sulake nro 7
Valvoja: Moderators
sulake nro 7
Noniin, siis onkhelmaa riittää täällä. Oikea taka+jarruvalo pimeänä, samoin vasen seisontavalo ja vasen rekisterikilvenvalo. Korkeampi johdatus asentanut alfaani ilmeisesti rajoittimen koska ajaessa kiekat ei nouse 4500 korkeammalle. Käynnistettäessä kierrokset menee 500-2000 väliä tyhjäkäynnillä kunnes kone hiukka lämpiää, sen jälkeen n 900.
Kattelin et seiska sulakkeen takana paljon näistä jutuista, olisiko yhteys? Sulake ehjä.
Antakaa jotain apuja mistä lähdetään vikaa etsimään. Kiitos etukäteen.
Kattelin et seiska sulakkeen takana paljon näistä jutuista, olisiko yhteys? Sulake ehjä.
Antakaa jotain apuja mistä lähdetään vikaa etsimään. Kiitos etukäteen.
Valkoinen auto, punaisella nahkaverhoilulla on nami
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: sulake nro 7
En tiedä osaanko auttaa mutta mahdollista auttajaa helpottaisi kun olisi tieto mikä malli, moottori yms?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: sulake nro 7
Rajoitin 4500rpm kohdalla selittyy erittäin suurella todennäköisyydellä rikkinäisellä ilmamassamittarilla. Älä korvaa motonetin tarvikeella, vaan osta alkuperäinen/Bosch.
Ps. Auton malli, vuosimalli ja moottorin tiedot esiin.
Lisäys: Valot voisi selittyä jollakin johtosarjan liittimellä tai kierroslukumittarilla. Tarkasta lamppujen kannoista hapettumat ihan ensin. Jos saat joltain lainaan samanlaisen toimivan kiekkamittarin niin vaihto on minuutin homma. Jos omistat yleismittarin niin valojen johdot voit mitata lampun kannasta ja kierroslukumittarin taakse tulevasta liittimestä. Johdoissa on kirjattuna koodit niin löydät oikeat kyllä. Väritkin pitäisi pysyä samana, aina kontista mittarille saakka.
Ps. Auton malli, vuosimalli ja moottorin tiedot esiin.
Lisäys: Valot voisi selittyä jollakin johtosarjan liittimellä tai kierroslukumittarilla. Tarkasta lamppujen kannoista hapettumat ihan ensin. Jos saat joltain lainaan samanlaisen toimivan kiekkamittarin niin vaihto on minuutin homma. Jos omistat yleismittarin niin valojen johdot voit mitata lampun kannasta ja kierroslukumittarin taakse tulevasta liittimestä. Johdoissa on kirjattuna koodit niin löydät oikeat kyllä. Väritkin pitäisi pysyä samana, aina kontista mittarille saakka.
Viimeksi muokannut Jarsan, 14 Marras 2011, 14:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: sulake nro 7
Mitä, rikkinäinen ilmi ja jopa 4500rpm? Kuulostaa korkealta
Sen sijaan hirveä nykiminen vähänkin korkeammilla kierroksilla tarkottaa lähes varmuudella ilmamassamittaria (kiihdytyksissä huomaa taatusti). Koska ei tietoa mallista ja moottorista, heitetään arpaa nokkaan vaihtoehdoista, jotka nyt äkkiseltään mieleen tulee;
* Ilmamassamittari (aka. Ilmi, MAF, Ilmamäärämittari)
* Nokka-akselin asentoanturi (tätä ehdotettu pariinotteeseen tapauksissa, joissa kone ei ei kierrä vapaallakaan noin 4000rpm yli, vaihtelevasti "siellä tienoin". Pitäisi sytyttää vikavalo (P0340))
Ja ehkä noin miljardi muutakin asiaa imuvuodosta lähtien. Tarkat tiedot mikä laite vihottelee, niin helpompaa se diagnostiikkakin on
Moottori, koko, tyyppi (TS/JTS/ymv.), vuosimalli nyt ainakin.

