156 jarru vai laakeri?
Valvoja: Moderators
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
156 jarru vai laakeri?
Alfa 156:sessa kuuluu takaa aina välillä pieni kitinä ja kun painaa jarrua niin kitinä lakkaa, mutta palaa taas hetken kuluttua. Onkohan vika jarrussa vai laakerissa. Myös vanne lämpenee jonkin verran. Autolla on ajettu 120 tkm enkä tiedä vaikka takapalat olisi alkuperäiset. Onko kellään ollut ongelmia takalaakereiden kanssa. Tiedän että eteen niitä on jouduttu vaihtamaan (itsellenikin)
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Omassa -00 SW:ssani on täsmälleen samoja oireita. DA:ssa herkisteltiin takajarruja (joista katsastusmieskin aiemmin oli maininnut), mutta vikinä palasi heti seuraavana päivänä. Aina tuota vinkunaa ei kuulu ja yleensä se häipyy pidemmällä ajomatkalla kokonaan. Pikalääkityksen voi minullakin antaa polkaisemalla jarrupoljinta.
Minäkin olisin kiinnostunut kuulemaan diagnoosia palstan teknisiltä asiantuntijoilta. Kun ei noita stereoitakaan jaksa aina täysillä huudattaa.
Minäkin olisin kiinnostunut kuulemaan diagnoosia palstan teknisiltä asiantuntijoilta. Kun ei noita stereoitakaan jaksa aina täysillä huudattaa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Joo sama vika Rahikaisella. Syksyllä alkoi välillä ihan saatanallinen kitinä repsikan puolen takarenkaalta joko kaupungissa tai matka-ajossa ja sitä kesti aina jonkin aikaa. Jarrun polkaisu tai käsijarrusta vetäminen toivat hetken helpotuksen. Huollon yhteydessä sitten satulat putsattiin ja vaiva loppui siihen. Toistaiseksi...Jappe kirjoitti:Toi kitinä johtuu jumiutuvasta jarrupalasta, tuttu ääni varmaan monelle 156-kuskille.
Palojen vaihdon yhteydessä suihkuttelin reilusti kuparitahnaa ympäriinsä
(crc,spraypullossa), eipä ole kitinä palannut.. kop kop
Itsellä oli sama ongelma oikeassa takapäässä. Syynä oli hinkkaava takajarru. Laakeri levähti joskus oikeasta eturenkaasta ja piti aivan erilaista kahisevan napsuttavaa
ääntä. Ei mun mielestä voi sekottaa jarruun. En tosin tiedä kuullostaako samalta jos takapään laakeri leviää(?)
Enivej sama ongelma mulla oli kitinän kanssa ja se saatiin kuntoon huollossa. Vika oli jarruissa. Lisäksi käsijarrussa oli ongelmia, kun ei toiminut ollenkaan. "Suosikkiautoliikkeeni" korjasi sen ilmastointiteipillä! Ei katsastusmies oikeen tykännyt, mutta päästi kuitenkin läpi...

Enivej sama ongelma mulla oli kitinän kanssa ja se saatiin kuntoon huollossa. Vika oli jarruissa. Lisäksi käsijarrussa oli ongelmia, kun ei toiminut ollenkaan. "Suosikkiautoliikkeeni" korjasi sen ilmastointiteipillä! Ei katsastusmies oikeen tykännyt, mutta päästi kuitenkin läpi...
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 08 Elo 2003, 02:07
- Paikkakunta: Helsinki
Mun kaks-puolikkaassa kävi pari vuotta sitten niin (n. 40tkm), että takajarrut ei palauttaneet kunnolla ja kun ääntä alkoi kuulumaan, oli jo myöhäistä. Palat uusiksi ylikuumenemisen seurauksena. Viime viikolla kuulin katsastusmieheltä sellaisen teorian, että syynä jarrujen laahaamiseen saattaisi olla huonot jarrunesteet. Kun jarrunesteen kiehumispiste on tarpeeksi alentunut, ei se enää käyttäydy vaaditulla tavalla. Nesteiden vaihtaminen on kohtuullisen edullinen tapa yrittää päästä laahauksesta eroon.
