Pikakysymys 75:n vääntösauvoista
Valvoja: Moderators
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Pikakysymys 75:n vääntösauvoista
Eli: Miten ne sauvat saa takapäästään irti? Etupään alatukivarsi on irti korista ja vakaajasta, mutta vielä pitäisi saada se takapää. Muovikannen alta löytyi muoviset boorit, pitäisikö sitä vääntösauvaa vaan uskaltaa lyödä kovempaa irti booreiltaan?
Tähän jos saisi nopean vastauksen niin olisi hyvä homma, on nimittäin auto palasina tallissa ja projekti tökkäsi tuohon.
Tähän jos saisi nopean vastauksen niin olisi hyvä homma, on nimittäin auto palasina tallissa ja projekti tökkäsi tuohon.
- Epäkelpokeräilijä -
Sopiva hylsy vaan tuurnaksi ja eikun lekaa
niiiin.. ei ne boorit muovia ole
yhden pykälän siirto madaltaa n.1.5mm
niiiin.. ei ne boorit muovia ole
yhden pykälän siirto madaltaa n.1.5mm
Viimeksi muokannut Jappe, 04 Heinä 2004, 04:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Alfaholic -
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
niin menee mutta aikanaan kun 75 TS:stä tiputin keulan alas niin tukivarsi jäi todellakin omituiseen asentoon...väkisellä sitten väänsin sen vain suoraan ja tökkasin pinnapultit etupalkeissa oleviin reikiin..tuli muuten aikia jäykkä etupää......Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Miten se voi olla vain puolitoista milliä pykälä? Eli 30 millin pudotukseen tarvittaisiin 20 pykälää? Minusta sen vääntösauvan booreissa oli ehkä 30 rihlaa, jos siitä kääntää 20 pykälää menee tukivarsi aika omaperäiseen asentoon
1,5mm, jos molemmista päistä kääntää. Reilut 5cm jos vain toisesta päästä... Olisi ensi viikonloppuna operaatio vain oikean puolen sauvalle. Auto on sen verran vinossa, että vähän haittaa jo ajettavuuttakin. Noin karkeasti sanoen se tukivarsi on pienellä madalluksellakin sellaisessa asennossa, että pitää vähän tunkata ylös ennen kuin saa alapallon mutterin kiinni. Olis siinä kepissä niin paljon ulosjoustoa = löysä, mutta muu geometria ei anna periksi.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jassoo, no tämähän selitti asian. Ajattelin tosiaan vain toisesta päästä kääntämistä.jknracing kirjoitti:Vääntösauvassa on erimäärä spooreja etu- ja takapäässä, joten jos sitä siirtää yhden pykälän tukivarresta ja korista, niin korkeus muuttuu todella vähän, oisko sitten sen 1,5 mm.
- Epäkelpokeräilijä -
Sanotaanko näin: jos koko systeemiä katsoo takaapäin niin oikea puoli madaltuu kun sauvaa kääntää vastapäivään (eli sinne mihin joustaessaan muutenkin menisi). Sauva kääntyy sekä rungon, että tukivarren suhteen samaan suuntaan. Vastaavasti vasen puoli autoa nousee vastapäivään käännettäessä.
Sauvan etupäässä on 35 ja takapäässä 34 uraa. Siten muutos takapäässä on noin aavistuksen isompi kuin etupäässä...
Vielä havainnollistetaan: Pelkästään etupäätä pykälä kääntämällä tukivarsi muuttaisi asentoaan 360/35 eli enemmän kuin 10 astetta, mikä vastaa noin 5cm renkaan kohdalla. Mutta tuo muutos jaetaan 34 osaan takapäätä kääntämällä...
Voi sen aatella näinkin: Isompi muutos tehdään takapään avulla ja etupäätä korjataan saman verran taaksepäin.
Oikeastaan tuossa ei voi erehtyä, kun merkkaa tukivarren asennon jousi täysin ulosjoustossa. Asennon uusilla asetuksilla tulee poiketa suunnilleen haluttu määrä. Ainakin mun tuota tehdessä ulosjoustoa on ollut niin paljon, että alapallo ja iskari pitää olla irti. Myös vakaaja, jos siinä sattuu olemaan hyvät puslat. Mulla ei.
Linkki kuvaan:
http://db.alfaromeo.org/faq/images/63-9
Sauvan etupäässä on 35 ja takapäässä 34 uraa. Siten muutos takapäässä on noin aavistuksen isompi kuin etupäässä...
Vielä havainnollistetaan: Pelkästään etupäätä pykälä kääntämällä tukivarsi muuttaisi asentoaan 360/35 eli enemmän kuin 10 astetta, mikä vastaa noin 5cm renkaan kohdalla. Mutta tuo muutos jaetaan 34 osaan takapäätä kääntämällä...
