xenoneista viisaammat neuvokoot !

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

xenoneista viisaammat neuvokoot !

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Hox ! Ja päivän kysymys kuuluu, vaikuttavatko ballastit valojen kirkkauteen. Eli autossa on siis 10v vanhat orkkis xenonit d2s polttimoilla ja ne ovat heikkotehoiset, oikeastaan anopin hevoskärryjen myrskylyhdytkin ovat kirkkaammat.
Vaihdoin uudet polttimot (niin puskuri irti ja lyhdyt käteen) mutta sillä ei ollut sanottavaa vaikutusta ja lyhdytkin on ihan jees kuntoiset.
Voiko 35w polttimot korvata 55w polttimoilla ja vaikuttaako tuo vanha ballasti kirkkauteen.

Ideoita ?
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Itellä 156:ssa xenonit lähivaloissa(H7) ja just talven pimeyksiä varten uusin setin.....ensin pelkät polttimot( ei sanottavaa vaikutusta) ja sitten myös ballastit( näkyy huom. paremmin!!), joten kannattais ehkä uusia ne boxit!! (Tämä siis oman kokemuksen pohjalta, H7:ja palaa tasaisesti muutaman kuukauden välein, mutta jälkiasennus-Xenonit kestäneet 2,5 vuotta.....jokainen vetäkööt omat johtopäätöksensä....)
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Viesti Kirjoittaja dumo »

Eipä niillä ballasteilla hirveästi pitäisi olla vaikutusta jos valot syttyvät, eivät vilku, jne. Itse veikkaisin umpiota. Miten totesit umpion kunnon hyväksi? Se että umpion lasi on kirkas, ei vielä kerro mitään. Tyypillisesti heijastinpinta on tuon ikäisessä täysin mustunut tai poistunut paikalta ja tietysti linssi voi olla kovin samea, vaikka ei siltä näyttäisikään. Vanhat umpiot voi toki kunnostaa (heijastimen uudelleenpäällystys, lasin myllytys, linssiyksikön puhdistus jne.), tai sitten ostaa vain uudet.

Profiilin saksalaisautossa on toisella puolella 10v vanha umpio (tosin myllytetyllä lasilla), toisella puolella uusi. Kummassakin uusi laatupolttimo ja alkuperäinen 300tkm "ajettu" ballast. Uuden umpion valoteho arviolta kaksinkertainen. Jotain kertoo se, että toisen puolen umpio piirtää tyypillisen uuden auton hyvin terävän rajan, ja toisen puolen umpion kuvio loppuu ehkä puoliväliin ja rajauskin sumentunut. Ulkoisesti tarkasteltuna umpiot näyttävät samalta (myös valot päällä). Jostain syystä päädyin laittamaan uuden umpion tilaukseen myös toiselle puolelle...

55W polttimot kannattaa jättää kaupan hyllylle: Ballast/sytytinyksikkö tuskin hirveästi arvostaa "ylitehopolttimoita", lisää umpion lämpökuormaa merkittävästi, ovat laittomat - ja kaiken lisäksi vielä valoteho vain hyvin marginaalisesti parempi (tämä kuultu polttimokauppiaalta, ei omakohtaista kokemusta valotehosta).

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Viesti Kirjoittaja willez »

dumo kirjoitti:55W polttimot kannattaa jättää kaupan hyllylle: Ballast/sytytinyksikkö tuskin hirveästi arvostaa "ylitehopolttimoita", lisää umpion lämpökuormaa merkittävästi, ovat laittomat - ja kaiken lisäksi vielä valoteho vain hyvin marginaalisesti parempi (tämä kuultu polttimokauppiaalta, ei omakohtaista kokemusta valotehosta).
Xenonit ei lämpene,niin kuin halogenit. 55W on sopivampi pitkiin kuin lyhkäsiin valoihin. On meenaan niin kirkkaat että vastaantulijat hermostuu. Luulisin että umpiot on morjes

dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Viesti Kirjoittaja dumo »

Tässä puhuttiin nyt juurikin originaali-lähivalo-xenonista, joka on 35W. Tähän verrattuna 55W polttimolla lämpökuorma kasvaa vajaa 60% jos hyötysuhde edes on yhtä hyvä. Kyllä, 55W sopii pitkiin tai lisävaloihin, jos niihinkään.

Avatar
_L_T_V_
Viestit: 377
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 17:47
Car(s): Fiat Linea T-jet, 156 V6
ex Lancia Kappa, 164 V6, 156 V6, 156 TS Sele, 156 JTS
Paikkakunta: Pirkkala

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Viesti Kirjoittaja _L_T_V_ »

ainakin jäliasennus sarjoissa on omanlainen ballasti 55w polttimoille...tältä pohjalta veikkaisin että vakio sano poks jos laittaa isomman polttimon

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Ajoin illalla vaihteeksi rouvan autolla (oma kun meni maalariin rouvan lainattua sitä :wink: ) ja ei siinäkään ne xenonit paljoa paremmat olleet ja sillä on ikää huomattavasti vähemmän.
Päättelin siinä että ainoa konsti saada lisä vaikutelmaa tehokkaamista valoista on laittaa 4tk tilalle 6tk polttimot, siis muuttaa värilämpötilaa. Nuo 4 tonniset on aika kusen väriset.
Loput xenonien heikkoudesta taitaa mennä vanhuuden tuomaan hämäränäkökyvyn poistumiseen ja aivojen veltostumiseen...

