156 2.5 V6 ajotietokoneen kulutusnäyttö
Valvoja: Moderators
156 2.5 V6 ajotietokoneen kulutusnäyttö
Minulla on tuore (2004) 156 2.5 V6 Sportwagon ja ihmetyttää tuo hetkellisen polttoaineen kulutusnäyttö ajotietokoneessa.
Vaikka vauhdissa nostaa jalan kaasulta eli moottorijarruttaa reippaasti, ei näyttö laske odotetusti. Muissa ajamissani merkeissä menee näyttö nollaksi vastaavissa tilanteissa mutta Alfassani en ole päässyt kuin min. 4.5 l/km.
Onkohan tämä vain näytön normaalia hitautta? Kiinnostaisi muitten kokemukset kun on vielä tuo takuukin voimassa.
- Esko
Vaikka vauhdissa nostaa jalan kaasulta eli moottorijarruttaa reippaasti, ei näyttö laske odotetusti. Muissa ajamissani merkeissä menee näyttö nollaksi vastaavissa tilanteissa mutta Alfassani en ole päässyt kuin min. 4.5 l/km.
Onkohan tämä vain näytön normaalia hitautta? Kiinnostaisi muitten kokemukset kun on vielä tuo takuukin voimassa.
- Esko
Okei, kiitos vastauksista. Näyttäisi toimivan ilmeisesti suunnitellusti vaikka mielestäni se saisi olla nopeampi. Tuo että se ei mene nollaan moottorijarrutuksissa on kyllä hieman outoa. Kokeilin eilen nelostiellä polkaisemalla lurun pohjaan ja kiihdyttämällä moottritienopeuksiin. Näytöön jäi pitkäksi ajaksi 16 litraa satasella vaikka minulla oli kaasu jo nostettu jalalta.
Muissa merkeissä joita olen ajanut on kulutusnäyttö vaihtunut paikallaan ollessa litraa/tunti muotoon. Tätä ei tunnu Alfassa olevan mutta eipä tuolla juuri käyttöäkään olisi.
Muissa merkeissä joita olen ajanut on kulutusnäyttö vaihtunut paikallaan ollessa litraa/tunti muotoon. Tätä ei tunnu Alfassa olevan mutta eipä tuolla juuri käyttöäkään olisi.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Tänään tulin ykkösellä moottorijarrutuksella louhen parkkiluolan sisääntulo alamäkeä, aattelin samalla tarkistaa tuota kulutusta ja se vain tuntui nousevan. 16l näytti jonkun matkan päästä.
Ei tunnu kyllä käyttäytyvän kuin muissa tuo alfan moottorijarrutus jos vain tuo kulutuslukema pitää paikkaansa.
Epäilen että tuo kulutus otetaan jostain hassusta paikasta tms. 16l alamäkeen ilman kaasua tuntuu kyllä vähän hurjalta kun kierroksetkaan eivät mihinkään tuossa alamäessä nousseet ja mitään pensavanaakaan en perässä huomannut.
Ei tunnu kyllä käyttäytyvän kuin muissa tuo alfan moottorijarrutus jos vain tuo kulutuslukema pitää paikkaansa.
Epäilen että tuo kulutus otetaan jostain hassusta paikasta tms. 16l alamäkeen ilman kaasua tuntuu kyllä vähän hurjalta kun kierroksetkaan eivät mihinkään tuossa alamäessä nousseet ja mitään pensavanaakaan en perässä huomannut.
Oli tuossa vähän aikaa sitten alla vuokra Passat ja Seat ja niissä kulutusmittari toimi mielestäni mielekkäästi. Kun nosti jalan kaasulta niin kulutus meni lähes heti nollaan. Pysähdyksissä näytti litraa tunnissa ja muutenkin ajossa muuttui suoraan suhteessa kaasujalan painoon.
Alfassani oikein kokeilin nöstaa kaasun hidastaessani Hämeenlinnan kohdalla 120 -> 80 ja kulutus ei mennut lähellekään nollaa vaikka varmaan kesti yli 10 s.
Toivottavasti kyseessä sentään on vain näytön hitaus ettei ruisku työnnä kamaa turhaan moottoriin.
Alfassani oikein kokeilin nöstaa kaasun hidastaessani Hämeenlinnan kohdalla 120 -> 80 ja kulutus ei mennut lähellekään nollaa vaikka varmaan kesti yli 10 s.
Toivottavasti kyseessä sentään on vain näytön hitaus ettei ruisku työnnä kamaa turhaan moottoriin.
Tuo actual kulutus on varmaankin noin 10 sekunnin välein päivittyvä useamman mittauksen liukuvan ikkunan keskiarvo. Syy tuollaiseen ratkaisuun on varmaankin liikenneturvallisuus, ettei tulisi kokoajan tuijotettua näyttöä. Toisaalta nyt kun sitä tuijottaa ja yrittää miettiä toimintalogiikkaa niin siinähän sitä vasta häiriytyykin 

Alfaton ainakin hetkellisesti...
Eilen lähtiessäni liikennevaloista tuijottelin tuota actual-näyttöä ja tyhjäkäynniltä lähdettäessä liikkeelle actual-lukema rupesi n. 2 sekunnin viiveellä päivittymään (eli ---- muuttui litroiksi). Näin muistelen tuon toimineen aiemminkin eli aikaväli ei varmaankaan ole 10 sekuntia, vaan vähemmän tai sitten tuo reagoi kaasupolkimeen jotenkin.
Seuraavissa valoissa koin motorheadin mainitseman ilmiön eli valoja lähestyttäessä moottorijarrutuksella actual-näytön arvo nousi normaalista 8 pinnasta 12 litraan.
Seuraavissa valoissa koin motorheadin mainitseman ilmiön eli valoja lähestyttäessä moottorijarrutuksella actual-näytön arvo nousi normaalista 8 pinnasta 12 litraan.