156 nykii
Valvoja: Moderators
156 nykii
Elikkäs 156 tuntuu nykäisevän muutaman kerran kun ajaessa alan kaasua painamaan, tekee myös saman kun nostan kaasun. Kyllähän tietenkin normaalisti fysiikan lakien mukaan kerran tällainen "nykäys" tuntuu kiihdyttämään lähtiessä ja kaasun päästäessä, mutta itsellä perään tulee muutama ylimääräinen nykäys. Tämä tuntuu sitä voimakaammin mitä hitaammin ja pienemmällä vaihteella ajan...erityisen epämiellättävää esimerkiksi pihoissa. Mitään ehdotuksia kun ei tuo tekniikka vahvinta alaa ole itselle.
Laitetaan samaan toinen kysymys kun on korjauskehotuksella rekisteriotteessa kallistuksenvakaajien kiinnityksen välyksellinen niin joutuneeko vaihtamaan kallisteksenvakaajat kokonaan vai selviääkö pienemmällä vaivalla. Huollattaessa auton sen jälkeen kun sain katsastajalta hylätyn oli puhe korjaamon kanssa että katsovat asian, mutta eivät mitään sille tehneet.
Laitetaan samaan toinen kysymys kun on korjauskehotuksella rekisteriotteessa kallistuksenvakaajien kiinnityksen välyksellinen niin joutuneeko vaihtamaan kallisteksenvakaajat kokonaan vai selviääkö pienemmällä vaivalla. Huollattaessa auton sen jälkeen kun sain katsastajalta hylätyn oli puhe korjaamon kanssa että katsovat asian, mutta eivät mitään sille tehneet.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 nykii
Nykäisy... millanen? Tuleeko tietyllä kierrosluvulla? Jos esim. tiettyyn kierroslukuun asti mennään ilman ongelmia, kehtaisin väittää Ilmiä. Toki tässä muutama vaihtoehto nykimiselle ilman sen kummempaa järjestystä.
Ilmamassamittari (ilmi): aika usein tiettyyn kierroslukuun asti kierrättää ajossa kivasti, jonka jälkeen alkaa nykiminen jos kaasua painaa vähänkään enemmän. Vapaalla ei ongelmia kierroksenotossa. Helpohko selvittää, onko syyllinen - tai osasyyllinen. Irroittaa ilmin johdon ja kokeilee, onko muutosta. Jos muutos on havaittavasti huonompi, ei Ilmi ole ainakaan täysin kuollut. Jos taas mitään muutosta käytöksessä ei huomaa -> uusi ilmi.
Tulpat: varsinkin jotkut halvat tarviketulpat, joita jotkut jostain täysin käsittämättömästä syystä käyttää, ei oikein kestä. Tai ovat vaan loppu. Jos ei tietoa koska vaihdettu, ehkä kannattaa samalla viskata sinne NGK:ta tilalle - maksaa paljon, mutta 100tkm vaihtoväli lohduttaa mieltä.
Kaasuläppä: Kaasuläppä kerää aika helposti sotkua itseensä, etenkin pätkäajossa ja pienillä kierroksilla pyöriteltäessä. Aika helppo tsekata, onko siistissä kunnossa vai ei (ohjeita löytyy täältä aika monesta suunnasta).
Haitariputki: Imuilman haitariputki halki - ns. tyyppivika, monesti halkeaa alapuolelta eikä erota juuri mitenkään ilman letkua irroittamatta. Letku on ilmamassamittarin ja kaasuläpän välillä.
Ilmi sijainnee siis ilmanputsarilta kohti kaasuläppää, sikäli kuin 1.6twinsparkki on samanlainen 2.0:n kanssa, on ilmi ~akun kohdalla, sen jälkeen putkessa on ns. haitariosa josta tuossa yllä mainitsinkin. Ilmi on helppo tunnistaa; siihen menee Colt-sytkärin kokoisella liittimellä johto kiinni yläpuolelta, on oma pieni muoviosansa putkessa.
Tässä kuva lainattu alfa156.netistä - se on siis tuo punaisen sisällä oleva osa.
