Alfa Romeo 147 madaltaminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
ilu
Viestit: 75
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 17:51
Car(s): Honda Accord 2.0 -07, Ex: Alfa Romeo 147 2.0 TS -06, Ex: Honda Prelude 2.3 -93

Alfa Romeo 147 madaltaminen

Viesti Kirjoittaja ilu »

Onko kukaan koskaan vaihtanut 147:aan pelkkiä madallusjousia? Se kun ei ilmeisesti onnistu millään. Ainakaan kun kyseessä on Eibach.

Hommasin tuossa vähän aikaa sitten Eibachin -30mm madaltavat Pro-Kit jouset jotka asennettiin paikalleen. Kaikki meni ok, mutta katsastuksessa huomasivat etteivät takajouset ole paikallaan yläpäästään. Molemmilta puolilta jousen toinen reuna on ulkona yläpäänkumista.

Jousien sopivuus on moneen kertaan tarkastettu, että käyvät 100% varmasti kyseiseen autoon. Ne myöskin on asennettu oikein päin ja oikeaan päähän.

Joten onko kenelläkään mitään kokemusta tuosta minkä ihmeen takia nuo jouset ei paikallaan pysy? Korjaamolta heiteltiin idealla, että jouset vaatisivat paikallaan pysyäkseen lyhyemmät iskarit, eli semmoiset missä ulosjousto olisi rajoitettu. Toisessa paikkaa taas sanottiin ettei sillä ole mitään vaikutusta jousen paikalla pysymiseen.

Onkohan tässä muuta vaihtoehtoa kun vaihtaa takaisin alkuperäiset jouset?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo 147 madaltaminen

Viesti Kirjoittaja palkus »

niin siis kun auto on ylhäällä niin jousi on "irtonainen" vai mitäh? kuinkas paljon muuten laski, sen n.30mm vai enemmän?

Avatar
ilu
Viestit: 75
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 17:51
Car(s): Honda Accord 2.0 -07, Ex: Alfa Romeo 147 2.0 TS -06, Ex: Honda Prelude 2.3 -93

Re: Alfa Romeo 147 madaltaminen

Viesti Kirjoittaja ilu »

Kyllä, silloin sen näkee kun jousen yläpää ei ole paikallaan.

Ei laskenut takapäästä edes sitä. Olisko jotain 20mm.
Viimeksi muokannut ilu, 27 Joulu 2011, 17:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Romeo 147 madaltaminen

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ulkona silloin kun akseli on ilmassa? entäs jos auto on maassa?

Jos ne silloin ovat oikeilla paikoillaan, niin voisi melkein itsekkin arvata että niisä alkuperäisissä iskareissa on liikaa ulos joustoa. jos se auto on nostettu niin että pyörät on ilmassa niin pääseekö jousi sitten muka heilumaan niin paljon, että tulee pois paikaltaa niin kuin edellä todetaankin jo.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
ilu
Viestit: 75
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 17:51
Car(s): Honda Accord 2.0 -07, Ex: Alfa Romeo 147 2.0 TS -06, Ex: Honda Prelude 2.3 -93

Re: Alfa Romeo 147 madaltaminen

Viesti Kirjoittaja ilu »

En ole katsonut kun auto maassa on, mutta eiköhän tuo silloinkin ole pois paikaltaan. Asennus vaiheessa ne on paikalleen laitettu, mutta nyt ne eivät enää paikallaan ole. Ja heiluu kyllä kun auto on ilmassa. Jopa niin paljon että toiselta puolelta sai väännettyä sen paikalleen väliaikaisesti.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Romeo 147 madaltaminen

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Oiskos se sitten ne iskarit kuiteskin? kun eihän ne jouset normaalisti pääse missään tilanteessa niin stressittömään tilaan että ne voisi käsin laittaa takaisin :shock:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo 147 madaltaminen

Viesti Kirjoittaja palkus »

eikös tuo takapää ole täysin samanlainen kuin 156:ssa. Onkos se nyt ihan oikein koottu tai jotain. Madallusjouset toki ovat tapaapäässä sen verran lyhyemmät, että se yläpää ei paljoa ahista siihen laittaa mutta kyllä nuo niin on mitoitettu että siihen ihan pieni pänni pitäisi jäädä. tuo madalluksen vähäisyys n.20 mm ei kyllä puolla esim. liian lyhyttä jousta.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Alfa Romeo 147 madaltaminen

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tuo on kyllä erikoinen juttu. Omaan 147:kaan vaihdettiin aikanaan 1000km ajettuna kyseiset Eibachin jouset, jotka oli jopa Tüv-numeroiden perusteella samat kuin Alfan omat sportti jouset. Ajelin autolla ~15 000km ilman mitään murheita ja muistaakseni kerran katsastinkin sen, ei huomautuksia.

