Iskari ulosjouston rajoittimena?
Valvoja: Moderators
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Iskari ulosjouston rajoittimena?
Ruuvaan eturipustuksia kiinni. Pistin Powerflexit puslat - vai mitä lie onkaan - reaktiotankoihin. Palikat olivat varmaan sentin paksummat kuin alkuperäiset, lähinnä käytetyltä kordongilta näyttävät kumit. Sen takia piti säätää reaktiotankoja. Hypin niiden päällä hetken ja vein suosiolla ammattilaisten avattaviksi. Toinen oli tietenkin revennyt säätöpalastaan, joten romuttamollakin tuli käytyä.
Mutta asiaan. Kun ripustus on vapaana eli tunkki pohjapalkissa, ei iskari riitä alatukivarteen. Jos tunkkaan "renkaan" ylös ja ruuvaan iskarin kiinni, toimii iskari sen jälkeen rajoittimena alaspäinliikkeessä.
Onko tosiaan niin, että kun rengas joutuu syystä tai toisesta ilmaan, ottaa iskari vastaan sen iskun, minkä jousi saa aikaan?
Varmaan reaktiotanko (oikein säädettynä) tai kallistuksenvakaaja rajoittaa liikettä jotenkin, mutta näin maallikkona näyttää siltä, että iskari ottaa iskut vastaan myös toisinpäin.
Ja ei muuta kun talliin takaisin.
Mutta asiaan. Kun ripustus on vapaana eli tunkki pohjapalkissa, ei iskari riitä alatukivarteen. Jos tunkkaan "renkaan" ylös ja ruuvaan iskarin kiinni, toimii iskari sen jälkeen rajoittimena alaspäinliikkeessä.
Onko tosiaan niin, että kun rengas joutuu syystä tai toisesta ilmaan, ottaa iskari vastaan sen iskun, minkä jousi saa aikaan?
Varmaan reaktiotanko (oikein säädettynä) tai kallistuksenvakaaja rajoittaa liikettä jotenkin, mutta näin maallikkona näyttää siltä, että iskari ottaa iskut vastaan myös toisinpäin.
Ja ei muuta kun talliin takaisin.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Ainakin Konin pumppujen mukana tuli sellanen ohje, että autoa ei saisi iskarin vaihdon ajaksi nostaa tunkilla niin, että pyörä on ilmassa tjsp.
Eli jos pyörä on pois ja auto pukeilla, niin tunkkaa sitä pyörän kiinnitustä (ripustusta) ylöspäin sen verran, että saat iskarin molemmista päistä kiinni.
Jos sulla jostain syystä ajossa nousis pyörä ilmaan, niin ei se iskari mitään iskua jouselta saa koska vaikka jousi painaisikin iskaria ulos, niin se iskarihan sen "ulosjouston" nopeuden määrää. Eli jos se tulis pamahtamalla ulos ni eihän sun iskari sit toimis.. ainakaan ulosvaimennuksen osalta.
Selitinköhän tarpeeks epäselvästi
Eli jos pyörä on pois ja auto pukeilla, niin tunkkaa sitä pyörän kiinnitustä (ripustusta) ylöspäin sen verran, että saat iskarin molemmista päistä kiinni.
Jos sulla jostain syystä ajossa nousis pyörä ilmaan, niin ei se iskari mitään iskua jouselta saa koska vaikka jousi painaisikin iskaria ulos, niin se iskarihan sen "ulosjouston" nopeuden määrää. Eli jos se tulis pamahtamalla ulos ni eihän sun iskari sit toimis.. ainakaan ulosvaimennuksen osalta.
Selitinköhän tarpeeks epäselvästi

- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Iskari hoitaa ulosjouston rajoituksen, kallistuksenvakaaja hoitaa kallistelun eston.
Toki iskarikin estää kallistelua, varsinkin nopeissa jyrkissä mutkissa/väistöissä/heilahduksissa iskarin ulosjousto jäykkyys estää sisäkurvin puolen nousua. Mutta jos ulosjoustovastus on liian kova, katoaa pito möykkyisellä tiellä helpommin kun pyörä ei seuraa tien pintaa.
Säädettävillä iskareilla saa haettua sopivat asetukset ajettavalle tienpinnalle tiettyyn rajaan asti mutta kallistuksen vakaajan jäykentämisellä saa hillittyä kallistelua ilman että auto muuttuu täysin kovaksi. Suomen tiet kun ei ole kaikki sieltä tasaisimmasta päästä...
Toki iskarikin estää kallistelua, varsinkin nopeissa jyrkissä mutkissa/väistöissä/heilahduksissa iskarin ulosjousto jäykkyys estää sisäkurvin puolen nousua. Mutta jos ulosjoustovastus on liian kova, katoaa pito möykkyisellä tiellä helpommin kun pyörä ei seuraa tien pintaa.
Säädettävillä iskareilla saa haettua sopivat asetukset ajettavalle tienpinnalle tiettyyn rajaan asti mutta kallistuksen vakaajan jäykentämisellä saa hillittyä kallistelua ilman että auto muuttuu täysin kovaksi. Suomen tiet kun ei ole kaikki sieltä tasaisimmasta päästä...

- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Jep, punaset oli ennen, vaihdoin keltasiin. Keltasissa on kuusiokolosäätö yläpäässä ja punaisissa on yläpäässä sellanen nuppi mistä voi esim. jakarilla pitää kiinni yläpään muttereita kiristettäessä.
Muistelin jossain nähneeni kuvan punaisesta Konista, jossa säätönuppi on sivussa, mutta se oli ilmeisesti joku spesiaali-iskari.
Yksi mahdollisuus on tietysti, että iskari on maalattu jälkeenpäin punaiseksi, kuten Scuderian 164:ssä oli.
Muistelin jossain nähneeni kuvan punaisesta Konista, jossa säätönuppi on sivussa, mutta se oli ilmeisesti joku spesiaali-iskari.
Yksi mahdollisuus on tietysti, että iskari on maalattu jälkeenpäin punaiseksi, kuten Scuderian 164:ssä oli.
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Joo, tuo "kuulemma säädettävät" tuli siitä, että en enää usko mihinkään, mitä autostani on sanottu. Auton edellinen omistaja ei tiennyt mistään mitään. Äijää on kusetettu vähän joka korjaamossa.
Iskarit on paksussa ruostesuojassa ja yläpäässä 15 cm pitkät kumisuojat, joten en ala syventymään niihin tässä vaihessa sen enempää. Menetän autotallini huomenna ja autossa vielä pikkuasioita tehtävänä, kuten moottorin asentaminen.
Pääasia että tiedän tuon, että iskarit voivat pohjata ulostulossa kun tunkkaa auton ylös palkista.
Iskarit on paksussa ruostesuojassa ja yläpäässä 15 cm pitkät kumisuojat, joten en ala syventymään niihin tässä vaihessa sen enempää. Menetän autotallini huomenna ja autossa vielä pikkuasioita tehtävänä, kuten moottorin asentaminen.
Pääasia että tiedän tuon, että iskarit voivat pohjata ulostulossa kun tunkkaa auton ylös palkista.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Siis mitä?jknracing kirjoitti: On ne punaisetkin säädettävät, mallia paina kasaan & käännä.

Konin Specialit (punaiset) säädettävät? Kyllä mä olen hyvin vahvasti sitä mieltä ettei ne ole säädettävät... http://www.koni.com/_cars/_special/info.html
Keltaset, eli Sportit, säädetään irrottamalla yläpäästä, painamalla kasaan ja kiertämällä vartta (Reilu pari kierrosta säätövaroja). Keltasissa on kuusiokolo varren päässä (ainakin 75:n mallissa), jota kääntämällä säätö tapahtuu. http://www.koni.com/_cars/_sport/info.html
Jaahas.. soppa alkaa olemaan valmis
Mulla oli 75 turbossa SÄÄDETTÄVÄT punaiset konit, asensin ne omin käsin v.1994 piste
Säätö tapahtuu irrottamalla iskari ja kiertämällä vartta, säätöalue on kaksi kierrosta. Tulipa muutaman kerran säädettyä ennen ratapäiviä
Tossa "keltsissä" on samat iskarit..
Niin, laitoin tohon 156:een keltaset tommoset, ne säädetään kätevästi nuppia pyörittämällä ilman mitään irroituksia tai painamisia.. näissä säätönuppi painetaan talttaan kiinni (siis ei kuusiokoloa).

