iskareiden vaihto
Valvoja: Moderators
iskareiden vaihto
mitäs kaikkea kannattaa vaihtaa samalla kun vaihtaa kaikki etu ja takaiskarit?
tietääkö kukaan sopiiko motonetin iskarit alfa 156 2,5 v6 vuosimalli 1999?
tietääkö kukaan sopiiko motonetin iskarit alfa 156 2,5 v6 vuosimalli 1999?
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Re: iskareiden vaihto
Ainakin kallistuksenvakaajan yhdystangot (koiranluut) eteen ja taakse kannattaa hankkia uudet kun niitä ei kuitenkaan saa ehjänä irti. Eivät edes maksa paljoa, joten ei kannata siinä säästää. Myös iskarin suojakumit on hyvä vaihtaa samalla jos ovat oikein hapristuneet.
Itse vaihdoin juuri iskarit joka kulmalle ja samalla raidetangon sisä- ja ulkopäät, ylä- sekä alatukivarret ja kallistuksenvakaajan runkopuslat. Lopuksi vielä käytin nelipyöräsuuntauksessa ja laitoin uudet talvirenkaat alle. Siinä sitä riittikin hetkeksi puuhasteltavaa, mutta nyt auto tuntuu taas kuin uudelta eikä pauku enää mistään!
Itse vaihdoin juuri iskarit joka kulmalle ja samalla raidetangon sisä- ja ulkopäät, ylä- sekä alatukivarret ja kallistuksenvakaajan runkopuslat. Lopuksi vielä käytin nelipyöräsuuntauksessa ja laitoin uudet talvirenkaat alle. Siinä sitä riittikin hetkeksi puuhasteltavaa, mutta nyt auto tuntuu taas kuin uudelta eikä pauku enää mistään!
Re: iskareiden vaihto
kiitos vinkeistä pitääkin sitten lähtee tilaamaan noita yhdystankoja ja suojakumeja vielä lisäksi!
Re: iskareiden vaihto
elikkäs meinasitko että näitä tarvis ( 2 kpl Eteen vakaajan yhdystanko) ja sama taakse?
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Re: iskareiden vaihto
Jep, 2 tarvii molempiin päihin eli 4 yhteensä.rmc x kirjoitti:elikkäs meinasitko että näitä tarvis ( 2 kpl Eteen vakaajan yhdystanko) ja sama taakse?
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: iskareiden vaihto
Sama homma juuri alkamassa...
Motonetistä hain Sachs Super Touring -iskarit joka nurkkaan ja koiranluut myös.
Eilen raottelin takahuopia pois ja nyt näkyy iskareitten yläpään mutterit. Sormet syyhyää käydä kokeilemassa seuraavaksi, lähteekö pultit nätisti irti alhaalta.
EDIT: CRC Rost Flashia iskarin alaosan muttereihin, annan vaikuttaa hetken (tai päivän) ja sitten kuumennus sytkäri-liekkarilla eli kaasupolttimella, josko aukeis. Jos ei, niin pikkurälläkkä (á la Motonet) saa ensimmäiset kierroksensa Alfan alla.
Etupään vien suosiolla huoltamoon vaihdettavaksi, koska en jaksa alkaa jousipuristimien kanssa leikkimään - puristimet pitäis kaiken lisäksi ostaa ja ei oikien innosta.
Sitten uudet nastarenkaat alle ja suuntaamaan pyöränkulmat kohdilleen.
Motonetistä hain Sachs Super Touring -iskarit joka nurkkaan ja koiranluut myös.
Eilen raottelin takahuopia pois ja nyt näkyy iskareitten yläpään mutterit. Sormet syyhyää käydä kokeilemassa seuraavaksi, lähteekö pultit nätisti irti alhaalta.
EDIT: CRC Rost Flashia iskarin alaosan muttereihin, annan vaikuttaa hetken (tai päivän) ja sitten kuumennus sytkäri-liekkarilla eli kaasupolttimella, josko aukeis. Jos ei, niin pikkurälläkkä (á la Motonet) saa ensimmäiset kierroksensa Alfan alla.
