156 kansijutskaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

156 kansijutskaa

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Elikkäs sain vihdoin aikaseksi rueta tuota 156:n konetta laitteleen, kesällä meni siittä tosiaan jakoremmi. kannen laitoin atomeiksi ja männät irrottelin jos vaihtelis samalla laakerit kampiin. Käytetyn kannen hommasin vastaavanlaisesta vehkeestä, ja Heikalta tilasin osat. Ajoituksenmuuntimeen oli tarkoitus vaihtaa se jousi ja muoviprikka, mutta tuossa on vähän erillainen tuo muunninsysteemi. Siinä ei ole tuota prikkaa ollenkaan ja jousi on pidempi. Purin sitten kannesta mikä alunperin oli tuossa mun autossa sen ajoituksenmuuntimen niin siihen olisi passeli se korjaussarja. Muutenki vähän erillaisia nuo muuntimet ja nokka-akselit tuon muuntimen osalta. Onkos kellään tietoa, että mikä näissä on erona käytännössä ja kumpikohan noista on sitten parempi? Onko tuo malli muuttunut jossain vaiheessa. Toinen kyssäri on tuo kampiakselin merkki? Hammaspyörän merkkihän osoittaa taaksepäin kun ykk ja hihnapyörässä on silloin merkki noin klo 11 kohdalla, mutta missä lohkossa on merkit näille sitten?? en kyllä ainakaan äkkiseltään hoksannu mitään vastamerkkiä näille pyörille, vai pitääkös tuo heittokellolla kattoo ykk?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 156 kansijutskaa

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Hihnapyörän vastamerkki on siinä muovisessa suojakotelossa, tarkemmin saat heittokellolla.

Muuntimia on tietääkseni ainakin kahta erilaista, olin tosin siinä käsityksessä että sitä aikasempaa versioo ei olisi ollut kuin 155:ssa.

Avatar
kalliais
Viestit: 809
Liittynyt: 02 Syys 2009, 09:46
Paikkakunta: Karkkila

Re: 156 kansijutskaa

Viesti Kirjoittaja kalliais »

Itsekin muistelen että merkki löytyy tosiaan siitä muovisesta kotelosta, eli ei taida lohkossa olla merkkiä. Heittokellolla olen itse aina kyllä kattonut yläkuolokohdan hihnanvaihdon ja parin kansirempan yhteydessä. Veikkaisin, että kolmenlaista ajoituksenmuunninta löytyy. Jossain aiemmassa ketjussa on muistaakseni juttuakin noista eroista ja korjaussarjojen sopivuudesta. Oiskohan VMTD:n aloittamassa ketjussa lisäinfoa tuosta korjaussarjan asennuksesta... Ei liene paremmuuksissa merkittäviä eroja.

Avatar
katiska
Viestit: 472
Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
Paikkakunta: Villähde

Re: 156 kansijutskaa

Viesti Kirjoittaja katiska »

Viimeksi hihnan vaihdoin '00 1.8 koneeseen jossa oli lohkossa sellainen "harjanne" kampiakselin jakohihnapyörän 1YKK kohdalle.
En tyytynyt tavanomaiseen.

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 156 kansijutskaa

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Juu elikkäs aluperäinen muunnin oli mallia: http://i269.photobucket.com/albums/jj49 ... G_4305.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; Ja kannen matkassa tuli tuollainen http://koti.mbnet.fi/roinaa/155-16v/200 ... 010192.JPG" onclick="window.open(this.href);return false; elikkäs tuo jälkimmäinen 155:sta, taidan tuon alkuperäisen paikolleen korjaussarjan kera. Jeps pitääpä kattoo kellolla kun alkaa oleen kasassa tuo mylly.

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 156 kansijutskaa

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Jeps homma etenee, mutta vielä kummastuttaa tuo ajotussysteemi, onkos kukaan ajatellut tuota muunninta että mikäs virka tuolla ohuemmalla boorikappaleella tuolla on, siis siinä muoviprikan ja tuon männän välissä, itse en oikeen tajua mitä se siellä tekee. Paineellisenahan tuo mäntä painuu ulospäin ja eikös tuo ohut holkki jää tuolla hölkkäseen miten sattuu. Ei ehkä pitäs miettiä tuollasia, vaa ihmetyttää vaan tuo toiminta:)

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 156 kansijutskaa

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Perhana hienoa, sain koneen nippuun ja tulille nii napsahti hihnasta taas muutama hammas, alkaa pikkuhiljaa vituttaan...

