Öljyä sytytystulppien koloissa ja töhnää ilmaputkessa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
lruutu
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Syys 2003, 18:10
Paikkakunta: Espoo

Öljyä sytytystulppien koloissa ja töhnää ilmaputkessa

Viesti Kirjoittaja lruutu »

Uskalsin taas avata konetta hieman enempi kun edellisellä kerralla, joten enköhän mä kohta saa sieltä jotain levähtämään :lol: . No, kuitenkin törmäsin sytytystulppien kuntoa tarkastellessa sellaseen, että joka ikisen tulpan kolojen pohjalla oli tulpan päällä n.2cm kerros öljyä tai ainakin ihan pikimustaa vettä. Onkohan tähän jotain järkevää syytä? Luulisi ettei johda sähköä ihan samaan tahtiin kun on öljyä liittimien välissä. Mistä se öljy sinne on tullu, eli onko taas kiittäminen Deltaa vai kuuluuko siellä sitä öljyä todellakin olla? Olisiko sittenkin ollut värjäytynyttä vettä?

Imeytin öljyn pois uitetusta tulpankolosta ja mielestäni auto vääntää himppasen paremmin. Ei luulisi johtuvan siitä, että puhdistin ton läppämoottorin. Eiköhän siitä virtaa sitä ilmaa kuitenkin tarpeeks. :roll:

Toinen ihmetys johon siis törmäsin oli, kun avasin läppämoottoriin tulevan ilmaputken. Siis se musta iso letku, jonka kokokin on suoraan yöelokuvista :crazyeyes: . No kuitenkin lievästä alemmuuskompleksista toivuttuani havaitsin, että läppämoottorin läppä(?), seinämät ja putki ennen sitä ovat täynnä öljyä tai jotain muuta tummaa tököttiä. Tietääkö kukaan miksi letku on täynnä tummaa töhnää? :?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Öljyä sytytystulppien koloissa ja töhnää ilmaputkes

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

lruutu kirjoitti:Siis se musta iso letku, jonka kokokin on suoraan yöelokuvista :crazyeyes: .
:lol:

Tulppien ei pitäisi uida öljyssä. Jos ne nyt kumminkin uivat niin öljy on päässyt sinne luultavasti venttiilikopan tiivisteen kautta. Tiiviste on kumia, joten ensi hätään voisit koittaa kiristää venakopan pultit. Älä kuitenkaan mahdottomasti väännä ettei muovinen koppa halkea. Jos ei auta niin uusi tiiviste kehiin, ei ole kummoinen homma.

En usko tuolla olevan mitään vaikutusta vääntöön. Jos joku kynttilä jättää silloin tällöin sytyttämättä niin sen kyllä sitten huomaa terävänä nykäyksenä.

Imupuolen putkiin kertyvä smägmä on kampikammiosta huohotusilman mukana tullutta kosteuden ja öljyn yhdistelmää. Jöllö kannattaa siivota pois ennen kuin se jonain kuulaana pakkasyönä päättää jäädyttää huohotussysteemin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Niihin tulpankoloihin pääsee vettä ilmeisti hienosti muotoillun suojakuoren välistä, kohdasta jossa öljyntäyttökorkki sijaitsee. Itsellä oli kahdessa pytyssä (öljykorkin pääty) tulpanreiät täynnä öljynsotkuista vettä ja tämä vaikutti käyntiin selvästi. Jopa niin selvästi, että matka oli katketa juuri ennen huollon pihaa. Kun olet jo noin pitkällä, niin kannattaa katsoa ainaskin em. sylintereiden tulppien kunto, omat oli ainakin hyvin surillisessa kunnossa. Tulpathan on TS:ään melkos hintavia, mutta erokin on selvä kunnossaolevien ja puolikuntosten välillä!
Alfa Romeo Alfetta 2000 4D -82, AR 156 2.0 TS -98, AR 156 SW 2.5 V6, Piaggio Vespa LX -08

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Niin tosiaan, jos siellä tulppien koloissa ei ole öljyä vaan epämääräistä sotkua niin Alfetta&156 on varmaankin oikeassa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
lruutu
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Syys 2003, 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lruutu »

Kiitoksia hurjasti! Nyt ei tarvii panikoida, vaan voi täytyä tarkkailemaan tilannetta. Jos vaikka ei enää tulisi tulppien päälle enää mitään möhnää. Pitää varmaa kaivaa ne tulpat ulos ja kattoo onko ihan levähtäneet. Eikös noista tulpista vois vaihtaa pelkästään noi isot tulpat? Luulis että ovat "vähän" edukkaampia ja saatavuuski parempi.