Etupään vien suosiolla huoltamoon vaihdettavaksi, koska en jaksa alkaa jousipuristimien kanssa leikkimään - puristimet pitäis kaiken lisäksi ostaa ja ei oikien innosta.
Sitten uudet nastarenkaat alle ja suuntaamaan pyöränkulmat kohdilleen.
Viimeksi muokannut zzs, 11 Marras 2011, 07:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: iskareiden vaihto
^hetkinen, hetkinen.. otappas nyt ihan rauhallisesti.
Takaiskari-jousipaketin kiinnityspultit on auton sisällä, ja lähtevät aivan varmasti irti ilman mitään crc:tä liekkiä tai rälläkkää. Eli ihan vaan avaamalla
Takapäässä tarvitset myöskin samallalailla jousipuristimia kuin edessäkin. Kaikenlisäksi 156:sen etuiskarien vaihto on monta kertaa helpompi homma kuin takana. Ne takaiskarin alapään kiinnityspultit on aivan perkeleen jumissa. Edessä ei vastaavia jumipultteja ole.
Kehoittaisin siis antamaan korjaamon vaihtaa molemmat päät!
Takaiskari-jousipaketin kiinnityspultit on auton sisällä, ja lähtevät aivan varmasti irti ilman mitään crc:tä liekkiä tai rälläkkää. Eli ihan vaan avaamalla

Takapäässä tarvitset myöskin samallalailla jousipuristimia kuin edessäkin. Kaikenlisäksi 156:sen etuiskarien vaihto on monta kertaa helpompi homma kuin takana. Ne takaiskarin alapään kiinnityspultit on aivan perkeleen jumissa. Edessä ei vastaavia jumipultteja ole.
Kehoittaisin siis antamaan korjaamon vaihtaa molemmat päät!
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: iskareiden vaihto
^ Joo, tarkoitin niitä alapään muttereita, ne on tiukassa. Yläpää on helppo.
Sain mä ne alapään mutterit auki, ainoastaan koiranluun mutteri on nyt ongelmana:
Mites sais koiranluun mutterin auki, ku jumahti ihan reunalle (melkein kiertyi kokonaan auki) ja nyt meni kuusiokolo pultin päästä muljahtaen pyöreeksi... Se kun tahtoo vääntyä auettuaan noinkin paljon, että on vaikea avata avaimet kohtisuorassa.
Miten niin tarvitsee jousipuristimia? Eikös tuolla homma hoidu kauniisti ilmankin niitä?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7&t=10755" onclick="window.open(this.href);return false;
Vai onko SW ratkaisevasti erilainen ja tarvii siis puristimia?
Sain mä ne alapään mutterit auki, ainoastaan koiranluun mutteri on nyt ongelmana:
Mites sais koiranluun mutterin auki, ku jumahti ihan reunalle (melkein kiertyi kokonaan auki) ja nyt meni kuusiokolo pultin päästä muljahtaen pyöreeksi... Se kun tahtoo vääntyä auettuaan noinkin paljon, että on vaikea avata avaimet kohtisuorassa.
Miten niin tarvitsee jousipuristimia? Eikös tuolla homma hoidu kauniisti ilmankin niitä?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=7&t=10755" onclick="window.open(this.href);return false;
Vai onko SW ratkaisevasti erilainen ja tarvii siis puristimia?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: iskareiden vaihto
Samaa homma ensi viikolla edessä. Etupään iskarin alaosan pultit mittasin ja haen suosiolla uudet, taakse myös.
Takakoiranluun vaihdoin etukäteen toissa päivänä. Rälläkkä siihen riittää. 3 muuta ovatkin aika tuoreita. Asennuksessa nostaa vaikka tunkilla jarrulevyn "navasta" ylös päin.
Lisähommana iskareiden ja jousien lisäksi poikkituen asennus taakse
ja uudet ylätukivarret.
Saa nähdä joutuuko noiden korkeussäädettävien kanssa paljon arpomaan.
