Kokoluokkana 215/45R17, kun nykyiset 225:t hankasi ratapäivillä vasemman takasisälokarin puhki

Valvoja: Moderators
Paljonko paineita? Rengasliikkeen mukaan Nokialaisiin n.3 barPeeveli kirjoitti:Alla nyt kolmatta päivää Nokian Hakkis 7-nastat, ja täytyy sanoa että kurjat ovat verrattuna Contin Ice Contact-nastoihuin. Luistaa sulalla asfaltilla kuin laakereiden päällä ajaisi ja ajotuntuma pilaantui kokonaan. Ohjaustuntoa ei lainkaan ja suuntavakavuus alta arvostelujen. Paineet kohdillaan, vaan ei auta. Ja pahin:made in Russia.
Kun testasin Tampereella eilen vielä paineet, oli 2,8. Nostin 3:een ja hivenen parani suuntavakaus. Ohjaustuntuma on edelleen kehno tai sanotaan oikeammin että sitä ei ole lainkaan. Autoa siis ohjataan kuin valtamerilaivaa, katseen avulla. Kyl on ajamisen ilo kaukana. Valtaisa ero Continentalin nastarenkaaseen, se on elämäni kokeilluista piikkipyöristä ylivoimainen ykkönen. No, pakko näillä on mennä nyt, en ala ostelemana toisia renkaita kun en tiedä miten kauaa tämä kärrykään on enää alla.nurmi kirjoitti:Paljonko paineita? Rengasliikkeen mukaan Nokialaisiin n.3 barPeeveli kirjoitti:Alla nyt kolmatta päivää Nokian Hakkis 7-nastat, ja täytyy sanoa että kurjat ovat verrattuna Contin Ice Contact-nastoihuin. Luistaa sulalla asfaltilla kuin laakereiden päällä ajaisi ja ajotuntuma pilaantui kokonaan. Ohjaustuntoa ei lainkaan ja suuntavakavuus alta arvostelujen. Paineet kohdillaan, vaan ei auta. Ja pahin:made in Russia.
Mulla on uudet X-Ice North XIN2:t alla ja eipä ole kovin meluisat. Mulla ei rapina mistään renkaista ole kuulunut autoon, ehkä mun Alfa on ruuvattu kasaan kunnollaFarina kirjoitti:Päätin, että tänä vuonna ei talvi yllätä äijää ja vaihdatin talvirenkaat alle todella hyvissä ajoin. ALD oli valikoinut Michelin X-Ice North XIN2-nastarenkaat. Nastat sain kun kerran niitä halusin, mutta se oli virhe. Syystä tai toisesta melu on korvia huumaava. Varsinkin 60-80 km/h vauhdissa takapäästä kuuluu rallattava ja huojuva vongutus, jota ei meinaa jaksaa kuunnella sitten lainkaan. Kovemmassa vauhdissa humina peittää pahimman. Kahdessa aikaisemmssa 159:ssä (-06 ja -08) ei todellakaan ollut tällaista rengasmelua, joten joko Misukat ovat s**tanallisen äänekkäät tai sitä äänieristystä on toden teolla vähennetty 159:stä -09 lähtien kuten jossain oli mainittu. TM:n talvirengastestissä ei näitä Misukoita hiljaisimmiksi kehuttu, muttei myöskään äänekkäimäksi. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Auttaisiko rengaspaineilla pelaaminen mitään?
Itseasiassa Nokian tehdas Pietarissa on moninkerroin uudenaikaisempi kuin Suomen vastaava tehdas ja siellä rahaa riittää . Niillä on uudet koneet,laitteet ym. siellä. Suomessa valmistetaan vanhoilla paskoilla noita renkaita tänäkin päivänä.Peeveli kirjoitti:Ja pahin:made in Russia.
EBITDA kirjoitti:Meikäläinen hankki Suomeen muuton kunniaksi piiiiiitkästä aikaa nastarenkaat. Goodyear Ultra Grip Extremet koossa 215/55/17 odottavat tallin nurkassa viikonloppua ja allelaittoa. Mielenkiinnolla odottelen millaista meteliä pitävät.
