156:n ylätukivarsi
Valvoja: Moderators
- Kekki
- Viestit: 68
- Liittynyt: 08 Elo 2011, 20:59
- Car(s): Alfa Romeo
159 1750 TBi
(Alfa Rosso)
Alfa Romeo
156 Sportwagon
1.8 T.S. Super
(Alfa Rosso)
Triumph Spitfire 1500
Ex:
Alfa Romeo
Giulietta Multiair
(Alfa Rosso) - Paikkakunta: Riihimäki
156:n ylätukivarsi
Yritin aamulla vaihtaa 156:n ylätukivartta. En saanut kiinnityspulttia tarpeeksi ulos, että tukivarsi olisi irronnut. Lokasuoja tuli vastaan, vaikka irroitin iskarin yläpäästä kaikki neljä mutteria ja raudalla väänsin.
Pitänee siis purkaa lisää. Koiranluu ja joustintuen haarukka alhaalta irti, vai kuinka?
Eihän tuolla juostintuen haarukan kiinnityksessä (ympäröity kuvassa) ole epäkeskoa tms. joka vaikuttaisi pyöränkulmiin?
Ja kiitos dimmulle ryöväämästäni kuvasta!
Pitänee siis purkaa lisää. Koiranluu ja joustintuen haarukka alhaalta irti, vai kuinka?
Eihän tuolla juostintuen haarukan kiinnityksessä (ympäröity kuvassa) ole epäkeskoa tms. joka vaikuttaisi pyöränkulmiin?
Ja kiitos dimmulle ryöväämästäni kuvasta!
- Liitteet
-
- iskari3.jpg
- (254.66 KiB) Tiedosto ladattu 1543 kertaa
Ei surkutella vaan tehdään.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156:n ylätukivarsi
Juuri niin. En ainakaan huomannut mitään epäkeskoa, suora pultti.
Jos koiranluu hapan/vanha (ei lähde auki), ottaisin varalle uuden.
Jos koiranluu hapan/vanha (ei lähde auki), ottaisin varalle uuden.
- Kekki
- Viestit: 68
- Liittynyt: 08 Elo 2011, 20:59
- Car(s): Alfa Romeo
159 1750 TBi
(Alfa Rosso)
Alfa Romeo
156 Sportwagon
1.8 T.S. Super
(Alfa Rosso)
Triumph Spitfire 1500
Ex:
Alfa Romeo
Giulietta Multiair
(Alfa Rosso) - Paikkakunta: Riihimäki
Re: 156:n ylätukivarsi
Kiitos avusta!
Pultin päässä olevat viivat herättivät epäilyksen säädöstä.
Vetelen rasvan kanssa auki, josko pysyisi metalli ehjänä.
Pultin päässä olevat viivat herättivät epäilyksen säädöstä.
Vetelen rasvan kanssa auki, josko pysyisi metalli ehjänä.
Ei surkutella vaan tehdään.
Re: 156:n ylätukivarsi
ite olen katkaissut tuon ylätukivarrenpultin ja hakenut uudet ja laittanut toisesta suunnasta paikalleen..
Re: 156:n ylätukivarsi
Se ylätukivarren kiinnike mahtuu tulemaan sen iskari&jousikombinaation yli, se pitää pudottaa vaan mahdollisimman alas (eli koiranluu ja tuo alapultti pois).
VMP
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156:n ylätukivarsi
haarukan alapultti tai mikään muukaan ei tuolla vaikuta kulmiin. Kulmat muuttuu jos on säädetty väljille nivelille. Tuo haarukan alapultti tulisi kiristää vasta sitten, kun auto on alhaalla jottei kummipusla joudu liian koville.
- Kekki
- Viestit: 68
- Liittynyt: 08 Elo 2011, 20:59
- Car(s): Alfa Romeo
159 1750 TBi
(Alfa Rosso)
Alfa Romeo
156 Sportwagon
1.8 T.S. Super
(Alfa Rosso)
Triumph Spitfire 1500
Ex:
Alfa Romeo
Giulietta Multiair
(Alfa Rosso) - Paikkakunta: Riihimäki
Re: 156:n ylätukivarsi
Jo onnistui, kun malttoi purkaa. Kiitokset vinkeistä!
Ei surkutella vaan tehdään.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156:n ylätukivarsi
Tätä en ollutkaan ajatellut.stoichiometric kirjoitti:haarukan alapultti tai mikään muukaan ei tuolla vaikuta kulmiin. Kulmat muuttuu jos on säädetty väljille nivelille. Tuo haarukan alapultti tulisi kiristää vasta sitten, kun auto on alhaalla jottei kummipusla joudu liian koville.
