Rengastopic

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Xehpuk
Viestit: 697
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Onko joku testannut Kumho KU36 -renkaita? Harkitsen noita tuleviksi ratapäivärenkaiksi. Vai pitäisikö huomio kohdistaa ihan toisaalle?

Kokoluokkana 215/45R17, kun nykyiset 225:t hankasi ratapäivillä vasemman takasisälokarin puhki 8)

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Car and Driverin testissä noi Ecsta SX:t arvosteltiin kolmanneksi.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

ilpokuikka
Viestit: 64
Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
Car(s): 159 2.4JTDm '07
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja ilpokuikka »

Mitenkäs 225/45 tai 235/45 koot muljahtaisivat nykyisten vakio 225/50R17 renkaiden tilalle, onko kokemusta? Aavistuksen pienempi halkaisijahan noissa on, mutta huomaako eroa käytännössä? Meneekö 235/45 heittämällä samoille vanteille...?

Tuntuu olevan kumeissa paljon enemmän valinnanvaraa em. kokoluokissa vs. 225/50...

NK
Viestit: 12
Liittynyt: 14 Syys 2010, 21:19
Car(s): 159 2.4 JTDm SW
Ex. 156 V6
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja NK »

Kyllä noi 235/45/17 meni ihan hyvin alkuperäisille vanteille. Oli tosiaan enemmän vaihtoehtoja ja vielä halvemmatkin kuin nuo alkuperäisen kokoiset. Ajossa en ole huomannut mitään eroa.

Avatar
Peeveli
Viestit: 276
Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

Alla nyt kolmatta päivää Nokian Hakkis 7-nastat, ja täytyy sanoa että kurjat ovat verrattuna Contin Ice Contact-nastoihuin. Luistaa sulalla asfaltilla kuin laakereiden päällä ajaisi ja ajotuntuma pilaantui kokonaan. Ohjaustuntoa ei lainkaan ja suuntavakavuus alta arvostelujen. Paineet kohdillaan, vaan ei auta. Ja pahin:made in Russia.

Pitkän tauon jälkeen siis nasta-Nokialaiset alla ja täytyy todeta että samalla kertaa ekat ja vikat tulevaisuuttakin ajatellen. :evil:
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."

Avatar
nurmi
Viestit: 166
Liittynyt: 22 Heinä 2011, 23:11
Car(s): Gtv 2.0 -00
1502 -77
X3 3.0sd -07
ex.156 V6 -00
Paikkakunta: Turenki

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja nurmi »

Peeveli kirjoitti:Alla nyt kolmatta päivää Nokian Hakkis 7-nastat, ja täytyy sanoa että kurjat ovat verrattuna Contin Ice Contact-nastoihuin. Luistaa sulalla asfaltilla kuin laakereiden päällä ajaisi ja ajotuntuma pilaantui kokonaan. Ohjaustuntoa ei lainkaan ja suuntavakavuus alta arvostelujen. Paineet kohdillaan, vaan ei auta. Ja pahin:made in Russia.
Paljonko paineita? Rengasliikkeen mukaan Nokialaisiin n.3 bar :shock:

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Itsellä myös hakka 7 ja venäjällä tehdyt, eikä moittimista. Olleet toissa talvena tenavassa ja viime talven tonnarissa. Tämä talvi niillä ajetaan Lybralla se mitä ajetaan.

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

^ Miten Lybra on pelittänyt hakureissun jälkeen?

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja VMTD »

No ajoituksenmuunnin raksuttaa, tyhjäkäynti huojuu ja välillä starttauksen jälkeen sammuu ja tietysti rikkinäisiä muoviosia, mutta nehän kuuluu italialaiseen autoon. Positiivinen asia on, ettei öljyntaso ole laskenut yhtään vajaan 1500 km matkalla. Autohan on seissyt pääsääntöisesti tallissa, paitsi kun 155 meni jarruputki, niin korjauksen ajan ajoin sillä.

Avatar
Peeveli
Viestit: 276
Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

