75 Twinsparkin venttiilinajoituksen muunnin
Valvoja: Moderators
75 Twinsparkin venttiilinajoituksen muunnin
Onkos kukaan muu testaillut ajoituksenmuuntimen toimintaa? Oma autoni ei vaikuta mitenkään erityisen nuhaiselta, mutta päätin kuitenkin testailla, miten variaattori ja solenoidi toimii.
Kun kierrokset nousevat yli 1200rpm, motronicin ohjaama rele antaa minulla vain lyhyen, n. puolen sekunnin pituisen 12V impulssin solenoidille. Alfan korjaamomanuaaleja ja nettisivuja tutkiskelemalla (http://www.clanger9.org.uk/alfa/engine/vvt.html) olen saanut käsityksen, että soleneidille pitäisi mennä jatkuva 12V kun kierrokset ovat 1200rpm yläpuolella.
Voisikohan tästä päätellä, että motronicin boksissa on häikkää, sillä kokeilin uudella releellä, ja toiminta on täysin samanlainen. Vain puolen sekunnin vilkahdus testerilampussa kun kierrokset nousevat.
Jos on tosiaan niin, että solenoidille kuuluisi mennä jatkuva 12V, voisin kokeilla ohittaa motronicin ja laittaa releelle manuaalisen herätevirtakytkimen kojelautaan (laitan kytkimelle etiketiksi vaikka "turbo boost", tai jotain) . Ei oikein huvita ostaa uutta ohjausboksia näin mitättömän häiriön vuoksi.
Vai olenko käsittänyt väärin, ja motronicin on tarkoituskin antaa vain lyhyt impulssi?
Kun kierrokset nousevat yli 1200rpm, motronicin ohjaama rele antaa minulla vain lyhyen, n. puolen sekunnin pituisen 12V impulssin solenoidille. Alfan korjaamomanuaaleja ja nettisivuja tutkiskelemalla (http://www.clanger9.org.uk/alfa/engine/vvt.html) olen saanut käsityksen, että soleneidille pitäisi mennä jatkuva 12V kun kierrokset ovat 1200rpm yläpuolella.
Voisikohan tästä päätellä, että motronicin boksissa on häikkää, sillä kokeilin uudella releellä, ja toiminta on täysin samanlainen. Vain puolen sekunnin vilkahdus testerilampussa kun kierrokset nousevat.
Jos on tosiaan niin, että solenoidille kuuluisi mennä jatkuva 12V, voisin kokeilla ohittaa motronicin ja laittaa releelle manuaalisen herätevirtakytkimen kojelautaan (laitan kytkimelle etiketiksi vaikka "turbo boost", tai jotain) . Ei oikein huvita ostaa uutta ohjausboksia näin mitättömän häiriön vuoksi.
Vai olenko käsittänyt väärin, ja motronicin on tarkoituskin antaa vain lyhyt impulssi?
- miki
- Viestit: 100
- Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
- Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81 - Paikkakunta: Joensuu
Sellanen käsitys on että motronic säätelee ajoitusta muittenkin parametrien mukaan kun vain kierrosluvun. Paikallaan kaasuttelemalla ei välttämättä näe toimiiko se kunnolla. Parhaiten varmaan pääsee jyvälle kun vetää ylimääräisen johdon ajoituksenmuuntimen liittimistä kabiinin puolelle testilamppuun ja käy ajamassa lenkin
, siinä näkee missä tilanteessa säätö on päällä ja millon ei.

Kävin äsken testilenkillä käyden välillä irrottamassa solenoidin piuhan ja taas laittamassa takaisin. Kyllähän se muunnin tuntuu kuitenkin toimivan. Piuhat irrotettuna moottori tuntui menettävän keskialueen vääntöä ja kaasun tallaaminen voimisti vain imuääniä. Auto vain booasi, eikä kiihtynyt totutusti. Eroa ei tosin ainakaan lyhyellä testiajolla huomannut kuin täyskaasukiihdytyksissä.
Täytyy vielä myöhemmin kytkeä tuollainen ajonaikainen testivalo. Mutta olisin tosiaan odottanut, että solenoidin kuuluisi olla aina jännitteellinen muulloin kuin tyhjäkäynnillä. Toisaalta olisin yllättynyt, jos muunnin olisi oikeasti jämähtänyt tyhjäkäyntialueelle, sillä auto kumminkin kerää kolmatta sataa mittarinopeutta, ja Ahveniston pääsuoralla saa kerättyä n. 150km/h.
Olisihan se mukava, jos joku vielä jaksaisi mittailla jänöjä omasta solenoidistaan
Täytyy vielä myöhemmin kytkeä tuollainen ajonaikainen testivalo. Mutta olisin tosiaan odottanut, että solenoidin kuuluisi olla aina jännitteellinen muulloin kuin tyhjäkäynnillä. Toisaalta olisin yllättynyt, jos muunnin olisi oikeasti jämähtänyt tyhjäkäyntialueelle, sillä auto kumminkin kerää kolmatta sataa mittarinopeutta, ja Ahveniston pääsuoralla saa kerättyä n. 150km/h.
Olisihan se mukava, jos joku vielä jaksaisi mittailla jänöjä omasta solenoidistaan

No niin, eilinen mysteeri alkaa kääntyä päivänselväksi asiaksi. Vaikkei sitä missään dokumenteissa ilmeisesti mainita, myös imusarjan alipaineanturi (tms. en tajua moottorinohjauksesta lähes mitään) on juonessa mukana, ja ajoituksen muunnin toimii vain ja ainoastaan silloin, kun moottoria kuormitetaan. Tasakaasulla nokka siis ilmeisesti toimii aina ekoasennossa.
Tähän tuloksen päädyin, kun ajelin lenkin ohjaamoon vedetyn testilampun kanssa. Nyt voin lähteä juhannusajelulle rauhallisin mielin, kun tiedän, että Alfan VTEC™ toimii niin kuin pitääkin.
Tähän tuloksen päädyin, kun ajelin lenkin ohjaamoon vedetyn testilampun kanssa. Nyt voin lähteä juhannusajelulle rauhallisin mielin, kun tiedän, että Alfan VTEC™ toimii niin kuin pitääkin.