Eli näillä mennään, jo senkin takia että tänään maalarikeikan jälkeen menee puskuri takas paikalleen ja polttimoiden takia en sitä enää revi irti ja muutenkaan noita xenoneita ei voi vaihtaa.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Viesti Kirjoittaja dumo »

Älä nyt ihmeessä niitä isomman kelvinluvun polttimoihin vaihda. Ellet sitten halua "amisvaikutelmaa" ja huonontunutta valotehoa. En ihan suoraan päättelisi "vaimon auton" huonosta valotehosta, että 10v vanhat umpiot eivät ole kulahtaneet - mutta ihan miten vaan :).

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

oma mielipide kelvineistä 4000 kusen värinen, 5000 hyvä valkoinen, 6000 liian sininen, kaikkia noita kokeiltu ja tosiaan tuo 5000 on oma valita noista. Nytkin taitaa parissa autossa olla nuo 5000 ja paskattiin tuli siis 4000.

toki sekin on maku asia kuten kaikki muutkin ja voihan se kuskin jo olla vähän kulahtanut, nippuun se menee tänään kumminkin ripeään tahtiin ja 4000 jää paikoilleen ja vanhat ballastitkin jää.

ps. voishan sitä "amisvaikutelmaa" koittaa, tulis sekin koettua kun varsinainen amis on käymättä :lol:
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Viesti Kirjoittaja willez »

6000k on sinertävä ja valoteho ainakin jälkiasennus-xenoneissa vanhassa 155:sessa oli hyvät. 8000k on jo liikaa.. 4700k taitaa olla puhdas valkoinen.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

gtvaj kirjoitti:Päättelin siinä että ainoa konsti saada lisä vaikutelmaa tehokkaamista valoista on laittaa 4tk tilalle 6tk polttimot, siis muuttaa värilämpötilaa. Nuo 4 tonniset on aika kusen väriset.
Taitaa olla OE-xenonit 4300 kelviniä, eli valkoiset. Niillä on myös paras valoteho, 6000 kelvinin polttimoiden valoteho on huonompi. Lisäksi 6000 K on jo liian sininen mikä alkaa jo haitata sitä näkyvyyttä sekin.

Ja ennenkaikkea, 6000 kelvinin valot näyttää markettiteinituningvaloilta :roll:

Avatar
gtvaj
Viestit: 1320
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

juu, 4000-5000 olen pitänyt parhaana sävyltään, sitä en tiennyt että valo teho heikkenee ylöspäin mentäessä, mistähän johtuu ?

Taitaa se valotehon heikkous kyllä johtua keleistä, eilen taas ajaessa märässä ja hämärässä ei noi näytä mitään, mutta ilta kun etenee ja pimenee sekä kuivuu niin alkaa valotkin löytyä. 1-0 luontoäidille siitä taas
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

dumo
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Touko 2011, 10:51

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Viesti Kirjoittaja dumo »

Ihan valovirralla mitattuna, paras "teho" on 4000-5000K polttimoissa. 6000K jälkeen alkaa valovirta dramaattisesti heikentyä (ja toki näitä ei taida E-hyväksyttyinä löytyä, joten katsastuskin voi pompata).

Miksi näin sitten on? Halogeenivaloissahan homma on selvä: Värillinen filtteri (yleensä sininen) suodattaa tiettyjä näkyvän valon aallonpituuksia pois (muuttuu lämmöksi polttimon pinnalla), jolloin sekä valovirta eli säteilyteho näkyvillä aallonpituuksilla että säteilyteho kokonaisuudessaan heikkenee.

Xenoneissa värisävyyn voi ymmärtääkseni vaikuttaa muuttamalla metallisuolan koostumusta ja/tai värifilttereillä. Luokkaa 4000-6000 välillä laatupolttimoissa ei käytetä filttereitä, eikä säteilyteho kokonaisuutena käsittääkseni juuri muutu (korjatkaa jos olen väärässä). Valovirta hieman huononee, koska suurempi osa säteilystä asettuu ei-näkyville aallonpituuksille. Halpispolttimoissa ja luultavasti kaikissa yli 6000K polttimoissa sävyä muutetaan halogeenien tapaan värifilttereillä - näistä kannattaa pysyä kaukana.

On myös hyvä muistaa, että xenonpolttimo "kylmenee" värisävyltään käytössä. Uudet ja käyttämättömät näyttävät alkuun inhottavan keltaisilta verrattuna vanhoihin, mutta sävy kylmenee nopeasti normaaliksi. Loppuun käytetyt sitten ovatkin violetit (eli varmaan sekä valoteholtaan että sävyltään vastaavat kuin 8000K halpapolttimot :wink:)

Vastaa Viestiin