vai heitetäänkö "ylimääräiset" mäkeen...
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Sehän se, että katketessaan menee jakohihnan väliin ja sittenkään se tasapainoakselin hihna ei maksa paljoa uusia, mutta muuten saattaa tulla hintaaDaViega kirjoitti:mitä hyötyy siitä, että tasapainoakselin hihnan ottaa pois? muutenkaan ei ole kallis tikki jos vaihtaa samalla kun uusii muut hihnan kilkkeet

1.8 TS koneisella ajaessa ei sitä kaivannut, joten en usko sen tarpeellisuuteen tuossa 2.0TS koneessakaan.
Life is too short to drive boring cars.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Ajatuksena vikamahdollisuuksien vähentäminen (?!) ja kenties kierrosherkkyyden lievä parantaminen + persdynoon ne merkittävät 0,2kW lisääDaViega kirjoitti:mitä hyötyy siitä, että tasapainoakselin hihnan ottaa pois? muutenkaan ei ole kallis tikki jos vaihtaa samalla kun uusii muut hihnan kilkkeet

Vakavammin ottaen olen kuulevinani aavistuksenomaista ylimääräistä ääntä kylmässä koneessa tuolta suunnalta. Jakopää on tarkastettu, pitäisi olla kunnossa, jotenkas seuraavana vois olla houkuttavaa nyppästä tasapainoakselien hihna mäkeen.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
^Ennen jakopään remppaahan se olisi hyvä hetki kokeilla millaiseksi auto muuttuu ilman hihnaa. Ei se siitä mihkään räjähdä...kait.
Tuossa on vähän kahtia jakoa suhtautumisessa värinään. Toiset ei huomaa mitään ja toiset laittaa hihnan mahdollisimman nopeasti takaisin "helvetillisen" tärinän takia.
Hyödyt ja haitat tuossa on jo aika pitkälti tullutkin.

Tuossa on vähän kahtia jakoa suhtautumisessa värinään. Toiset ei huomaa mitään ja toiset laittaa hihnan mahdollisimman nopeasti takaisin "helvetillisen" tärinän takia.
Hyödyt ja haitat tuossa on jo aika pitkälti tullutkin.
Senza cuore saremmo solo macchine
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
kuinkakohan paljon noita "ylimääräisiä" osia insinööri on sinne suunnitellut?
fundeerasin vain noiden lohkoon ruuvattujen osien kestävytttä (myös kiinnityksen), kun ne on kuitenkin taas suunniteltu sietämään tiettty värinätaso. suoran nelosen ongelma on juuri nuo 2 kertaluokan massavoimat joita sitten tasapainoakseleilla kompensoidaan ja nuo voimat on 2L motissa jo jonkinmoisia.
fundeerasin vain noiden lohkoon ruuvattujen osien kestävytttä (myös kiinnityksen), kun ne on kuitenkin taas suunniteltu sietämään tiettty värinätaso. suoran nelosen ongelma on juuri nuo 2 kertaluokan massavoimat joita sitten tasapainoakseleilla kompensoidaan ja nuo voimat on 2L motissa jo jonkinmoisia.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Kylläpäs asiasta on foorumilla kirjoiteltukin...
Löysin vanhasta ketjusta seuraavan pätkän, joka on länsinaapurista.. Rolle oli sen suomentanutkin:alfa164 kirjoitti:Onko jollain kyseinen hihna napasahtanut poikki ennen aikojaan?
Löytyy tästä ketjusta."Soitin Alfan entiselle huoltopäällikölle, kaveri on nykyään toisen merkin huoltopäällikkö. Halusin kuulla tarinan jakohihnoista ja mitä kaikkea on vuosien aikana tapahtunut.
Kun vaurioita alkoi pulpahtamaan pinnalle soitettiin Tanskaan ja kyseltiin vastaavia ongelmia, joita ei ollut. Siellä myytiin enimmäkseen 1.6 ja 1.8 koneella oleva joista puuttuu tasapainoakselit, josta vähän ennakoitiin tulevia johtopäätöksiä.
Kahta hajonnutta konetta tutkittiin perusteellisesti ja Italialaisen teknikon avulla tultiin siihen johtopäätökseen että tasapainoakselin hihna on mennyt poikki ja sitten repinyt mukanana jakohihnan. Tämä myös selittäisi miksi tanskalaiset olisivat selvinneet ilman ongelmia.
Sama ratkaisu tasapainoakseleineen on myös Integralen koneessa, mikä löytyy myös Fiatin Coupesta jossa suositellaan kaikkien remeleiden vaihtoa kerralla eikä ongelmia ole ollut.
