Puristuspaineet kadoksissa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
nikuha65
Viestit: 44
Liittynyt: 24 Maalis 2003, 13:57
Car(s): 159 JTDm, 156 Jts, 155 Q4, Daewoo Kalos
Paikkakunta: Kirkkonummi

Puristuspaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja nikuha65 »

164 Super (3.0 24V) on tuossa telakalla, eikä oikein suostu käymään nätisti. Jakopään hihna kaikkine rullineen sekä vesipumppu on vaihdettu. Jostain kumman syystä etummaisten pyttyjen paineet ovat alhaiset, noin 4kg +/- 0,2 (siis varsin tasaisesti) ja takimmaisten paineet luokkaa 11kg. Mekaanikon mukaan jako on kohdallaan. Tätä on nyt tovi kummasteltu ja mittailtu, vaan ei olla yhtään viisaampia. Apua tarvittaisiin, missäköhän vika?

Ennen remppaa kone kävi ja kukkui siististi.

kake
Viestit: 48
Liittynyt: 16 Heinä 2004, 15:59
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja kake »

No jos ennen jakopääremppaa kone käy nätisti. Ja rempan jälkeen toisesta ryhmästä puuttuu paineet, niin aika selvä homma että jako on pielessä. Oliko kaverilla työkalut ko. remppaan? Eli ne nokka-akselin lukitustyökalut? Ihmeelliseltä kyllä kuulostaa, jos jako todellakin on kohdallaan.

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Jep, edelliseen yhdyn. Kannattaa varmaan vielä tarkastaa se jako uudemman kerran...

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

tarkastaa ja toivoa ettei venttiilit ole kohdanneet mäntiä jos jako on mennyt pahasti pieleen...

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Tuossa mallissa 164:ssa ei tarvita lukitustyökaluja välttämättä koska merkit löytyvät nokka-akseleista, itse asiassa löytyvät myös 166 V6 3.0:ssa. Kannattaa kyllä tarkistaa jako, oireet viittaisi siihen että jako on sekaisin. Toivottavasti ei venttiilejä ole mennyt :?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Olitkos läsnä kun kone käynnistettiin ekaa kertaa rempan jälkeen? Täältä tulee "ääni" sille että jako ollut pielessä ja konetta käynnistelty niin. Tuskin on enää pielessä jos kuitenkin muissa on puristukset.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
nikuha65
Viestit: 44
Liittynyt: 24 Maalis 2003, 13:57
Car(s): 159 JTDm, 156 Jts, 155 Q4, Daewoo Kalos
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja nikuha65 »

Pahus kun en ollut paikalla tuon ensikäytön aikana. Itse kyllä epäilin samaa, eli hihna väärillä hampailla. Voihan kettu :cry: Voikos tuon kiristimen asentaa siten väärin, että hihna pääsee hyppäämään ensikäynnistyksellä?

Palailen jatkossa asiaan, kunhan vaihdan ajatuksia rauhoittuneena korjaamon kanssa - pahoin pelkään, että tästä vielä väännetään hammasta ja kiristellään kättä. Kansiremppaa tässä nyt vähiten kaipaan, ja noi venttiilitkin on varmaan melko ilmaisia.

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Kannattaa pitää peukut ristissä kyynärpäitä myöden. Oman auton koneremppalaskussa lukee venttiilien hintana noin 50 euroa kappale :shock:
Tuskin ne 24V:hen kovin paljon halvemmat on (oma on siis 12V).
Täältä tulee myös yks ääni sille pielessä olevalle jaolle, oireet on melko selvät.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

No jos venttiilit vääntyneet niin täytyy korjaamonkin tajuta virheensä. Tiedän ja tietty ymmärtääkin että osalle korjaamoja/asentajia on vaikea tunnustaa virheensä, joita kuitenkin väkisten tapahtuu.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
nikuha65
Viestit: 44
Liittynyt: 24 Maalis 2003, 13:57
Car(s): 159 JTDm, 156 Jts, 155 Q4, Daewoo Kalos
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja nikuha65 »

Keskustelua tästä kustannuspuolesta ei olla vielä aloitettu, kun ei nyt ihan 100-varmaa syytä tuohon käyntiongelmaan löydy.

Jako tarkistetaan tänään tai huomenissa - korjaamon mukaan käynti oli ollut ok koeajossa, mutta pakokaasumittauksen yhteydessä sekosi. Tätä ennen oli lämppärin kennon letkuliitosten vulkanointi oli pettänyt, ja vedet tietty olivat osin pitkin konehuonetta. Yritin miettiä, voisiko näillä olla jokin yhteys - siis puristuksilla, tulvalla ja käyntiongelmilla. Vesi ja käyntiongelma voivat olla yhteydessä toisiinsa, mutta että nuo puristuksetkin... Kuinkakohan paljon jaon muuten pitää olla pielessä, jotta venttiilit saavat siipeensä?

Eikös noissa vettiileissä ole hydraulinen säätö. Pärrässä oli aikoinaan seuraavanlainen ongelma. Kylmänä käynti oli tosi huono ja puristukset melkein nollassa. Koneen lämmittyä puristukset palautuivat, ja syy oli jotenkin jumittava venttileiden hydraulinen säätö. Tosta on vaan niin tuhottomasti aikaa, etten muista, miten diagnoosiin päädyttiin.

Kele, tää on yhdeksäs Roomeo, mutta ongelmia on ollut niiden kahdeksankin puolesta. Ostaisko tojotan...