nurmi kirjoitti:
Peeveli kirjoitti:Alla nyt kolmatta päivää Nokian Hakkis 7-nastat, ja täytyy sanoa että kurjat ovat verrattuna Contin Ice Contact-nastoihuin. Luistaa sulalla asfaltilla kuin laakereiden päällä ajaisi ja ajotuntuma pilaantui kokonaan. Ohjaustuntoa ei lainkaan ja suuntavakavuus alta arvostelujen. Paineet kohdillaan, vaan ei auta. Ja pahin:made in Russia.
Paljonko paineita? Rengasliikkeen mukaan Nokialaisiin n.3 bar :shock:
Kun testasin Tampereella eilen vielä paineet, oli 2,8. Nostin 3:een ja hivenen parani suuntavakaus. Ohjaustuntuma on edelleen kehno tai sanotaan oikeammin että sitä ei ole lainkaan. Autoa siis ohjataan kuin valtamerilaivaa, katseen avulla. Kyl on ajamisen ilo kaukana. Valtaisa ero Continentalin nastarenkaaseen, se on elämäni kokeilluista piikkipyöristä ylivoimainen ykkönen. No, pakko näillä on mennä nyt, en ala ostelemana toisia renkaita kun en tiedä miten kauaa tämä kärrykään on enää alla.
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Eilen ilmestyneen Auto Bildin autorengastestin voittaja oli Continental ContiIceContact (nasta) 110 pisteellä, toinen Michelin X-Ice north (nasta) 109 pisteellä ja kolmas oli Nokian Hakkapeliitta 7 (nasta)108 pisteellä. Tosin testin voittaja olisi ollut Pirelli Carving edge 111 pisteellä muuten, mutta jättivät loppuarvostelussa ottamatta tuloksiin mukaan koska nastoista oli irronnut 8% testin aikana.

Ajo-ominaisuuksia testissä ehkä parhaiten vastasi testin mukavuusosio (melu, kyky käsitellä tien epätasaisuukisa, suuntavakavuus ja ohjattavuus), jossa Continentalin ContiIceContact (nasta) jäi viimeiseksi 2 pisteellä ja Nokian Hakkapeliitta 7 (nasta) kolmanneksi viimeiseksi 4 pisteellä. Kaikki kitkarenkaat jyräsi nastarenkaat mukavuudessa. Paraskaan nastarengas ei yltänyt huonoimman kitkarenkaan tasolle. Yllättävää oli se että kitkarenkaat pesi nastarenkaat jäällä ajettavuudessa - ContiVikingContact 5 (kitka) sai ainoana täydet 20 pistettä, jäällä jarrutuksissa nastat oli sentään huomattavasti paremmat.

Continentalin ContiVikingContact 5 oli paras kitkarengas 105 pisteellä, Goodyear Ultragrip Ice+ toinen 102 pisteellä ja Nokian Hakkapeliitta R kolmas 99 pisteellä.

Sinänsä ei yhtään yllättänyt että Continental napsi voitot AutoBildin testissä :mrgreen:

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Kuinkahan paljon on lopputulos kiinni auto-rengas-kombon toimivuudesta? Mulla Hakkapeliitta 5 (2006-vuotiset) nastat pilasi täysin Alfa 156 TS:n ajettavuuden, tarkkuuden tilalle tuli löllöä velttoutta ja huojuvaa heiluvuutta. Uria löytyi sieltä missä niitä ei silmä kertonut olevan. Mutkissa puski ennen kuin kääntyi. Ei mitään uutta noista renkaista, mitä ei olisi jo testit kertoneet. Pito jäällä ja lumella luokkaa "tautinen", sekin osui yksiin testitulosten kera. Melua lähti, vaan ei liikaa.

No, nyt alla Delta Multijetti ja samat renkaat (ilm. 2008 versiot) ja mitäs nyt sitten. Ajettavuus parani ( :crazyeyes: ) verrattuna Bridgestonen Turanza ER300 -kesärengassettiin, nastamelua tuskin on kuultavissa, puskutaipumusta ei ole ja meno on vakaata ja kesärengasmaista. Auto ei mennyt pilalle, vaan suorastaan parani. Laitoin Deltan oman käyttöohjekirjasen suosituksen mukaan 0.2 baaria yli suositusten (2.6 eteen, 2.4 taakse) ja ainut kiusa on kovuus, kuopat tärskäyttelee.

Ja vielä sekin lisäys, et mulla oli ex-Tojossa Contin IceContact5 -testivoittajanastat ja ei ne mitkään ihmerenkaat olleet. Ensituntumaltaan "oudot", toivat tärinää ja tutinaa lisää, testien lupaama hyvä reagointikyky ohjaustoiveisiin (tai se hyvä tuntuma etenkin) oli unta vaan ja ennakko-oletusten vastaisesti nastamelu oli kovalla tasolla. Eikä ne nyt sitten jäällä tai lumella niin kurkot olleet. "Musta tuntuu" perustelulla esim. Nordman+ -nastagummit piti paljon paremmin joka tilanteessa ja olivat paremmat ajaa (Rellu Scenic II:n alla).

