166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
Valvoja: Moderators
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
jakopää tehty 8tkm sitten. tärähtää persuksiin kädessä tyhjää ja kun antaa kierroksia ei tunnu niin tasaiselta alle 2000rpm mitä tollasen v6:n kuuluis. voisko olla et yks nokka menny hampaan pieleen? ei tietoa onko käytetty nokkapaloja(tuskin). myös palaneen öljyn käryä tulee kun auto on paikallaan.ainakin huohottimen letku kosteahko.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- SP
- Viestit: 957
- Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
- Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D - Paikkakunta: Tampere
Re: 166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
Ei tarvi olla edes hammasta pielessä kun käyttäytyy juuri tuolla tavalla, eli ajotus menee uusiksi... On muuten kokemusta kolmesta vastaavasta tapauksesta
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
kaverin 156 v6 ajotettiin uusiks takuuyönä kun tuntu et uupu tehoja n.6000-7000rpm välillä ja se kans ei ollu täysin värinätön tyhjäkäynnillä. puhuivat kans et oli n.puoli hammasta pielessä? pitää tarkastaa ajoitus ensimmäiseks ja ihmetellä sit lisää. kiitokset
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
Re: 166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
Eihän pieni värinä aina voi olla merkki pielessä olevasta jaosta? Esim. täällä 156 kierroslukumittari on tasainen, auto ajoittain täristää vähän tyhjäkäynnillä mutta suorituskykymittauksienkin mukaan potku kyllä on kohdillaan.
Viva la Italia
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
varmaan pieni jatkuva värinä/tärinä voi tulla rikkinäisestä moottorin ylätuesta. mun alfassa ko.tukitanko ehjä ja tärinä ei ole jatkuvaa vaan tulee sellasia tärskyjä tasasin välein.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
Häiriöitä löpön syötössä tai sen sytyttämisessä? Tulpat?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
^Tulpat tuli itsellänikin mieleen? Jos täräyttelee niin tuntuisi että pätkii kipinää. Tai puola voi olla myös...
Life is too short to drive boring cars.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
Voi olla että kannattaa aloittaa sillä että lyö suuttimien puhdistusainetta tankkiin pullollisen - ajelee sen tankillisen ja sitten ihmettelee onko vielä värinöitä.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
Mittasin päästöt ja pienen kenkimisen jälkeen arvot asettuikin ihan kohdilleen,joten vois kuvitella, että jako on kohdillaan. Tein myös kaasuläpän resetoinnin 156 v6 ohjeen mukaan. Kaasunvaste on nyt parempi,muttei muuttunut muuten. Imuilman vaimennin (se muovipönttö) oli öljyä täynnä, käsittämätön homma,meinaan sitä oli sitten reilusti. Pesin isoimmat pois ja tuntu et parani vähän.imuputki oli ehjä, mut alkavaa murtumaa oli,joten liimasin sen haitarin umpeen. Ilmin putsasin myös samalla. tyhjäkäynti käy välillä mittarin mukaan hieman alle 750rpm. seuraavaksi tulpat vaihtoon. Öljyn käryn syykin selvis, vetarin stefa roiskii öljyä pakoputken päälle.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
Tulpat vaihdettu. Ei muuttunut käynti. Eli seuraavaksi venakopat auki ja nokkapalat paikoilleen. Olishan sen voinut siinä samalla tehdä kun tulpat vaihto, mutta tuleepa reenattua imusarjan irrotusta,mikä ei lopulta niin isotöinen ole kuin mitä puhutaan. Huohotin purkki oli öljyvesi litkua täynnä,mikä voisi selittää ton öljyn imuputkessa,sekin tuli putsattua tulppien vaihdon yhteydessä. Onko muuten muilla ollut ongelmia totallyalfan nokkapalojen kanssa? Isän 156 v6:een vaihdoin jakopään totallyalfan työkaluilla, eikä taaempaan kanteen sopinut kumpikaan nokkapala kunnolla,vaan se kanitti siihen laakeripukin ohjuriin/nokkaan. Etummaiset palat meni paikoilleen siististi kevyesti napauttamalla. Jako meni kuitenkin kohdalleen,kone käy tasaisesti ja vetää 7k asti puhtaasti, joten nokkien asento oli oikea, palat vaan eivät täsmänneet täysin.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
Re: 166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
On ollut ongelmia totallyalfan nokkapalojen kanssa täälläkin! kuten kuvasit, ja taaempi pako oli se jossa oli vähän pelivaraa.Caijo-Romeo kirjoitti:Tulpat vaihdettu. Ei muuttunut käynti. Eli seuraavaksi venakopat auki ja nokkapalat paikoilleen. Olishan sen voinut siinä samalla tehdä kun tulpat vaihto, mutta tuleepa reenattua imusarjan irrotusta,mikä ei lopulta niin isotöinen ole kuin mitä puhutaan. Huohotin purkki oli öljyvesi litkua täynnä,mikä voisi selittää ton öljyn imuputkessa,sekin tuli putsattua tulppien vaihdon yhteydessä. Onko muuten muilla ollut ongelmia totallyalfan nokkapalojen kanssa? Isän 156 v6:een vaihdoin jakopään totallyalfan työkaluilla, eikä taaempaan kanteen sopinut kumpikaan nokkapala kunnolla,vaan se kanitti siihen laakeripukin ohjuriin/nokkaan. Etummaiset palat meni paikoilleen siististi kevyesti napauttamalla. Jako meni kuitenkin kohdalleen,kone käy tasaisesti ja vetää 7k asti puhtaasti, joten nokkien asento oli oikea, palat vaan eivät täsmänneet täysin.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
Joo tosiaan sitä takimmaisen pakonokan palikkaa ei saa millään paikalleen,menee "höplille",jolloin nokka on kuitenkin kohdillaan. koittanu 3 kertaa kysellä tästä asiasta totallyalfalta muttei oo vastattu.tarvii varmaan viilata sitä palikkaa sit sen verran et sopii kunnolla.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
No niin, tämäkin ratkesi eilen. Purin jakopään ja laitoin ajotuspalikat nokkiin->nokat kohdillaan,kampiakseli pielessä,kiristin liian löysällä. Nokka pyörissä oli tussi merkkejä, joten ei varmaan oo käytetty erikoistyökaluja edellisellä kerralla. Tosin itekin katoin kampiakselin silmämääräisesti,täytyis kyllä se heittokello hommata tulpan reikään. Samallla löytyi syy siihen,miksi tehostimen öljyä häviää pikku hiljaa. Ilmeisesti edellinen hihnan vaihtaja murjonut sen tehostimen säiliön alaletku liitännän rikki,se oli meinaan huonosti liimattu paikoilleen ja tihkuu öljyä. Myös useita letku kannattimia/pidikkeitä rikottu vaikka nehän on aika simppeleitä ja aukee ruuvarilla nätisti. Samalla tuli vaihdettua apuhihna ja rullat,oli sitten kohtuu heikossa hapessa noi rullat jo(245tkm). Apuhihnan kiristintä en vaihtanu, mut äkkiä näytti et siihen sais vaihdettua pelkän rullan ja toi isompi rulla vois olla jopa sopiva siihen? Pitänee tilata viä yks sellanen isompi rulla ja vaihtaa siihen kiristimeenkin.
Lopputulos: kohinaa ei kuulu enää (apuhihnan rullat kohisi), kone käy hyvin ja tuntuis et n.20hp tuli takaisin. Käyntiääni on nyt "pehmeämpi" mitä bussossa kuuluu olla ja kun jenkaa on yli 4k niin oikeasti tapahtuu ja nyt jaksaa kiertää 7k asti. Valoihin tullessa joutuu välillä kattoon et käykö viä ku ei tunnu värinöitä. Putken päästä myös kuuluu tasainen jytinä, aiemmin oli havaittavissa yskähtelyä. Ja tosiaan päästöt menee kohdilleen vaikka jako olis vähän pielessä.