Tuosta ylöspäin kun katsot, siinä on huohotinputki mikä liittyy haitarituubiin ja sen yläpuolella näkyy kaasuläppähässäkkäsysteemi (unohdin koko systeemin oikean nimen...)
Toivottavasti tästä nyt edes jotain apua oli
Ilmamassamittari (ilmi): aika usein tiettyyn kierroslukuun asti kierrättää ajossa kivasti, jonka jälkeen alkaa nykiminen jos kaasua painaa vähänkään enemmän. Vapaalla ei ongelmia kierroksenotossa. Helpohko selvittää, onko syyllinen - tai osasyyllinen. Irroittaa ilmin johdon ja kokeilee, onko muutosta. Jos muutos on havaittavasti huonompi, ei Ilmi ole ainakaan täysin kuollut. Jos taas mitään muutosta käytöksessä ei huomaa -> uusi ilmi.
Tulpat: varsinkin jotkut halvat tarviketulpat, joita jotkut jostain täysin käsittämättömästä syystä käyttää, ei oikein kestä. Tai ovat vaan loppu. Jos ei tietoa koska vaihdettu, ehkä kannattaa samalla viskata sinne NGK:ta tilalle - maksaa paljon, mutta 100tkm vaihtoväli lohduttaa mieltä.
Kaasuläppä: Kaasuläppä kerää aika helposti sotkua itseensä, etenkin pätkäajossa ja pienillä kierroksilla pyöriteltäessä. Aika helppo tsekata, onko siistissä kunnossa vai ei (ohjeita löytyy täältä aika monesta suunnasta).
Haitariputki: Imuilman haitariputki halki - ns. tyyppivika, monesti halkeaa alapuolelta eikä erota juuri mitenkään ilman letkua irroittamatta. Letku on ilmamassamittarin ja kaasuläpän välillä.
Ilmi sijainnee siis ilmanputsarilta kohti kaasuläppää, sikäli kuin 1.6twinsparkki on samanlainen 2.0:n kanssa, on ilmi ~akun kohdalla, sen jälkeen putkessa on ns. haitariosa josta tuossa yllä mainitsinkin. Ilmi on helppo tunnistaa; siihen menee Colt-sytkärin kokoisella liittimellä johto kiinni yläpuolelta, on oma pieni muoviosansa putkessa.
Tässä kuva lainattu alfa156.netistä - se on siis tuo punaisen sisällä oleva osa.
Tuosta ylöspäin kun katsot, siinä on huohotinputki mikä liittyy haitarituubiin ja sen yläpuolella näkyy kaasuläppähässäkkäsysteemi (unohdin koko systeemin oikean nimen...)
Toivottavasti tästä nyt edes jotain apua oli
Re: 156 nykii
"Yhdyn" edelliseen puhujaan, tuo kumiputki on aika usein syyllinen.
Re: 156 nykii
Vielä en ehtinyt ehdotettuja mahdollisuuksia katsomaan. Googlella löytyy samantapaisia tapauksia ja joissakin tapauksissa esiin on tullut moottorin kannatin/tukikumit. Voisiko se aiheuttaa tällaista?
Seuraavassa linkissä on hieman väärä Alfa, mutta homma melko samanlainen varmaan tehdä.
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gtv ... liser.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvien perusteella helppo homma, mutta hyödyttäisikö mitään? Ja onhan niitä moottorintukia tietenkin muuallakin, ovatko vaikeita vaihtaa ja tuleeko kalliiksi kokeilla?
Pitää tänään ainakin tuo ilmi ja "haitariputki" katsoa kun ovat nopeita tarkistaa. Loppuun vielä linkki jossa kyseessä on samanlainen ongelma, jonka myötä aloin moottorintukikumeja miettiä. Saattaa olla myöskin selvemmin selitettykin kuin minun tekstissä
Edit: Se mainitsemani loppuun tuleva linkki unohtui. Se mihin tuossa viimeisessä kappaleessa viittasin.
http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=101161" onclick="window.open(this.href);return false;
Seuraavassa linkissä on hieman väärä Alfa, mutta homma melko samanlainen varmaan tehdä.
