156 v6 vaihteet ei mene päälle

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

156 v6 vaihteet ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja willez »

Nonni,nyt kun ollut pari päivää "kunnon pakkaset" elikkä -10C paikkeilla,öisin hieman enemmän. Auto seissyt reilun päivän pihalla ja menin käynnistelemään. Käyntiin toisella yrityksellä .

Mutta mikä mahtaa olla kun yksikään vaihde ei mene päälle vaikka auto on naputtanut 10min tyhjäkäynnillä. Kytkin tuntuu jotenkin tahmealta ja tunnottomalta. Hetken rykimisen jälkeen saa pakin tahi ykkösen päälle rusahduksen kera.

Sen jälkeenkin kun auton saa liikkeelle joutuu lyömään "nahkoineen" vaihteita sisään.

Ykkönen päällä ja kytkin lattiassa ja tuntuu että auto haluais mennä eteenpäin. Vähän niinkuin automaatilla olis D-asento päällä mutta ei ihan kuitenkaan niin vikkelästi lähe etenemään kun jarrun päästää..

Kissankusi haisee niin perkeleesti ajon jälkeen. Voisko kytkimen työsylinterissä olla ilmaa ? Voiko kytkin/jarruneste jäätyä jotenkin että ei pelitä ?

Noin 20-30min ajoa ja auto pois päältä (salille n.45min) ja sitten lähtö. Vaihteet menee yllättävän helposti päälle,mutta esim. sitten yhtäkkiä kun laittaa nelosta päälle niin rusahtaa ihan kuin laittais ilman kytkintä vaihteen päälle..

Vaihdelaatikkoöljyt vaihetta kahteen otteeseen ja sisällä n.500km ajetut Redline MT-90:set ja tarkalleen oikea määrä.


Tän takia varmaan on rikottu noita vivuston osia....

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 156 v6 vaihteet ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Eiköhän siellä kytkimen työsylinteri (tai voihan se olla pääsylinterikin) vuoda ja siksi kytkin ei irroita kunnolla. Todella vanhat nesteet voi myös pakkasella tehdä samaa.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Nikodemus
Viestit: 233
Liittynyt: 19 Syys 2011, 15:13
Car(s): 156 V6
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 v6 vaihteet ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja Nikodemus »

Ei helpota siis ollenkaan, eikös sulla ollut ongelmaa alkujaan kylmänä ykkösen ja kakkosen kanssa?
Viva la Italia

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 156 v6 vaihteet ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja willez »

Alkujaan oli samaa että 1.nen ei mee päälle helposti,ja sitä kylmempää,sitä huonommin mene ykskään vaihe päälle.

Vuotoa en haluaisi uskoa kun kippo pysyy samassa tasossa,ei joudu lisäilemään.

Auttaisiko jos ilmaisi tuon kytkimen ??

Kytkinpolkimessa oleva työsylinteri on sen näköinen että se on varmaan vaihdettu joskus. Letku ja kiristin on "tarvike" mallin näköisiä ja siinä letkun ympärillä oleva "muovirinkula" alkujaan otti polkimeen kiinni ja siksi siirsin sitä muutaman sentin tulipeltiin päin joskus kun oli vielä lämmintä...

Ei kai tämä oire voi johtua siitä että kytkin on tiensä päässä jos muuten pitää,ei luista. Ja lämpimänä / kesällä toimii täysin normaalisti. Onhan tuo poljin melko jäykkä kyllä,mieluiten valoissa pistää vapaalle ja poljin ylös kun alkaa jalka puutumaan..

Avatar
Nikodemus
Viestit: 233
Liittynyt: 19 Syys 2011, 15:13
Car(s): 156 V6
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 v6 vaihteet ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja Nikodemus »

Voihan se toki olla kytkimestäkin kiinni, tosin mulla on muutaman tonnin ajettu kytkin (kuukausi sitten vaihdettu) ja eipä mene kylmänä 1 ja 2 kunnolla päälle, lämpimänä ei ongelmaa. Niin ja samaa ongelmaa oli vanhalla kytkimellä, öljyt kun vaihdettiin ja taso ilmeisesti meni ylemmäs niin toimii huonommin kuin ennen, funny thing?
Viva la Italia

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 156 v6 vaihteet ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja willez »

Käytin hakua ja löytyi monta vanhaa topiccia samasta aiheesta..

Ei ollut kellään korjaantunut tää vika kytkimen vaihdolla..

Eli pitää tarkistaa onko tuo polkimen jousihässäkkä kunnossa / ehjä. Kerran sinne kattelin taskulampulla ja polkimen lähellä oli joku epämääräinen muovihärpäke. En edes tiedä mikä se on :silly:

Myös noita työsylinterin (polkimessa) jousia on kuulema vaihdettu,joka on sylinterin sisällä.

Myös vois purkaa ton akkukotelon + imuputken poijes ja ilmata koko homman varmuuden vuoksi.

Pitäis onnistua yksinkin kun laittaa pääsylinteristä,eli laatikon päällä olevasta ilmaruuvista letkun säiliöön ja avaa ruuvia hieman. Sitten sisälle polkemaan.

