Jep. Mitä nyt tässä joku aika sitten lukaisin divarista ostamiani TM:iä, niin vuoden -68 tai -69 numeron koeajossa ollutta Alfa 1750-mallia kiiteltiin suorituskyvystä, ajettavuuden lisäksi. Samoin ohjaamon ergonomia ja materiaalien laatu sai kiitosta. Se otti huippuja suht lyhyellä mittaussuoralla (Tarvontie) 180 ja kiihtyi noin 10 sekunnissa sataseen. Kovia arvoja tuon ajan nelioviselle sedanille. Esmes vähäsen myöhäisemmässä (olikohan vuodelta -70 tai -71) numerossa oli Ford Capri 3000 GT:n testi ja sille kellotettiin samantyyppiset arvot, ja auto sentään coupemallinen ja kolmelitraisella kutosella. Halvemmat sportit liikkuivat vakiona 155-170:n välissä. Ja eikös ne 2000-malliset Alfat kuten GTV:t liikkuneet siellä parin markan tienoilla. Siinä on luiskahtaneet tieltä mm. aikansa ässämersut. Tosiaan vaikkapa Alfa 75 ts kultaiselta kasarikymmeneltä omasi hyvät tehot ja suoritusarvot. Edes saman ajan GTI-Golf ei pärjännyt. Nyt taas esmes Giulietta multi airin tai 159 tbi:n kanssa tasatahtia suunnilleen menee joku Golf 1,4 tsi 160 hv versio tai Skoda Octavia 1,8 tsi, ja taasen esim. Polo GTI tai Golf GTI menevät menojaan -siis jos otetaan voimat irti.alfa164 kirjoitti:En jaksanut mitään faktoja etsiä,mutta muistaakseni alfoissa oli mukavasti potkua 80-90-luvulla,siis kun verrattiin sen aikaisiin"perusautoihin".Esim.sierran 115hv ruiskupeli oli kova peli monelle,samalla kun alfoissa hönki lähes 150hv samassa (moottori)kokoluokassa![]()
Eli Kehitys kehittyy,ja muut ovat ottaneet alfan kiinni hepokateissa mitattuna
Nooh, eihän se toki merkkiä pahenna ja lopetan tässä topicissa aiheen puimisen tähän (eksyi aiheesta), mutta totean vaan että seuraavissa Alfan malleissa saisivat erottua myös luokissaan suoritusarvoissa -vaikka toiveeni ei toteudukaan merkeistä päätellen.