Re: 156:n ylätukivarsi
Ryöväänpä tätä ketjua hieman. Onko siis ideoita etukoiranluun irrottamiseksi – ylemmästä nivelestä meni kuusiokolo pyöreäksi. Rälläkkä tietty auttaisi tuohon pulmaan, mutta seuraava ongelma onkin sitten alemman nivelen avaaminen. Se ei ainakaan eilen inahtanutkaan. Hölväsin sinne crc:tä, pitää kokeilla tänään uudelleen jos olisi parempi tuuri. Alempaan niveleen kun ei rälläkkä oikein mahdu.
Re: 156:n ylätukivarsi
^Dremelillä itse leikoin irti... Mahtukos siihen kapeakärkiset lukkopihdit, joilla vois pitää pallon varresta suojakumen läpi kiinni, ikään kuin kuusiokolon avuksi?
Re: 156:n ylätukivarsi
Dremelillä voi koittaa vinguttaa, tai paineilmavinkulla. tai sitten rälläkällä, alemman mahtuu kyllä rälläköimään "väärältä" puolelta!Jarsan kirjoitti:^Dremelillä itse leikoin irti... Mahtukos siihen kapeakärkiset lukkopihdit, joilla vois pitää pallon varresta suojakumen läpi kiinni, ikään kuin kuusiokolon avuksi?
Re: 156:n ylätukivarsi
Kiitos vinkeistä! Ei tullut dremel mieleen kun omasta hyllystä ei sitä löydy. Siis kipin kapin b-kauppaan tai m-kauppaan hakemaan joku halpa kopio!
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156:n ylätukivarsi
Rälläkällä katkaisee nivelen puolelta, kuten Toolman kirjoitti.
Mutterin halkaisijakin voisi tulla kyseseen.
Mutterin halkaisijakin voisi tulla kyseseen.
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 23 Huhti 2007, 23:55
- Car(s): MB E, 166 2.0 TB -00
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 156:n ylätukivarsi
Itse käytin äskettäin miehekkään kokoisia siirtoleukapihtejä. Dremelin kopioita tosin saattaa saada halvemmalla.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 156:n ylätukivarsi
Olen käyttänyt ihan rautasahanterää,
viehän se muutaman minuutit enemän aikaa.
viehän se muutaman minuutit enemän aikaa.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Re: 156:n ylätukivarsi
Lainataas topicia hiukan.. tarttis tehdä ylätukivarren puslanvaihto, ja samalla vaihtaa sisempi vetarinkumi, joka tosin nyt ehjätty (oli halki sieltä ohuemmasta päästä, leikkasin sen ekan "muhvin" irti, ja laitoin putkiklemmarin seuraavaan muhvikohtaan, ja suojakumi täyteen molyrasvaa, hyvin tuntuisi toimivan noinkin vaikka suojakumi onkin hiukan kireämmällä kuin aiemmin ).
Saakos tuon vetarinkumin vaihdettua napaa purkamatta, irroittamalla tripodin vetarista? Vääränmerkkisessä tuo operaatio oli helppo tehdä noin päin, eikä tarvinnut pelätä että laakeri hajoaisi käsiin purkuvaiheessa.
Ylätukivarressa tuntui kohtalainen välys kun sitä retuuttelin talvirenkaita vaihtaessani, en tullut huomanneeksi oliko välys sen etu- vaiko takapuslassa. Motonet näyttää kaupittelevan etummaista, onko taaempia saatavilla jostain?
Saakos tuon vetarinkumin vaihdettua napaa purkamatta, irroittamalla tripodin vetarista? Vääränmerkkisessä tuo operaatio oli helppo tehdä noin päin, eikä tarvinnut pelätä että laakeri hajoaisi käsiin purkuvaiheessa.
Ylätukivarressa tuntui kohtalainen välys kun sitä retuuttelin talvirenkaita vaihtaessani, en tullut huomanneeksi oliko välys sen etu- vaiko takapuslassa. Motonet näyttää kaupittelevan etummaista, onko taaempia saatavilla jostain?
Saab 9-3SW 1.9TTiD -08
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
Fiat Ducato Maxi 2.8 i.d.TD -98
Ex: 156 2.4JTD SW -01
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156:n ylätukivarsi
Puslat on uskoakseni samanlaiset, siis etummainen ja takimmainen. Ei niitä silti kannata lähtee vaihtamaan, uusi varsi on sen verta edullinen.