Ärsyttää kun muuten pelaa nätisti ja vetää hyvin ym.sisälle tulee lämmintä nopeemmin kun passatissa ja sitten tämmöstä pikkuvikaa koko ajan ! S**tana ! :-D

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 156 v6 vaihteet ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja willez »

Edit: Ja ilmeisesti neloskoneissa on tuommoinen muovihärpäke tuo sylinteri ja Bussossa alumiininen "perus" sylinteri

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: 156 v6 vaihteet ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

En haluaisi lannistaa, mutta vaimoni alfasta hajosi kytkin siten ettei irrottanut kunnolla. Väliaikaisesti korjasin siten että kytkimen työsylinterin tangon ja haarukan väliin tavaraa jolloin alkoi irrottamaan. Kytkimen vaihtaneen huoltomiehen mukaan oli painelaakeri lähes kahlannut kytkimen irrotuskäpälien läpi.

mutta kannattaa yrittää ilmailla ensin ja tarkastaa palutusjouset.

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: 156 v6 vaihteet ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Mitens pääsylkkä?

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 156 v6 vaihteet ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja willez »

Elikkä ilmeisesti täällä nyt on polkimessa PÄÄsylinteri,jonka sisällä on jousi mikä voi olla poikki. TYÖsylinteri joka on laatikon päällä,mistä ilmataan järjestelmä.

Mutta miten tuo kytkinpaketti/painelaakeri voisi olla morjens jos lämpimänä toimii hyvin,perjatessa +3C tai lämpimämpi niin ei mitään näitä oireita mitä nyt pakkasella on.

200tkm kääntyi juuri mittariin ja mitään dokumentteja ei kytkimen vaihdosta ole,vaikkakin yleisesti erittäin hyvä dokumentointi autosta on olemassa.

Pakkohan sen on olla vaihdettu jos täällä huudellaan että 100tkm menee viimeistään veekutosessa... ?

äölkjhgf
Viestit: 317
Liittynyt: 27 Loka 2011, 16:56

Re: 156 v6 vaihteet ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Jos lämpimällä pelaa niin tuskin on kytkinpaketissa vikaa (itse veikkaisin vaihteistoöljyä/laatua ja sen vaikutusta synkronikartioiden toimivuuteen). Vaimoni alfassa hajosi kytkin kesähelteellä. Siinä ei ollut pääsylinterissä ainakaan palautusjousta, sen verran ehdin tutkiskella. Ajettu oli n. 160tkm.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 156 v6 vaihteet ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja willez »

äölkjhgf kirjoitti:Jos lämpimällä pelaa niin tuskin on kytkinpaketissa vikaa (itse veikkaisin vaihteistoöljyä/laatua ja sen vaikutusta synkronikartioiden toimivuuteen). Vaimoni alfassa hajosi kytkin kesähelteellä. Siinä ei ollut pääsylinterissä ainakaan palautusjousta, sen verran ehdin tutkiskella. Ajettu oli n. 160tkm.
Laatikkoöljy on oikeastaan kalleinta (parasta?) mitä kaupasta saa. GL-4 litkua ja kovin kehuvat kyseistä tervaa. Vaihdettu pari viikkoa sitten.

Pitää huomenna jäädä illalla tutkimaan oikeen kunnolla nyt että mikä mättää. Jotenkin vois olla että siellä on ilmaa,koska pääsylinteri (polkimessa) vaikutti siltä että se on vaihdettu joskus. Jos sinne on vaan jäänyt ilmaa ja nyt pakkasella kuplat siirtyy työsylinteriin,ja kun kone lämpeää kuplat menee muualle.

Ei voi tietää,huomenna toivottavasti selviää. Pistän tänne kyllä juttua että miten kävi.

EDIT: Ja ei liity öljyyn/synkroihin koska kylmänä kun kytkin on pohjassa, kytkin ei irrota kunnolla (eli kiekko pyörii vauhtipyörän kanssa hiukan mukana) ja vaihdetta yritetään runnoa sisään. Joko ei mene tai rusahtaa v*tusti ja auto nytkähtää ja pyrkii menemään eteenpäin,ja sen jälkeen alkaa kytkin haisemaan kun levy pyörii ja hankaa kun kytkine ei irrota.

Lämpimänä tätä ei esiinny jostain kumman syystä

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: 156 v6 vaihteet ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Lämpölaajemeninen lienee aiheuttaa tuon pienen heiton, jonka vuoksi lämpimänä toimii? Onko polkimessa väljää kylmänä ylärajalla? Täällä tessussa on vähän pääsylinterissä (todennäköisesti) välystä. Auttaa, kun muutamia kertoja pumppaa poljinta auton käynnistyksestä. Jos suorilta polkasee polkimen pohjaan, pakkia on turha yrittää ja ykkönenkin usein rusahtelee / ei mene pohjaan saakka, mut kun ne välykset pumppaa pois niin kaikki kunnossa.
Ovat kuulemma korjanneet noita pääsylintereitä parillakin tapaa... Kuten hitsaamalla jonkun rautapalikan sylinterin tilalle tai vaihtamalla (ps. kuulemma Toyota Avensiksen (muistaakseni) vastaava sylkky kelpaa suorilta tai lähes suorilta käsin, jos sitä vaihtaa. Sain sen käsityksen, että olisi huomattavasti halvempi osa...).