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ostaisko tojotan...
Älä nyt ihan hulluja puhu, kyllä se vika vielä selviää ja korjaamo on vastuussa tekemästään työstä... :wink:

Tätä ennen oli lämppärin kennon letkuliitosten vulkanointi oli pettänyt, ja vedet tietty olivat osin pitkin konehuonetta.
Vettä voi olla tulpanreijissä josta voi tulla käyntivaiva mutta ei sen pitäisi puristuksia hukata, onkohan kuinka hyvälaatunen ja luotettava se puristepainemittari...???

Avatar
Wolffis
Viestit: 245
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

Morjesta jälleen alfisti veljet! mulla on tuossa 75:sen v6 12v koneessa ilmenny jonkinmoista vaahtoa öljykorkkiin ja nestettä sen on hävittäny kyllä jo pitkään aiemmin, mutta ihan ennenkuin rupean kansia purkamaan, niin osaisko joku kertoa paljonko tuommosessa myllyssä pitäis olla puristuspaineet? vois tarkistaa ne ennen suurempaa rempaa, jos vaahto on vaikka tullutkin talvella lyhyestä "työmatka-ajosta" muodostuneesta kondensio vedestä... :roll: haaveillahhan saa...
@lfat...

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Puristuspaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Tuossa just tallissa totesin että kuraa on korkin sisäpinnalla kun lisäsin tilkan öljyä. Vesi vaikuttaa puhtaalta (en kunnolla näe). Pinta VOI olla hiukan noussut, prkl. Tekeekö tuo kondenssivesi tosissaan kahvikermaa korkin sisäpintaan vai keksiikö joku vielä paremman luonnollisen selityksen. Keittämistä odotellessa.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re:

Viesti Kirjoittaja palkus »

nikuha65 kirjoitti: korjaamon mukaan käynti oli ollut ok koeajossa, mutta pakokaasumittauksen yhteydessä sekosi. Tätä ennen oli lämppärin kennon letkuliitosten vulkanointi oli pettänyt, ja vedet tietty olivat osin pitkin konehuonetta.
nyt menee pirun seinäänmaalaamiseksi mutta oliskos voinut ilmaus mennä ketuilleen ja sitten kunnon keittäminen/ ylikuumentuminen ja männänrenkaat pehmeiksi. Luulis että jos ventiileitä on vinossa niin ei tule sitä 4 kiloakaan puristusta. Tuo vesiletkujen pettäminen myös viittaa ylikuumenemiseen.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: Puristuspaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Ei tuollainen keittäminen vielä männänrenkaita pehmitä. Mulla on itsellä edessä jakohihnan vaihto 164:seen v6 24 venttiiliseen, jonka aion tehdä itse. Tuo on tietysti hyvä tieto että ei tarvii välttämättä lukkopaloja, jos on nokka-akseleissa merkit. Ei ole aikaisempaa kokemusta hommasta, mutta entäs se jakohihnan hydraulinen kiristin. Eikös siihen saa tiiviste sarjaa. Onko käynyt niin, että se on pettänyt ja jako on hypännyt. Eikös 164:sen etummaisen kannen nokka-akselin hihna mene jakorattaista paljon vähemmän hampaan kautta kun takimmaisen, joten sieltä lipsahtaa herkemmin hampaiden yli jos kiristin ei toimi kunnolla. Onkos siellä joku esikiristin ennenkuin öljyn paine pääsee kiristimeen. Mulla on sellainen kuva että jos hampaan pari heittää niin ei vielä ota mäntään. Viisaammat korjatkoon tämän tiedon.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Puristuspaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

jakohihnan hydraulinen kiristin
Ainakin 12v versioon korjaussarjaa saa, tämä aihetta sivuten.
..ammattina autoslalom..

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Puristuspaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja VMTD »

maybetomorrow kirjoitti:Tuossa just tallissa totesin että kuraa on korkin sisäpinnalla kun lisäsin tilkan öljyä. Vesi vaikuttaa puhtaalta (en kunnolla näe). Pinta VOI olla hiukan noussut, prkl. Tekeekö tuo kondenssivesi tosissaan kahvikermaa korkin sisäpintaan vai keksiikö joku vielä paremman luonnollisen selityksen. Keittämistä odotellessa.
Kyllä se kondenssivesi voi tehdä sitä kuraa korkkiin, ei kannata hötkyillä.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Puristuspaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja palkus »

maybetomorrow kirjoitti:Tuossa just tallissa totesin että kuraa on korkin sisäpinnalla kun lisäsin tilkan öljyä. Vesi vaikuttaa puhtaalta (en kunnolla näe). Pinta VOI olla hiukan noussut
jep, ei kannata vielä hermostua, nurkka-ajossa kylmillä keleillä majoneesia voi kertyä. Mites paljon muuten öljyä kuluu nykyään?

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Puristuspaineet kadoksissa

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

^^ ja ^ Hyvä homma thanks!
Lyhyttä pätkää tässä on tullutkin, huojentava tieto. Lottoa kävin tekemässä ja koneen lämmöt 60, ei tullut pöhinöitä paisarista kun kokeilin, hyvä merkki vissi.

Öljyä menee näppituntumalla nyt 0,5ltr/1000km, en huomannut nollata trippiä viimeksi. Tebloilin 10W60 koko ajan lisätty ja maltillisempaan suuntaan menee. Nostin vähän vanhan ketjun ylös mutten viittiny uuttakaan avata, sori!
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Vastaa Viestiin