Epezi kirjoitti:Mulla rupee kohta oleen auto kasassa, joskus juuhannuksen jälkeen pääsee jännään konttorille.
Voin Tampereella suositella Pirkanmaan autokatsastusta siinä linnainmaan jetin vieressä. Erittäin asiallista kohtelua ja ymmärrystä Alfaa kohtaan. Voin suositella.
Mun täytyy ajella katsastukseen ilman kilpiä, joten ainakin poliisin mukaan täytyy ajella lähimmälle katsastusasemalle. Eipä siinä muuten, mutta jos poliisit tapaa jostain muualta kuin reitiltä asemalle niin ei hjuva...
Epezi kirjoitti:Mun täytyy ajella katsastukseen ilman kilpiä, joten ainakin poliisin mukaan täytyy ajella lähimmälle katsastusasemalle. Eipä siinä muuten, mutta jos poliisit tapaa jostain muualta kuin reitiltä asemalle niin ei hjuva...
Eipä ongelmia, anna kilpien olla kiinni jos ne sulla on, soitat vaan katsastusasemalle johon aiot ajella ja homma on sillä selvä
Kyllä mulla ne kilvet on tuolla jossain. Auto on ollut seisonnassa noin 9kk:tta. Täytyypäs ottaa selvää asiasta.
Tosin ei ole kokemusta vielä nokian asemasta, joten taidanpa käydä kokeilemassa sitä, jos alkavat nipottamaan niin vaihdan paikkaa.
Epezi kirjoitti:Kyllä mulla ne kilvet on tuolla jossain. Auto on ollut seisonnassa noin 9kk:tta. Täytyypäs ottaa selvää asiasta.
Tosin ei ole kokemusta vielä nokian asemasta, joten taidanpa käydä kokeilemassa sitä, jos alkavat nipottamaan niin vaihdan paikkaa.
Mun 75 oli seisonnassa hieman alle 3 vuotta. Tuohan on se raja, jonka jälkeen kilvet lähtevät automaattisesti, mikäli ajoneuvo on ollut katsastamatta koko tuon ajan. Kun sitten viimein sain kulkineen katsastuskuntoon, niin varasin ajan konttorilta, ilmoitin käyttöönotosta vakuutusyhtiöön ja ajoin katsastukseen(josta sitten tuli hylkäys pallonivelestä, joka oli 3 vuotta ja 600km sitten katsastuksessa todettu ehjäksi...).
pee kirjoitti:Mun 75 oli seisonnassa hieman alle 3 vuotta. Tuohan on se raja, jonka jälkeen kilvet lähtevät automaattisesti, mikäli ajoneuvo on ollut katsastamatta koko tuon ajan.
Onko tosiaan 3v rajana? Mä olen tässä stressannu ton turbon laittamisen kanssa kun nyt heinäkuun alussa tulee ilmeisesti 2v. täyteen katsastamattomana ja oon aatellu, että se olis se raja.
Onko kellään niksejä miten saan vietyä katsastamattoman auton nelipyöräsuuntaukseen.
Korjatkaa jos olen väärässä, että noi säädöt pitää olla tehtynä ennen muutoskatsastusta (madalluksen takia).
Onko ainoa mahdollisuus viedä auto trailerilla säädettäväks ja sit ajaa konttorille... hinatakaan ei taida saada
Tällä hetkellä homma on muuttunut katsastusasemien antamien tietojen mukaan niin että tuota automaattista rekisteristä poistoa ei tapahdu ollenkaan ja www.ake.fi ei myöskään enää mainitse koko asiasta
Epezi kirjoitti:Onko kellään niksejä miten saan vietyä katsastamattoman auton nelipyöräsuuntaukseen.
Korjatkaa jos olen väärässä, että noi säädöt pitää olla tehtynä ennen muutoskatsastusta (madalluksen takia).
Onko ainoa mahdollisuus viedä auto trailerilla säädettäväks ja sit ajaa konttorille... hinatakaan ei taida saada
Ei tarvi olla tehtynä mun käsityksen mukaan... hyvähän se tietty on mutta ei mitään pakkoa.