Takakoiranluun vaihdoin etukäteen toissa päivänä. Rälläkkä siihen riittää. 3 muuta ovatkin aika tuoreita. Asennuksessa nostaa vaikka tunkilla jarrulevyn "navasta" ylös päin.
Lisähommana iskareiden ja jousien lisäksi poikkituen asennus taakse

Saa nähdä joutuuko noiden korkeussäädettävien kanssa paljon arpomaan.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: iskareiden vaihto
Näin asentajan vinkkelistä pahimmalta jumipultilta näyttää etuiskarin haarukka (koiranluut tietysti välillä lähtee välillä ei), pultti aukeaa, mutta haarukka voi istua tiukassa... Jos ei ole jousi puristimia, niin kannataa kysyä joltain korjaamolta voisivatko laittaa uudet iskarit jousien ympärille. ei ole iso homma, ja selviää paljon vähemmällä vaivalla eikä sitä hintaa välttämättä montaa kymppiä enempää tule verrattuna siihen että joutuu ostamaan nuo puristmet.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: iskareiden vaihto
Eli siis takaiskarien tapauksessa jättää sen sisemmän mutterin paikoilleen ja iskari jousineen pitäisi tulla alakautta pois?
Vai miten saa poistettua iskari+jousi -yhdistelmän settinä pois?
Eikös alapään pulttien avaaminen saa iskarin pitenemään jousen voimasta (ja hajooko silloin jotain, jos ei oo jousta puristettu)?
Hassua, kun ei oikein hahmota mitä ei saa tehdä ja mitä pitää tehdä, kun ei oo vielä saanu käydä tota hommaa läpi ite...
Vai miten saa poistettua iskari+jousi -yhdistelmän settinä pois?
Eikös alapään pulttien avaaminen saa iskarin pitenemään jousen voimasta (ja hajooko silloin jotain, jos ei oo jousta puristettu)?
Hassua, kun ei oikein hahmota mitä ei saa tehdä ja mitä pitää tehdä, kun ei oo vielä saanu käydä tota hommaa läpi ite...

- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: iskareiden vaihto
Takaiskarien yläpäästä irroitat vaan ne ulkokehällä olevat (muistaakseni 3kpl) mutterit, alapäästä molemmat pitkät läpipultit. Tällöin saat iskari-jousi paketin irti.
Iskarin yläpään yksittäinen iso mutteri pitää jousta jännityksessä, eli sitä irroittaessa pitää ensin jousi puristaa puristimilla, mutta tämä kannattaa tehdä vasta kun oot ottanut iskari-jousi paketin lattialle.
Iskarin yläpään yksittäinen iso mutteri pitää jousta jännityksessä, eli sitä irroittaessa pitää ensin jousi puristaa puristimilla, mutta tämä kannattaa tehdä vasta kun oot ottanut iskari-jousi paketin lattialle.
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: iskareiden vaihto
Jätin homman sikseen, kun ei tuota aikaa oikeesti ole...
Ei takaiskarin yläpäässä ole samanlaisia n. 3 kpl muttereita, siellä on vain lukkomutteri+levy ja niiden alla 1 mutteri.
Laitoin nuo takaisin kiinni, tosin takapuskurin päällä pomppiessa tuntuu kädellä kokeiltuna vähän väljyyttä iskarien yläpäässä. Onkos tuo vakavaa, jos viikon ajelee tällaisenaan? En saanut noita enää kireemmälle (alempi mutteri on niin syvällä, ettei hylsy ulotu eikä oo 23 mm:n lenkkiä, joka olisi vielä niin kapea, että mahtuisi kiristämään mutteria). Lukkomutteri on tiukassa kyllä. Pitäiskö noille tehdä vielä jotain, vai onko jopa normaalia, tuo väljyyden tuntuminen?
Ei takaiskarin yläpäässä ole samanlaisia n. 3 kpl muttereita, siellä on vain lukkomutteri+levy ja niiden alla 1 mutteri.