Tuli muuten miellen, että tohon persdynoon varmaan vaikuttikin se, että toissapäivänä putsasin ILMin jollai elektroniikapesuspraylla :roll: . On jo niin pitkä aika siitä ettei muista.
Nyt alko juhannus. Pian kun pääsis pois töistä, paikalliseen Sittariin hakee Karhua ja :drinking:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jos kaivat tulpat irti niin varovasti sitten, niiden kiristysmomentti oli melkoisen pieni. Ainakin GTV:ssä on momentista kertova tarra kone"pellin" sisäpuolella, varmaan 156:ssakin. Ja putsaa ne tulpanreiät ennen kuin irrotat tulpat, kierteisiin/sylintereihin ei saa mennä hiekkaa tai muuta kakkaa.

Pienet tulpat taisivat olla isompia halvemmat? En kyllä ole ihan vakuuttunut onko pienillä mitään oikeaa virkaa, mutta kaipa nuo kannattaisi kaikki vaihtaa kerralla. Ei sitten pitäisi olla sen osaston murheita seuraavaan sataantuhanteen kilometriin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Varsinkin tuon pienen tulpan kiristysmomentti on todella mitätön:

10mm
PMR7A
10-12Nm

14mm
BKR6EKPA
25-30Nm

Parista tulpasta olen saanut särjettyä sen porsliinieristeen biltematulpanavaimella vääntäessäni - todennäköinen syy oli kiristys liian kovaan momenttiin.

Moottoripesuissa tulppien koloihin ainakin tulee vettä todella helposti - sen vuoksi itse ainakin jätän pesemättä ;)

Myös tuon venttiilikopan ruuvit, joita rasvis kehoitti kiristämään katkeavat helposti jos liikaa vääntää - kokemusta on - enkä momenttia muista nytkään. Tuurilla jäi sen verran kantaa näkyviin ettei tarvinnut alkaa porata ruuvia pois...
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Ai venakopan pultteihinkin on momenttiarvot jossain tarjolla? Minä olen luottanut hauismomenttiin kaikissa laakeripukkeja ja kannenpultteja vähemmän kriittisissä paikoissa :roll:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Itse ainakin väännän kaiken kiinni niin paljon kuin jaksaa ja kerta kiristys vielä perään varmuuden vuoksi ettei vaan pyöri auki tärinästä :lol:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

*naks* ja vähän takas :mrgreen:
- Epäkelpokeräilijä -

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

eltsu kirjoitti:Itse ainakin väännän kaiken kiinni niin paljon kuin jaksaa ja kerta kiristys vielä perään varmuuden vuoksi ettei vaan pyöri auki tärinästä :lol:
tuolleen kun tekee korkkaa varmasti joku paikka :P
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

V6 kirjoitti:
eltsu kirjoitti:Itse ainakin väännän kaiken kiinni niin paljon kuin jaksaa ja kerta kiristys vielä perään varmuuden vuoksi ettei vaan pyöri auki tärinästä :lol:
tuolleen kun tekee korkkaa varmasti joku paikka :P
Eikai kellään alfistilla niin paljon jerkkua löydy :mrgreen:
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Kyllä mä oon onnistunu joskus momenttiavaimellakin katkaseen kaks kannenpulttia kiristäessä. Auto tais olla Kadetti ja momentti ihan ohjekirjan mukanen...

Mutta kyllähän se taitaa karu totuus olla että ns. hauismomentilla kiristetyt pultit on 95% tapauksissa aivan liian tiukalla. Autoissa nyt harvemmin on kovin ohuita pultteja mutta esim. moposta niitä tuli joskus katkottua kun tehoputkia yms. kiristeli.

Primeran venttiilikoppa olikin fiksusti kiinni ristipää ruuveilla. Meisseliin ei saa ihan niin helposti liian kovaa momenttia... siksipä kiristinkin kopan akkukäyttöisellä ruuvinvääntimellä kun tihkui välistä öljyä :-D Tietysti tiivisteen uusiminenkin ois voinut auttaa...

Vastaa Viestiin