156 2.0 on tosin ensimmäinen tasapainoakselikone Fiatilta/Alfalta jolla on ajettu ympäri vuoden kylmissä pohjoismaiden olosuhteissa vähän suuremmassa mittakaavassa. Ne vähäiset Coupet ja Integraletkin rullasivat pääosin kesällä.
Italialaiset eivät olleet järin tyytyväisiä ongelmista, jos 2-3% autoista hajoaa kokee maine kolauksen, ja kun se vielä tapahtuu takuuaikana niin vaikuttaa se vahvasti myös tulokseen. Maine poislukien joutuu myymään 3-4 autoa että saa yhden hihnavaurion katettua.
Tutkittuaan hieman useampia vaurioita päädyttiin puolittamaan vaihtoväli kylmässä ilmastossa oleville autoille, ja tämä tapahtui tammikuussa 2005.
Huoltopäällikkö sanoi että vaihdattamalla kaikki remelit jakopäästä niin homman pitäisi olla ok, ja jos koneena on 1.6 tai 1.8 niin ei riski on erittäin pieni että ongelmia tulee.
Kaikki valtuutetut Alfa-huollot vaihtaa tänäpäivänä kaikki remmit, kiristimet ja rullat huollon yhteydessä, eli tämä pitää muistaa myös jos vaihtaa itse tai joku muu joka ei tiedä asiasta.
Uusi maahantuoja ei ole juurikaan kuullut enää ongelmista, vain muutamia osia on myyty tällaiseen remppaan vaihtovälin ollessa 60tkm."
Senza cuore saremmo solo macchine
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Tasapainoakseleista taas kerran...
Kaksi katkennutta tp-akselin hihnaa ja aikas monta hampaatonta on tullut vastaan.
Re: Tasapainoakseleista taas kerran...
Täältä löytyy Tessu, joskin 155 16V, jossa ei ole ollut TP hihnaa miesmuistiin. Koneella ajettu ~160tkm ja ei ole mitään ongelmia.. Vaikka kyseinen yksilö kiertää sen 8krpm.
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Tasapainoakseleista taas kerran...
Joo ja voishan nuo ylimääräiset jakkaratkin heittää mäkeen, yksin kun tulee kuitenkin ajeltua.. kevenis ja tehopainosuhde paranis 

Re: Tasapainoakseleista taas kerran...
Täällä samanlainen auto, 60000 km ilman TP hihnaa, enkä kyllä ko. hihnaa sinne enää laita. En huomannut mitään eroa käynnissä, kun sen poistin.Shakal kirjoitti:Täältä löytyy Tessu, joskin 155 16V, jossa ei ole ollut TP hihnaa miesmuistiin. Koneella ajettu ~160tkm ja ei ole mitään ongelmia.. Vaikka kyseinen yksilö kiertää sen 8krpm.
Coupe
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Tasapainoakseleista taas kerran...
Huomasitko mitään positiivista muutosta koneen käytöksessä?Coupe kirjoitti:Täällä samanlainen auto, 60000 km ilman TP hihnaa, enkä kyllä ko. hihnaa sinne enää laita. En huomannut mitään eroa käynnissä, kun sen poistin.Shakal kirjoitti:Täältä löytyy Tessu, joskin 155 16V, jossa ei ole ollut TP hihnaa miesmuistiin. Koneella ajettu ~160tkm ja ei ole mitään ongelmia.. Vaikka kyseinen yksilö kiertää sen 8krpm.
Coupe
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: Tasapainoakseleista taas kerran...
Kyllä minun mielestäni on kyllä aika "ryssänratkaisu" jättää tasapainoakseli pois. Tehdas on moisen kalliin rakenteen sinne tehnyt eikä se ihan ilmainen ole ollut. Laadukkaan moottorin tunnus on tasainen käynti ja värinättömyys. Riippuen värinän taajuudesta se voi olla jollain kierroksilla sellaista että osien kulumista tapahtuu.
Varsinkin perustelu hihnan kestävyydellä on ontuva. Kyllä nämä hihnat olisi saatava kestämään tai luovuttava koko ratkaisusta. Itse en hevin hihnamoottorilla varustetuttua autoa osta. Moottorin tärkein vaatimus on luotettavuus ja sitä nämä eivät tarjoa.
Varsinkin perustelu hihnan kestävyydellä on ontuva. Kyllä nämä hihnat olisi saatava kestämään tai luovuttava koko ratkaisusta. Itse en hevin hihnamoottorilla varustetuttua autoa osta. Moottorin tärkein vaatimus on luotettavuus ja sitä nämä eivät tarjoa.