Laitoin nuo takaisin kiinni, tosin takapuskurin päällä pomppiessa tuntuu kädellä kokeiltuna vähän väljyyttä iskarien yläpäässä. Onkos tuo vakavaa, jos viikon ajelee tällaisenaan? En saanut noita enää kireemmälle (alempi mutteri on niin syvällä, ettei hylsy ulotu eikä oo 23 mm:n lenkkiä, joka olisi vielä niin kapea, että mahtuisi kiristämään mutteria). Lukkomutteri on tiukassa kyllä. Pitäiskö noille tehdä vielä jotain, vai onko jopa normaalia, tuo väljyyden tuntuminen?

- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: iskareiden vaihto
yritin vaihtaa etuiskareita, mut se haarukan pultti joka pitää iskaria alapäästä on niin perkeleen tiukka! sahasin sen mutterin poikki, mut ei silti hievahda, mikä avuks? pora? liekki? asentaako mikään korjaamo itse ostettuja osia pk seudul?
Re: iskareiden vaihto
Itse hommasin ylimääräiset haarukat iskarinvaihtoa varten. Pora varmaan olisi seuraaava vaihtoehto.jkk kirjoitti:yritin vaihtaa etuiskareita, mut se haarukan pultti joka pitää iskaria alapäästä on niin perkeleen tiukka! sahasin sen mutterin poikki, mut ei silti hievahda, mikä avuks? pora? liekki? asentaako mikään korjaamo itse ostettuja osia pk seudul?
VMP
Re: iskareiden vaihto
joskus on jumipultit lähteny paineilmataltalla paukuttamalla..
200 baria vaparissa..
Re: iskareiden vaihto
osaako joku sanoa käyvätkö motonetistä nämä iskarit 156 2,5 v6 vuosimalli 1999?
Etuiskari Alfa 156 55-1900 156 Eteen (ei Sport-jousitus) [1997 - 2005] 59.90 €
Takaiskari Alfa 156 33-4932 156 Taakse (ei Sport-jousitus!) [1997 - 2005] 84.50 €
Etuiskari Alfa 156 55-1900 156 Eteen (ei Sport-jousitus) [1997 - 2005] 59.90 €
Takaiskari Alfa 156 33-4932 156 Taakse (ei Sport-jousitus!) [1997 - 2005] 84.50 €
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: iskareiden vaihto
Se kuusiokolopultti ei kestä isoa vääntämistä joten varovasti pitää avata. Olen saanut sen auki butaaniliekillä kuumentamalla ja irroitusöljyä ruikkimalla. Vähän vasaralla vielä koputtelee välillä niin kyllä se lähtee.jkk kirjoitti:yritin vaihtaa etuiskareita, mut se haarukan pultti joka pitää iskaria alapäästä on niin perkeleen tiukka! sahasin sen mutterin poikki, mut ei silti hievahda, mikä avuks? pora? liekki? asentaako mikään korjaamo itse ostettuja osia pk seudul?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: iskareiden vaihto
Kyllähän ne käy, mutta ei niitä asentaa kannatarmc x kirjoitti:osaako joku sanoa käyvätkö motonetistä nämä iskarit 156 2,5 v6 vuosimalli 1999?
Etuiskari Alfa 156 55-1900 156 Eteen (ei Sport-jousitus) [1997 - 2005] 59.90 €
Takaiskari Alfa 156 33-4932 156 Taakse (ei Sport-jousitus!) [1997 - 2005] 84.50 €

Muutama euro lisää ja saat Konin Streetit, ja ne on iskarit!
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: iskareiden vaihto
Konin SRT.T:t saa 300 eurolla kaupasta. Mutta samalla meno varmaan muuttuu sporttisemmaksi. Ite en sellasta halunnut: haluan, että iskarit toimii, niinku ne o alaffa tarkottanukkin...

- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: iskareiden vaihto
Ongelma onkin että motonetista saatat saada minkä merkkiset iskarit tahansa. Voi tulla ihan laatu tavaraa tai vähemmän laatua. Konit ovat varma valinta ja mukavuus voi jopa parantua!