Lopputulos: kohinaa ei kuulu enää (apuhihnan rullat kohisi), kone käy hyvin ja tuntuis et n.20hp tuli takaisin. Käyntiääni on nyt "pehmeämpi" mitä bussossa kuuluu olla ja kun jenkaa on yli 4k niin oikeasti tapahtuu ja nyt jaksaa kiertää 7k asti. Valoihin tullessa joutuu välillä kattoon et käykö viä ku ei tunnu värinöitä. Putken päästä myös kuuluu tasainen jytinä, aiemmin oli havaittavissa yskähtelyä. Ja tosiaan päästöt menee kohdilleen vaikka jako olis vähän pielessä.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: 166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
Hyvä ettei käynyt pahemmin. Kyllähän tämä on taas yksi malliesimerkki jonon jatkoksi, että V6:sen mahdollisten käyntihäiriöiden kohdalla ensin katsotaan jako ja sitten vasta metsästämään muita syitä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
Olis taas pitäny tehdä se mikä ekana tuli mieleen, varsinkin ku SP vielä oli samoilla linjoilla. Piesulilla oli aikoinaan vastaavia oireita 156 v6:n kanssa hihnan vaihdon jälkeen ja sekin korjaantui uudelleen ajoituksella.noh,tulpat mun piti kuitenkin vaihtaa,kun aiemmista huolloista ei ole niin tarkkaa tietoa. Tuli vaan tehtyä tuplatyö. Harjoitus tekee mestarin..
imuputkessa ei muuten enää oo ollu öljyä kun putsasin sen huohotin purkin sieltä imusarjan takaa,eikä kampuran takastefa vuoda enää juuri ollenkaan.
imuputkessa ei muuten enää oo ollu öljyä kun putsasin sen huohotin purkin sieltä imusarjan takaa,eikä kampuran takastefa vuoda enää juuri ollenkaan.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 03 Joulu 2009, 11:19
- Car(s): Saabi (ex 147 GTA & GTV 2.0 & 166 3.0 & 166 2.5 & Spider 3.0 & Brera 3.2)
- Paikkakunta: Hki
Re: 166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
^ Arvatenkin hoitelit em. hommelit pihalla. Satoiko lunta vai vettä
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Re: 166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
tällä kertaa ihan tallissa tuli tehtyä ei näin työlästä hommaa malta taivasalla tehdä, varsinkin kun venakopatki oli auki
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.
- SP
- Viestit: 957
- Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
- Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D - Paikkakunta: Tampere
Re: 166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
^^^Hyvä että tuli kuntoon, näitä käyntivaivaisia on tullu vastaan jonkin verran ja lähes poikkeuksetta vika on johtunut hihnanvaihdosta
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...
Re: 166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
^ Juu, näin on. Mulla eka 166 oli kans sellanen, ettei käyny tasasesti tyhjäkäynnillä. No, jakohan siinä sit oli pielessä.
- Boot
- Viestit: 63
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 10:50
- Car(s): Giulietta -78, -84,
75 -86 1.6 & 2.0 TS
164 -92 2.0 TS
166 -00 3.0 V6 24v Sportronic - Paikkakunta: Bålsta
Re: 166 2.5 v6 tärähtelee tyhjäkäynnillä
No perhana, mulla Alfa tekee ihan samaa, ja ensin ajattelin tulppia. Täytyypä avata ja katsoa, josko apu/vika löytys jakopäästä. Huoltokirjan mukaan hihna vaihdettu kymppitonni sitten, mutta käsiala on sama viimeiset 4 merkintää ilman leimoja, etten kyllä usko ennen kuin itse näen.
Ootteko muuten käyttäneet NGK iridium -tulppia, vaiko ihan tavis platinumeja?
Ootteko muuten käyttäneet NGK iridium -tulppia, vaiko ihan tavis platinumeja?
Kaikki tietää Alfan, harva sen vaan tuntee!