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 156 v6 vaihteet ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja willez »

Joo,nyt on taas askarreltu. Elikkä mitä tein:

*Purin kytkimen pääsylinterin osiin
*Vaihdoin kytkinnesteet + koko järjestelmän ilmaus

Kytkimen pääsylinteri oli aivan täynnä mustaa töhnää/paskaa. Kytkinneste oli mustaa,vedentapaista litkua. Sylinteri oli Bosch merkkinen ja sen sisällä ei tosiaankaan mitään jousta ollut. Putsasin kaikki ja kumitiivisteihin PBR-rasvaa ja sylinteri kasaan ja takasin kiinni.

Sitten koko setin ilmaus,noin. 5-7dl päästin läpi puhdasta tavaraa ilmauksen aikana.

Poljin tuntuu jämäkältä,ja painettaessa selvästi tuntee "hydraulisen toiminnan" jota ennen ei oikeen huomannut. Epämääräinen ja erittäin lyhyt liike ennen tätä.

Polkimen liikerata kasvoi huomattavasti,nyt kun poljin on lattiassa ja nostaa sitä,niin tuntee selvästi noin puolessa välissä hiukan alle että ottaa kiinni hienosti. Ja sitten vielä pieni matka ennenkuin on yläasennossa.

Vaihteet menevät lähes naurettava helposti sisään ja poljin tuntuu kevyeltä verrattuna vanhaan.

Kuten tuossa jo mainitsin niin pääsylinteri täynnä moskaa ja neste pikimustaa... Eli edellisestä epäilystä poiketen,tuota ei varmaan koskaan ole avattu / nesteitä vaihdettu.

Luulen että tämä on osasyyllinen miksi tuo vaihdekepin kehikko oli rikottu,kun väkisin survottu vaihteita päälle,vaikka syy on ollut tuossa sylinterissä/nesteessä miksi ei irrota kunnolla.

Konehuoneen puolella näytti kuivalta,ei mitään vuotoja tai muuta.

Nyt oikeen hymy kasvoilla vaihtaa vaihteita kun poljin on jämäkkä mutta kevyehkö (entiseen verrattuna) , ehkä hieman tulee mieleen 155:sen kytkin josta pidin juuri siksi että siinä oli hyvä tuntuma,eikä ns."VAG" kytkin joka on aivan naurettavan oloinen...

Pitää koputella nyt puuta oikeen urakalla miten huomen aamulla käy,puhumattakaan että perjantaina sattuu tietty olemaan 13.päivä :mrgreen:

Ohessa kuvia ja pari videopätkää korjauksesta.

Kuva Kytkimen pääsylinteri

Kuva Konehuoneen puolelta ja työsylinteri

Kuva Työsylinteri

Kuva Akku ja akun kotelo

Kuva Pääsylinteri avattuna

Kuva Pääsylinteri ja "kytkinnestettä"

Kuva Sylinteri aivan täynnä moskaa

Kuva Työmaa

Kuva Uutta nestettä

Kuva Ilmaus käynnissä

Kuva Homma valmis !


Tuolta näet kaikki kuvat


Video linkin pistän myöhemmin

EDIT:

Aamulla oireet pahimmillaan

Korjauksen jälkeen lähes sormen päillä vaihteet sisään

Avatar
Nikodemus
Viestit: 233
Liittynyt: 19 Syys 2011, 15:13
Car(s): 156 V6
Paikkakunta: Vantaa

Re: 156 v6 vaihteet ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja Nikodemus »

Hyvältä näyttää ohjeet, raportoi ihmeessä vielä miten aamulla kylmänä kävi! Meinaan jos tolla helpotti niin mulla on ihan sama homma edessä..
Viva la Italia

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 156 v6 vaihteet ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja willez »

Nyt aamulla kone käyntiin ja poljin tuntui (HUH) edelleen hyvältä ! Vaihteet menivät samalailla sisään kuin eilen illalla koeajolla.

Tietysti nyt ei ollu kuin +0C,ehkä +1C ja vettä sataa.

Ensimmäisiä pakkasia odotellessa :-D

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: 156 v6 vaihteet ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ompa tosiaan hyvin erilainen tuo Busson pääsylinteri verrattuna Tessun vastaavaan. Mulla oli siitä muovisesta painajaisesta "räjäytyskuva" albumissa, mutta taitaa olla kadonnut johonkin.
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: 156 v6 vaihteet ei mene päälle

Viesti Kirjoittaja willez »

Janne kirjoitti:Ompa tosiaan hyvin erilainen tuo Busson pääsylinteri verrattuna Tessun vastaavaan. Mulla oli siitä muovisesta painajaisesta "räjäytyskuva" albumissa, mutta taitaa olla kadonnut johonkin.
Joo,ihan perus Bosch osa tuo on.. Ihmettelinkin tuolla 156net sivulla tuota mustaa mötikkää missä ilmeisesti on se jousi sisällä...

Vastaa Viestiin