156 2.5 V6 ajotietokoneen kulutusnäyttö

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

156 2.5 V6 ajotietokoneen kulutusnäyttö

Viesti Kirjoittaja Esko »

Minulla on tuore (2004) 156 2.5 V6 Sportwagon ja ihmetyttää tuo hetkellisen polttoaineen kulutusnäyttö ajotietokoneessa.
Vaikka vauhdissa nostaa jalan kaasulta eli moottorijarruttaa reippaasti, ei näyttö laske odotetusti. Muissa ajamissani merkeissä menee näyttö nollaksi vastaavissa tilanteissa mutta Alfassani en ole päässyt kuin min. 4.5 l/km.

Onkohan tämä vain näytön normaalia hitautta? Kiinnostaisi muitten kokemukset kun on vielä tuo takuukin voimassa.

- Esko

Avatar
wetear
Viestit: 168
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 03:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja wetear »

-99 166:ssa ainakaan ei voi valita hetkellistä kulutusnäyttöä (kuten esim broidin Vectrassa). Näytölle on valittavissa vain kulutuslukema edellisestä nollauksesta (continued) tai lähdöstä (since).

Uudemmissa peleissä saattaa tietty olla enemmän vaihoehtoja.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

2003-vuoden GTA:ssa moottorijarrutuksessa hetkellinen kulutus jää kanssa minimissään nelosella alkavaan lukuun. Tosin en ole kiinnittänyt siihen kummempaa huomiota, koska itsellä ei ole vertailukohtia.

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Okei, kiitos vastauksista. Näyttäisi toimivan ilmeisesti suunnitellusti vaikka mielestäni se saisi olla nopeampi. Tuo että se ei mene nollaan moottorijarrutuksissa on kyllä hieman outoa. Kokeilin eilen nelostiellä polkaisemalla lurun pohjaan ja kiihdyttämällä moottritienopeuksiin. Näytöön jäi pitkäksi ajaksi 16 litraa satasella vaikka minulla oli kaasu jo nostettu jalalta.

Muissa merkeissä joita olen ajanut on kulutusnäyttö vaihtunut paikallaan ollessa litraa/tunti muotoon. Tätä ei tunnu Alfassa olevan mutta eipä tuolla juuri käyttöäkään olisi.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Alfoissa ei sentään nouse hetkellinen kulutus rajussa kiihdytyksessä 300 litraan, niinkuin esimerkiksi Mazdoissa. :crazyeyes:

kookoo
Viestit: 44
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 15:16

Viesti Kirjoittaja kookoo »

147 (-01) näyttää tyhjäkäynnillä kolme viivaa (---), mutta moottorijarrutuksessa tuo hetkellinen kulutus laskee todella hitaasti alaspäin eikä ole koskaan lähelle nollaa päässytkään.

Volvossa (S80) hetkellinen kulutus näyttää pysähtyvän näytöllä 99 litraan maksimissaan.

Avatar
Alfonso
Viestit: 352
Liittynyt: 13 Maalis 2003, 14:47
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfonso »

Eikös uudessa Alfassa tuo ajotietokoneen kulutus näyttö päivity tietyin väliajoin oliko se jotain 10 Sek.

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

Tuo päivitysväli voisi olla jotain 10sekan luokkaa. Melkoista viivettä siinä on ja 156:sessakaan en ole saanut sitä nollaa näyttämään mitenkään.

Saattaisi olla jopa jonkinlainen 10 sekunnin (tai muun pituisen otoksen) keskiarvo mitä se 'actual' kulutus näyttää.

Avatar
Mergy
Viestit: 343
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 17:31
Car(s): Ex:t: Giulia (2016); Giulietta; GT; 147
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Mergy »

Oman -01 147:n actual consumption menee moottorijarrutuksessa minimissään 2.0L/km, tämän jälkeen näkyviin tulee juuri tuo kookoo:n mainitsema "---".
Mergy / 147>GT>Giulietta>Giulia

Avatar
Maclane
Viestit: 260
Liittynyt: 20 Loka 2003, 18:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maclane »

Omassa Alfassa ei ole ajotietokonetta, mutta pösöllä kokeilin ja kyllähän siinä kestää, että lukema lähestyy nollaa. Johonkin 0.6 l ehdin päästä pitkässä alamäessä, mutta taitaa useimmilla merkeillä tuo tietokone tulevan hieman jäljessä.

Tuskin niissä on vikaa..

Avatar
motorhead
Viestit: 401
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:43
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja motorhead »

Tänään tulin ykkösellä moottorijarrutuksella louhen parkkiluolan sisääntulo alamäkeä, aattelin samalla tarkistaa tuota kulutusta ja se vain tuntui nousevan. 16l näytti jonkun matkan päästä.

Ei tunnu kyllä käyttäytyvän kuin muissa tuo alfan moottorijarrutus jos vain tuo kulutuslukema pitää paikkaansa.
Epäilen että tuo kulutus otetaan jostain hassusta paikasta tms. 16l alamäkeen ilman kaasua tuntuu kyllä vähän hurjalta kun kierroksetkaan eivät mihinkään tuossa alamäessä nousseet ja mitään pensavanaakaan en perässä huomannut.

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

Oli tuossa vähän aikaa sitten alla vuokra Passat ja Seat ja niissä kulutusmittari toimi mielestäni mielekkäästi. Kun nosti jalan kaasulta niin kulutus meni lähes heti nollaan. Pysähdyksissä näytti litraa tunnissa ja muutenkin ajossa muuttui suoraan suhteessa kaasujalan painoon.

Alfassani oikein kokeilin nöstaa kaasun hidastaessani Hämeenlinnan kohdalla 120 -> 80 ja kulutus ei mennut lähellekään nollaa vaikka varmaan kesti yli 10 s.
Toivottavasti kyseessä sentään on vain näytön hitaus ettei ruisku työnnä kamaa turhaan moottoriin.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Tuo actual kulutus on varmaankin noin 10 sekunnin välein päivittyvä useamman mittauksen liukuvan ikkunan keskiarvo. Syy tuollaiseen ratkaisuun on varmaankin liikenneturvallisuus, ettei tulisi kokoajan tuijotettua näyttöä. Toisaalta nyt kun sitä tuijottaa ja yrittää miettiä toimintalogiikkaa niin siinähän sitä vasta häiriytyykin ;)
Alfaton ainakin hetkellisesti...

kookoo
Viestit: 44
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 15:16

Viesti Kirjoittaja kookoo »

Eilen lähtiessäni liikennevaloista tuijottelin tuota actual-näyttöä ja tyhjäkäynniltä lähdettäessä liikkeelle actual-lukema rupesi n. 2 sekunnin viiveellä päivittymään (eli ---- muuttui litroiksi). Näin muistelen tuon toimineen aiemminkin eli aikaväli ei varmaankaan ole 10 sekuntia, vaan vähemmän tai sitten tuo reagoi kaasupolkimeen jotenkin.

Seuraavissa valoissa koin motorheadin mainitseman ilmiön eli valoja lähestyttäessä moottorijarrutuksella actual-näytön arvo nousi normaalista 8 pinnasta 12 litraan.

Vastaa Viestiin