Kai ne takajouset varmasti ovat oikeat sinne??
Giulia Super -69

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Alfa Romeo 147 madaltaminen

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Välillä näkee todella pitkiä iskareita, eli kyllä se iskareista johtuu.

Vaihtoehto 1: osta uudet ja paremmat iskarit.
Vaihtoehto 2: nosta perä ylös, käännä jousi oikeeseen asentoon, ja laske auto alas. Käytössä se ei sieltä irtoa/liiku mihinkään.

Varmistaisin myös korjaamolta että onhan tukivarsien kiinnityspultti kiristetty niin että auto on pyörillään. Tukivarsien puslienkin pitäisi nimittäin oikein kiristettynä estää napaa tulemasta liian alas.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo 147 madaltaminen

Viesti Kirjoittaja palkus »

hämärä juttu on, onkos tuohon vaihdettu joskus jotkut pitkät (paskat) iskarit. Iskari kyllä määrittää sen max ulosjouston ainakin tässätapauksessa. Täällä on ollut toisessa ketjussa puhetta jostain hämäristä varrenjatkoholkeista ja takapään korkeuseroista per puoli. Tulee vain mieleen, että onko siellä yläpäässä nyt käytetty jotain luovuutta. Se yläjousentuki kuuluu mutterilla kiristää suoraan sitä männänvartta päin (oliko sielläjoku prikka välissä en muista) ja sitten tuo jousi, iskari ja ylätukipaketti laitetaan paikoilleen.

Avatar
ilu
Viestit: 75
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 17:51
Car(s): Honda Accord 2.0 -07, Ex: Alfa Romeo 147 2.0 TS -06, Ex: Honda Prelude 2.3 -93

Re: Alfa Romeo 147 madaltaminen

Viesti Kirjoittaja ilu »

Kiitoksia kaikille vastauksista. :)
Gasolina kirjoitti:Tuo on kyllä erikoinen juttu. Omaan 147:kaan vaihdettiin aikanaan 1000km ajettuna kyseiset Eibachin jouset, jotka oli jopa Tüv-numeroiden perusteella samat kuin Alfan omat sportti jouset. Ajelin autolla ~15 000km ilman mitään murheita ja muistaakseni kerran katsastinkin sen, ei huomautuksia.

Kai ne takajouset varmasti ovat oikeat sinne??
Aika omituista joo. Kyllä ne on tarkistettu moneen kertaan. Ovat aivan täsmälleen oikeat jouset kyseiseen autoon.
Epezi kirjoitti:Välillä näkee todella pitkiä iskareita, eli kyllä se iskareista johtuu.

Vaihtoehto 1: osta uudet ja paremmat iskarit.
Vaihtoehto 2: nosta perä ylös, käännä jousi oikeeseen asentoon, ja laske auto alas. Käytössä se ei sieltä irtoa/liiku mihinkään.
Mutta miten sitten on mahdollista, että Eibach lupailee jousien toimivan vakio-iskareiden kanssa? Tosin voivathan he lupailla mitä vaan.

Ja kyllä nuo käytössä sieltä ovat lähteneet liikkeelle, koska asennusvaiheessa ne on laitettu paikalleen. Eikä tuo vaihtoehto muutenkaan toimisi, koska auto pitää saada katsastuksesta läpi ja silloin nostavat auton ylös.