Kommentoinpas vielä tätä omaa postaustani: Parani yllättävänkin paljon kun nostin paineet 2,9 bariin. Ohjautuu selvästi täsmällisemmin nyt. Mukavuuteen ei juurikaan vaikutusta, kun eipä tuo tuolla alustalla erityisen mukava ole muutenkaan. Olisko sitten niin, että jäykempi alusta vaatii myös kovemmat paineet? Hieman vaan arveluttaa, että onko noin kovista paineista vakiokokoisissa renkaissa jotain haittaa. Eipä kait?Jakke kirjoitti:Michelin X-Ice northit (XIN2) ollut mulla pari päivää alla ja täytyypä sanoa, että on karseat ajaa sulalla kelillä. Melu ei niinkään haittaa (stereot kovemmalle), mutta ohjaustuntuma katosi lähes tyystin ja koko ajan on sellainen tunne kuin ajaisi kuulalaakerien päällä. Vähänkään kovemmin kiihdyttäessä tuntuu siltä kuin renkaat sutisivat ja myös nastojen ääni kuulostaa siltä. Ohjaus ei keskitä läheskään niin kuin mihin kesällä on tottunut, keskialueella on tietynlaista epämääräisyyttä ja meno on jotenkin huojuvaa.
Renkaat siis vakiokokoa (185/65-15) ja paineet tällä hetkellä 2,7bar. Pitänee kokeilla erilaisilla paineistuksilla. No, mutta eihän nastarengas voikaan olla yhtä hyvä kuin kunnollinen kesärengas ja minulle on ehdottomasti pääasia, että pitoa löytyy silloin kun sitä todella tarvitaan, eli liukkaalla kelillä.
Michelinitkin näkyvät nykyisin olevan made in Russia, mutta eikö tuo liene sama missä maassa ne koneet pyörii.
Mitossa vakiona auton alla kesärenkaina tulleet Pirellin 215/45/17-kokoiset Pzero Nerot tarvitsevat ajomukavuuden saavuttamiseksi vähintään 2,7 barin paineen, jotta auton huojuminen loppuisi. Esim. nyt kylmien ilmojen alettua rengaspaineet olivat laskeneet n. viikossa jonnekin 2.3-2.4 tienoille ja ajaminen oli sen mukaista: eteneminen tahmasi ja kaarteissa huojui. Polttoaineen kulutuksessa ilmanpaineiden laskeminen auton manuaalin suosittelemiin arvoihin (2.3-2.1 tai 2.6-2.3 täydellä kuoramalla) tarkoittaa sitä, että autolla ei pääse tasailella suoralla tiellä 50 kilometrin tuntinopeudessa oikein millään alle kuuden litran ja 80 kilometrin tuntinopeudessa alle kahdeksan litran. Kun ilmanpaineet nostetaan n. 2.8-2.9 edessä ja 2.7-2.8 takana, auton luonne muuttuu täysin. Auto kulku muuttui täsmällisemmäksi, kaarteisiin tuntuu turvalliselta ajaa huojumisen yliohjautumisen tunteen hävittyä ja polttoaineen kulutus pienenee ajotietokoneen perusteella yli litralla. Auton alusta on myös Mitossa melko jäykkä, mutta en myöskään tiedä, miten alusta jäykkyys ja rengaspaineet korreloivat keskenään. Renkaiden valmistaja ilmoittaa ko. renkaiden maksipaineeksi 51 psi eli n. 3.5 baria, joten sen puolesta mennään vielä ihan sallituissa lukemissa. Lisäksi itselläni on sellainen mieleen piirtynyt stereotypia, että 16 tuumaisilla aluminiivanteilla olevissa renkaissa on pidettävä vähintään 2.5 barin painetta alumiinivanteen ylläpidon takia. Eli tuota pienempi paine lisää huomattavasti riskiä sille, että vanne alkaa menettää ajossa muotoaan.Jakke kirjoitti:Kommentoinpas vielä tätä omaa postaustani: Parani yllättävänkin paljon kun nostin paineet 2,9 bariin. Ohjautuu selvästi täsmällisemmin nyt. Mukavuuteen ei juurikaan vaikutusta, kun eipä tuo tuolla alustalla erityisen mukava ole muutenkaan. Olisko sitten niin, että jäykempi alusta vaatii myös kovemmat paineet? Hieman vaan arveluttaa, että onko noin kovista paineista vakiokokoisissa renkaissa jotain haittaa. Eipä kait?Jakke kirjoitti:Michelin X-Ice northit (XIN2) ollut mulla pari päivää alla ja täytyypä sanoa, että on karseat ajaa sulalla kelillä. Melu ei niinkään haittaa (stereot kovemmalle), mutta ohjaustuntuma katosi lähes tyystin ja koko ajan on sellainen tunne kuin ajaisi kuulalaakerien päällä. Vähänkään kovemmin kiihdyttäessä tuntuu siltä kuin renkaat sutisivat ja myös nastojen ääni kuulostaa siltä. Ohjaus ei keskitä läheskään niin kuin mihin kesällä on tottunut, keskialueella on tietynlaista epämääräisyyttä ja meno on jotenkin huojuvaa.