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Jarrut
Kävin hakemassa uudet palat ja ne nyt ainakin vaihdetaan ja putstaan kaikki jaruosat, mutta saattaa olla että vika on käsijarruvaijerissa, mutta katotaan mitä sieltä löytyy.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Hemmetin kitinä! Viime viikolla taakse vaihdettiin uudet palat. Viikon verran oli hiljaista ja nyt vinkuu taas. Alkaa hermo mennä, varsinkin kun DA sakotti paloista & vaihdosta ihan sievoisen summan (yllätys, yllätys). Vai kitisevätkö uudet biitit aina sisäänajovaiheessa?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Voisiko syynä olla jarrulevyt? Vanhoissa levyissä tuppaa aina olemaan reunoilla "jäyste" , jospa ne palat hinkaa siihen.
Itse kun vaihdoin takapalat otin viilalla paloista pois sen jäysteen kohdalta. Nyt ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä ja autokin rullaa todella kevyesti. Toki samalla putsasin huolella satulat ja laitoin kupari mönjää.Eteen laitoin uudet levyt ja palat.
Itse kun vaihdoin takapalat otin viilalla paloista pois sen jäysteen kohdalta. Nyt ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä ja autokin rullaa todella kevyesti. Toki samalla putsasin huolella satulat ja laitoin kupari mönjää.Eteen laitoin uudet levyt ja palat.
Makaroonia jo vuodesta -98
Kiehumispiste laskee ja neste imee vettä itseensä ajan myötä kuin pesusieni. Sen johdosta poljin tuntuma heikkenee ja kaikki jarrunesteen kanssa tekemisisssä olevat osat alkavat ruostua/hapettua. Sitten alkaa jumittelemaan... Vähintään joka toinen vuosi pitäis vaihtaa vaikkei tulis edes paljoa kilometrejä jos haluaa että jarrusysteemi toimii hyvin tulevaisuudessakinpinokkio70 kirjoitti: Viime viikolla kuulin katsastusmieheltä sellaisen teorian, että syynä jarrujen laahaamiseen saattaisi olla huonot jarrunesteet. Kun jarrunesteen kiehumispiste on tarpeeksi alentunut, ei se enää käyttäydy vaaditulla tavalla. Nesteiden vaihtaminen on kohtuullisen edullinen tapa yrittää päästä laahauksesta eroon.

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Äskeisellä kauppareissulla jarrut eivät päästäneet inaustakaan. Eikös vinkuna olisi jatkuvaa, jos se johtuisi puuhan mainitsemasta "jäysteestä"? Jarruneste vaihdettiin 60:n huollon yhteydessä viime syksynä, joten mitään ikivanhaa litkua sekään ei ole. Nesteen pinta on kyllä alle max-tason, mutta ei ihan lähellä min-viivaa. Seuraillaan tilannetta.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Veikkanpa, että takajarrupalat hieman jumissa, koska jarrusatulan urissa paskaa talven jäljistä. Pari kertaan olen itse putsailölaut 156sesta 114 tkm:iin mennessä.
Kosteall ailmaal kitinää ei yleensä kuulu. Takajarrupalat irti ja uurien puhdistus (ne urat jossa palat liikkuu). Huollossa ne ehodottelee jarrupaljone vaihtoa, mutta ei se auta yhtään enempää kuin puhdistuskaan.
Kosteall ailmaal kitinää ei yleensä kuulu. Takajarrupalat irti ja uurien puhdistus (ne urat jossa palat liikkuu). Huollossa ne ehodottelee jarrupaljone vaihtoa, mutta ei se auta yhtään enempää kuin puhdistuskaan.
MP
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100