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: iskareiden vaihto
Mä ostin sieltä Sachsin takaiskarit ja ne tilas samanmerkkiset eteenkin, kun ei ollu oikean merkkisiä varastossa. Kuulemma ei normaalisti niin tee, mutta tässä tapauksessa
Sitä ennen ilmoitti, että "on täällä merkkiä x olevat etuiskarit, on niissä vuoden takuu, että sen verran nyt ainakin pitäisi kestää...".

Sitä ennen ilmoitti, että "on täällä merkkiä x olevat etuiskarit, on niissä vuoden takuu, että sen verran nyt ainakin pitäisi kestää...".
Re: iskareiden vaihto
Mutta kun ei ne motonetin iskarit aina sitä kestä, viimeks kesti 3kk, samaa paskaa tilalle takuuseen. Myin auton ni en tiedä miten kesti seuraava.zzs kirjoitti:Mä ostin sieltä Sachsin takaiskarit ja ne tilas samanmerkkiset eteenkin, kun ei ollu oikean merkkisiä varastossa. Kuulemma ei normaalisti niin tee, mutta tässä tapauksessa![]()
Sitä ennen ilmoitti, että "on täällä merkkiä x olevat etuiskarit, on niissä vuoden takuu, että sen verran nyt ainakin pitäisi kestää...".
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: iskareiden vaihto
Minkä merkkiset ne oli ne iskarit jotka ei kestäneet? Tietäisi vaan sitten varoa.
Siellä kun myydään monen merkkisiä, mutta Motonet-merkkisiä iskareita en ole vielä nähnyt
Siellä kun myydään monen merkkisiä, mutta Motonet-merkkisiä iskareita en ole vielä nähnyt

- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: iskareiden vaihto
Itselläni oli aikanaan LipGas merkkiset parinkuukauden iskarit 

Re: iskareiden vaihto
Merkkiä en muista, vika oli vähän erikoinen, katsastus tyssäsi "takapyörän laakerointiin", iskareissa ei testerin mukaan mitään vikaan. Kolisi kyllä ajaessakin. Vaihdoin se saatanan laakerin, niin, turhaan tietysti. Tajusin että sen uudenkarhean iskarin varsi oli jotenkin irti männästä tms.Tuomas K kirjoitti:Minkä merkkiset ne oli ne iskarit jotka ei kestäneet? Tietäisi vaan sitten varoa.
Siellä kun myydään monen merkkisiä, mutta Motonet-merkkisiä iskareita en ole vielä nähnyt
Re: iskareiden vaihto
Motonetti kauppaa iskareiden ylätukikumia, hintaan 19.90€ (156:een). Onko tuo pelkkä kumiosa, vai onko se enemmänkin laakeri (josta voi siis kuulua myös pauketta ajaessa). Talvirenkaiden vaihdossa huomasin että myös apparin iskarista oli ainakin jonkun verran mehua tullut ulos, joten ehkä kolina voi johtua myös iskarista.
Renkaiden vaihdon jälkeen alkoi muutenkin kuulumaan hirveä kolina etupyörästä. Luulin ensin vetonivelen tulleen tiensä päähän. Noh, rengas pois ja ihmettelemään. Olivat rengasliikkeessä laittaneet alfan alkup. aluvanteen sisäreunaan (vanteen huuleen) järkyttävän paksun lyijypainon. Painoa en muista, mutta jos olisi käytetty vähän pitempää ja ohuempaa, niin olisi vältytty siltä, että paino ottaa tukivarsiin. Pala pois painosta viilaten ja taas hiljeni...
Renkaiden vaihdon jälkeen alkoi muutenkin kuulumaan hirveä kolina etupyörästä. Luulin ensin vetonivelen tulleen tiensä päähän. Noh, rengas pois ja ihmettelemään. Olivat rengasliikkeessä laittaneet alfan alkup. aluvanteen sisäreunaan (vanteen huuleen) järkyttävän paksun lyijypainon. Painoa en muista, mutta jos olisi käytetty vähän pitempää ja ohuempaa, niin olisi vältytty siltä, että paino ottaa tukivarsiin. Pala pois painosta viilaten ja taas hiljeni...