Kai noissa testeissä pitäis itse laskea lopputulos omilla painotuksillaan arvotettuna. Noi arvostuserot kai ne lopputuloserotkin tuottavat testeissä, tokkopa niissä itse renkaissa niin eroa on, että testilehden mukaan suuresti laatu tai ominaisuudet vaihtelisi.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kokemuksia paikasta tai renkaista?

http://www.tyremate.com/nokian-wr-d3-20 ... r-id=16596" onclick="window.open(this.href);return false;

Contitnentalia on jäljellä ajoittan alta 3 milliä (toisaalla taas 5), pitää joulukuuksi vaihtaa, ei viitsi urheilla. Toi on voittannut jopa testejä 2011-puolella :shock: , mutta on vielä vähän epäselvää, oliko tarkoitettu keski- vai pohjoiseuroopan oloihin?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Farina »

Päätin, että tänä vuonna ei talvi yllätä äijää ja vaihdatin talvirenkaat alle todella hyvissä ajoin. ALD oli valikoinut Michelin X-Ice North XIN2-nastarenkaat. Nastat sain kun kerran niitä halusin, mutta se oli virhe. Syystä tai toisesta melu on korvia huumaava. Varsinkin 60-80 km/h vauhdissa takapäästä kuuluu rallattava ja huojuva vongutus, jota ei meinaa jaksaa kuunnella sitten lainkaan. Kovemmassa vauhdissa humina peittää pahimman. Kahdessa aikaisemmssa 159:ssä (-06 ja -08) ei todellakaan ollut tällaista rengasmelua, joten joko Misukat ovat s**tanallisen äänekkäät tai sitä äänieristystä on toden teolla vähennetty 159:stä -09 lähtien kuten jossain oli mainittu. TM:n talvirengastestissä ei näitä Misukoita hiljaisimmiksi kehuttu, muttei myöskään äänekkäimäksi. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Auttaisiko rengaspaineilla pelaaminen mitään? Onko 159:ssä mitää yksittäistä kohtaa, johon voisi lisätä äänieristystä helposti? Kovin ääni tuntuu tulevan takakontin suunnasta, vaikka kyseessä on Berlina-malli.

Kehuja tulee (liian) harvoin annettua, mutta kehutaan ny Euromasterin toimintaa. ALD:n oli pitänyt toimittaa rengas+vanne-setti jonnekin. Eivät itsekään tienneet missä ne on, mutta lopulta väittivät kivenkovaan, että Lokomonkulman Euromasterista löytyy. Varasin netistä ajan ja menin renkaanvaihtoon. No, mitään renkaita tietystikään siellä ollut, vaikka etsivät kissojen ja koirien kanssa. Pienen tuumaustauon jälkeen paikan pomo(?) tuumasi, että ei viitsi ajattaa sua edestakaisin, laitetaan hyllystä alle uudet talvirenkaat nykyisille vanteille. Hän lupasi henkilökohtaisesti tapella ALD:n kanssa asiat kuntoon kevääksi, joten säästyin tältäkin. Auto pukille ja renkaiden vaihto. Koko operaatioon meni 20 min. Todellista asiakaspalvelua.

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Jepujee!

Eilen Audiin talvirenkaat alle ja voi helvetti mikä meteli. :evil:
Se kuka sanoo ettei nastarengas mitään ääntä pidä, ei ilmeisesti ole ikinä ajanut kitkarenkaalla.

Audin kesäpyörät ovat kokoa 225/45/17 ja merkki joku ping pong. Näillä Kiinankeksinnöillä auto oli jopa hiljainen, toisin kuin nyt alle menneillä nokian hakka 4:lla ja kokoa 195/65/15.

Edit. Niin ja 159:ssä uudet hakka 7 nastoilla ja kyllä jyrisee...

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Itselläni on nyt PNV:ssä jotkut Michelin Pilot "talvi"renkaat, ei nuo kesärenkaan veroiset ole mutta ovat onneksi edes hiljaisemmat. Katsotaan sitten missä vaiheessa auto on pylvään ympärillä.
VMP

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Hakkapeliitta 4 pitää todellakin ihan järkyttävää meteliä asfaltilla. Ensimmäisen kerran kun laitoin ne alle luulin että joku pyöränlaakeri olisi menossa. Viikonloppuna pitäisi taas laittaa ne alle, vituttaa jo valmiiksi.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Meikäläinen hankki Suomeen muuton kunniaksi piiiiiitkästä aikaa nastarenkaat. Goodyear Ultra Grip Extremet koossa 215/55/17 odottavat tallin nurkassa viikonloppua ja allelaittoa. Mielenkiinnolla odottelen millaista meteliä pitävät.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Michelin X-Ice Nortit, tuoreimmat versiot, kakkosauton alle ja kyllä, meteli on käsittämätön! Samaan hengenvetoon on todettava, että VW:n hieno, joskin hieman hidas, ohjaus on muisto vain. Tilalla epämääräistä keveyttä ja palautuksen hengettömyttä. Talvi ei ole vielä saapunut, joten se varsinainen porkkana, oletettavasti hyvä pito, on vielä toteamatta.