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: 156 kansijutskaa

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Menikö uudesta hihnasta hampaita? Jako ei ole silloin ollut oikein. Katos vielä ettei kampiakselin hampaat ole kuluneet. Hihnan hammas ei saa koskettaa hihnapyörän pohjaan.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: 156 kansijutskaa

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ai perkl! Tuotahan sitä on vähän itsekin katsellut jotta vaihtaisiko nuo rattaat. Taitaa vain olla aika kallista laittaa kaikki kolme, mikähän se tulis jo pelkän kampuran rattaan vaihtaa?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: 156 kansijutskaa

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Joo ei tarvi vaihtaa kun kampuran rattaan se kun pyörii kaksi kertaa nopeammin kun nokka-akselin rattaat, ja on halkaisijaltaan puolet pienempi, niin kuluu nopeammin.

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 156 kansijutskaa

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Jako oli kyllä oikein ja kampuran rataskin on uusi, mutta näyttää syyllinen oleva leikannut imunokan laakeri

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: 156 kansijutskaa

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

No johan on. :(
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
jarvay
Viestit: 238
Liittynyt: 27 Syys 2005, 17:23
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 156 kansijutskaa

Viesti Kirjoittaja jarvay »

Jeps taas kondiksessa kaikkien mahdollisten vastoinkäymisten jälkeen :drinking:
Tosiaan nokkaakselien eka pukki oli jotenkin hieman sivussa ja sillä leikkas ensimmäisen kerran kii, kahdella imu ja pakoventtiilillä selvittiin toisesta rysäyksestä. jospa tuossa taas olis huolettomia kilometrejä...

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: 156 kansijutskaa

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

TS Kansiremonttia tekevät tarkastakaapa kasatessa että kannenpultit ei pohjaa. Itse yritin käyttää samoja pultteja kolmatta kertaa, mutta pultitpa olikin venynyt niin pitkäksi että otti pohjaan kiinni. Kokeilin ilman pultin aluslevyä ja pultti pohjas ennenkö kiristyi. Köyhänä ja vieläkin tyhmempänä miehenä ajattelin että kyllä ne vielä menee, kun laittaa ylimääräisen vahvan prikan pulttien alle. No kyllähän se pultti kiristyksen kesti. Vauhdilla kasaan ja lopuksi huomaa, että venttiilinkoppa ei mahdu enää kiinni. Jonkun verran harmitti, kun pakkasessa tuntikaupalla värkännyt. :eggface:

Onko kellään jemmassa käyttämättömiä TS pultteja. Paljonko on noilla on mittaa. vaan uudetpa sitä on hommattava niin tämäkin mysteeri selviää.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: 156 kansijutskaa

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Eihän ollut rei'issä mitään ylimääräistä tavaraa? Mulle varoiteltiin että muistaa tarkistaa ettei ole öljyäkään reiässä, sen kai saa halkeamaankin kun sitten yrittää voimalla kiinni.
Neljä kertaahan pultit pitäisi saada käyttää?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

kolli
Viestit: 44
Liittynyt: 14 Loka 2006, 08:00
Car(s): 159 2.4 jtdm
166 2.5 V6
156 2.0 stw
Alfetta GT
Paikkakunta: Sauvo

Re: 156 kansijutskaa

Viesti Kirjoittaja kolli »

Motonetissa näytti kansipultit olevan 45.50€

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: 156 kansijutskaa

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Eipä ollu öljyä tai nestettä. Kokeilin ton pituuden oikein meisselillä. :drinking: Kiinanpultti on ehkä vaan vähän venyvämpää sorttia. :fist:

Mää olen lukenut jostain että kolme kertaa voi käyttää. Ken tietää.
Viimeksi muokannut Jalamari, 09 Tammi 2012, 20:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: 156 kansijutskaa

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Kolme kertaa uudestaan on neljä kertaa yhteensä?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: 156 kansijutskaa

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Mutta joo kannattaa siis toisen kerran jälkeen jo vaihtaa pultit, tuossahan on se vaara että pultti kiristyy osittain pohjaa vasten eikä kiristä kantta ja kannentiiviste antautuu samantien.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Vastaa Viestiin