* Ilmamassamittari (aka. Ilmi, MAF, Ilmamäärämittari)
* Nokka-akselin asentoanturi (tätä ehdotettu pariinotteeseen tapauksissa, joissa kone ei ei kierrä vapaallakaan noin 4000rpm yli, vaihtelevasti "siellä tienoin". Pitäisi sytyttää vikavalo (P0340))
Ja ehkä noin miljardi muutakin asiaa imuvuodosta lähtien. Tarkat tiedot mikä laite vihottelee, niin helpompaa se diagnostiikkakin on

Re: sulake nro 7
^Omassa hyytyi meno 5250rpm kohdalle rikkinäisellä ilmillä ja ei edes aiheuttanut nykimistä, saati vikavaloa, joten kyllä mahdollista on. 

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: sulake nro 7
^ Siis kuten sanoin, Ilmistä ei pakosti vikavaloa (lienee koskaan), nokka-akselin asentoanturista kylläkin
Oon taas töissä puoliunessa niin ei taida tuo mun ulosanti olla ihan niin selkeetä ku pitäis =)
Mutta häh. Ilmi muka antaa yli 5krpm rikkinäisenä? Wat?

Mutta häh. Ilmi muka antaa yli 5krpm rikkinäisenä? Wat?

Re: sulake nro 7
Vähän nyt karkaa sivuraiteille tämä keskustelu, mutta; Kyllä! 
Nihkeästi se tosin 5k kohdalla kelas niitä runtuja, mutta kuitenkin. Huomasin tosin ilmin hiipumisen nopeasti, kun kotimatkalle lähtiessä ei ollut ongelmaa ja 200km päässä ohituksessa ei enää vetänytkään rajoittimelle kuten aiemmin.
Kotona vaihdoin hyllyssä olleen varailmin ja voilà; jälleen mentiin!
Ehkä se olis alkanut kakoa enemmän, jos olisi ehtinyt...

Nihkeästi se tosin 5k kohdalla kelas niitä runtuja, mutta kuitenkin. Huomasin tosin ilmin hiipumisen nopeasti, kun kotimatkalle lähtiessä ei ollut ongelmaa ja 200km päässä ohituksessa ei enää vetänytkään rajoittimelle kuten aiemmin.


Re: sulake nro 7
Joo, anteeksi... kiireessä kirjoitin. 156 2.0 TS vm 2000 ajettu 120t
Testerissä käytin, mitään vikaa ei ole, kaveri väitti ettei ainakaan ilmi vika voi olla.
Testerissä käytin, mitään vikaa ei ole, kaveri väitti ettei ainakaan ilmi vika voi olla.
Valkoinen auto, punaisella nahkaverhoilulla on nami
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: sulake nro 7
Katsoi pelkät vikakoodit? vai älysikö jo hyökätä parametrien kimppuun?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: sulake nro 7
Ja ottaako kierroksia vapaalla? Ilmivikainenhan käsittääkseni kiertää täysin ongelmitta paikallaan, vaikka ilmi olisi romuna (niin täälläkin oli). Tuollahan se melkein jo sitten selviäisi - ilmi ei myöskään harrasta vikakoodeja...
Itse kehtaan väittää vaihtoehdoksi Ilmiä Jarsan perusteluilla - etenkin jos kone kiertää parkissa nätisti (testaathan?)
Ja vaihtoehtoja heijaavalle tyhjäkäynnille vois olla myöskin tyhjäkäyntimoottori jumissa, kaasuläppä likanen - missä kunnossa on ilmanputsari? Nuo kaikki on aika helposti tsekattavissa, tuo ilmihässäkkä ihan vaan autoon istumalla ja käyntiin pistämällä ja vähän kaasua tarjoten, eikä ilmanputsarikaan liene hankala.
Itse kehtaan väittää vaihtoehdoksi Ilmiä Jarsan perusteluilla - etenkin jos kone kiertää parkissa nätisti (testaathan?)
Ja vaihtoehtoja heijaavalle tyhjäkäynnille vois olla myöskin tyhjäkäyntimoottori jumissa, kaasuläppä likanen - missä kunnossa on ilmanputsari? Nuo kaikki on aika helposti tsekattavissa, tuo ilmihässäkkä ihan vaan autoon istumalla ja käyntiin pistämällä ja vähän kaasua tarjoten, eikä ilmanputsarikaan liene hankala.
Re: sulake nro 7
Eipä ota kiekkaa tyhjäkäynnilläkään kunnolla joka kerran. Itseasiassa on negatiivivaikutus, jos tarjoan kaasua heti kun olen käynnistänyt, meinaa sammua täysin. Hetken paikallaa itsekseen käynnin jälkeen toimii paremmin. Testaaja puhui siitä kaasuläppäkotelosta jotain et siinä vika saattas olla, osa maksaa yli 900€ mutta varmuutta kuntoon saamisesta ei kuulemma ole.
Haluaisko joku ostaa koko vehkeen?
Hemmetin kiva auto ku on kunnossa mutta kun korjaamot ei suostu es yrittämään ton kuntoon laittoa. Kuulee et on Alfa niin kädet nousee heti pystyyn.
Haluaisko joku ostaa koko vehkeen?