Hakkapeliitta 5 tuntuu taas hyvältä tuohon nähden, ei pilannut Lancian ominaisuuksia ajossa ja meteli on vaimeaa. Neliönasta, auton äänieristys vai mikä lienee syynä.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja mutt »

Michelin X-Ice Northit, parisen vuotta vanhat nastalliset (195/65-15) pistin alle, ja melutaso putosi selvästi. :roll: Nokian Hakka H oli kesärenkaan malli edessä (195/60) ja Green takana (195/65-15). Ei noita kesäkumejakaan varsinaisesti melusta ole testeissä syytetty. No, edeltäneet Pirelli P7:t (205/55-16) oli vieläkin äänekkäämmät.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kiersin nuo wr d3:t matkan päästä ja ostin työpaikalta Hakkapeliitta R:t, hiljaista on 8) Ajo-ominaisuuksista on paha sanoa kun en vielä ole kokeillut mihin pystyisivät, en viitsi kiusata.ehkä lievää ohjauksen keventymistä normi ajossa, jarrutuksissa tehokkaan oloiset märällä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Joo kyllä rapina kuuluu Lybraan aika hyvin sisälle. Samoilla renkailla ajelin viime talven Saabilla ja edellisen Mersulla ja kyyti oli paljon hiljaisempaa. Mitä uudempi auto, sitä kovempi rengasmelu sisällä.

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja PSS »

Farina kirjoitti:Päätin, että tänä vuonna ei talvi yllätä äijää ja vaihdatin talvirenkaat alle todella hyvissä ajoin. ALD oli valikoinut Michelin X-Ice North XIN2-nastarenkaat. Nastat sain kun kerran niitä halusin, mutta se oli virhe. Syystä tai toisesta melu on korvia huumaava. Varsinkin 60-80 km/h vauhdissa takapäästä kuuluu rallattava ja huojuva vongutus, jota ei meinaa jaksaa kuunnella sitten lainkaan. Kovemmassa vauhdissa humina peittää pahimman. Kahdessa aikaisemmssa 159:ssä (-06 ja -08) ei todellakaan ollut tällaista rengasmelua, joten joko Misukat ovat s**tanallisen äänekkäät tai sitä äänieristystä on toden teolla vähennetty 159:stä -09 lähtien kuten jossain oli mainittu. TM:n talvirengastestissä ei näitä Misukoita hiljaisimmiksi kehuttu, muttei myöskään äänekkäimäksi. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Auttaisiko rengaspaineilla pelaaminen mitään?
Mulla on uudet X-Ice North XIN2:t alla ja eipä ole kovin meluisat. Mulla ei rapina mistään renkaista ole kuulunut autoon, ehkä mun Alfa on ruuvattu kasaan kunnolla :)

Muuten en niistä renkaista oikein pidä - renkaan sivut ovat löysää kumia jonka huomaa selvästi kun vaikka tökkäsee autoa sormella sivusuunnassa, jouston näkee heti, vaikka on jäykkä KW alusta. Pistin 2.9 Bar ja löysyys väheni paljon, mutta toisaalta "virallinen" 2.3 eteen ja 2.5 taakse on mukavampia kaupungisssa. Voi olla että rengas paranee pakkasella, mutta nyt ne ovat pettymys ajettavuudeltaan, "epätarkat".

Parhaat talvirenkaat on ollut ne edelliset X-Ice Northit.

Tuntuu että renkaan ostaminen on tuurikauppaa - ttu niillä testeillä ole mitään merkitystä.

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

Itse tilasin rengas-onlinesta tuommoiset Avon CR85 kitkapyörät omaan 155 alle. Ensi tiistaina saan ne vanteille ja autoon alle niin kerron kokemuksista. :) Ei voi muuta kuin kiitellä ja suositella tuota rengas-onlinen palvelua! Hinnat ovat edullisia ja valikoimaa löytyy jokaisesta hintaluokasta jotain ja toimitus ja pakkauskulut sisältyvät aina renkaalle annettuun hintaan. Toimitus kesti vain 6 päivää (mukaanlukien viikonloppu) saksasta ja renkaat tulivat suoraan kotiovelle. 8)

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja willez »

Peeveli kirjoitti:Ja pahin:made in Russia.
Itseasiassa Nokian tehdas Pietarissa on moninkerroin uudenaikaisempi kuin Suomen vastaava tehdas ja siellä rahaa riittää . Niillä on uudet koneet,laitteet ym. siellä. Suomessa valmistetaan vanhoilla paskoilla noita renkaita tänäkin päivänä.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Michelin X-Ice northit (XIN2) ollut mulla pari päivää alla ja täytyypä sanoa, että on karseat ajaa sulalla kelillä. Melu ei niinkään haittaa (stereot kovemmalle), mutta ohjaustuntuma katosi lähes tyystin ja koko ajan on sellainen tunne kuin ajaisi kuulalaakerien päällä. Vähänkään kovemmin kiihdyttäessä tuntuu siltä kuin renkaat sutisivat ja myös nastojen ääni kuulostaa siltä. Ohjaus ei keskitä läheskään niin kuin mihin kesällä on tottunut, keskialueella on tietynlaista epämääräisyyttä ja meno on jotenkin huojuvaa.