Mulla oli 75 turbossa SÄÄDETTÄVÄT punaiset konit, asensin ne omin käsin v.1994 piste
Säätö tapahtuu irrottamalla iskari ja kiertämällä vartta, säätöalue on kaksi kierrosta. Tulipa muutaman kerran säädettyä ennen ratapäiviä

Tossa "keltsissä" on samat iskarit..
Niin, laitoin tohon 156:een keltaset tommoset, ne säädetään kätevästi nuppia pyörittämällä ilman mitään irroituksia tai painamisia.. näissä säätönuppi painetaan talttaan kiinni (siis ei kuusiokoloa).
- Alfaholic -
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
Mulla oli jo vuonna -88 punaiset Koni Specialit, jotka säädettiin painamalla vaimennin kasaan ja kääntämällä iskarin vartta. Ja vuonna -97 tapasin samanlaiset VW Jetasta, ikäväthän ne oli säätää, kun piti ottaa tolppa irti autosta ja irroittaa vielä jousikin... eipä tullut kovin paljon "hienosäädettyä".
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Tulin eilen töistä kotiin. Talomme julkisivuremonttia tekevät työmiehet olivat rakentaneet telineet tallini eteen. Olin tarjonnut satasen jos he jättävät telineisiin autonmentävän reijän, tai ainakin mahdollisuuden saada auto tallista kun se on kunnossa.
"Tässähän ei ole reikää"
"Kyllä siitä oli puhe, mikäs talli oli kyseessä"
"Tämä, josta ei nyt saa autoa ulos"
"Jaa" (imaisee tupakkaa ja katsoo maahan, sitten metsikköön)
Eli nyt minulla on lähes 3 kuukautta aikaa perehtyä iskareihin. Taidan lyödä taakse tallin nurkassa olevat 40 mm madaltavat jouset saman tien, nyt kun ei ole enää kiire mihinkään. Voisin samalla maalata iskarin alaosiin Hot Rod -liekkejä...
Mutta hyvä tietää tuo säätö, alan uskomaan, että jos autoon on ostettu säädettävät konit, niin voi jopa olla, että sellaiset sen alta löytyykin.
"Tässähän ei ole reikää"
"Kyllä siitä oli puhe, mikäs talli oli kyseessä"
"Tämä, josta ei nyt saa autoa ulos"
"Jaa" (imaisee tupakkaa ja katsoo maahan, sitten metsikköön)
Eli nyt minulla on lähes 3 kuukautta aikaa perehtyä iskareihin. Taidan lyödä taakse tallin nurkassa olevat 40 mm madaltavat jouset saman tien, nyt kun ei ole enää kiire mihinkään. Voisin samalla maalata iskarin alaosiin Hot Rod -liekkejä...
Mutta hyvä tietää tuo säätö, alan uskomaan, että jos autoon on ostettu säädettävät konit, niin voi jopa olla, että sellaiset sen alta löytyykin.
Säädettävät punaiset saattavat olla kertaluokkaa kovempaa kaliiberia. Itselläni on kilpa-autossa punaiset kahteen suuntaan säädettävät konit... Mutta taitavat olla sen hintaiset, että olisiko niitä katuautossa... Nykyään nuo kilpavaimentimet ovat metallin tai mustan värisiä ainakin konin sivujen perusteella.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Aika tavallisen näköiset pumput ne minun autossani olevat ovat. Varmaan jotkut siviiliversiot. Olisikohan korkeintaan 50 mm paksut. Ei mitään säätökoloja tms. Väri voi olla jopa seksikkään metallihohtoinen. Jäykkyydestä en osaa sanoa kun en ole ajanut kuin rikkinäisellä tai sisäänajossa olevalla koneella, mummovauhtia.
Väittävät että ko. pumput ovat ikuisia, mitä en usko mistään laitteesta missä on liikkuvia osia. Eikä ainakaan mistään laitteesta, mikä on minun autossani kiinni.
Onko joku korjauttanut Koneja? Missähän on Konikorjaamo, jossa ikusia koneja korjataan?
Väittävät että ko. pumput ovat ikuisia, mitä en usko mistään laitteesta missä on liikkuvia osia. Eikä ainakaan mistään laitteesta, mikä on minun autossani kiinni.
Onko joku korjauttanut Koneja? Missähän on Konikorjaamo, jossa ikusia koneja korjataan?