Valkoinen auto, punaisella nahkaverhoilulla on nami
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: sulake nro 7
Miten vanhat tulpat?
Nykyelektroniikka on hankalaa ja usein syytetään sitä vaikka vika voi olla ihan yksinkertainen. Onko ajossa nykimistä? Jos lämmettyään kiihdyttää, kaasu pohjassa (vaikka 3.vaihteella), niin mitä tapahtuu? Kiihtyminen normaalia mutta pysähtyy 4500rpm? Aaltoileva kiihtyvyys? Nykii terävästi? Ei kiihdy mutta ei nykikään?
Nykyelektroniikka on hankalaa ja usein syytetään sitä vaikka vika voi olla ihan yksinkertainen. Onko ajossa nykimistä? Jos lämmettyään kiihdyttää, kaasu pohjassa (vaikka 3.vaihteella), niin mitä tapahtuu? Kiihtyminen normaalia mutta pysähtyy 4500rpm? Aaltoileva kiihtyvyys? Nykii terävästi? Ei kiihdy mutta ei nykikään?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Re: sulake nro 7
Tulpat just vaihdatettu. Ajossa nykii kun kiekat n 2300 ja ajaa penellä kaasulla, vaihto isommalle tai pienemmälle auttaa.
Kaasu pohjaan 3:sella = vetää vähän nihkeesti ja n 4500 kiekkaa niin iskee rajoitin eli veto loppuu ku seinään.
Kun pihassa huudatin niin muutaman kerran otti kiekkaa sinne 7000 asti tyhjäkäynnillä. Joskus tuntunut että vikonut vähemmän kun sammuttanut ja startannut uudelleen...
Oikeesti harmittaa hitosti. tykkään tosta autosta ja sillä on ajettukii vasta nii vähä... pikkase yli 120t
Kaasu pohjaan 3:sella = vetää vähän nihkeesti ja n 4500 kiekkaa niin iskee rajoitin eli veto loppuu ku seinään.
Kun pihassa huudatin niin muutaman kerran otti kiekkaa sinne 7000 asti tyhjäkäynnillä. Joskus tuntunut että vikonut vähemmän kun sammuttanut ja startannut uudelleen...
Oikeesti harmittaa hitosti. tykkään tosta autosta ja sillä on ajettukii vasta nii vähä... pikkase yli 120t
Valkoinen auto, punaisella nahkaverhoilulla on nami
Re: sulake nro 7
Karstainen kaasuläppä aiheuttaa juurikin nykimistä pintakaasulla ajettaessa siinä 2000rpm kulmilla. Puhdistus on simppeli toimenpide, eikä maksa käytännössä mitään, kun tekee itse. Puhdistus onnistuu kyllä kaikilta joiden käsistä kuuluu vähänkään ääntä yhteen taputettaessa ja on edes hivenen sitä kuuluisaa maalaisjärkeä.
Suosittelen edelleen ilmin tutkimista tai vaihtamista. Kaapeliin kiinni ja katsomaan ilmin antamia arvoja. Koita nyt vaikka puhdistaa se anturi, jos et uutta hommaa tai keltään saa toimivaa lainalle testiä varten. CRC:ltä löytyy ainakin ilminpuhdistusainetta (Air Sensor Cleaner). Ei välttämättä auta mitään, jos anturi on vaan yksinkertaisesti loppu.
Suosittelen edelleen ilmin tutkimista tai vaihtamista. Kaapeliin kiinni ja katsomaan ilmin antamia arvoja. Koita nyt vaikka puhdistaa se anturi, jos et uutta hommaa tai keltään saa toimivaa lainalle testiä varten. CRC:ltä löytyy ainakin ilminpuhdistusainetta (Air Sensor Cleaner). Ei välttämättä auta mitään, jos anturi on vaan yksinkertaisesti loppu.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: sulake nro 7
ääni ilmille ja sitten niistä takavaloista, jos kenkkuilee ne takakannen valot niin se helposti johtuu siitä, että johtoja on poikki siitä haitarikumin kohdasta.
Re: sulake nro 7
Kiitti!!! Kokeillaan ensin kaasuläpän puhdistusta, siitä sit jatketaan ohjeidenne mukaan jollei auta. Kiitos haitarikumivinkistä, eiku etsimään 

Valkoinen auto, punaisella nahkaverhoilulla on nami
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: sulake nro 7
Täällä tosiaan oli se ilmivika kun auto hommattiin. Veti oikein kivasti tasan 3200rpm:ään ja sit loppu veto "kuin seinään", eli jos kaasua paino vähänkin enempi tuolla kierrosmäärällä niin veto loppus ja oli vähän kuin rajotinta vasten olis huudattanut. Kevyellä kaasulla sai kiihdytettyä 6krpm asti, mutta hyvin, hyvin hitaasti. Vaihde vapaalla ei mitään ongelmaa saada rajottimeen asti. Jotkut sanoo, että irrota ilmi (sehän on yksinkertasesti pikalukko irti) ja kokeile, käykö erilailla. Jos mitään eroa ei ole, voi melkein takuulla jo ilman testeriäkin sanoa, että ilmi on syyllinen 
Itse en irrottanut ilmiä missään vaiheessa, vaan se meni suorilta vaihtoon ja loppus nykytys.
PS.
Täällä on ns. kylmästarttiongelmia ollut jo pitkään; eli heti startin jälkeen hädin tuskin jaksaa pysyä käynnissä. Joskus oli pakko hipaista kaasua, kierrokset nous ja kävi sit vähän paremmin - lämmettyä alko toimimaan paljon paremmin. Tuolloin ei mitään vikakoodejakaan, muttei mennyt katsatuksessa päästöistä läpi... Sitten vaihettiin lambda ja hieman parani, sitten tuli uudet öljyt jne. mitkä kaikki hieman paransi tilannetta, muttei kokonaan oo poistanut.
Täällä on nykyisin myös vikakoodi P0340, eli nokka-akselin asentoanturi. En tee mitään ennen hihnaremppaa, jos ei ole pakko. Syökööt pari litraa satasella enempi bensaa, kele.
Kaasuläppä on suht puhdas, mutta ilmansuodattimesta ei harmaisintakaan aavistustaa - kertaakaan en ole sitä kurkannut 120 - 146tkm välillä 

Itse en irrottanut ilmiä missään vaiheessa, vaan se meni suorilta vaihtoon ja loppus nykytys.
PS.
Täällä on ns. kylmästarttiongelmia ollut jo pitkään; eli heti startin jälkeen hädin tuskin jaksaa pysyä käynnissä. Joskus oli pakko hipaista kaasua, kierrokset nous ja kävi sit vähän paremmin - lämmettyä alko toimimaan paljon paremmin. Tuolloin ei mitään vikakoodejakaan, muttei mennyt katsatuksessa päästöistä läpi... Sitten vaihettiin lambda ja hieman parani, sitten tuli uudet öljyt jne. mitkä kaikki hieman paransi tilannetta, muttei kokonaan oo poistanut.
Täällä on nykyisin myös vikakoodi P0340, eli nokka-akselin asentoanturi. En tee mitään ennen hihnaremppaa, jos ei ole pakko. Syökööt pari litraa satasella enempi bensaa, kele.


Re: sulake nro 7
Alfa meni sit hoitoon, kuulin et tämä kaveri tuntee alfat ku omat taskunsa. Paikka Rautjärvellä melko korvessa mutta kun ajoin pihaan niin hallin seinässä isoilla kirjaimilla ALFA ROMEO ja kaunis logo. Mies oli kylläkin sitä mieltä et 156 ei ole oikea alfa
Katsotaan mitä maksaa ja saako kuntoon... Infoilen kun tiedän

Valkoinen auto, punaisella nahkaverhoilulla on nami