Renkaat siis vakiokokoa (185/65-15) ja paineet tällä hetkellä 2,7bar. Pitänee kokeilla erilaisilla paineistuksilla. No, mutta eihän nastarengas voikaan olla yhtä hyvä kuin kunnollinen kesärengas ja minulle on ehdottomasti pääasia, että pitoa löytyy silloin kun sitä todella tarvitaan, eli liukkaalla kelillä.

Michelinitkin näkyvät nykyisin olevan made in Russia, mutta eikö tuo liene sama missä maassa ne koneet pyörii.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Tuli eilen jumpattua talvirenkaat Crosswagoniin alle ja nyt muutama sata kilometriä takana. Aikalailla samat havainnot ajotuntumasta kuin Jakella tuossa yllä. Ei toki mikään yllätys. Positiivista sen sijaan on, ettei rengastus vaikuta aivan niin meluisalta kuin etukäteen pelkäsin.
EBITDA kirjoitti:Meikäläinen hankki Suomeen muuton kunniaksi piiiiiitkästä aikaa nastarenkaat. Goodyear Ultra Grip Extremet koossa 215/55/17 odottavat tallin nurkassa viikonloppua ja allelaittoa. Mielenkiinnolla odottelen millaista meteliä pitävät.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^ Vakikoossa em. GoodYear UltraGripExtremet olleet 16.000 km alla. 1 nasta irti ja pintaa vielä 8-8.5mm. Tuntuvat kestävän aika hyvin, hinta-laatu -suhde kohdallaan. Tein tosin 1000km sisäänajon pintakaasulla. Ajotuntuma kyllä putoaa samalle tasolle kuin ranskalaisessa autossa kesällä. Huomenna täytyy laittaa alle, kun tiistaina kylmenee.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Aika karuahan noilla piikkipyörillä on taas jyristellä. Kesägummitkin vaikuttivat siltä, että ensi kaudella pitää panna vaihtoon. Josko sitten samantien laittaisi vanteetkin uusiksi, saapi nähdä. Nuorena miehenä olisin tehnyt niin jo aikapäiviä sitten, mutta prioriteetit ovat nyttemmin vähän toisaalla.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Kylläpä väheni ajonautinto, kun tänään heitin nastapallot alle. Rupesi hieman täristämäänkin, joten kaippa nuo pitäisi käydä tasapainottamassakin. Hitto jos olisi tiennyt tuon tasapainotustarpeen, niin olisin jättänyt itse vaihtamatta, heittänyt vaan renkaat konttiin ja ajanut rengasliikkeeseen. No aina ei voi voittaa :x

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Yllättävää kyllä mulla taas palasi paljon ajonautintoa kun laitoin vanhat alusta asti autossa olleet 205/60 hakkapeliitta kitkat 15x7 vanteilla alle. Ohjaus on taas sairaan nopea ja tunnokas eikä ajomelukaan juuri lisääntynyt verrattuna 215/45 17x8 kesärengastukseen. Suuntavakavuudessakaan ei mitään moitittavaa. Tiukemmissa mutkissa niiailee takapää vähän enemmän jos jotain negatiivista pitää sanoa. Noilla hakkapeliitoilla on ajettu jotain 40 000km mutta edelleen on ihan mukavasti kulutuspintaa jäljellä. Sulalla kelillä ajaminen ei juurikaan poikkea kesärenkailla ajosta. Mä alan pikkuhiljaa taipua korkeaprofiilisten renkaiden koulukuntaan mitä tulee rengastukseen. Vähän jäykempää iskunvaimennusta alle ja antaa renkaiden hoitaa jousto kuten monopostosarjoissa :mrgreen:

Isäukko kommentoi autollani ajaessaan kesällä, että ohjaus on paljon raskaampi kuin sen pökötissä, enkä mä sitä kyseenalaistanut kun itselläkin oli ollut samanmallinen pökötti aikaisemmmin. Eniten muistuttaa tällä talvirengastuksella sitä nopeaa ja tarkkaa ajotuntumaa mikä joskus 2004 ekaa kertaa 156:sta koeajaessa mieleen jäi ja mikä johti myöhemmin auton hankintaan kun näitä 205/60 15x7, 205/55 16x7 ja 215/45 17x8 rengastuksia olen ehtinyt testailemaan.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jakke kirjoitti:Michelin X-Ice northit (XIN2) ollut mulla pari päivää alla ja täytyypä sanoa, että on karseat ajaa sulalla kelillä. Melu ei niinkään haittaa (stereot kovemmalle), mutta ohjaustuntuma katosi lähes tyystin ja koko ajan on sellainen tunne kuin ajaisi kuulalaakerien päällä. Vähänkään kovemmin kiihdyttäessä tuntuu siltä kuin renkaat sutisivat ja myös nastojen ääni kuulostaa siltä. Ohjaus ei keskitä läheskään niin kuin mihin kesällä on tottunut, keskialueella on tietynlaista epämääräisyyttä ja meno on jotenkin huojuvaa.

