Uusi alfa-harrastaja ilmoittautuu. Tosin voi olla että harrastus jää vain parin viikon mittaiseksi pienien lievien ongelmien vuoksi

Tuli kauhea autokuume viime vuoden lopussa marras-joulukuussa. Katselin mersuja ja Saksanmaan tuotoksia. Lähinnä sporttiset autot nahkasisustuksella kuten esim. CKL kiinnosti tai nelkku Audi. Kävi niin, että pikkuveli näytti sitten nettiautosta 02:sta Sportswagonia. Aluksi olin että ei tuollaista vetovammaista, vaikka auto oli kyllä hieno. No pikkuhiljaa kuitenkin lämpesin ajatukselle hommata SW:n . Kävin koittamassa Raisiossa autoliikkeessä 03 vuosimallin JTS:ää. Hieno oli ajettava, mutta hintaa kuitenkin liiaksi, eikä liike tullut vastaan ollenkaan. Olin iskenyt silmäni Kokkolassa autoliikkeessä olevaan 02 Sportswagoniin aj. 161tkm. Nahkasisustus ja vakio"herkut", 18" alfan kesärenkaat eikä hintakaan ollut paha.
Soittelin liikkeeseen ja kyselin autosta ja hinnasta, jonka jälkeen auto kiinnosti vain yhä enemmän.
Tuli 30.12 jolloin päätimme lähteä hakemaan autoa Kokkolasta Kuopioon. Luonnollisesti koeajoa ja testausta ennen kauppoja. Vielä hiukan saatiin tingittyä hintaa, koska kesärenkaissa oli jälkeä reunakivistä. Kaupat tuli ja oli aika lähteä Kotia kohti. ABC:ltä tankki täyteen e5:sta ja matkaan. Pitkälle ei päästy (liikenneaseman liikennevalot

Vikakoodit olivat tulleet kaasuläpän asentotunnistimesta ja lambdasta. No huoltomies puhdisti kääsulapän ja nollasi koodit. Vika ei enään toistunut.
No eikun uudestaan matkaan. 100km Kokkolasta kabiininlämmöt hävisivät autosta, mutta jäähd.lämpömittari oli vielä aivan ok. En kiinnittänyt enempää huomiota kun kuitenkin tarkenin autossa. vielä 50km matkaa niin auto alkoi huutaman ylikuumenemista. Auto heti sivuun ja konepellin alle. Jäähd. nesteitä ei enään paisarissa näkynyt. JES. Autoliikekin oli jo mennyt kiinni, ettei sinne voinut soitella. No toisella autolla Kiuruveden ABC hakemaan nestettä. Paisari täyteen ja matka jatkui. Enään ei noussut lämpömittari 50 astetta kuumemmaksi, eli termari olisi entinen. Lieveilmiöksi moottorivikavalo. Kotiin päästessä vikakoodinlukija kiinni ja fiatecuscan käyntiin. Antoi virhettä jäähdytysnesteen lämp. anturista.
Soittelin sitten liikeeseen ja ilmotin että tälläistä hassua pientä vikaa. Sain viedä auton huoltoon termarinvaihtoon ja lasku liikkelle. 4.1.12 oli sitten termarin vaihto.
No tämän jälkeen lämmöt olivat sitten normaalit. Vikakoodia antoi välillä kuitenkin lambdasta. Välillä tuntui että pysähdyksissä kävisi vain kolmella ja tuli myös misfireä. No autoliikkeeseen puhelua ja lupa viedä delta huoltoon ja lasku liikkelle.
Eilen 10.1 Vein auton sitten huoltoon ja kerroin mitä vikaa ja pyysin mittaamaan paineet ja niinkuin uunastelinkin. Huoltomies soitti ja kertoi että kansipahvi on mennyt, eli pakokaasut jäähdytysnesteeseen. Sen lisäksi kiihdtyttäessä kuulemma jotain sirinää kuului moottorista. Huoltomiehen mukaan voi tulla kyseeseen koko moottorin vaihto. Sanoi soittavansa autoliikeeseen ja kertovansa saman
stoorin myyjälle. Soitin itsekin myyjälle, joka ei aluksi vastannut. Soitti kuitenkin takaisin ja kertoi olevansa vapaapäivällä, mutta ottaisi huomenna eli 11.1 yhteyttä johtajaan ja kysymään häneltä kuinka toimitaan. Lupasi ilmoittaa kun on tieto. Vielä ei ole puhelin pirissyt.
Olisi vituttanut, jos yksityiseltä auton olisin hommannut. Nyt on se virhevastuu liikkellä ja Autohan ollut särki jo ostovaiheessa. Nyt vain harmittaa se että ei pääse ajelemaan ja tuhlaamaan polttoainetta :/
Saa nähdä kuinka kiltisti liike mahtaa korjauttaa.
Mikähän siellä sitten mahtaa siristä?
Katsellaan ja kuunnellaan tilannetta