Alfan nelivedot ja tekniikat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Alfan nelivedot ja tekniikat

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mistä malleista Alfalla on nelikkoversioita ja miten ne on teknisesti toteutettu? 159 Q4 on tietääkseni 3-generaation torsen, mutta Mobile tarjoaa haulle Alfa ja neliveto myös 156:sta ja 147:aa. Ainakaan vielä en noista muista ole löytänyt sen kummempaa teknistä informaatiota sen enempää Googlella kuin foorumin haullakaan, joten on aika postata kysymys.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Re: Alfan nelivedot ja tekniikat

Viesti Kirjoittaja mml »

Nelivetoista 147:aa ei ole olemassakaan. 156 nelikko on viimeis(t)en tuotantovuoden juttu. Valtaosa oli Crosswagoneita, mutta myös joitakin normifarkkuja lähti tehtaalta. Niiden tarkoitus oli käsittääkseni enempivähempi pilotoida neliveto 159:iä/Breraa/Spideriä.

90-luvulta löytyy Q4 malleja 155 ja 164.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfan nelivedot ja tekniikat

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Oukei. Postaaminen auttaa aina, koska just löysin itekin tuosta 156 Q4:sta juttua ja että sitä tosiaan on vain farkkuna. Entäs nuo 155 ja 164, millaisia teknisiä toteutuksia nelikon osalta? Niissäkin torspoa vai jotain muuta jännää?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfan nelivedot ja tekniikat

Viesti Kirjoittaja V6 »

164Q4:

http://web.archive.org/web/200709281108 ... matic.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Alfan nelivedot ja tekniikat

Viesti Kirjoittaja ärrä »

33 P4:ssä on viskokytkin.

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Alfan nelivedot ja tekniikat

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

Kuten mml mainitsee, 156:sta oli tosiaan parin vuoden ajan tuotannossa nelivetomalli. Tarjolla pelkästään farmarina, 150-heppaisella 1.9 JTDm-koneella ja kahtena eri muunnoksena: Crosswagon Q4 (korotetulla maavaralla ja muutenkin haettu maasturimaisempaa fiilistä) sekä Sportwagon Q4. Neliveto oli toteutettu periaatteessa samalla tavalla kuin myöhemmin 159:ssä, eli Torsen T-3. Osoittautunut ainakin omassa käytössä ihan toimivaksi ja hauskaksi ratkaisuksi. Varsin takavetomainen ajettava.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfan nelivedot ja tekniikat

Viesti Kirjoittaja V6 »

niin ja 155Q4 on sitten tosta Delta Integralesta

A short History of Alfa Romeo 4x4:
http://www.italiaspeed.com/new_models/n ... story.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Mattaa kai pidetään yleisesti ensimmäisenä Alfa nelivetona
Kuva

Sitten on ollut myös tommosia wanhempia maastovehkeitä :mrgreen:
Kuva
Kuva
Kuva
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Alfan nelivedot ja tekniikat

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

^ Tuollainen Matta olisi kyllä räyhäkkä peli. Eihän kaikkien tarvitse Lantikoilla ja Jeepeillä ajaa. :-D

Muistanko vallan väärin, vai onkos Suomeenkin kulkeutunut ainakin yksi Matta?

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Alfan nelivedot ja tekniikat

Viesti Kirjoittaja Tazio »

EBITDA kirjoitti:^ Tuollainen Matta olisi kyllä räyhäkkä peli. Eihän kaikkien tarvitse Lantikoilla ja Jeepeillä ajaa. :-D

Muistanko vallan väärin, vai onkos Suomeenkin kulkeutunut ainakin yksi Matta?
Ainakin kaksi oli maassa '90-luvulla, oliko se niin että toinen myytin ulos?

Lisätuonneista en ole kuullut.

-Tazio

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfan nelivedot ja tekniikat

Viesti Kirjoittaja tsav »

Yksi taitaa olla suomessa. Nyt olisi yksi myynnissä. Hakekaa pois. :-D

Avatar
EBITDA
Viestit: 1858
Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma

Re: Alfan nelivedot ja tekniikat

Viesti Kirjoittaja EBITDA »

^ jep, tuosta joku saisi hienon harrastepelin itselleen. Ei ainakaan kuvissa näytä pahalta.

Vastaa Viestiin