Renkaat siis vakiokokoa (185/65-15) ja paineet tällä hetkellä 2,7bar. Pitänee kokeilla erilaisilla paineistuksilla. No, mutta eihän nastarengas voikaan olla yhtä hyvä kuin kunnollinen kesärengas ja minulle on ehdottomasti pääasia, että pitoa löytyy silloin kun sitä todella tarvitaan, eli liukkaalla kelillä.
Michelinitkin näkyvät nykyisin olevan made in Russia, mutta eikö tuo liene sama missä maassa ne koneet pyörii.
Onko halpa, don't know.kalliais kirjoitti:Vinkkiä keltään mistä tilata Michelinin Pilot Sport 3:sia halvimmalla? Vai odottelenko kevääseen?
Mulla on ollut noi jo viimetalvesta. Oman maun mukaan Michelin Maxi Icet tuntui paremmilta pidoltaan jopa kuluneina 159:n alla.Eilen vaihtui alle Good Year Ultra Grip Ice+ -kitkat, ja vielä juuri oikeaan aikaan kun tänä aamuna oli omien havaintojeni mukaan ensimmäiset liukkaat kaupungissa. Todella hiljaiset ja mukavat renkaat ja vielä pitokin hyvä, voin suositella.
Juu, viime talvena jo oli nämä mullakin. Verrattuna edellisen auton Conti CVC3 kitkoihin etenkin jääpito ja toisaalta tukevuus kuivalla tuntui paljon paremmilta. Toki ne Contit oli olleet alla jo monta talvea ja nämä uudet. Ja autokin eri. Mutta siis ainakin 166:ssa nämä toimii mielestäni tosi hyvin.Laku kirjoitti:Mulla on ollut noi jo viimetalvesta. Oman maun mukaan Michelin Maxi Icet tuntui paremmilta pidoltaan jopa kuluneina 159:n alla.Eilen vaihtui alle Good Year Ultra Grip Ice+ -kitkat, ja vielä juuri oikeaan aikaan kun tänä aamuna oli omien havaintojeni mukaan ensimmäiset liukkaat kaupungissa. Todella hiljaiset ja mukavat renkaat ja vielä pitokin hyvä, voin suositella.
Tuossa yhdessä kaverin autossa vajuu toinen takarengas pikkuhiljaa. Kahdesti tänä talvena pitänyt jo puhaltaa lisää. Suhauttaisko paikkauspurkin vai pitäiskö käyttää liikkeessä? Renkailla sellainen historia, että olleet 1,5 vuotta vanteilla ilman ilmaa ja otettu käyttöön vasta pari kuukautta sittenSaLexi kirjoitti:Hohhoijaa, molemmista eturenkaista vuotaa ilmat hiljakseen pihalle, useamman kerran olen jo vaihdon jälkeen käynyt lisäilemässä. Kaippa sitä taas olisi rengasliikkeeseen asiaa...
Jos rengas on ehjä niin voi auttaa kun vain käyttää pois vanteelta.. mulla käyttämätön varapyörä kadotti myös paineensa pikkuhiljaa mutta rengasliikkeen kaveri käytti sen pois vanteelta ja sen jälkeen on taas pitänyt. Asentaja sanoi sen olevan aivan normaaliaTuossa yhdessä kaverin autossa vajuu toinen takarengas pikkuhiljaa. Kahdesti tänä talvena pitänyt jo puhaltaa lisää. Suhauttaisko paikkauspurkin vai pitäiskö käyttää liikkeessä? Renkailla sellainen historia, että olleet 1,5 vuotta vanteilla ilman ilmaa ja otettu käyttöön vasta pari kuukautta sitten