155:n kytkentäkaavio, tai tietoa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
kms
Viestit: 62
Liittynyt: 04 Maalis 2007, 23:08
Car(s): Exät: 2x164, 33, 4x155, 156 v6
Nykyinen: 147 2.0ts -03, 156 sw 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Raisio

155:n kytkentäkaavio, tai tietoa

Viesti Kirjoittaja kms »

Hakusessa parempi kytkentäkaavio 155:n.
2.0L 8-venttiilinen ja vuosimalli 1995, eli viimeinen kasitappinen.
Netistä löytyy, useasta paikasta, sama skannattu kaavio, mutta ikävä kyllä se on täysin lukukelvoton.
Minulla on se noin kolmena eri versiona eikä niistä ole mitään apua.
Myös 16v koneisin löytyy mitä vain, mutta ne eivät auta tässä.

Etsin sitä tietoa, mikä ohjaa tyhjäkäyntimoottoria.
Ongelma on sellainen, että kylmänä, ja toisinaan pitkän ajon jälkeen tyhjäkäyntimoottori alkaa elämään omaa elämää ja päästää täydet ilmat koneeseen joka aiheuttaa kierrosten nousun 3100rpm ja oikein mikään selkeä konsti ei paluta asiaa normaaliksi.
Virtojen katkaisiu tai kaasun näpäytys auttaa ajallaan, mutta yhtä nopeasti vika lähtee tekemättä mitään. Useimmiten kun kone lämpeää.

Tieto jota haen on siis: Mikä ohjaa tk-moottoria, onko se normaalisti suljettu vai auki? (ilmeisesti suljettu) ja vaikuttaako joku antureista siihen? lämpö, pyörimisnopeus jne.

-Teemu
"The older I get, The faster I was"

Avatar
Häntsy
Viestit: 188
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS
Paikkakunta: Tampere

Re: 155:n kytkentäkaavio, tai tietoa

Viesti Kirjoittaja Häntsy »

http://www.tvc.se/AR/Workshop_Manual/page2.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; Oletkos tuolta katsonut? Löytyy kaavioita kaikkiin auton sähkölaitteisiin. :)

kms
Viestit: 62
Liittynyt: 04 Maalis 2007, 23:08
Car(s): Exät: 2x164, 33, 4x155, 156 v6
Nykyinen: 147 2.0ts -03, 156 sw 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Raisio

Re: 155:n kytkentäkaavio, tai tietoa

Viesti Kirjoittaja kms »

Terve,
Kiitos, toi on juuri se joka minulla on jo.
Moottoriohjauksen kytkentäkaaviosta ei saa mitään selvää vaikka kuinka zoomaa ja koittaa arvuutella piuhojen värikoodeja.
Ikävä kyllä tästä ei ollut apua vianhaussa. Tämä olisikin ollut muuten liian helppoa...
"The older I get, The faster I was"

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: 155:n kytkentäkaavio, tai tietoa

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Minkäslainen tyhjäkäyntisäädin siinä on?

Esim 96 mallisessa 2.0tb gtvssä on imukammiossa rintapelin puolella pyörähtävä "toimielin". Imukammion paine pyrkii pyöräyttämään sitä ja eculta tuleva vakio pulssimuotoinen signaali toimii vastavoimana. Akselilla on muistaakseni potentiometri jonka asentoa lukemalla ecu tietää imukammion paineen. Lisäksi (GTVn) ECU lukee ainakin rpm-anturin, kaasupolkimen ja ilmamäärämittarin, lämpötila-anturin(?) antamia tietoja ja päättää miten säätää tyhjäkäyntiä niiden mukaan. Mistä tiedät että vika liittyy juuri tyhjäkäyntisäätimeen? Ecuhan voi saada väärää tietoa joltain noilta antureilta (tai liittimet ja kaapelit) ja säätää siksi väärin? Perinteinen imuvuoto tuskin tulee kyseeseen jos vain tietyissä tilanteissa ongelma ilmenee.
Ayrton Senna da Silva forever

kms
Viestit: 62
Liittynyt: 04 Maalis 2007, 23:08
Car(s): Exät: 2x164, 33, 4x155, 156 v6
Nykyinen: 147 2.0ts -03, 156 sw 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Raisio

Re: 155:n kytkentäkaavio, tai tietoa

Viesti Kirjoittaja kms »

Terve,

En tiedäkään, ja en usko että varsinainen vika olisikaan tuossa lisäilmaventtiilissä. Se on vain se oireileva yksikkö.
Sain vian jäämään päälle tänään. Kun kierrokset huusi 3100 tasaisesti niin nyppäsin lisäilmaventtiilin piuhan irti ja kierrokset putosi "normaaliin" ja taas kun laitoin piuhan takaisin kierrokset pomppasivat 3100rpm:n tasan.
Joku siis antaa venttiilille täyden jännitteen ja venttiili aukeaa.
Ovelaa on myös se, että kierrokset kuitenkin putoaa jonkin ajan kuluttua ensin 2500 ja 850 ja kaikki toimii taas normaalisti.
Aamustartilla on vain vähän merkitystä, sillä oire saattaa esiintyä myös jos käy vaikka tankilla ja jatkaa lämpöisellä koneella matkaa.
Kun vika ei ole päällä on tyhjäkäyntikin vakaa kuin kallio.

Siksi se kytkentäkaavio, tai parempilaatuinen kopio shopmanualista olisi avuksi.

Tiedän että motronicin pinnit 2 ja 29 ohjaa lisäilmaventtiiliä, mutta vähän syvemmälle sen sielunelämään pitäisi päästä, että voisi alkaa etsimään oireen aiheuttajaa.

Itse epäilisin "summamutikassa" ykk anturia, lämpäöantureita tai ilmamäärämittaria. Ecu voi olla myös tietysti viallinen.
Noihin käyn käsiksi ja toivon että vika korjaantuu, mutta enempi tieto tietty auttaisi, eikä tulisi ehkä niin paljoa huteja...

:)
"The older I get, The faster I was"

Vastaa Viestiin