
Elikkä lisää kysymyksiä...
Jos tuo todellakin sopii Q4:seen, niin minne?
Ehkäpä mulla tulevaisuudessa onkin porsche, pienistä puroista isoksi mereksi

tässä kuva:
Valvoja: Moderators
Se on sitten sieltä, tai siis ei toi ole, mut pitänee vaihtaa. piti kyllä olla vaihdettu, kun auton ostin, mut onneksi sentään tuli osa mukana. Se nimittäin maksaa 200 euroa saksassa. Mitäköhän täällä maksais?KOPONEN kirjoitti:Kyllä siellä ilmaputkien alapuolella on joku ton näköinen mötikkä.
Kyllähän tolla on ajeltu. tollaset 3000 km. Mut olen koko ajan ollu vähän pettynyt koneen alakierrosten vääntöön, sekä turbo "viiveeseen" Voisihan toi vaikuttaa niihin? Autoa ostaessani se tutkittiin ja entinen omistaja kertoi, että autoon vaihdetaan toi pop-up, koska tehoja puuttuu. Elikkä nyt se sitten on jääny vaihtamatta, koska auto meni myytiin. Onneksi sentään varaosan hankki, tiesin kyllä, että toi ventiili oli hankittu, mut luulin, että oli myös vaihdettu, niin kuin lupasi. mut minkäs teet.....KOPONEN kirjoitti:Miten se ilmenee että se olisi rikki. Etkös sinä ole jo ajellut kuitenkin sillä jo jonkun aikaa?
No enhän toki, tarkoitin tolla, että saksassa eivät sitä vaihtaneet, koska auto oli myynnissä, mut vielä kerran onneksi osa sentään tuli auton mukana :o Enhän ole autosta kerennyt edes kunnon kuvia ottamaan...Epezi kirjoitti:Meinaat siis myydä sen namupalan? Etpä kauaa sitä pitänyt...
Ilmeisesti toi on 155 Q4:sta? Itse olen koittanu tutkiskella auton konehuonetta, mutta en ole löytänyt paikkaa, jossa tollanen mötikkä olis.Uskon, että sellanen löytyy, kunhan pääsis auton alle...Abarth kirjoitti:Toi on siis 155 q4:stä? Näyttää ihan by-pass venttiililtä.
Imusarjan yli/alipaine ohjaa pienellä letkulla venttiilin avautumista.
Toinen pää liitetään painepuolelle turbon jälkeen kaasuläppää ennen ja toinen pää liitetään imupuolelle turboa ennen.
Jos venttiili on rikki niin ettei se aukea, niin ei pitäisi vaikuttaa tehoihin. Jos taas rikki niin, että päästää koko ajan läpi, niin sitten saattaa hieman vaikuttaa, mutta moottoria se tuskin hajoittaa.
Venttiilin funktio on säästää turbo ja kaasuläppä "paineiskuilta" kun kaasuläppä suljetaan (nostetaan kaasu) nopeasti esim. täyskaasukiihdytyksessä vaihdetta vaihdettaessa.
Tuo by-pass eroaa "dump valvesta" siten, että se kierrättää paineen takaisin turbon imupuolelle, joten turbo jää "pyörimään" vaikka kaasuläppä suljetaan.
Turboautoissa on tai niihin voidaan asentaa joko tollanen paineita kierrättävä by-pass tai sitten se dumppi. Yhdessä käytettynä niistä ei ole mitään hyötyä. Tuning- miehet asentavat usein mieluummin dumpin, koska se on halvempi ja pitää kivan sihauksen päästäessään paineet ulkoilmaan.AutonaAlfa kirjoitti:
Muuten, voiko samassa autossa olla sekä by-pass, että dumppi?
Tosta rikkonaisesta osasta sen verran vielä, että edellinen omistaja kertoi, että toi "by-pass" venttiili olis mun autosta rikki. Ja, että syynä olis ton jousen kuoleentuminen, eli ilmeisesti ventiili olisi hieman auki koko ajan. Kyllä kaikki hevoset (pienintäkin oria myöten) olis kiva saada ruotuun
Kyllä niitä tulee bypassillakin, tarvii vain hieman enemmän ahtoja tai kartiofiltterin niin johan suhisee.Abarth kirjoitti:Tuning- miehet asentavat usein mieluummin dumpin, koska se on halvempi ja pitää kivan sihauksen päästäessään paineet ulkoilmaan.
No niinhän siinä aina käy, eli ensimmäinen kerta on ilmainen ja sitten kaveri onkin jo koukussa. Mitäköhän uutta tietoa turbo osastolla mahtaa tänään olla?Rolle kirjoitti:Tämän kun luet ei tarvitse uskoa kaikkea mitä pojat kertoo chatissä.