Voi sen aatella näinkin: Isompi muutos tehdään takapään avulla ja etupäätä korjataan saman verran taaksepäin.
Oikeastaan tuossa ei voi erehtyä, kun merkkaa tukivarren asennon jousi täysin ulosjoustossa. Asennon uusilla asetuksilla tulee poiketa suunnilleen haluttu määrä. Ainakin mun tuota tehdessä ulosjoustoa on ollut niin paljon, että alapallo ja iskari pitää olla irti. Myös vakaaja, jos siinä sattuu olemaan hyvät puslat. Mulla ei.
Linkki kuvaan:
http://db.alfaromeo.org/faq/images/63-9
Pakko nyt nostaa vanha topic ylöspäin.
Eli ymmärsinkö oikein että jos takaa muuttaa yhen poorin verran ja edestä pitää samassa niin laskee sen ~5cm?
Voisi nimittäin vähän etupäätä madaltaa samalla kun hitsaamisen tieltä pitää ripustuksia purkaa, kun nyt näyttää vähä "keulivan". Johtuukohan väsyneistä takajousista...
Eli ymmärsinkö oikein että jos takaa muuttaa yhen poorin verran ja edestä pitää samassa niin laskee sen ~5cm?
Voisi nimittäin vähän etupäätä madaltaa samalla kun hitsaamisen tieltä pitää ripustuksia purkaa, kun nyt näyttää vähä "keulivan". Johtuukohan väsyneistä takajousista...
Joona Karimaa
____________
____________
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Tämä muuten selittänee miksi minun TS:ssä on reilusti jäykempi etupää vakiojousilla kuin turbossa tuplajousilla Kerpele. Tämä 'väkisin jäykentäminen' lienee parempi vaihtoehto kuin lisäjouset iskareiden päällä. Ne kun ei tee rata-ajossa kutaa iskareille.90 kirjoitti:niin menee mutta aikanaan kun 75 TS:stä tiputin keulan alas niin tukivarsi jäi todellakin omituiseen asentoon...väkisellä sitten väänsin sen vain suoraan ja tökkasin pinnapultit etupalkeissa oleviin reikiin..tuli muuten aikia jäykkä etupää......Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Miten se voi olla vain puolitoista milliä pykälä? Eli 30 millin pudotukseen tarvittaisiin 20 pykälää? Minusta sen vääntösauvan booreissa oli ehkä 30 rihlaa, jos siitä kääntää 20 pykälää menee tukivarsi aika omaperäiseen asentoon
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
eip sitä tuollein saa kyllä minkään logiikan mukaan jäykistettyä IMOgYdEbUh kirjoitti:Tämä muuten selittänee miksi minun TS:ssä on reilusti jäykempi etupää vakiojousilla kuin turbossa tuplajousilla Kerpele. Tämä 'väkisin jäykentäminen' lienee parempi vaihtoehto kuin lisäjouset iskareiden päällä. Ne kun ei tee rata-ajossa kutaa iskareille.90 kirjoitti:niin menee mutta aikanaan kun 75 TS:stä tiputin keulan alas niin tukivarsi jäi todellakin omituiseen asentoon...väkisellä sitten väänsin sen vain suoraan ja tökkasin pinnapultit etupalkeissa oleviin reikiin..tuli muuten aikia jäykkä etupää......Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Miten se voi olla vain puolitoista milliä pykälä? Eli 30 millin pudotukseen tarvittaisiin 20 pykälää? Minusta sen vääntösauvan booreissa oli ehkä 30 rihlaa, jos siitä kääntää 20 pykälää menee tukivarsi aika omaperäiseen asentoon
Paitsi ehkä silleen että säätää boorituksen niin että vääntösauva kampeaa koko ajan voimalla pohjaanlyöntikumia vasten. Sitten on kyllä jäykkä
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
...eikö? mitenkäs jousen esijännityskulman muuttuminen jos esim. alatukivartta kääntää ylös, niin ennakkokulma pienenee --> silloinhan jousi on paikoillaan pienemmällä väännöllä --> jäykkyys muuttuu koko alustassa. Jos tarkoitit jousen itsensä jäykkyyttä, niin sehän on vakio.mutta jousen jäykkyys siinä ei voi kyllä muuttua
Eikös alatukivarren kulma suhteessa vääntösauvaan määrää esijännityksen v-sauvalle ja määrää siten jäykkyyden?
..ammattina autoslalom..
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kai se nokan alas painamiseen tarvittava voima periaatteessa voi kasvaa jos tukivarsi kääntyy tarpeeksi pystyyn asentoon. Vähän vaikea selittää piirtämättä häkkyrää paperille mutta toimii samalla tavalla kuin jos koittaisi sulkea melkein kokonaan auki olevaa ovea työntämällä sitä kohtisuoraan oviaukkoa vastaan. Tarvitaan paljon enemmän voimaa kuin jos ovi olisi melkein kiinni.
Se on sitten eri juttu saako tukivartta millään tempulla sellaiseen asentoon että sillä olisi jousivakioon jotain merkitystä.
Se on sitten eri juttu saako tukivartta millään tempulla sellaiseen asentoon että sillä olisi jousivakioon jotain merkitystä.
- Epäkelpokeräilijä -
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Kyllä sen noin saa "esijännitettyä" kun se kampeaa koko ajan ylätukivartta alaspäin vasten rajoitinta, mutta keula nousee samalla melkoisesti jos sinne esijännitystä noin laitat.kumimuumi kirjoitti:...eikö? mitenkäs jousen esijännityskulman muuttuminen jos esim. alatukivartta kääntää ylös, niin ennakkokulma pienenee --> silloinhan jousi on paikoillaan pienemmällä väännöllä --> jäykkyys muuttuu koko alustassa. Jos tarkoitit jousen itsensä jäykkyyttä, niin sehän on vakio.mutta jousen jäykkyys siinä ei voi kyllä muuttua
Eikös alatukivarren kulma suhteessa vääntösauvaan määrää esijännityksen v-sauvalle ja määrää siten jäykkyyden?
Samana pysyvällä vääntösauvalla, samana säilyvän etuakselipainon kanssa vääntää siitä aiheutuva voima tukivarren välityksellä aina likimain samalla momentilla vääntösauvaa, joka vääntyy siihen aiheutetusta momentista saman kulman (pieniä muutoksia voimaan ja sitä kautta momenttiin tulee toki alatukivarren kulman muuttuessa muutaman asteen....). Mutta ei se vääntösauva siitä jäykisty.
Esim. jos sulla on etuakseli ilmassa ollessa vanteen keskiön ja lokarin reunan väli 45cm, lasket sen alas ja väli pienenee 37cm:iin, ero (ulosjousto) on tällöin 8cm. Madallat autoa siirtämällä vääntösauvaa vaikka 20 booria (20 edestä ja takaa, vastakkaisiin suuntiin) joka tekee n.30mm madallusta, Etuakseli ilmassa edellä mainittu mitta pienenee ~42cm:iin ja pyörät maassa mitta pienenee vastaavasti ~34cm:iin. Jäykkyys jousessa ei muutu......
Mutta jos "esijännität" tuolla mainitsemallasi tavalla vääntösauvan niin että se kampeaa ylitukivarren rajoitinta vasten, joudut tuon ensimmäisen 30mm vääntämään käsin, sitten auton massa kääntää loput 50mm (tuosta 80mm ulosjoustosta...) ja vanteen keskiön ja lokarin reunan muutos ilmassa ja maassa onkin enää tuo 50mm. Mutta ei kyllä johdu mielestäni jousen jäykkyyden muutoksesta
Kyllä, mutta ei se merkittävästi kasva kun ylätukivarsi rajaa kuitenkin ulosjouston johonkin muutamiin asteisiin.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Kai se nokan alas painamiseen tarvittava voima periaatteessa voi kasvaa jos tukivarsi kääntyy tarpeeksi pystyyn asentoon.
Ja tarvittavan voiman määrää keulaa alaspainettaessa lisää osaltaan raidevälin pyrkimys kasvaa jos oikein pystyyn asentoon tukivartta asentaa. tässä tulee sitten taas kumin ja alustan välinen kitka sekä kumin muodonmuutokseen tarvittava voima mukaan kuvioon tuon voiman laskennassa. Ei näissä kulmien muutoksissa vielä juuri luulisi vaikuttavan..
Mutta jos alatukivarsi sojottaisi suoraan alaspäin, ei enää puhuttaisi vääntösauvan kiertymästä vaan alatukivarren nurjahduksesta ja siihen tarvitaan jo isompia voimia
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Sauvat on yhtä paksut, ja korkeus on toisella puolella hyvin tarkalleen sama molemmissa autoissa. TS:n kuskin puoli on omasta mokasta 3.5cm alempana, mutta molemmilla puolilla jäykkyys tuntuisi olevan hyvinkin tasan.alfa 156 v6 kirjoitti:Tai joku vaihtanut sinne vääntösauvat jo aiemmin?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:^ Jos siinä TS:ssä on alatukivarsien puslat jökkelissä?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER