Neuvoja 159:n hankkimisesta
Valvoja: Moderators
Neuvoja 159:n hankkimisesta
Olen ollut Alfaton kesästä asti ja alkaa tuntua hieman masentavalta varsinkin kun ennen jaksoin töissä paremmin kun ajattelin ajomatkaa kotiin Alfallani.
Olen aina pitänyt 159:n keulasta tosi paljon. En ole vieläkään nänyt saman luokan autoa jossa olisi yhtä paljon sitä terävää agressiivista katsomisen arvosta ja päätä kääntävää tyylikkyyttä!
Mutta asiaan. Käytettyjen valikoimassa täällä löytyy seuraavat 159t.
vm. 2006 sedan
1.9 JTD
150 hv
79 t km
http://www.bilasolur.is/CarDetails.aspx ... &schpage=1
vm. 2007 farmarit
1.9 JTDM
PROGRESS-IVE
115 hv
163 t km
http://www.bilasolur.is/CarDetails.aspx ... &schpage=1
+ 136 hv malli muuten sama http://www.bilasolur.is/CarDetails.aspx ... &schpage=1
Mitä mieltä olette kyseisten autojen hankkimisesta täällä pohjolassa joka ei ikinä ole yhtä kylmä tai lämmin kuin Suomi mutta luntaa on tarpeeksi talvisin.
Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksestanne auton luotettavuudesta päivittäiskäytössä ja 8 kk päästä syntyvän pienokaisen kuljettamisen sopivuudesta.
Mitä tyyppivikoja ja oireita kannattaisi etsiä ja kysellä ja mitä huoltoja/osian vaihtoja noilla autoilla joudun todennäköisesti kokemaan?
Mainitsemisen arvosta olisi se että Alfa diileri on 700 km päässä Reykjavikissä ja paikallinen autokorjaamo ei kykene selvittämään joskus pienin pienimmätkään viat Italialaisessa!
Kiitoksia etukäteen!
Olen aina pitänyt 159:n keulasta tosi paljon. En ole vieläkään nänyt saman luokan autoa jossa olisi yhtä paljon sitä terävää agressiivista katsomisen arvosta ja päätä kääntävää tyylikkyyttä!
Mutta asiaan. Käytettyjen valikoimassa täällä löytyy seuraavat 159t.
vm. 2006 sedan
1.9 JTD
150 hv
79 t km
http://www.bilasolur.is/CarDetails.aspx ... &schpage=1
vm. 2007 farmarit
1.9 JTDM
PROGRESS-IVE
115 hv
163 t km
http://www.bilasolur.is/CarDetails.aspx ... &schpage=1
+ 136 hv malli muuten sama http://www.bilasolur.is/CarDetails.aspx ... &schpage=1
Mitä mieltä olette kyseisten autojen hankkimisesta täällä pohjolassa joka ei ikinä ole yhtä kylmä tai lämmin kuin Suomi mutta luntaa on tarpeeksi talvisin.
Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksestanne auton luotettavuudesta päivittäiskäytössä ja 8 kk päästä syntyvän pienokaisen kuljettamisen sopivuudesta.
Mitä tyyppivikoja ja oireita kannattaisi etsiä ja kysellä ja mitä huoltoja/osian vaihtoja noilla autoilla joudun todennäköisesti kokemaan?
Mainitsemisen arvosta olisi se että Alfa diileri on 700 km päässä Reykjavikissä ja paikallinen autokorjaamo ei kykene selvittämään joskus pienin pienimmätkään viat Italialaisessa!
Kiitoksia etukäteen!
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Itsellä ei parempaa käyttökokemusta, enkä ota tiloihin ja muuhun käytettävyyteen kantaa, mutta muutamaa versiota kokeilleena oma ääneni tuolle 136 heppaiselle diesel-SW:lle mustilla nahoilla.
Ensinnäkin siinä vaikuttaisi olevan huomattavasti parempi varustelu, esim. navconnect puhelinvalmiudella ja navigaattorilla, mutta suurempana erona pidän itse huomattavasti parempaa kuskin penkkiä. Mustassa tuolissa on sivussa nuo kaksi säätövipua ja vaaleassa vain yksi vipu, ISO ero!, vaikka tuoli itsessään näyttääkin samannäköiseltä.
Toki meissä ihmisissäkin on eroja, mutta tuolla yksivipuisella penkillä en itse todellakaan saanut minkäänlaista järkevää asentoa aikaiseksi, itse olen siis 178 senttinen persjalkainen pitkällä selällä ja isolla perseellä .
Käy kokeilemassa, sillähän nuo selviää oman maun mukaisiksi.
Ensinnäkin siinä vaikuttaisi olevan huomattavasti parempi varustelu, esim. navconnect puhelinvalmiudella ja navigaattorilla, mutta suurempana erona pidän itse huomattavasti parempaa kuskin penkkiä. Mustassa tuolissa on sivussa nuo kaksi säätövipua ja vaaleassa vain yksi vipu, ISO ero!, vaikka tuoli itsessään näyttääkin samannäköiseltä.
Toki meissä ihmisissäkin on eroja, mutta tuolla yksivipuisella penkillä en itse todellakaan saanut minkäänlaista järkevää asentoa aikaiseksi, itse olen siis 178 senttinen persjalkainen pitkällä selällä ja isolla perseellä .
Käy kokeilemassa, sillähän nuo selviää oman maun mukaisiksi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Koneista mitään käryä, mutta lapsellisena tykkään nahasta. Fiatin penkkiin kun tuli veritahroja, lähtivät kostealla mikrokuituliinalla. Talvella ne toki on viileämmät kuin kangas, ja kesällä ehkä kuumemmat. Jotain pyyhettä väliin, jos haittaa. Tilat ei pärjää Cromalle, mutta ajatus...eikun alfailuhan on tärkeintä heti "puutarhuroinnin" jälkeen.
Pikkuvikain korjaukseen täällä on tietopankki (siis BBS, en minä).
Pikkuvikain korjaukseen täällä on tietopankki (siis BBS, en minä).
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Meillä 159 2.4jtdm ja lastakin sillä kärräillään. Turvakaukalo ja -istuin mahtuvat ihan hyvin, mutta vaunuja ja rattaita hankkiessa kannattaa kiinnittää huomiota, että menevät pieneen tilaan. Meillä meni panssarivaunun kokoiset rattaat taakse, mutta renkaat oli irroitettava. Hankittiin toiset rattaat mitkä menevät ilman ko.operaatioita, jos on subbari takana niin siihen ottavat kiinni. Ilman subbari menee isommatkin vaunut.
Onnea perheenlisäykselle!
..ja tulevalle autolle
Onnea perheenlisäykselle!
..ja tulevalle autolle
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Kiitos vastauksista.
Itse pidän tuosta farmarista hieman enemmän niin ulkonäön ja värin kannalta kuin tilavuuden. Muistan erään tutun sedan 159:n ja siinä oli niin uskomattoman pieni takaluukun aukko etten mainanut uskoa!
Itse pidän tuosta farmarista hieman enemmän niin ulkonäön ja värin kannalta kuin tilavuuden. Muistan erään tutun sedan 159:n ja siinä oli niin uskomattoman pieni takaluukun aukko etten mainanut uskoa!
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Onnea vaan täältäkin.
Tsiigasin nyt noi kaikki linkit ja kyllä se se 136 hv olis meillekin sopivin, jos kärryjä pitäisi kuljetella. Sedanin aukosta ei saa sisään edes sitä kuollutta mafiosoa kuin kilon palasina.
Me ajettiin Fiateilla, kun lapset oli pieniä, niissä riitti tilaa (Marea Weekend, Stilo Multiwagon) vähillä vioilla, mutta kohtuuhinnalla. Croma oli siten luonnollinen jatkumo, mutta viime keväänä "heräsin".
Tsiigasin nyt noi kaikki linkit ja kyllä se se 136 hv olis meillekin sopivin, jos kärryjä pitäisi kuljetella. Sedanin aukosta ei saa sisään edes sitä kuollutta mafiosoa kuin kilon palasina.
Me ajettiin Fiateilla, kun lapset oli pieniä, niissä riitti tilaa (Marea Weekend, Stilo Multiwagon) vähillä vioilla, mutta kohtuuhinnalla. Croma oli siten luonnollinen jatkumo, mutta viime keväänä "heräsin".
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Simon ja Laurin linjoilla, joten 136-heppainen miellyttäisi itseänikin eniten. Farkun tavaratila on kohtuullisen käyttökelpoinen, mitä tulee testatuksi vähän joka käänteessä kahden keskikokoisen koiran kanssa. Penkin korkeuden säätö paljon parempi, kun voi säätää etu- ja takareunaa erikseen. Tietysti vain itsekseen ajavalle sillä ei olisi niin väliä, jos saa säädettyä sopivaksi muutenkin. Noo, sinähän se päätät, kun olet kokeillut.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Muuten hyviä kaikki, mutta eihän noista yksikään ole punainen?
Sanovat, että näissä ensimmäisissä 159 autoissa olis ainoana tyyppivikana ohjauksen hammasrattaat. Ne kuluu joissakin yksilöissä kohtuuttoman pian huonoiks. Vian huomaa helposti kun pyörittelee rattia paikallaan laidasta laitaan. Vikautuvassa on selvästi huomattava pykällys tai tökkäys jossain kohtaa. Kannattaa myös varmistaa onko jakohihna jo vaihdettu vai onko homma pian edessä. 4v tai 150 tkm. Isohko homma ja maksaa n. 800-1000 €. Muuten hieno auto ajaa myös talvella. Kulkee ku juna ja lämpiää nopeesti.
Sanovat, että näissä ensimmäisissä 159 autoissa olis ainoana tyyppivikana ohjauksen hammasrattaat. Ne kuluu joissakin yksilöissä kohtuuttoman pian huonoiks. Vian huomaa helposti kun pyörittelee rattia paikallaan laidasta laitaan. Vikautuvassa on selvästi huomattava pykällys tai tökkäys jossain kohtaa. Kannattaa myös varmistaa onko jakohihna jo vaihdettu vai onko homma pian edessä. 4v tai 150 tkm. Isohko homma ja maksaa n. 800-1000 €. Muuten hieno auto ajaa myös talvella. Kulkee ku juna ja lämpiää nopeesti.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Hammastastanko on kai se ongelma, oli jo 156:sessa. Vuotaa ohjaustehostimen nesteet ulos, korjaus tehdaskorjattuun/uuteen vaihto (kova homma vaihtaa).
Hihnanvaihto on tietysti tärkein asia.
Paikallinen korjaamo selviää kyllä noista, jos haluaa.
Sitten tulevat kait nivelet (yläpallonivelet).
Hihnanvaihto on tietysti tärkein asia.
Paikallinen korjaamo selviää kyllä noista, jos haluaa.
Sitten tulevat kait nivelet (yläpallonivelet).
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Jäi sanomat et se pikkukoneinen vois osoittautuu laiskaks, toi meidä 156:kin kaipais vähä lisää.
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Alfissimo kirjoitti:Itsellä ei parempaa käyttökokemusta, enkä ota tiloihin ja muuhun käytettävyyteen kantaa, mutta muutamaa versiota kokeilleena oma ääneni tuolle 136 heppaiselle diesel-SW:lle mustilla nahoilla.
Ensinnäkin siinä vaikuttaisi olevan huomattavasti parempi varustelu, esim. navconnect puhelinvalmiudella ja navigaattorilla, mutta suurempana erona pidän itse huomattavasti parempaa kuskin penkkiä. Mustassa tuolissa on sivussa nuo kaksi säätövipua ja vaaleassa vain yksi vipu, ISO ero!, vaikka tuoli itsessään näyttääkin samannäköiseltä.
Toki meissä ihmisissäkin on eroja, mutta tuolla yksivipuisella penkillä en itse todellakaan saanut minkäänlaista järkevää asentoa aikaiseksi, itse olen siis 178 senttinen persjalkainen pitkällä selällä ja isolla perseellä .
Käy kokeilemassa, sillähän nuo selviää oman maun mukaisiksi.
136 heppaa kuulostaa houkuttelevammalta ton kokoiselle autolle. Mutta pidän myös tosi paljon 115 heppasen vaaleasta nahasta! Ainoastaan kokeilemalla selviää.h_lauri kirjoitti:Jäi sanomat et se pikkukoneinen vois osoittautuu laiskaks, toi meidä 156:kin kaipais vähä lisää.
Ainoa kokemukseni 159:sta on se että kerran en saanut isoa matkalaukkua takakonttiin joten ainoa vaihtoehto oli takapenkki ja muistaakseni takaovia pysty avaamaan hyvin vähän jotenkin sekin oli haaste!h_lauri kirjoitti:Onnea vaan täältäkin.
Tsiigasin nyt noi kaikki linkit ja kyllä se se 136 hv olis meillekin sopivin, jos kärryjä pitäisi kuljetella. Sedanin aukosta ei saa sisään edes sitä kuollutta mafiosoa kuin kilon palasina.
Me ajettiin Fiateilla, kun lapset oli pieniä, niissä riitti tilaa (Marea Weekend, Stilo Multiwagon) vähillä vioilla, mutta kohtuuhinnalla. Croma oli siten luonnollinen jatkumo, mutta viime keväänä "heräsin".
Harmi vaan ettei mikään noista ole rohkean värinen kuten punainen. Aiai kun intohimollisen punainen Alfa loistaa kivasti! Varsinkin tämän mallin ulkonäöllä.Cortona kirjoitti:Muuten hyviä kaikki, mutta eihän noista yksikään ole punainen?
Sanovat, että näissä ensimmäisissä 159 autoissa olis ainoana tyyppivikana ohjauksen hammasrattaat. Ne kuluu joissakin yksilöissä kohtuuttoman pian huonoiks. Vian huomaa helposti kun pyörittelee rattia paikallaan laidasta laitaan. Vikautuvassa on selvästi huomattava pykällys tai tökkäys jossain kohtaa. Kannattaa myös varmistaa onko jakohihna jo vaihdettu vai onko homma pian edessä. 4v tai 150 tkm. Isohko homma ja maksaa n. 800-1000 €. Muuten hieno auto ajaa myös talvella. Kulkee ku juna ja lämpiää nopeesti.
Miton ja myöhemmin Giuliettan saapuessa ihmettelin että mitä sille agressiiviselle 159:n keulalle tapahtu! Se hiipivän tiikerin naama joka kehotta väistämään sillä täältä tulee shown tähti.
Onko 4 v. jakohihnan virallinen vaihtoväli Suomessa? Kun katselin just AutoDatasta että 150 t km tai 5 v. ja vaativissa olosuhteissa 3 v.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Punainen on minunkin suosikkini edelleen, ei ole kyllästynyt sitä väriä ihailemaan. Tehoista sen verran, että ei tuo 200 heppaakaan liialliselta tunnu, on sen verran raskas auto kyseessä. Ja vitoskoneen murina on ainakin mulle mieleen.
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Punainen on kyllä 159:ssä paras väri, mutta on se muutenkin kaunis auto.
Neljä vuotta tai 150 000 km näyttäs olevan mun huoltokirjassa se jakopäänhihnan vaihtoväli. Tossa on jotain vaihtelua muutenkin. Delta-Auton oma suositus on 3v. tai 150tkm, mutta Alfa Romeon tehdassuositus on sitten taas tuo 5v jne. Kannattaa kuitenkin ilmeisesti vaihtaa ajoissa koska hihna on kumia ja sehän haurastuu ennemminkin vuosista kuin kilometreistä. Nämä diisselit eivät kuulemma ole olleet niin tarkkoja ton hihnan suhteen, mutta bensakoneista niitä on mennyt kuulemma joitakin jos ei ole heti ajan umpeuduttua vaihdettu.