Renkaat siis vakiokokoa (185/65-15) ja paineet tällä hetkellä 2,7bar. Pitänee kokeilla erilaisilla paineistuksilla. No, mutta eihän nastarengas voikaan olla yhtä hyvä kuin kunnollinen kesärengas ja minulle on ehdottomasti pääasia, että pitoa löytyy silloin kun sitä todella tarvitaan, eli liukkaalla kelillä.

Michelinitkin näkyvät nykyisin olevan made in Russia, mutta eikö tuo liene sama missä maassa ne koneet pyörii.
Kommentoinpas vielä tätä omaa postaustani: Parani yllättävänkin paljon kun nostin paineet 2,9 bariin. Ohjautuu selvästi täsmällisemmin nyt. Mukavuuteen ei juurikaan vaikutusta, kun eipä tuo tuolla alustalla erityisen mukava ole muutenkaan. Olisko sitten niin, että jäykempi alusta vaatii myös kovemmat paineet? Hieman vaan arveluttaa, että onko noin kovista paineista vakiokokoisissa renkaissa jotain haittaa. Eipä kait?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Jakke kirjoitti:
Jakke kirjoitti:Michelin X-Ice northit (XIN2) ollut mulla pari päivää alla ja täytyypä sanoa, että on karseat ajaa sulalla kelillä. Melu ei niinkään haittaa (stereot kovemmalle), mutta ohjaustuntuma katosi lähes tyystin ja koko ajan on sellainen tunne kuin ajaisi kuulalaakerien päällä. Vähänkään kovemmin kiihdyttäessä tuntuu siltä kuin renkaat sutisivat ja myös nastojen ääni kuulostaa siltä. Ohjaus ei keskitä läheskään niin kuin mihin kesällä on tottunut, keskialueella on tietynlaista epämääräisyyttä ja meno on jotenkin huojuvaa.

Renkaat siis vakiokokoa (185/65-15) ja paineet tällä hetkellä 2,7bar. Pitänee kokeilla erilaisilla paineistuksilla. No, mutta eihän nastarengas voikaan olla yhtä hyvä kuin kunnollinen kesärengas ja minulle on ehdottomasti pääasia, että pitoa löytyy silloin kun sitä todella tarvitaan, eli liukkaalla kelillä.

Michelinitkin näkyvät nykyisin olevan made in Russia, mutta eikö tuo liene sama missä maassa ne koneet pyörii.
Kommentoinpas vielä tätä omaa postaustani: Parani yllättävänkin paljon kun nostin paineet 2,9 bariin. Ohjautuu selvästi täsmällisemmin nyt. Mukavuuteen ei juurikaan vaikutusta, kun eipä tuo tuolla alustalla erityisen mukava ole muutenkaan. Olisko sitten niin, että jäykempi alusta vaatii myös kovemmat paineet? Hieman vaan arveluttaa, että onko noin kovista paineista vakiokokoisissa renkaissa jotain haittaa. Eipä kait?
Mitossa vakiona auton alla kesärenkaina tulleet Pirellin 215/45/17-kokoiset Pzero Nerot tarvitsevat ajomukavuuden saavuttamiseksi vähintään 2,7 barin paineen, jotta auton huojuminen loppuisi. Esim. nyt kylmien ilmojen alettua rengaspaineet olivat laskeneet n. viikossa jonnekin 2.3-2.4 tienoille ja ajaminen oli sen mukaista: eteneminen tahmasi ja kaarteissa huojui. Polttoaineen kulutuksessa ilmanpaineiden laskeminen auton manuaalin suosittelemiin arvoihin (2.3-2.1 tai 2.6-2.3 täydellä kuoramalla) tarkoittaa sitä, että autolla ei pääse tasailella suoralla tiellä 50 kilometrin tuntinopeudessa oikein millään alle kuuden litran ja 80 kilometrin tuntinopeudessa alle kahdeksan litran. Kun ilmanpaineet nostetaan n. 2.8-2.9 edessä ja 2.7-2.8 takana, auton luonne muuttuu täysin. Auto kulku muuttui täsmällisemmäksi, kaarteisiin tuntuu turvalliselta ajaa huojumisen yliohjautumisen tunteen hävittyä ja polttoaineen kulutus pienenee ajotietokoneen perusteella yli litralla. Auton alusta on myös Mitossa melko jäykkä, mutta en myöskään tiedä, miten alusta jäykkyys ja rengaspaineet korreloivat keskenään. Renkaiden valmistaja ilmoittaa ko. renkaiden maksipaineeksi 51 psi eli n. 3.5 baria, joten sen puolesta mennään vielä ihan sallituissa lukemissa. Lisäksi itselläni on sellainen mieleen piirtynyt stereotypia, että 16 tuumaisilla aluminiivanteilla olevissa renkaissa on pidettävä vähintään 2.5 barin painetta alumiinivanteen ylläpidon takia. Eli tuota pienempi paine lisää huomattavasti riskiä sille, että vanne alkaa menettää ajossa muotoaan.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja willez »

Tänään laitettu 195/65-15 Miselini äks-ais-nortit . Sen verran aamuisin vetää tiet jäähän että ei uskalla suvigummeilla ruovitella..

PS: En varmaan ikinä ole näin myöhään laittanu nappularenkaita alle..

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eilen laitettu Hakkapeliitat alle. Olikohan HP5:t... Valmistusnumerona "0404" joten "hups", hieman on ikää! Nastoja tallella vielä ja kaiken lisäks pintaaki on. Pito onkin sit jo ihan eri juttusa... Noh, jos noilla tän talven selviis hengis :D

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Mites HP seiskoista tarkastetaan tuo valmistusviikko ja -vuosi, kun koodin tilalla näyttää olevan jotain epämääräisiä viivoja? :?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Uh, eihän siellä mitään viivoja pitäis olla? Ettei olis esim. 1111 ? :D Varmasti tiedätkin kyllä, mistä niitä haetaan... Mutta joo, itse en noista samoista renkaista koskaan aikasemmin jaksanut edes kahtoa. Muistan vaan kun myyjä puhu "vähän ajetut nastat"-renkaista 2010 alkuvuodesta :D Joo-o. Ehkä vähän ajetut, mut kyllä aika kovaa kumia on! Alkais toimimaan hyvin jo junastopparina pääteasemalla...

Aijoo, Jarsan, muistan jotain todella hämärää kuulleeni, että joissakin uudemmissa renkaissa se merkintätapa on joku ihan muu, kuin tuo 4numeroinen järkevä ratkaisu. Joku öh, 6-numeroinen "viivakoodia" muistuttava? En tiedä, oliko kyse edes auton renkaista vai mistä, mutta moisen keskustelun yhteydessä.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Voin käydä nappaamassa kuvan hetken perästä, mutta viivakoodia tuo tosiaan lähinnä muistuttaa. Ei tuosta tämän planeetan asukas kyllä ainakaan mitään ymmärrä... :new-alien:


Edit: Kahdessa rinkulassa oli selkeä 4-numeroinen koodi (2109) ja kahdessa painokone on seonnut tähän tyyliin:
Liitteet
16112011079.jpg
Kuluttajan pitäisi tästä tietää renkaansa ikä?
(76.16 KiB) Tiedosto ladattu 4243 kertaa

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja willez »

voi olla niissä kahdessa pyörässä dot merkintä eri puolella renkasta. Inside tai Outside..

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Eipä muuten tullut edes tarkastettua toiselta puolen. :oops: Ja oikeaan osuit! Sama 2109 merkintähän niistäkin sitten löytyi.

Avatar
kalliais
Viestit: 809
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Vinkkiä keltään mistä tilata Michelinin Pilot Sport 3:sia halvimmalla? Vai odottelenko kevääseen?

Gio
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Marras 2010, 22:56
Car(s): ex - 166 3.2
Paikkakunta: Turku

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Gio »

Eilen vaihtui alle Good Year Ultra Grip Ice+ -kitkat, ja vielä juuri oikeaan aikaan kun tänä aamuna oli omien havaintojeni mukaan ensimmäiset liukkaat kaupungissa. Todella hiljaiset ja mukavat renkaat ja vielä pitokin hyvä, voin suositella.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja silverine »

kalliais kirjoitti:Vinkkiä keltään mistä tilata Michelinin Pilot Sport 3:sia halvimmalla? Vai odottelenko kevääseen?
Onko halpa, don't know.

http://www.camskill.co.uk/m61b1535s134p ... 92W_XL_TL_" onclick="window.open(this.href);return false;
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Laku »