Kyllä saa hinata.. noi siirtokilvet on ihan törkeen hintasia, 20e yhteen suuntaan.. Itse tuli ajeltua vanhoilla siirtokilvillä
Vähän urheiluhenkeä vaan ja ajelet niillä vanhoilla kilvillä..
Epezi kirjoitti:Kiitos tiedosta!
Täytyy tutkia, kumpi tulee halvemmaks siirtokilvet vai trailerin laina/vuokra.
Niin, vai sitten mahdollisten sakkojen maksaminen?
Ajat vaan, jos ei ole konttorille montaa sataa kilometriä. Ei tarvi alkaa hinausköysien kanssa pelleilemään.
Tämän ensimmäisen kappaleen sepustus sisältää luuloja: kai auton hinaamalla saisi viedä vaikka se ei olisi rekisteröitykään, mutta liikennevakuutus siinä siltikin pitäisi olla.
Ja kun tämä nyt on katsastusaiheinen viestisäie, niin kerrottakoon, että eipä mennyt 75 läpi katsastuksesta... Oikealta edestä menee sekä ylä- että alapallo vaihtoon. Lisäksi klappia vasemassa pyöränlaakerissa, mutta siitä ei sentään tullut huomautusta. Kyllähän noista jo viime vuonnakin sanottiin, mutta hylkyä ei sentään tullut. No mutta nyt katsastus on hoidettuna(päivä ennen kuolemanrajaa) ja 30 päivää saa taas ajella. Niin, kai tuon yläpallon pystyy vaihtamaan vaikka se onkin niitattuna tukivarteen?
Ai juu, vaihdelaatikkoremppakin onnistui erinomaisesti. Voin siis repiä "Käytä sorvatessa suojalaseja" tarran vaihdekepin lähettyviltä ;-)
konttorillehan voi ajella ihan laillisesti ilman kilpiä, mutta se nelipyöräsuuntaus tarvis tehdä lielahdessa jonne on matkaa noin 30km.
Kun ruuvais vanhat kilvet paikoilleen niin täytyis kyllä olla todella huono säkä jos kiinni jäisi.
Täytyy huomenna tutkia olisiko joku laillinen helppo tapa hoitaa homma.
Epezi kirjoitti:konttorillehan voi ajella ihan laillisesti ilman kilpiä, mutta se nelipyöräsuuntaus tarvis tehdä lielahdessa jonne on matkaa noin 30km.
Kun ruuvais vanhat kilvet paikoilleen niin täytyis kyllä olla todella huono säkä jos kiinni jäisi.
Täytyy huomenna tutkia olisiko joku laillinen helppo tapa hoitaa homma.
No ei sitä nelipyöräsuuntausta tarvitse ennen katsastusta/muutoskatsastusta tehdä.
pee kirjoitti:Tämän ensimmäisen kappaleen sepustus sisältää luuloja: kai auton hinaamalla saisi viedä vaikka se ei olisi rekisteröitykään, mutta liikennevakuutus siinä siltikin pitäisi olla.
Tuosa pari vuotta sitten ihte ihmettelin miten auton saa paikasta A paikkaan B. Kinnerissä ei siis ollut edes klpiä.
Ja hinata ei saa, jos ei ole rekisterissä.
Pitää olla traileri tai vastaava. Tai sitten siirtokilvet, jotka saa noutamalla. Maksoi pari vuotta sitten noin 20 euroa päivän vakuutusmaksuineen.
Mitä itsellä on tullut eteen noiden erilaisten autojen kanssa niin katsastusasemalta ovat antaneet tälläisiä ohjeita:
Kilvetön auto, josta tekniikka irti -> Jos jarrut pelaa niin voi hinata siirtokilvillä. Jos jarrut ei pelaa niin voi hinata puomilla eikä tarvitse siirtokilpiä(mutta kellä on puomi ja miten kiinnität sen autoihin?)