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: iskareiden vaihto
Mikäs virka uuden iskarin mukana tulevalla, männänvarren mutterin alle tulevalla n. 5mm paksuisella prikalla on (sama halkaisija kuin männänvarsi)?
Tuleeko se ylä- vai alapuolelle lokaria?
Mitäs pitäisi tehdä, kun takaiskarit vaihdatin ja nyt on auton oikea takapää 8 mm korkeammalla kuin vasen?
Prikan pois ottaminen ei ilmeisesti korjaisi tilannetta lainkaan, koska jousethan kai määrittelee aika pitkälti alustan korkeuden...
Mittasin jouset ennen asennusta ja saman mittaisia olivat (ei ainakaan 8 mm eroa ollut).
Tuleeko se ylä- vai alapuolelle lokaria?
Mitäs pitäisi tehdä, kun takaiskarit vaihdatin ja nyt on auton oikea takapää 8 mm korkeammalla kuin vasen?
Prikan pois ottaminen ei ilmeisesti korjaisi tilannetta lainkaan, koska jousethan kai määrittelee aika pitkälti alustan korkeuden...
Mittasin jouset ennen asennusta ja saman mittaisia olivat (ei ainakaan 8 mm eroa ollut).
- Ape
- Viestit: 123
- Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
- Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85 - Paikkakunta: Kruunupyy
Re: iskareiden vaihto
Kasasinkohan jotain väärin, kun nuo iskarin yläpäässä olevat kumit jäi hieman "irti" tuolla takakontin puolella eli jäi pieni rako.
Prikan laitoin ensimmäisen mutterin alle ja sitten päälle sen kumin mikä pitää iskarin paikoillaan.
En tiedä tajuaako kukaan mitään tästä sepustuksesta?
Prikan laitoin ensimmäisen mutterin alle ja sitten päälle sen kumin mikä pitää iskarin paikoillaan.
En tiedä tajuaako kukaan mitään tästä sepustuksesta?

Kerran Alfa aina alfa?
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: iskareiden vaihto
en ole varma sopiiko motonetin iskarit, mä ostin sieltä rahapulassa ja enshätään katsastusta varten etuiskarit, jouset ja ylätukilaakerit 2.0 tessuun. merkki oli lip gas tech tms, 6kk alla ja tuntuu että olisivat jo lopussa kun ovat niin löysät. vähän enemmän jos sijoittaa niin taitaa saada aika hyvätrmc x kirjoitti:mitäs kaikkea kannattaa vaihtaa samalla kun vaihtaa kaikki etu ja takaiskarit?
tietääkö kukaan sopiiko motonetin iskarit alfa 156 2,5 v6 vuosimalli 1999?
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: iskareiden vaihto
mulla oli tismalleen samahomma koiranluun kanssa, lukkopihdeillä laitoin niin tiukalle sinne nivelen puolelle ja sitten sain kierrettyä mutterin muutaman vikan kierroksen auki.zzs kirjoitti:^ Joo, tarkoitin niitä alapään muttereita, ne on tiukassa. Yläpää on helppo.
Sain mä ne alapään mutterit auki, ainoastaan koiranluun mutteri on nyt ongelmana:
Mites sais koiranluun mutterin auki, ku jumahti ihan reunalle (melkein kiertyi kokonaan auki) ja nyt meni kuusiokolo pultin päästä muljahtaen pyöreeksi... Se kun tahtoo vääntyä auettuaan noinkin paljon, että on vaikea avata avaimet kohtisuorassa.
Re: iskareiden vaihto
hetkinen sanoi putkinen. takapään pultteihin kyllä tarvii crc:tä, voimaa, raivoa, poraa, rälläkkää ym. tai ainakin minä tarvin, v-mäinen homma mutta kyllä ne irtoaa, abs anturin johdon vedät takakontin kautta ulos niin saat sen koko iskari paketin siitä penkkiin kiinni. ne kaks pulttia siel takapäässä on kyllä semmosia ettei saa ehjänä irti joten hanki uudet, siinä on rautaa rautaa vasten n.20 sentin matkan verran ja itellä ainaki oli ihan helvetin tiukalla.Epezi kirjoitti:^hetkinen, hetkinen.. otappas nyt ihan rauhallisesti.