Re: Tasapainoakseleista taas kerran...
eihän ton hihnan kanssa edes ole mitään ongelmia, en tajua mitä järkeä sitä on ottaa pois. Samantien voi siirtyä sitten kolmipyttysiiin 

- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Tasapainoakseleista taas kerran...
Luitko mitä ketjussa on aikaisemmin kirjoitettu? Ongelmia on ollut... Minä en näe mitään järkeä hihnaa siellä pitää.V6 kirjoitti:eihän ton hihnan kanssa edes ole mitään ongelmia, en tajua mitä järkeä sitä on ottaa pois.
Onnea vaan. Viimeksi kun autostani meinasi jakopää leipoa, oli kyseessä ketju..Esko kirjoitti: Itse en hevin hihnamoottorilla varustetuttua autoa osta.
Senza cuore saremmo solo macchine
Re: Tasapainoakseleista taas kerran...
olen ajellut yli 20 vuotta hihnamoottoreilla ja luotettavuus on aina pelannut (seassa on ollut myös 1 ketjukone) . Mutta se on hyvä jos luotat ketjuihin joita niitäkin katkeaa ja venyy ja paukkuu. Vielä kun sanot mikä auto tarjoaa 100 prosenttista luotettavuutta?Esko kirjoitti: Kyllä nämä hihnat olisi saatava kestämään tai luovuttava koko ratkaisusta. Itse en hevin hihnamoottorilla varustetuttua autoa osta. Moottorin tärkein vaatimus on luotettavuus ja sitä nämä eivät tarjoa.
Re: Tasapainoakseleista taas kerran...
luin eli kahdesta on katkennut, mutta ei mitään tietoa km määristä tai tehdyista huolloista, olen jo "jonkun" vudoen lueskellut eri foorumeita koskien 156sta, eikä tuo hihna ole ikinä ollut mikään ongelma. se on sitten eri asia jos ei ole rahaa huoltaa autoa. Ota pois vaan jos sitlä tuntuu, mutta tuskin se hihna sinne on huvikseen laitettu.hagger16 kirjoitti:Luitko mitä ketjussa on aikaisemmin kirjoitettu? Ongelmia on ollut... Minä en näe mitään järkeä hihnaa siellä pitää.V6 kirjoitti:eihän ton hihnan kanssa edes ole mitään ongelmia, en tajua mitä järkeä sitä on ottaa pois.
.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Tasapainoakseleista taas kerran...
^Okei, no ei se sitten varmaan mikään ongelma ole. Juu, ja hihna ei ole ollut paikallaan enää kuuteen vuoteen.
Senza cuore saremmo solo macchine
Re: Tasapainoakseleista taas kerran...
no se on hyvä sulle jos koet sen ongelmaksi.hagger16 kirjoitti:^Okei, no ei se sitten varmaan mikään ongelma ole. Juu, ja hihna ei ole ollut paikallaan enää kuuteen vuoteen.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Tasapainoakseleista taas kerran...
Noi mainitsemani tp-hihnan rikkoutumiset on tainnut kaikki johtua yliajalla ajelusta, ainakaan ei ole muistiini jäänyt että olisi ns. normikäytössä rikkoutunut.
Kyllä harvassa on ne hihnavauriot joita olisi tullut oikein huollettuihin autoihin, jos jakohihna olisi ihan paska ratkaisu niin tuskinpa niitä valtaosassa autoja olisi.
Kyllä harvassa on ne hihnavauriot joita olisi tullut oikein huollettuihin autoihin, jos jakohihna olisi ihan paska ratkaisu niin tuskinpa niitä valtaosassa autoja olisi.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Re: Tasapainoakseleista taas kerran...
Kyllä oma näkemyksenikin asiaan on se, että ajallaan ja ennenkaikkea oikeilla työkaluilla huollettu jakopää kestää kuten sen on suunniteltukin kestävän ja tuskimpa suunnitteluosasto on tuota tasapainoakselia sinne ihan koristeeksi suunnitellut. Kyllä sillä varmaan joku tarkoitus on, vaikkei hihnan poisjättäminen saisikaan autoa tuntumaan 2-tahti Zetorilta.
Alfaholismia vuodesta 2001
Re: Tasapainoakseleista taas kerran...
Mitäs kun sen on suunniteltu kestävän 120tkm.
Vai oliko tasapaino akselien remmillä alunperin lyhempi vaihtoväli kuin jakopäällä?