Kilvetön auto, joka piti ajaa remontin jälkeen katsastukseen -> Katsastuaseman toimistotätien mielestä olisin voinut ajaa 2km matkan ilman edes siirtokilpiä, mutta oman mielenrauhan (poliisinpelko) otin siirtokilvet kuitenkin. Tulee kallis lasku, jos ajat kilvettömällä/vakuuttamattomalla autolla jonkun päälle.
Kilvellinen auto, jossa katsastusaika ylitetty -> Ei mitään muuta kuin ajaa katsastukseen ja sen jälkeen pyöränsuuntaukseen. 2cm oli auraukset pielessä ja katsastussetäkin sanoi, että turhan herkän oloinen:D Sanoin sit missä vika ja että meen säätään heti niin ei ollut ongelmia.
no onhan tuota tullut ajeltua leimalle ilman siirtokilpiä semmoisellakin autolla jossa ei leimaa ole ollut pariin vuoteen ja vieläpä tuohon naapuripitäjän konttorille johon matkaa kertyy n30km ja sanomista ei ole tullut ainakaan konttorilla..pojat olisi tietenkin voinut vähän huomauttaa jos olisivat kohdalle sattuneet..
pee kirjoitti:
Oikealta edestä menee sekä ylä- että alapallo vaihtoon. Lisäksi klappia vasemassa pyöränlaakerissa, mutta siitä ei sentään tullut huomautusta. ...
Niin, kai tuon yläpallon pystyy vaihtamaan vaikka se onkin niitattuna tukivarteen?
Juu pitää vaan olla hyvä pora (lähinnä osumatarkkuus), millä saa entisen irti. Eli luultavasti kannattaa irrottaa ylätukivarsi operaatiota varten. Tai vois tuo mennä laikka ja moukari periaattellakin. Ainakin tarvikeosan mukana tuli myös ruuvit. Kannattaa laittaa kiinni asti ja lukitteen kanssa.
Ovatko nuo 75:n halpistarvikepallonivelet(n. 15€/kpl) olleet kestäviä? Alapallo minulla onkin jo halpismallia, ja onhan tuo jo n. 3tkm kestänytkin, mutta Fiat Cromassa ne halpikset eivät tunnu toimivan. Pitäisikö siis investoida kalliimpaan vai ajavatko nuo halvemmat asiansa?
pee kirjoitti:Ovatko nuo 75:n halpistarvikepallonivelet(n. 15€/kpl) olleet kestäviä? Alapallo minulla onkin jo halpismallia, ja onhan tuo jo n. 3tkm kestänytkin, mutta Fiat Cromassa ne halpikset eivät tunnu toimivan. Pitäisikö siis investoida kalliimpaan vai ajavatko nuo halvemmat asiansa?
omaan aiempaan kokemukseen perustuen voin sanoa suoraan että kannattaa investoida suosiolla ne kalliimmat nivelet...halvat ei kestäneet kuin vuoden ja johan sai taas vaihtaa...
Toivottavasti itselläkin sujuu yhtä helposti. Mittarissa vajaat 60tkm ja deadline syyskuun loppupuolella. Jospa tuo 60tkm huolto ennen katsastusta auttaisi asiaa.
sataviisviis kirjoitti:Vähän Off Topic mutta täytyy ihmetellä noita teidän puheita ja uudenpien alfojen laatua jos kerta pitää noin jännittää ennen katsastusta
Mitä nyt on kevään aikana lehtiä lukenut niin eikös juuri uudet autot hylsyjä olekin saanut?
Ainakin omien kokemuksien perusteella aina on pelko persiissä kun tuonne konttorille menee. Vaikkakin kaikki autot mitä siellä olen käynyt näyttämässä on läpi mennyt.
Juup, meikäläisen 156 kiesiäkin toveri katsastus-setä kierrätteli n.10min ennenkun hc laski hyväksyttävään, alkoi jo hikeä puskemaan
Kannattaa näemmä mennä motarin kautta
ja kaasaripeli jos on niin tankki melkein tyhjäksi ja ja vähän ohjeellista reilumpi määrä masinoolia tankkiin niin tippuu alemmaksi jos haluaa varmistaa