Takaiskari-jousipaketin kiinnityspultit on auton sisällä, ja lähtevät aivan varmasti irti ilman mitään crc:tä liekkiä tai rälläkkää. Eli ihan vaan avaamalla
Takapäässä tarvitset myöskin samallalailla jousipuristimia kuin edessäkin. Kaikenlisäksi 156:sen etuiskarien vaihto on monta kertaa helpompi homma kuin takana. Ne takaiskarin alapään kiinnityspultit on aivan perkeleen jumissa. Edessä ei vastaavia jumipultteja ole.
Kehoittaisin siis antamaan korjaamon vaihtaa molemmat päät!
etupää vielä itellä kesken, takapää valmis ja tein sen kokemuksella 0 joten säästä rahaa, tee itse ja kun on valmis on parempi fiilis eikä iso lasku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
takapäässä en muuten tarvinu jousipuristimia, miksi tarvisin? nehän vaa puotetaan siihen ja tadaa!

Re: iskareiden vaihto
ite sain koiran luut auki, kuusio avain siihen mutterin keskelle et se ei pyöri tyhjää ja listalla väännät auki, meni varmaa 2 minsaa aukaisussa ku löys vaa työkalut, mut ne mun luut ei tainnu olla ihan iän ikuset..jkk kirjoitti:mulla oli tismalleen samahomma koiranluun kanssa, lukkopihdeillä laitoin niin tiukalle sinne nivelen puolelle ja sitten sain kierrettyä mutterin muutaman vikan kierroksen auki.zzs kirjoitti:^ Joo, tarkoitin niitä alapään muttereita, ne on tiukassa. Yläpää on helppo.
Sain mä ne alapään mutterit auki, ainoastaan koiranluun mutteri on nyt ongelmana:
Mites sais koiranluun mutterin auki, ku jumahti ihan reunalle (melkein kiertyi kokonaan auki) ja nyt meni kuusiokolo pultin päästä muljahtaen pyöreeksi... Se kun tahtoo vääntyä auettuaan noinkin paljon, että on vaikea avata avaimet kohtisuorassa.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: iskareiden vaihto
Jaa, pitäisikö ruveta antamaan ennakoivia CRC- tai vast. öljykylpyjä noille takapään iskareidenroude kirjoitti:hetkinen sanoi putkinen. takapään pultteihin kyllä tarvii crc:tä, voimaa, raivoa, poraa, rälläkkää ym. tai ainakin minä tarvin, v-mäinen homma mutta kyllä ne irtoaa, abs anturin johdon vedät takakontin kautta ulos niin saat sen koko iskari paketin siitä penkkiin kiinni. ne kaks pulttia siel takapäässä on kyllä semmosia ettei saa ehjänä irti joten hanki uudet, siinä on rautaa rautaa vasten n.20 sentin matkan verran ja itellä ainaki oli ihan helvetin tiukalla.Epezi kirjoitti:^hetkinen, hetkinen.. otappas nyt ihan rauhallisesti.
Takaiskari-jousipaketin kiinnityspultit on auton sisällä, ja lähtevät aivan varmasti irti ilman mitään crc:tä liekkiä tai rälläkkää. Eli ihan vaan avaamalla
Takapäässä tarvitset myöskin samallalailla jousipuristimia kuin edessäkin. Kaikenlisäksi 156:sen etuiskarien vaihto on monta kertaa helpompi homma kuin takana. Ne takaiskarin alapään kiinnityspultit on aivan perkeleen jumissa. Edessä ei vastaavia jumipultteja ole.
Kehoittaisin siis antamaan korjaamon vaihtaa molemmat päät!
etupää vielä itellä kesken, takapää valmis ja tein sen kokemuksella 0 joten säästä rahaa, tee itse ja kun on valmis on parempi fiilis eikä iso lasku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
takapäässä en muuten tarvinu jousipuristimia, miksi tarvisin? nehän vaa puotetaan siihen ja tadaa!
alakiinnityspulteille... nyt vielä 70 % elämää jäljellä katsastustodistuksen mukaan JTD:n iskareissa.