Eilen vaihtui alle Good Year Ultra Grip Ice+ -kitkat, ja vielä juuri oikeaan aikaan kun tänä aamuna oli omien havaintojeni mukaan ensimmäiset liukkaat kaupungissa. Todella hiljaiset ja mukavat renkaat ja vielä pitokin hyvä, voin suositella.
Mulla on ollut noi jo viimetalvesta. Oman maun mukaan Michelin Maxi Icet tuntui paremmilta pidoltaan jopa kuluneina 159:n alla.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Gio
Viestit: 18
Liittynyt: 06 Marras 2010, 22:56
Car(s): ex - 166 3.2
Paikkakunta: Turku

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Gio »

Laku kirjoitti:
Eilen vaihtui alle Good Year Ultra Grip Ice+ -kitkat, ja vielä juuri oikeaan aikaan kun tänä aamuna oli omien havaintojeni mukaan ensimmäiset liukkaat kaupungissa. Todella hiljaiset ja mukavat renkaat ja vielä pitokin hyvä, voin suositella.
Mulla on ollut noi jo viimetalvesta. Oman maun mukaan Michelin Maxi Icet tuntui paremmilta pidoltaan jopa kuluneina 159:n alla.
Juu, viime talvena jo oli nämä mullakin. Verrattuna edellisen auton Conti CVC3 kitkoihin etenkin jääpito ja toisaalta tukevuus kuivalla tuntui paljon paremmilta. Toki ne Contit oli olleet alla jo monta talvea ja nämä uudet. Ja autokin eri. Mutta siis ainakin 166:ssa nämä toimii mielestäni tosi hyvin.

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Hohhoijaa, molemmista eturenkaista vuotaa ilmat hiljakseen pihalle, useamman kerran olen jo vaihdon jälkeen käynyt lisäilemässä. Kaippa sitä taas olisi rengasliikkeeseen asiaa... :bad-words:

Avatar
Jurin
Viestit: 357
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Jurin »

Näin kesän alla tulipa mieleeni että tarvisi uudet suvikumit koossa 235/40 R19. Brittiläiset toverit tuntuvan kovin pitävät näistä: Accelera Phi. Olikohan kenelläkään kokemusta? Kohtuuhinnalla kulkisi setti noita suomeen (noin 430e kuluineen).

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja Jakke »

SaLexi kirjoitti:Hohhoijaa, molemmista eturenkaista vuotaa ilmat hiljakseen pihalle, useamman kerran olen jo vaihdon jälkeen käynyt lisäilemässä. Kaippa sitä taas olisi rengasliikkeeseen asiaa... :bad-words:
Tuossa yhdessä kaverin autossa vajuu toinen takarengas pikkuhiljaa. Kahdesti tänä talvena pitänyt jo puhaltaa lisää. Suhauttaisko paikkauspurkin vai pitäiskö käyttää liikkeessä? Renkailla sellainen historia, että olleet 1,5 vuotta vanteilla ilman ilmaa ja otettu käyttöön vasta pari kuukautta sitten :shock:
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

No itse saan käydä noihin eturenkaisiin lisäilemässä viikon-parin välein, mutta en ole jaksanut käydä paikkauttamassa. Vaikka noissa on nastat edelleen tallella, niin alkaa olemaan ilmeisesti renkailla ikää aika hyvin. Lisäksi nastat ovat kuluneet ja katkeilleet ja pito jäisellä tiellä ei ole enää kovin mainio. Tuohon kun vielä lisätään pieni epätasaisen kuluman aiheuttama täristys/ääntäminen, jota tasapainotuskaan ei täysin korjannut, niin päädyin siihen tulokseen että kitkuttelen noilla tämän talven ja ostan seuraavaksi talveksi uudet kumit alle.

Tosin kävin viime viikolla vaihdattamassa firman autoon uudet kumit ja pyysin samalla tarjouksen Noranza 2 EVO-renkaista. Tarjous oli 480€ rengastöineen ja aloin miettimään, pitäisikö kumit uusiakin jo tänä talvena... En tosin vielä tarkistanut oliko tuo halpa vai kallis tarjous :o:

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Rengastopic

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Tuossa yhdessä kaverin autossa vajuu toinen takarengas pikkuhiljaa. Kahdesti tänä talvena pitänyt jo puhaltaa lisää. Suhauttaisko paikkauspurkin vai pitäiskö käyttää liikkeessä? Renkailla sellainen historia, että olleet 1,5 vuotta vanteilla ilman ilmaa ja otettu käyttöön vasta pari kuukautta sitten
Jos rengas on ehjä niin voi auttaa kun vain käyttää pois vanteelta.. mulla käyttämätön varapyörä kadotti myös paineensa pikkuhiljaa mutta rengasliikkeen kaveri käytti sen pois vanteelta ja sen jälkeen on taas pitänyt. Asentaja sanoi sen olevan aivan normaalia :shock:

Vastaa Viestiin