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gtv ... liser.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvien perusteella helppo homma, mutta hyödyttäisikö mitään? Ja onhan niitä moottorintukia tietenkin muuallakin, ovatko vaikeita vaihtaa ja tuleeko kalliiksi kokeilla?
Pitää tänään ainakin tuo ilmi ja "haitariputki" katsoa kun ovat nopeita tarkistaa. Loppuun vielä linkki jossa kyseessä on samanlainen ongelma, jonka myötä aloin moottorintukikumeja miettiä. Saattaa olla myöskin selvemmin selitettykin kuin minun tekstissä
Edit: Se mainitsemani loppuun tuleva linkki unohtui. Se mihin tuossa viimeisessä kappaleessa viittasin.
http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=101161" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Möri, 24 Tammi 2012, 15:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 nykii
En käsitä miksi moottorin ylätuki itsessään ongelmaa aiheuttaisi. (viisaampi voisi valistaa)
Vain jos se on väljistynyt, liike kasvaa -> hajonnut imuputki aukeaa enemmän.
Vaihdoin tuen viime kesänä, helppo homma. Vanha oli jo todella porsinut, mutta ei aiheuttanut vielä mitään ongelmia (nykimistä, kolinaa jne.).
Toinen kysymyksesi:
Siis kallistuksenvakaajat (eli niiden runkokumit) edessä ja takana vai yhdystangot eli koiranluut?
Itse vakaajia tuskin tarvii vaihtaa.
Vain jos se on väljistynyt, liike kasvaa -> hajonnut imuputki aukeaa enemmän.
Vaihdoin tuen viime kesänä, helppo homma. Vanha oli jo todella porsinut, mutta ei aiheuttanut vielä mitään ongelmia (nykimistä, kolinaa jne.).
Toinen kysymyksesi:
Siis kallistuksenvakaajat (eli niiden runkokumit) edessä ja takana vai yhdystangot eli koiranluut?
Itse vakaajia tuskin tarvii vaihtaa.
Re: 156 nykii
Ilmi toimii. Heiti huomasi liittimen irrottamisen jälkeen paikallaollessa kaasua painaessa että kaikki ei nyt ole kunnossa. Imuputkessa en käsipelillä mitään tuntenut enkä huomannut.
Ilmeisesti koiranluista sitten puhutaan. Niitä katsastusmies heilutteli kun jälkitarkastuksessa huomautti etteivät ole edelleenkään kunnossa (ovat korjauskehotuksella). Täytyy laittaa tilaukseen siis, taakse tosiaan molemmille puolille. Kummasti sitä vaan oppii tuota tekniikkaa kun joutuu omaa autoa miettimään. Enpä nimittäin koskaan ole näitä rassailijoita ollut ja on hieman tekniikka puoli hukassa, että saa huomauttaa jos kirjoituksessa on jotain pielessä
Ilmeisesti koiranluista sitten puhutaan. Niitä katsastusmies heilutteli kun jälkitarkastuksessa huomautti etteivät ole edelleenkään kunnossa (ovat korjauskehotuksella). Täytyy laittaa tilaukseen siis, taakse tosiaan molemmille puolille. Kummasti sitä vaan oppii tuota tekniikkaa kun joutuu omaa autoa miettimään. Enpä nimittäin koskaan ole näitä rassailijoita ollut ja on hieman tekniikka puoli hukassa, että saa huomauttaa jos kirjoituksessa on jotain pielessä
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 nykii
Ota se imuputki nyt kuitenkin kauniiseen kätöseen. Samalla pääset katsomaan kaasuläpän puhtauden; tukkoinen tai pahasti likanen kaasuläppä varmasti aiheuttaa harmaita hiuksia. Eli kun otat haitariosan irti kokonaan, näet suoraan kaasuläpän - jos se on muuta kuin lähes täysin kirkas, eli toisinsanoen nokeentunut, putsausta. Ohjeistusta tämän verran brittifoorumilta käännettynä: jos on vaijeritoiminen kaasuläppä, ole ÄÄRETTÖMÄN varovainen koskiessa siihen, jos kiinni paketissa jne. Ilmeisesti läpän hienosäätömoottori (tyhjäkäynnin säätömoottori) ottaa hyvin herkästi itseensä - tietty, jos k.o motikan irrottaa ensin niin voi vähän varomattomampi olla...... näin ainakin teoriassa. Itse en tuosta anna takuita (täällä on katsottu kaasuläppää viime kesänä, todettu silloin käytännössä virheettömän puhtaaksi ja jätetty asia sikseen). Täällä on aika moni noita putsaillut niin joku putsaaja osannee paremmin kertoa, toisaalta tuolla FAQ-osiossa taitaa olla juttua ihan tuosta..
Ja parasta olis jos saisit jonkun vaikka Fiatecuscannilla katselemaan, mitä ECU sanoo. ECUresetti ja kaasupolkimen asentoanturin resetti voineis auttaa. Ja muuten niin arvoja katselemaan, että mättääkö joku jossain pahasti - viallinen Lambda ei esim. meillä mitään vikavalojakaan sytytellyt, eikä varmaan vielä paria vuotta uudemmissakaan - sen sijaan vikakoodit luettaessa löytyi ja lisäksi Fiatecuscannilla grapheja katottaessa näki selkeästi, ettei ole siniaaltoa muistuttavaakaan (edes oikeaan suuntaan), vaan sattumanvaraista sahalaitaa = rikki tai rikkoutumassa.
Ja parasta olis jos saisit jonkun vaikka Fiatecuscannilla katselemaan, mitä ECU sanoo. ECUresetti ja kaasupolkimen asentoanturin resetti voineis auttaa. Ja muuten niin arvoja katselemaan, että mättääkö joku jossain pahasti - viallinen Lambda ei esim. meillä mitään vikavalojakaan sytytellyt, eikä varmaan vielä paria vuotta uudemmissakaan - sen sijaan vikakoodit luettaessa löytyi ja lisäksi Fiatecuscannilla grapheja katottaessa näki selkeästi, ettei ole siniaaltoa muistuttavaakaan (edes oikeaan suuntaan), vaan sattumanvaraista sahalaitaa = rikki tai rikkoutumassa.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 nykii
Itselläni lievästi hajonnut haitariputki aiheutti aavistuksen omaista takkuisuutta yläkierroksilla.
Vulkanisoituvalla ja ilmastointiteipillä korjasin väliaikaisesti.
Se on parilla klemmarilla kiinni, otat irti ja taivuttelet vähän. Jos on hajalla niin teippaat huolellisesti ja kokeilet tuliko eroa.
Ja uutta palikkaa tilalle.
Tietysti katsot sen läpän samalla kuten jo aiemmin ehdotettu.
Resetit voi tehdä sen jälkeen kaasuläpälle. Ohjeet löytyvät tältäkin foorumilta.
Vulkanisoituvalla ja ilmastointiteipillä korjasin väliaikaisesti.
Se on parilla klemmarilla kiinni, otat irti ja taivuttelet vähän. Jos on hajalla niin teippaat huolellisesti ja kokeilet tuliko eroa.
Ja uutta palikkaa tilalle.
Tietysti katsot sen läpän samalla kuten jo aiemmin ehdotettu.
Resetit voi tehdä sen jälkeen kaasuläpälle. Ohjeet löytyvät tältäkin foorumilta.
Re: 156 nykii
Täytyy viimeistään viikonloppuna ottaa tuo imuputki irti ja katsoa miltä putki näyttää ja kaasuläppä tarkistaa myös. Tulpatkin ehkä tulee uusittua. Entisen omistajan papereita löytyy autosta huoltojen osalta eikä missää ole mainintaa sytytystulpista joten voi olla nekin elinkaarensa eläneitä.
Kiitos vastauksista, kirjoittelen kun asia selviää/tarvitsen apua.
Kiitos vastauksista, kirjoittelen kun asia selviää/tarvitsen apua.