JT

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: iskareiden vaihto
ehdottomasti, itel meni 4h saada ne pultit sieltä irti vaikka olin hallilla laittamassa missä on työkalut jokalähtöön. kuumentaa en voinut koska ABS anturi...Jiitee kirjoitti:Jaa, pitäisikö ruveta antamaan ennakoivia CRC- tai vast. öljykylpyjä noille takapään iskareidenroude kirjoitti:hetkinen sanoi putkinen. takapään pultteihin kyllä tarvii crc:tä, voimaa, raivoa, poraa, rälläkkää ym. tai ainakin minä tarvin, v-mäinen homma mutta kyllä ne irtoaa, abs anturin johdon vedät takakontin kautta ulos niin saat sen koko iskari paketin siitä penkkiin kiinni. ne kaks pulttia siel takapäässä on kyllä semmosia ettei saa ehjänä irti joten hanki uudet, siinä on rautaa rautaa vasten n.20 sentin matkan verran ja itellä ainaki oli ihan helvetin tiukalla.Epezi kirjoitti:^hetkinen, hetkinen.. otappas nyt ihan rauhallisesti.
Takaiskari-jousipaketin kiinnityspultit on auton sisällä, ja lähtevät aivan varmasti irti ilman mitään crc:tä liekkiä tai rälläkkää. Eli ihan vaan avaamalla
Takapäässä tarvitset myöskin samallalailla jousipuristimia kuin edessäkin. Kaikenlisäksi 156:sen etuiskarien vaihto on monta kertaa helpompi homma kuin takana. Ne takaiskarin alapään kiinnityspultit on aivan perkeleen jumissa. Edessä ei vastaavia jumipultteja ole.
Kehoittaisin siis antamaan korjaamon vaihtaa molemmat päät!
etupää vielä itellä kesken, takapää valmis ja tein sen kokemuksella 0 joten säästä rahaa, tee itse ja kun on valmis on parempi fiilis eikä iso lasku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
takapäässä en muuten tarvinu jousipuristimia, miksi tarvisin? nehän vaa puotetaan siihen ja tadaa!
alakiinnityspulteille... nyt vielä 70 % elämää jäljellä katsastustodistuksen mukaan JTD:n iskareissa.
JT
tai jos yhtä unpeenruostuneet pultit sulla ku mulla niin ei paljo crc:t enää auta, ite käytin semmosta tunkeutuvaa väriainetta, siitä saatto olla hieman apua, lopulta löin sen pultin irti siitä vanhasta iskarista semmosella 20kg lekalla

-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): 159 2.4 JTDm -06, 147 2.0 TS -08
- Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
iskareiden vaihto
Laittakaahan niihin alustan ruuveihin tervaa kasauksen yhteydessä niin aukeavat sitten seuraavalla kerralla paremmin. Oikea terva on parempaa kuin tervaspray.
Re: iskareiden vaihto
kaduttaa nyt ku itehän löin vaa uudet pultit tilalle ja paketti kasaan.. ois melkee pitäny katsoa tulevaisuuteen.arv kirjoitti:Laittakaahan niihin alustan ruuveihin tervaa kasauksen yhteydessä niin aukeavat sitten seuraavalla kerralla paremmin. Oikea terva on parempaa kuin tervaspray.
- Ape
- Viestit: 123
- Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
- Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85 - Paikkakunta: Kruunupyy
Re: iskareiden vaihto
Itse laitoin vaseliinitroude kirjoitti:kaduttaa nyt ku itehän löin vaa uudet pultit tilalle ja paketti kasaan.. ois melkee pitäny katsoa tulevaisuuteen.arv kirjoitti:Laittakaahan niihin alustan ruuveihin tervaa kasauksen yhteydessä niin aukeavat sitten seuraavalla kerralla paremmin. Oikea terva on parempaa kuin tervaspray.
Kerran Alfa aina alfa?