Neljä vuotta tai 150 000 km näyttäs olevan mun huoltokirjassa se jakopäänhihnan vaihtoväli. Tossa on jotain vaihtelua muutenkin. Delta-Auton oma suositus on 3v. tai 150tkm, mutta Alfa Romeon tehdassuositus on sitten taas tuo 5v jne. Kannattaa kuitenkin ilmeisesti vaihtaa ajoissa koska hihna on kumia ja sehän haurastuu ennemminkin vuosista kuin kilometreistä. Nämä diisselit eivät kuulemma ole olleet niin tarkkoja ton hihnan suhteen, mutta bensakoneista niitä on mennyt kuulemma joitakin jos ei ole heti ajan umpeuduttua vaihdettu.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Mä vaihdatin hihnan (ja vesipumpun), kun huolltatin nelivuotishuollon kilsojen ollessa noin 140 000. Saksan maalla sitä oli huollettu vuoden välein, joten tuo pysyi rytmissä.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Itseäni kiinnostaa myös 159. Tässä on kiikarissa yksi yksilö missä on EGR-venttiili vaihdettu. Luin täältä http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 3&start=50" onclick="window.open(this.href);return false; että on yleinen ongelma tuo EGR diesel autoissa. Kannattaako tämä yksilö kiertää kaukaa, jos kyseinen ongelma on ollut. Mitä muuta sieltä on voinut rikkoontua?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Taitaa olla niin, että karstaantuu imusarjat ennemin kuin varsinaisesti rikkoo mitään. Siitä en sitten yhtään tiedä millä % egr saattaisi porsia vaihdon jälkeen, mutta onko se loppujen lopuksi kovinkaan tärkeää? Kaikissa Dieseleissä on EGR, joka saataa hajota, tuossa se on ainakin kertaalleen vaihdettu
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
- Car(s): 159 2.2 JTS
- Paikkakunta: tampere
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
moro,
diiseleistä ei sinällään kokemusta, mutta pari juttua sen ohjauksen lisäksi kannattaa tarkistaa:
- istuinlämppäri, aika monella menny vartuksia rikki
- vaihdelaatikoita on menny ainakin bensakoneissa, eli jos kohisee ni kannattaa varoa
- tarkistaa pellit siitä missä normaalisti on roiskeläpät autoissa. jos on kivet hakannu niin maalit on aikavarmasti lähteny. toi ny on ns. ominaisuus.
- renkaitten sisäreunan kuluminen. alusta on yleensä säädetty silleen että syö rengasta sieltä enemmän kun ulkoa.
muuta ei ny tuu mieleen
diiseleistä ei sinällään kokemusta, mutta pari juttua sen ohjauksen lisäksi kannattaa tarkistaa:
- istuinlämppäri, aika monella menny vartuksia rikki
- vaihdelaatikoita on menny ainakin bensakoneissa, eli jos kohisee ni kannattaa varoa
- tarkistaa pellit siitä missä normaalisti on roiskeläpät autoissa. jos on kivet hakannu niin maalit on aikavarmasti lähteny. toi ny on ns. ominaisuus.
- renkaitten sisäreunan kuluminen. alusta on yleensä säädetty silleen että syö rengasta sieltä enemmän kun ulkoa.
muuta ei ny tuu mieleen
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 21 Maalis 2007, 11:18
- Viesti:
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
jos dieselin laitat muista käydä pitkällä koe-ajolla ainakin 500km...että auto käyttää hiukkassuodattimen polttopuhdistus ohjelmaa päällä, jos huomaat nykimistä hiukkassuodatin on vaihtokunnossa(poistokunnossa). Jos ahtopaineet heittelee kovalla kiihdytyksellä niin imusarjan läppät voivat jumia tai niiden ohjaus akseli on pois paikoiltaan tai ilmamassa mittari antaa väärää tietoa, tuon egr:ään voi laittaa kuristus rikan tulo puolelle jossa on noin 8mm reikä ei sytytä häiriö valoa , egr voi ottaa kokonaan pois käytöstä ohjelmalla, mutta suurin syy ainakin 2.4jtdM ongelmiin on toi hiukkassuodatin eikä egr. itse suosittelen tuota isonpaa dieseliä tehoa sopivasti, paremmat jarrut brembot, kestävä kone
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Kiitos kommenteista. Jatkan pohdintaa ja käyn koeajolla...
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Täältä ääni bensakoneelle; joko 2.2, 3.2 tai 1750 turbo. Tuntuvat olevan tekniikaltaan huolettomampia kuin alkupään dieselit, mitä täällä on keskusteluja seurannut. Uudemmista 2.0 dieseleistä en oikein osaa sanoa. 1.9 bensa ei moottorina varmasti ole yhtään isompiaan huonompi, mutta minusta se on 159iin liian pienitehoinen.
Itse lähtisin budjetista riippuen hakemaan 1750 turboa/ 2.2 JTS:ää, vaikka kilsoja tulisi vähän reilumminkin. Diesel maksaa ensi vuonna kuitenkin sen miltei 1,5€/litra. Jos ajat vähän, niin sitten kannattaa ehdottomasti vilkuilla V6 tarjontaa, eikä se nelivetokaan näin talven kynnyksellä haitaksi ole...
Jo aiemmissa postauksissa mainittujen kohtien lisäksi kannattaa versiosta riippumatta katsastaa jäähdyttimen kunto.
