Renkaita vaihtaessani huomasin, että takajarruppalat takana ovat ihan finaalissa ja levyissäkin hyvä pykälä kehällä. Joten palat ja levyt ovat vaihtokunnossa. (Ajettu 110tkm) Kun tuo työkalujen ja tarvikkeiden hankkiminen on siinä remontin aika enään mahdotonta, niin nyt pitäisi osata ennakoida ja osta järkevästi alkuun hyvät värkit.
Tyhmä kysymys, kun en yhtään tarkemmin huomannut katsoa; eikös 156:sen käsijarru ota noilta paloilta silleen italialaisen perinteisesti. Meinaan, ettei siellä levyn rummun sisällä ole erikseen paloja?
Toiseksi: mikä on tuo pultin avainvälimitta millä satula otetaan auki? 17, 19mm? Tarttis ostaa sitä varten hyvä kuusikulmainen "lipsumaton" hylsy. Pultit ovat kumminkin pirun kovassa. Ja vielä tuo levyn kiinnitysruuvi, olikos se ristipää? Ja sekin varmaan tarvii hieman herättelyä.
Periatteessa työkaluja löytyy paljon, mutta mielummin hankin hyvät vehkeet ja vaihdan osat paikkoja rikkomatta.
Muita vinkkejä?
Takajarrulevyjen vaihto
Valvoja: Moderators
- GTA ROSSO
- Viestit: 400
- Liittynyt: 12 Loka 2007, 10:33
- Car(s): Alfa-Romeo 156 GTA Q2 3.2 v. 2003
Seat Leon FR 200 TFSI Turbo v. 2007
Seat Ibiza FR 1.8 T v. 2006 - Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Takajarrulevyjen vaihto
Tuolta Alfa156 sivuilta löytyy englanniksi hyvät ohjeet jarruista.
Jarrumäntätyökalu on hyvä olla että saat männän painettua takaisin,
muuten ei oikein uudet palat mahdu paikalleen, itellä Motonetistä ostettu.
http://www.alfa156.net/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Tips ja Gary's guide to how to change brake discs and pads. (pdf)
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/765142/14" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Jarrumäntätyökalu on hyvä olla että saat männän painettua takaisin,
muuten ei oikein uudet palat mahdu paikalleen, itellä Motonetistä ostettu.
http://www.alfa156.net/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Tips ja Gary's guide to how to change brake discs and pads. (pdf)
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/765142/14" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Takajarrulevyjen vaihto
156 -01 ei tarvitse satuloita irrottaa levyjen ja palojen vaihdon takia. Jarrumäntätyökalu maksaa muutaman kympin ja sen tarvitse jotta saat jarrumännän kierrettyä sisälle, kiertoliike vapauttaa käsijarrumekanismin ja on vaatimus onnistuneelle työlle.
Pari lenkkiavainta tarvitsee tuon jarrutyökalun lisäksi, koot 12 ja 15 välillä, nyt en muista tarkkaan, muttei mitään kovin isoja kuitenkaan ja yhden noista pitää olla avolenkki.
Pari lenkkiavainta tarvitsee tuon jarrutyökalun lisäksi, koot 12 ja 15 välillä, nyt en muista tarkkaan, muttei mitään kovin isoja kuitenkaan ja yhden noista pitää olla avolenkki.
Re: Takajarrulevyjen vaihto
Kuvassa netistä lainattu kuva takajarruista.
Jarruletkun (kuvassa punainen) alapäässä näkyy ylempi haitarikumi, sen sisällä ja keskeltä ulospäin liikkuu tapit. Tapin saat irrotettua avaamalla pultin jonka pää on kohti auton keskiosaa, samalla pitämällä vastaan oikean kokoisella avaimella mutterikannasta joka sijaitsee kumin vieressä.
Yleensä riittää, että avaa ainoastaan toisen (ylemmän tai alemman) ja tuo liukupesä jossa palat on taipuu ylös/alas ja palat saa pois sekä männän mahtuu kiertämään sisälle.
Jarrusatulan liukuholkit kannattaa puhdistaa sisältä ja samoin liukutapit, tämä vaatii molempien irrottamisen. Jarruvaseliinia, keraamista pastaa tai kuparitahnaa holkkeihin ja tappeihin ja uudet palat paikoilleen ja paketti kiinni.
Levy mahtuu taipumaan satulan rungon välistä ja uusi levy pitää puhdistaa spriillä tai breake cleanerilla ennen asennusta. Puhdista akselin napa kunnolla kaikesta liasta ennen uusien levyjen asentamista, navan ja levyn väliin voi laittaa todella ohuen kerroksen kuparitahnaa/jarruvaseliinia tulevia jarruremppoja ajatellen.
Jarruletkun (kuvassa punainen) alapäässä näkyy ylempi haitarikumi, sen sisällä ja keskeltä ulospäin liikkuu tapit. Tapin saat irrotettua avaamalla pultin jonka pää on kohti auton keskiosaa, samalla pitämällä vastaan oikean kokoisella avaimella mutterikannasta joka sijaitsee kumin vieressä.
Yleensä riittää, että avaa ainoastaan toisen (ylemmän tai alemman) ja tuo liukupesä jossa palat on taipuu ylös/alas ja palat saa pois sekä männän mahtuu kiertämään sisälle.
Jarrusatulan liukuholkit kannattaa puhdistaa sisältä ja samoin liukutapit, tämä vaatii molempien irrottamisen. Jarruvaseliinia, keraamista pastaa tai kuparitahnaa holkkeihin ja tappeihin ja uudet palat paikoilleen ja paketti kiinni.
Levy mahtuu taipumaan satulan rungon välistä ja uusi levy pitää puhdistaa spriillä tai breake cleanerilla ennen asennusta. Puhdista akselin napa kunnolla kaikesta liasta ennen uusien levyjen asentamista, navan ja levyn väliin voi laittaa todella ohuen kerroksen kuparitahnaa/jarruvaseliinia tulevia jarruremppoja ajatellen.
- Liitteet
-
- Rear_Brakes (2).jpg
- (45.77 KiB) Tiedosto ladattu 608 kertaa
Re: Takajarrulevyjen vaihto
13 mm kiintoavain mutteriin joka menee satularungon läpi liukutappiin johon tarvitaan 15mm avoavain. Näin ainakin VAGin tuotteissa ja samaa satulaa käyttävät niissä. Ja kovasti nuo 2 oli mielessä jo kun kirjoitin edellistä vastausta joka siis perustui 156n takajarruihin