Ei vaan viitsisi lähteä kalliita iskareita ostelemaan, jos eivät nekään ongelmaa korjaa. Alla muutama kuva, jos ne mitään auttavat:

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3386719.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3386720.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3386721.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo 147 madaltaminen

Viesti Kirjoittaja palkus »

vedäs piruuttas sitä suojakumia alaspäin niin näet onko se iskarinvarsi päin sitä ylätukea

Avatar
ilu
Viestit: 75
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 17:51
Car(s): Honda Accord 2.0 -07, Ex: Alfa Romeo 147 2.0 TS -06, Ex: Honda Prelude 2.3 -93

Re: Alfa Romeo 147 madaltaminen

Viesti Kirjoittaja ilu »

stoichiometric kirjoitti:hämärä juttu on, onkos tuohon vaihdettu joskus jotkut pitkät (paskat) iskarit.
Niinpä niin. Tätähän ei tietty voi tietää. Voihan se olla, että edellisten omistajien aikana siellä on sitten jotain kikkailtu. Ota näistä selvää. :?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Alfa Romeo 147 madaltaminen

Viesti Kirjoittaja Epezi »

ilu kirjoitti:Ja kyllä nuo käytössä sieltä ovat lähteneet liikkeelle, koska asennusvaiheessa ne on laitettu paikalleen. Eikä tuo vaihtoehto muutenkaan toimisi, koska auto pitää saada katsastuksesta läpi ja silloin nostavat auton ylös.
En ihan tuota usko, toki näkemättä tapausta en lyö päätäni pantiksi. Voit myöskin vaihtaa konttoria ja selittää niille asian, etteivät nosta perää täysin ylös.

Jos päädyt uusiin iskareihin, joka on tietysti muutoinkin suositeltavaa madallusjousien kanssa. Niin ehdotan Konin Street iskareita, näistä voisi jo melkein sanoo että hyvät ja halvat. Itselläni on 156:sessa ja ei moitteita.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo 147 madaltaminen

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kyllä katsuri oikeassa on, noin ei saa käydä mitä noista kuvista näkyy.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfa Romeo 147 madaltaminen

Viesti Kirjoittaja palkus »

stoichiometric kirjoitti:vedäs piruuttas sitä suojakumia alaspäin niin näet onko se iskarinvarsi päin sitä ylätukea
niin siis sitä pohjaanlyöntikumia missä se suojakumi on kiinni

Avatar
ilu
Viestit: 75
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 17:51
Car(s): Honda Accord 2.0 -07, Ex: Alfa Romeo 147 2.0 TS -06, Ex: Honda Prelude 2.3 -93

Re: Alfa Romeo 147 madaltaminen

Viesti Kirjoittaja ilu »

Tämäkin tapaus on nyt toistaiseksi ratkaistu. Takapää otettiin uudelleen auki ja laitettiin nippuun, niin näyttäisi nyt nuo jouset tuolla pysyvän paikallaan. Varmuuden vuoksi jousien yläpäähän tuli pieni "patentti", että ne pysyy varmasti paikallaan. Jopa katsastusmies kehui tuota, kun auton vein uudelleen muutoskatsastukseen.

Mutta tulee varmaankin viimeistään sitten vaihdettua lyhyemmällä ulosjoustolla olevat iskarit, kun entiset ovat loppu. Kyllähän ne vaikuttaa jo ajo-ominaisuuksiinkin positiivisesti verrattuna noihin alkuperäisiin iskareihin. Tai ovatko edes alkuperäiset nuo mitkä tällä hetkellä ovat. :?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Alfa Romeo 147 madaltaminen

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^No oliko siellä sitten jokin asennusvirhe jos kerran uudelleenkasaus muutti tilannetta?

Avatar
ilu
Viestit: 75
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 17:51
Car(s): Honda Accord 2.0 -07, Ex: Alfa Romeo 147 2.0 TS -06, Ex: Honda Prelude 2.3 -93

Re: Alfa Romeo 147 madaltaminen

Viesti Kirjoittaja ilu »

Epezi kirjoitti:^No oliko siellä sitten jokin asennusvirhe jos kerran uudelleenkasaus muutti tilannetta?
Voi olla, että siellä ei ihan kaikki palikat ole olleet kohdillaan, mutta katsellaan miten nuo jatkossa tuolla pysyvät. Jos ne sieltä nyt jossain vaiheessa irtoaa paikaltaan, niin sitten se on uusien iskareiden paikka.

Vastaa Viestiin