Itse lähtisin budjetista riippuen hakemaan 1750 turboa/ 2.2 JTS:ää, vaikka kilsoja tulisi vähän reilumminkin. Diesel maksaa ensi vuonna kuitenkin sen miltei 1,5€/litra. Jos ajat vähän, niin sitten kannattaa ehdottomasti vilkuilla V6 tarjontaa, eikä se nelivetokaan näin talven kynnyksellä haitaksi ole...
Jo aiemmissa postauksissa mainittujen kohtien lisäksi kannattaa versiosta riippumatta katsastaa jäähdyttimen kunto.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Mua vaan jaksaa edelleen hymyilyttää ton TBin kabiinissa. Viimeksi toissapäivänä joku opelisti koitti vedättää valoissa karkuun... EI perhana menikö mua taas lapsettamaan.
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
^Muakin vaan jaksaa ihmetyttää mikä näissä nykypäivän 200 hevosvoimaisista 1500-1800kg painavista losseista saa suun vetämään hymyyn?
Suorituskyky se ei voi olla , joten kait se on pelkkä fiilis.
Suorituskyky se ei voi olla , joten kait se on pelkkä fiilis.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Fiilis, se se on.
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2006, 08:09
- Car(s): Giulia gt Veloce
Giulia 1600 Super - Paikkakunta: Hollola
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
http://www.gebrauchtwagenreport.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Saksalaisen vikaraportin mukaan 159 on laatupeli, vertailun vuoksi voi katsoa arviot 156 mallista...
Saksalaisen vikaraportin mukaan 159 on laatupeli, vertailun vuoksi voi katsoa arviot 156 mallista...
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
50-100tkm ajetuissa kaikilla osa-alueilla keskivertoa parempi... Voin uskoa, on ollut huoleton peli
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Kävin ajamassa tuota 159 sw:tä 1.9 8v koneella. Kyllä se 150 heppaseen 147:aan nähdenkin meni ihan riittävästi, mutta jotain jäi puuttumaan. Seuraavaksi pitänee tutustua tuohon 2.0 litraiseen 170 heppaiseen. Ilmeisesti kulutus on näissä koneissa lähes sama vaikka eroa onkin 50 heppaa
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Nyt näyttää siltä että pitäis säästää 6 kk - 1 v ajan jotta saisin haluamani 159:n. Tässä maassa saa max 70 % lainan auton hinnasta kun ennen lamaa sai 100 %.
Avopuoliso ei suostu helposti vaihamaan Nissan X-Trailinsä kyseisiin Alfoihin jotta se olisi yhteinen automme kun Nissan on vm 2006 ja hän ihmettelee miksi vaihtaa autoa jos ei vaihda uudempaan. Enkä minä lähe suostuttelemaan että 159 kääntä katseita kunnes jengillä on niskat poikki tämmöisessä kylässä kun taas X-Trail on pelkkä auto jota ei ole mitenkään mieluisaa katsoa tai ajaa Alfaan verrattuna. Syy siihen etten haluan puolisoni vaihtavan autonsa samanikäiseen Alfaan on huoltopisteen/merkkikorjaamon puute asuinpaikkakunnallamme.
MUTTA...saatavilla olisi 2003 156 2.0 JTS joka kiinnostaa.
http://www.bilasolur.is/CarDetails.aspx ... &schpage=1
156:n monista ongelmista olen kuullut paljon ja tilastot ovat melko negatiivisia. Mutta ehkäpä voisitte antaa mielipiteenne kyseisestä autosta. Kiitos!
Avopuoliso ei suostu helposti vaihamaan Nissan X-Trailinsä kyseisiin Alfoihin jotta se olisi yhteinen automme kun Nissan on vm 2006 ja hän ihmettelee miksi vaihtaa autoa jos ei vaihda uudempaan. Enkä minä lähe suostuttelemaan että 159 kääntä katseita kunnes jengillä on niskat poikki tämmöisessä kylässä kun taas X-Trail on pelkkä auto jota ei ole mitenkään mieluisaa katsoa tai ajaa Alfaan verrattuna. Syy siihen etten haluan puolisoni vaihtavan autonsa samanikäiseen Alfaan on huoltopisteen/merkkikorjaamon puute asuinpaikkakunnallamme.