Mites noi konsernin muut rivinelosen pysyy kasassa kun ei ole lohkossa edes paikkoja tasapainotusakseleille.
Kait niillä on jotain hienostuneisuutta ja silkinpehmeää käyntiä haettu.
Muuttuiskohan noi Lankiset värinättömiksi kun laittais hihnat paikoilleen.
Itse en kyllä huomannut eroa oli kumminaiha siellä tai ei. Menee aina yhtä silkinpehmeästi.
Vai oliko tasapaino akselien remmillä alunperin lyhempi vaihtoväli kuin jakopäällä?
Mites noi konsernin muut rivinelosen pysyy kasassa kun ei ole lohkossa edes paikkoja tasapainotusakseleille.
Kait niillä on jotain hienostuneisuutta ja silkinpehmeää käyntiä haettu.
Muuttuiskohan noi Lankiset värinättömiksi kun laittais hihnat paikoilleen.

Itse en kyllä huomannut eroa oli kumminaiha siellä tai ei. Menee aina yhtä silkinpehmeästi.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Tasapainoakseleista taas kerran...
Moi, juuri on jakopää remppa päällä. Sellainen havainto vain että viimeksi kun tein tähän samaan koneeseen jakopää rempan ja laitoin uuden tasapaino hihnan ja kiristimen, niin laitoin aavistuksen kireämmälle kuin mitä ohjeissa on, eli ei tasan siihen säätövälin keskelle, vaan vähän päälle. Tällä foorumillakin oli tällaista ohjetta annettu. Sama jakohihnan kiristimelle.
No nyt kun avasin paikat, niin kiristin makasi säätövälin lopussa, eli siis pelivara loppu. Kyllähän tuokin hihna olisi vielä tietysti saattanut mennä ensi talven yli kokonaan löysäksi heittäytymättä sinne 3v / 60tkm asti, mutta kyllä nyt on hyvä mieli kun tein rempan sen puoli vuotta etuajassa.
En tiedä sitten venyykö nuo hihnat vähemmän Italian lämmössä kuin täällä Oulun korkeudella, vai onko nämä Motonetin hihnat vaan huonoja, mutta kyllä mun mielestä tuo kiristin olisi saanut vielä olla pelissä mukana.
Ps. jakohihnan kiristin oli vielä säätövälillä, nippa nappa.
No nyt kun avasin paikat, niin kiristin makasi säätövälin lopussa, eli siis pelivara loppu. Kyllähän tuokin hihna olisi vielä tietysti saattanut mennä ensi talven yli kokonaan löysäksi heittäytymättä sinne 3v / 60tkm asti, mutta kyllä nyt on hyvä mieli kun tein rempan sen puoli vuotta etuajassa.
En tiedä sitten venyykö nuo hihnat vähemmän Italian lämmössä kuin täällä Oulun korkeudella, vai onko nämä Motonetin hihnat vaan huonoja, mutta kyllä mun mielestä tuo kiristin olisi saanut vielä olla pelissä mukana.
Ps. jakohihnan kiristin oli vielä säätövälillä, nippa nappa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Tasapainoakseleista taas kerran...
Tosiaan, TP akseleilla on haettu ainoastaan silkinpehmeää käyntiä.
Vastapainoksi, se on pyörivää massaa moottorille. Tessu on melkoisesti kierrosherkempi ilman noita. Jos konetta viritetään entisestään, en voi kuin suositella niiden poistoa. Tehoerot eivät ole massiivisia (saatu se 5-10bhp pelkästään noiden poistolla), mutta luonne-ero on melkoinen. Kone kiertää noiden poiston jälkeen paljon "vapaammin". Vaikea kuvailla.
Esimerkkinä tuo oma 155, jossa on kaikki puslatkin jotain kovamateriaalia, koria jäykistelty, vehje melko matalalla, eristeistä ei ole enää tietoakaan, konetta muokattu aika paljon, niin noiden tasapainoakselien puutoksesta johtuva tärinä ei kyllä näy tai kuulu missään.
Jos kyseessä on 100% käyttöauto, jossa arvostetaan hiljaisuutta ja mukavuutta, jätä ihmeessä ne sinne paikoilleen. Niiden poisto tuottaa käyntiääneen rahinan ja ehkä vähän tärisevyyttä, mutta siinä se.
Ajatuksena monet miettii että ne on siellä "syystä", kyllä, niiden tarkoitus on pysäyttää vastavoimaa. Yksi akseli pyörii kaksi kertaa, sillä välin kun kampiakseli kerran. Jossain oli hyvä vertauskuva siitä jalkapalloon. Kampiakseli on jalka joka on potkaisemassa jalkapalloon. Se mitä nuo TP akselit tekee, on vastustava voima joka estää sen pallon liikkumisen. Jos potkaiset jalkapalloon, se sattuu paljon enemmän jos joku toinen potkasee sitä samanaikaisesti toisesta suunnasta = TP akseleiden poistosta tapahtuva voimanmuutos.
Ajan kanssa teoriassa, TP akselin poisto rasittaa alakertaa.
Käytännössä Brittifoorumit ovat täynnä Tessuja joista on TP akselit modattu tai hävitetty, eikä niiden johdosta ole kyllä yhtään kirjoitettua konevauriota vaikka vehkeillä ajettu satoja tuhansia ilman niitä. Omakin on nähnyt jo sen 160tkm, eikä TP akseleiden poistolla ole ollut mitään vaikutusta.
Jos haluaisi Tessun kanssa hipoa täydellisyyttä, yhdistettynä voimanparannukseen ja pyörivien massojen poistoon = kierrosherkkyyttä, pitäisi koko kone ottaa atomeiksi, poistaa, sekä tulpata TP akselit kokonaan hihnan poiston lisäksi ja tasapainottaa koko moottori uudelleen. Tällöin saataisiin kaikki hyöty irti, ilman teoriassa tapahtuvia seuraamuksia. Omassakaan tuota kaikkea ei nyt ole vielä tehty, saa nähdä jääkö suunnittelupöydälle. Ehkä sitten kun tuo nykyinen moottori tulee tiensä päähän ja toista versiota työstetään uusin komponentein.
Vastapainoksi, se on pyörivää massaa moottorille. Tessu on melkoisesti kierrosherkempi ilman noita. Jos konetta viritetään entisestään, en voi kuin suositella niiden poistoa. Tehoerot eivät ole massiivisia (saatu se 5-10bhp pelkästään noiden poistolla), mutta luonne-ero on melkoinen. Kone kiertää noiden poiston jälkeen paljon "vapaammin". Vaikea kuvailla.
Esimerkkinä tuo oma 155, jossa on kaikki puslatkin jotain kovamateriaalia, koria jäykistelty, vehje melko matalalla, eristeistä ei ole enää tietoakaan, konetta muokattu aika paljon, niin noiden tasapainoakselien puutoksesta johtuva tärinä ei kyllä näy tai kuulu missään.
Jos kyseessä on 100% käyttöauto, jossa arvostetaan hiljaisuutta ja mukavuutta, jätä ihmeessä ne sinne paikoilleen. Niiden poisto tuottaa käyntiääneen rahinan ja ehkä vähän tärisevyyttä, mutta siinä se.
Ajatuksena monet miettii että ne on siellä "syystä", kyllä, niiden tarkoitus on pysäyttää vastavoimaa. Yksi akseli pyörii kaksi kertaa, sillä välin kun kampiakseli kerran. Jossain oli hyvä vertauskuva siitä jalkapalloon. Kampiakseli on jalka joka on potkaisemassa jalkapalloon. Se mitä nuo TP akselit tekee, on vastustava voima joka estää sen pallon liikkumisen. Jos potkaiset jalkapalloon, se sattuu paljon enemmän jos joku toinen potkasee sitä samanaikaisesti toisesta suunnasta = TP akseleiden poistosta tapahtuva voimanmuutos.
Ajan kanssa teoriassa, TP akselin poisto rasittaa alakertaa.
Käytännössä Brittifoorumit ovat täynnä Tessuja joista on TP akselit modattu tai hävitetty, eikä niiden johdosta ole kyllä yhtään kirjoitettua konevauriota vaikka vehkeillä ajettu satoja tuhansia ilman niitä. Omakin on nähnyt jo sen 160tkm, eikä TP akseleiden poistolla ole ollut mitään vaikutusta.
Jos haluaisi Tessun kanssa hipoa täydellisyyttä, yhdistettynä voimanparannukseen ja pyörivien massojen poistoon = kierrosherkkyyttä, pitäisi koko kone ottaa atomeiksi, poistaa, sekä tulpata TP akselit kokonaan hihnan poiston lisäksi ja tasapainottaa koko moottori uudelleen. Tällöin saataisiin kaikki hyöty irti, ilman teoriassa tapahtuvia seuraamuksia. Omassakaan tuota kaikkea ei nyt ole vielä tehty, saa nähdä jääkö suunnittelupöydälle. Ehkä sitten kun tuo nykyinen moottori tulee tiensä päähän ja toista versiota työstetään uusin komponentein.