mattijus kirjoitti:S_A kirjoitti:
No kiihdytyskaistalta tulevalla on kolmio, joka velvottaa väistämään päätien liikenteen ennen liittymistä.
Kaistaa vaihtava on väistämisvelvollinen oli kolmiota tai ei, eli en ymmärrä miksi kiihdytyskaistalla on kolmio, varsinkin kun ajoradan ja kiihdytyskaistan välissä on pätkä sulkuviivaa.
Itse meinasin suorittaa peräänajon kun olin vaihtamassa kaistaa sinne, mihin kiihdytyskaista johtaa. Nähtävästi Kolmion ansiosta, kiihdytyskaistaa ajanut vetää liinat kiinni kun laitoin vilkun päälle. (tuossa kohtaa kiihdytyskaista jatkuu ajoratana ja suoraan ajavat voivat jatkaa suoraan vaihtamatta kaistaa)
Itselleni on ihan herttaisen yhdentekevää jos joku kiihdyttää "rampilta" eteen, kunhan tekee sen niin reilulla vauhdilla etten itse joudu muuttamaan nopeuttani.
Näinhän se on joo, se kolmio on varmaankin vaan sen takia, että huomio tulevansa päätielle. Jos ei muuten raksuta.
Onnettomuus-tilanteessa sitten ei ole selitettävää, kun sielä on se merkki.
Hämeenlinnantie, Kehä 1:sen ramppi suunta pohjoinen. Sielä on kiihdytyskaistan alussa kolmio. Kehältä tulevat liittyvät omalleen kaistalleen, jota seuraa noin 2km mittainen suora pätkä Kannelmäen liittymään.
Tämä paikka on vaan hemmetin hankala siinä mielessä, että kaupungista tulevat bussit joutuvat Venäläisen Koulun pysäkille mennessään vaihtamaan kaistaa tämän kiihdytyskaistan kautta pysäkille. Pysäkki on tästä kolmiosta noin 200m päässä.
Monia mielenkiintoisia tilanteita nähneenä; päätin sitten kysyä tätä ihan poliisilta itseltään, että miten tämä homma tässä kohtaa menee.
Vastaus oli suhteellisen selkeä; Kehältä tulevan on väistettävä Hämeenlinnantien liikenne, koska liittyy päätielle. Koskee myös pysäkille tulevia busseja, koska se kolmio on sielä.
Linja-auton on kuitenkin vaihdettava kaistaa varovaisuutta noudattaen mennessään pysäkille tai vaihtaessaan pysäkille johtavalle kaistalle, eli tälle kiihdytyskaistalle, jonka kautta pysäkille on pakko mennä ja kaista ottaa joka tapauksessa.
Kolmio ylettyy sinne pysäkille asti, ei se väistämisvelvollisuus lopu kuin seinään.
Syy, miksi kysyin tätä poliisilta oli ihan puhtaasti se, että tiedän missä mennään.
50% ihmisistä lataa tota ramppia alas urku auki, katsomatta sivulle lainkaan, huomaamatta sitä kolmiota.
Yritäppäs linja-autolla vaihtaa sitä kaistaa, kun rampilta tuleva on sitä mieltä, että hänen ei tarvitse väistää koska linja-auto vaihtaa kaistaa, joten tilaa ei meinaa saada, toisinaan ei sitten ei millään.
Paras mitä olen saanut tuloksena, 5 keskisormea eräästä Toyota Priuksesta + monta monta muuta yksittäistä sekä muutaman "lehmä on tiellä" mulkkauksen.
Vaikka miten se keskisormi heiluukin, väärässä nämä kaikki linja-auton plokkkajaat ovat, kolmio kun velvoittaa huomioimaan myös päätietä tulevat, kaistaa vaihtavat pysäkille menevät linja-autot.
Tänään viimeeksi paikasta ajoin, tällä kertaa tulin rampista alas Hämeenlinnantielle. Kyllä sieltä näkee noin 150-200m Kehän sillan alle, tuleeko sieltä linja-autoa vai ei. Sen kolmionkin näkee, jos vaan pitää silmät auki.
Kyse on ihan puhtaasti siitä, että jengi ei mieti, ei katso, ei funtsaa ja se linja-auto tulee sitten kuin taivaalta suoraan alle.
Ja sitten on enemmän ja vähemmän mielenkiintoista sen jälkeen.
Eli kyllä se kolmio selkeennyttää asiaa mun mielestä hyvin paljon. Ei jää tulkinnanvaraa, missään suhteessa kumpi on loppuenlopuksi väistämisvelvollinen ihan tavallisessa moottoritien kiihdytyskaistassakin.