MUTTA...saatavilla olisi 2003 156 2.0 JTS joka kiinnostaa.
http://www.bilasolur.is/CarDetails.aspx ... &schpage=1
156:n monista ongelmista olen kuullut paljon ja tilastot ovat melko negatiivisia. Mutta ehkäpä voisitte antaa mielipiteenne kyseisestä autosta. Kiitos!
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Jep, säästäminen on hyvä idea mun mielestä, autot noin yleisesti kohteesta ja maasta riippumatta ovat aikas kehnoja sijoituksia... itse olen noudattanut periaatetta että en osta kun sen hintaisia autoja mihin on rahaa. Ja ei se osto tilannekkaan huonommaksi ostajan kannalta muutu kun on rahat valmiina käteen lyötäväksi.... Mielihän mullakin tekisi vaikka mitä värkkejä hommailla mutta olen ajatellut ton niin että mulla ei ole varaa kun sellaisiin leluhin mihin löytyy tilitä katetta.Nyt näyttää siltä että pitäis säästää 6 kk - 1 v ajan jotta saisin haluamani 159:n. Tässä maassa saa max 70 % lainan auton hinnasta kun ennen lamaa sai 100 %.
- PPT
- Viestit: 245
- Liittynyt: 31 Maalis 2003, 13:39
- Car(s): MB GLK,Alfa Romeo Spider Quadrifoglio verde
- Paikkakunta: Kokkola/Kesäisin Öja!
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Mitä enemmän 159 ajaa,sitä paremmalta se tuntuu.Tähän mennessä laadukkain Alfa,,neljäs menossa.
Toiminta on taikasana!
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Ajattelin jatkaa tähän samaan ketjuun, kun olen otsikon mukaisia neuvoja itsekin vailla. Opeleilla olen koko ikäni ajanut, mutta nyt jostain syystä iski ihan tajuton Alfa-kuume. Eihän siihen sitten ole kuin yksi vaihtoehto -> auto vaihtoon.
Huomenna pitäisi kahta autoa käydä ajamassa. Toinen on 2.2 JTS millä on ajettu 60 tkm ja toinen 2.4 JTD, ajettu 90tkm. Voiko tuon Dieselin mahdollisen EGR-ongelman huomata hyvinkin helposti? Olen tuosta lukenut, tästäkin ketjusta, että auto nykii, mutta onko tuo sitten ihan selkeää kunnon nykimistä, eikä mitään pientä nypytystä? Onko Dieselissä muita kohteita mitkä kannattaa syynätä mahd. hyvin?
Entäpäs tuo 2.2 bensakone? Siitä en niin paljoa ole löytänyt tarinaa, mutta onko siinä jotain vi.. siis ominaisuuksia mitkä kannattaa yrittää huomioida?
Huomenna pitäisi kahta autoa käydä ajamassa. Toinen on 2.2 JTS millä on ajettu 60 tkm ja toinen 2.4 JTD, ajettu 90tkm. Voiko tuon Dieselin mahdollisen EGR-ongelman huomata hyvinkin helposti? Olen tuosta lukenut, tästäkin ketjusta, että auto nykii, mutta onko tuo sitten ihan selkeää kunnon nykimistä, eikä mitään pientä nypytystä? Onko Dieselissä muita kohteita mitkä kannattaa syynätä mahd. hyvin?
Entäpäs tuo 2.2 bensakone? Siitä en niin paljoa ole löytänyt tarinaa, mutta onko siinä jotain vi.. siis ominaisuuksia mitkä kannattaa yrittää huomioida?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Neuvoja 159:n hankkimisesta
Jakoketju saattaa venähtää. Se on niittä ooppeli peruja mulla meni ketju 80tkm kohdalla, pari päivää sen jälkeen kun olin ostannut, nyki kylmänä, ei käynnistynnyt ekalla ja moottoritieltä tullessa sammui ramppiin. Muuten tosi huoleton moottori, jos huollettu merkkiliikeessä, niin todennäköisestikkin myös korjattu siellä, eli voisi udella onko tuo remontti tehty jo.
Toinen mikä saattaa jossain kohtaa mennä on ohjausvaihde. vuotaa ja on klappia
Toinen mikä saattaa jossain kohtaa mennä on ohjausvaihde. vuotaa ja on klappia
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean