ton nettisivun suomennos antaa luotettavan vaikutelmanzzs kirjoitti:Laittakaa öljysyöppöön JTS:än Xado gelit (3 tuubia 59e), niin vähenee reilusti.
http://www.xado-finland.fi/shop/bensomo ... -p-28.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla väheni kulutus muistaakseni viidesosaan.
156 JTS öljynkulutus kuriin
Valvoja: Moderators
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Jep. Tuo suomennos on kyllä aika järkyttävä.
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^ ^^
Heh, ite ostin ne Ebaystä Ukrainasta. Luottamus oli vähintäänkin yhtä kova ku teillä...
Heh, ite ostin ne Ebaystä Ukrainasta. Luottamus oli vähintäänkin yhtä kova ku teillä...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
mahtaakos tuo sisältää sen saman melkein 100 vuotta tiedossa olleen voitelukomponentin mikä oikeasti kyllä vähentää kitkaa ja pitää metallit erillään mutta myös korrosoi ja syövyttää. Koitin omassa ohjeenmukaisen x1r käsittelyn jonka vaikutus öljykulutukseen oli 0.
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^ Tuossa on jotain nanometallia, joka jää naarmuihin (laakeri, sylinteriputki jne.) kiinni ja täyttää ne sen verran, kuin pystyy.
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^^ Google translator/kääntäjä
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
On turvallinen, vaikka käännös on sinnepäin, pari tilausta tuolta tullut ja asiakaspalvelu on pelannut
Edit: Tällä saattaisi olla enemmän vaikutusta öljynkulutukseen: http://www.xado-finland.fi/shop/geelire ... -p-34.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: Tällä saattaisi olla enemmän vaikutusta öljynkulutukseen: http://www.xado-finland.fi/shop/geelire ... -p-34.html" onclick="window.open(this.href);return false;
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- zzs
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
- Car(s): Tesla Model S 85 -14
ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017) - Paikkakunta: Jokela
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^Ahaa, jotakin uutta! Pitäisköhän kokeilla ja tilata tuollainen:)
Moottori on saanut tota revitalization geeliä, vaihteisto samoin omanlaista tuubia, polttoainejärjestelmä Fortea ja venttiilit CRC:n venttiilinputsausaerosolia ja nyt CRC venttiilinputsausainetta tankkiin. Niin ja laitoin puoli pulloa MoS2:sta moottoriin. Jokohan ois syytä taas laittaa jotain litkua;)
Kaikki nuo mömmöt on varmaan tehneet moottorin sisään kunnon kaurapuurot sekoittuessaan. Nam!
EDIT: Jaa, vaatii joka sylinterille omansa ja vaatii tulppien irrotusta. Jääköön tuubit hyllyyn.
Moottori on saanut tota revitalization geeliä, vaihteisto samoin omanlaista tuubia, polttoainejärjestelmä Fortea ja venttiilit CRC:n venttiilinputsausaerosolia ja nyt CRC venttiilinputsausainetta tankkiin. Niin ja laitoin puoli pulloa MoS2:sta moottoriin. Jokohan ois syytä taas laittaa jotain litkua;)
Kaikki nuo mömmöt on varmaan tehneet moottorin sisään kunnon kaurapuurot sekoittuessaan. Nam!
EDIT: Jaa, vaatii joka sylinterille omansa ja vaatii tulppien irrotusta. Jääköön tuubit hyllyyn.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^piti oikein googlettaa tois mos2. ajattelin jo, että vetarirasvaa koneeseen
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
- Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Moro!
Loppukesästä vaihdoin Alfa 156 JTS: n (2003/117000 km). Öljynkulutus tuli melkoisena yllätyksenä ja yhden pidemmän reissun jälkeen,jossa tuli poltettua karstoja oikein kunnolla, tikku oli kuiva. On vienyt öljyä tasaisen tappavaan tahtiin sen jälkeenkin. Jos mittatikun ala- ja ylärajan ero on n. litra, kulutus on ehkä 0,5l/1500 km. Kai tuo sitten on melko normaalia, jos olen oikein ymmärtänyt. Edellinen auto ei vaan syönyt öljyä juuri lainkaan, niin tämä oli ylläri ja oikeastaan vieläkin mietiskelen mahtaako yksilössäni olla jotain vikaa.
Muuten auto on kuin unelma; liikkuu hyvin, ajettavuus huippua, kauniskin vielä....
Loppukesästä vaihdoin Alfa 156 JTS: n (2003/117000 km). Öljynkulutus tuli melkoisena yllätyksenä ja yhden pidemmän reissun jälkeen,jossa tuli poltettua karstoja oikein kunnolla, tikku oli kuiva. On vienyt öljyä tasaisen tappavaan tahtiin sen jälkeenkin. Jos mittatikun ala- ja ylärajan ero on n. litra, kulutus on ehkä 0,5l/1500 km. Kai tuo sitten on melko normaalia, jos olen oikein ymmärtänyt. Edellinen auto ei vaan syönyt öljyä juuri lainkaan, niin tämä oli ylläri ja oikeastaan vieläkin mietiskelen mahtaako yksilössäni olla jotain vikaa.
Muuten auto on kuin unelma; liikkuu hyvin, ajettavuus huippua, kauniskin vielä....
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Ei sitä kannata murehtia, ajat vaan oikeilla öljyillä ja muistat välillä seurailla että sitä on riittävästi. Se on se hinta joka on ajonautinnosta maksettava Mulla alkaa nyt olemaan 50tkm takana jts:llä ja tuntuu että öljynkulutus ei ole ainakaan kasvanut. Nyt 140tkm mittarissa.
Itseä vaan harmittaa että castrol edge 10w-60 hinta nousee nyt kun ne yhdistää ton edgen ja sen bmw m3 version ja uusi hinta tietysti kalliimman mukaan. Kun ei se halpaa ollut ennenkään.
Mut se varmaan vaan köyhästä tuntuu...
Itseä vaan harmittaa että castrol edge 10w-60 hinta nousee nyt kun ne yhdistää ton edgen ja sen bmw m3 version ja uusi hinta tietysti kalliimman mukaan. Kun ei se halpaa ollut ennenkään.
Mut se varmaan vaan köyhästä tuntuu...
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
- Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Näin olen juuri päättänyt tehdä. Seuraan öljyn tasoa viikottain ja tarvittaessa sitten lisäillään. Ongelmaa ei ns. ole kun sen tietää. Kunhan saa vielä oman pään aina ymmärtämään ettei autossa välttämättä ole vikaa syömisestä huolimatta.
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
- Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Nyt on öljyt vaihdettu ja sama tahti jatkuu...
Vaihdon jälkeen ajettu motariajoa n. 1100 km ja tikussa öljy vähentynyt ehkä 4 mm. Vuotoja ei edelleenkään ole, ainakaan havaittavia. Pakko se on uskoa, että jotkut vaan on syöppöjä. Korjaamon kaveri sanoi, että hänen Mondeoonsa saa listä 10 tkm:n välillä n. 2 litraa-
Vaihdon jälkeen ajettu motariajoa n. 1100 km ja tikussa öljy vähentynyt ehkä 4 mm. Vuotoja ei edelleenkään ole, ainakaan havaittavia. Pakko se on uskoa, että jotkut vaan on syöppöjä. Korjaamon kaveri sanoi, että hänen Mondeoonsa saa listä 10 tkm:n välillä n. 2 litraa-
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Omalla 1.4 T.S. öljynkulutus vaihteli pitkän ajon keski-euroopan kesäkelin 1 l/1000 km aina Islannin talven olemattomaan öljynkulutukseen lyhyitä matkoja tehdessä.
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Oma -04 jts ei pahemmin syö öljyä, tänään tsekkasin öljyn niin yhtään ei ole kulunut vaikka öljyt vaihdoin noin 3tkm, öljyinä castrol magnatec 5w-40.
Pyrin vaihtamaan öljyt 5tkm välein joten ei ole kokemusta pitemmistä vaihtoväleistä ja kulutuksesta.
Pyrin vaihtamaan öljyt 5tkm välein joten ei ole kokemusta pitemmistä vaihtoväleistä ja kulutuksesta.
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Ohoh..vaihdat kyllä hyvin usein. Miten muuten käytät autoa. Paljon hyvin lyhyitä matkojako?Nouko88 kirjoitti:Oma -04 jts ei pahemmin syö öljyä, tänään tsekkasin öljyn niin yhtään ei ole kulunut vaikka öljyt vaihdoin noin 3tkm, öljyinä castrol magnatec 5w-40.
Pyrin vaihtamaan öljyt 5tkm välein joten ei ole kokemusta pitemmistä vaihtoväleistä ja kulutuksesta.
Mistä syystä käytät 5w40 öljyä kun kone vaatii 10w60 luokkaa? Ihmettelen vain kun toiset sanoo että JTS ei kannata ostaa ellei oikeaa öljyä ole käytetty!
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Sekalaista ajoa, työmatkat lyhyitä mutta viikoittain tulee ajeltua reilumminkin.
Öljyiksi laitoin noi 5w-40 kun ei ole parkkiksella tolppapaikkaa ja talveksi noin muuten vaan.
Seuraavaksi vaihdan castrollin 10w-60 ölpät.
Öljyiksi laitoin noi 5w-40 kun ei ole parkkiksella tolppapaikkaa ja talveksi noin muuten vaan.
Seuraavaksi vaihdan castrollin 10w-60 ölpät.
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
- Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Ehkä tuossa selitys... Vaihdoin omaan kans nelikymppiset talveksi. Lieneekö tuossa muuta "haittaa" kun että litkua menee enemmän.... Vaihtovälinä pidän tuon 10 tkm.
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Nojoo kai sit talvisin on hyvä käyttää ohuempaa öljyä.Nouko88 kirjoitti:Sekalaista ajoa, työmatkat lyhyitä mutta viikoittain tulee ajeltua reilumminkin.
Öljyiksi laitoin noi 5w-40 kun ei ole parkkiksella tolppapaikkaa ja talveksi noin muuten vaan.
Seuraavaksi vaihdan castrollin 10w-60 ölpät.
Mut itse sanoisin että vaihto 5 tkm välein on liian usein vaikka hyvältä se tuntuukin. Valmistajahan suosittelee 20 tkm vaihtoväliksi mutta minä en ikinä ajaisi noin pitkään samalla öljyllä joten vaihtaisin 10 tkm / 1 vuoden välein pohjoismaisissa olosuhteissa.
Öljyn väri tummenee käytössä joka sanoo että öljy on tekemässä työnsä eikä aina tarkoita sitä että moottori on likainen ja on aika vaihtaa öljyt.
Hyvin korkeat käynnistämiskerrat, paljon tyhjäkäynti ja lyhyet ajot eivät ole hyväksi öljylle. Kyseisen käytön yhteydessä kannattaa vaihtaa ehdottomasti useammin kuin valmistajan ilmoittama väli.
On tärkeää että öljy pääsee lämpenemään hyvin ja tarpeeksi kauan jotta haitalliset aineet jotka päättyvät sen sekaan kuten vesi ja polttoaine pääsevät pois höyrynä.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Kantsiskohan öljynvalinnan kanssa hetki perehtyä ns. tavallisen ja suorasuihkun eroihin imupuolen karstoittumisen kannalta..? Viime kuussa kävin korjaamolla jossa oli -03 jts, joka oli rykäissyt karstat kerralla männälle. Täältäkin foorumilta löytyy kammottavia kuvia jts koneista jotka on aivan tukossa.
Se se on se varsinainen syy miksi ajan juuri sillä öljyllä kesät talvet jota valmistaja kehottaa käyttämään.
Se se on se varsinainen syy miksi ajan juuri sillä öljyllä kesät talvet jota valmistaja kehottaa käyttämään.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
En ole oikein ymmärtänyt miten tuo öljyn laatu/oikein viskositeetti liittyy tuohon imupuolen karstoittumiseen???
Voisikos joku valaista tietämätöntä.
Voisikos joku valaista tietämätöntä.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Jos moottori on syödäkseen öljyä, niin ohuempaa laatua menee enemmän. Kaikissa moottoreissa tuo kulunut öljy kulkee lähinnä huohotuksen kautta imusarjaan, osittain myös venttiilin varsien ja männän renkaiden ohi. Jts koneessa kun ei ole sitä bensan huuhtelua imukanavaan, niin sinnehän se moska sitten jäsähtää ja venttiililautasen päälle. Sisäinen EGR -kierto, eli pakokaasujen käväisy imupuolella varmistaa että kiinni on ja pysyy.
Kyllä jts varmaan aina karstoittuu imupuolelle, mutta paksulla öljyllä varmaan vähemmän. Eiköhän tämä ole se syy miksi koko 10-w60 laatua tuohon koneeseen suositellaan, vaikka se on 90% twin spark.
Kyllä jts varmaan aina karstoittuu imupuolelle, mutta paksulla öljyllä varmaan vähemmän. Eiköhän tämä ole se syy miksi koko 10-w60 laatua tuohon koneeseen suositellaan, vaikka se on 90% twin spark.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Eli jos on jompi kumpi vika päällä, niin toinen seuraa perässä.
laitoinpa entiseen omaani endoskoopin kaasuläpästä ja katselleeni, en nyt muista oliko öljyinen, mutta pinta oli tasainen (oli huono ruutu siinä niin on vähän paha sanoa) eli voisi olettaa, että karstaa ei ole ainakaan kovin paksulti, mutta se ei syönnytkään öljyä, kesät talvet Castrol Edge sport 10w-60.
laitoinpa entiseen omaani endoskoopin kaasuläpästä ja katselleeni, en nyt muista oliko öljyinen, mutta pinta oli tasainen (oli huono ruutu siinä niin on vähän paha sanoa) eli voisi olettaa, että karstaa ei ole ainakaan kovin paksulti, mutta se ei syönnytkään öljyä, kesät talvet Castrol Edge sport 10w-60.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... 5W-40.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Onkos kukaan kokeillut JTS koneessa Delvaccia parasta mallia..
Lähinnä sellasiin oloihin tuo jos on kylmempi kuin -25, tehty ja ajateltu vähän suurempi välyksille koneille...ja saa isoissa pytyissä edullisemmin.
Suurin yksittäinen syy JTS öljynkulutukseen on normaalia ohuemmat männänrenkaat->pieni kitka..
Onkos kukaan kokeillut JTS koneessa Delvaccia parasta mallia..
Lähinnä sellasiin oloihin tuo jos on kylmempi kuin -25, tehty ja ajateltu vähän suurempi välyksille koneille...ja saa isoissa pytyissä edullisemmin.
Suurin yksittäinen syy JTS öljynkulutukseen on normaalia ohuemmat männänrenkaat->pieni kitka..
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Mä sain omasta JTS:stä kulutuksen kuriin Castrolin 10W60 öljyllä.
Nyt kulutus on n. 0,5l/10tkm, eli on aika hyvin pysynyt liemet koneessa.
Aikaisemmin mulla oli siellä Selenian 10W60, jolla kulutus oli noin litra/10tkm ja sitä ennen
Castrolin EDGE 0W40 ja sitä kului 3l/10tkm.
Nyt kulutus on n. 0,5l/10tkm, eli on aika hyvin pysynyt liemet koneessa.
Aikaisemmin mulla oli siellä Selenian 10W60, jolla kulutus oli noin litra/10tkm ja sitä ennen
Castrolin EDGE 0W40 ja sitä kului 3l/10tkm.
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Jos vaihtoväli on 10tkm ja pari litraa joutuu lisäämään laadusta riippumatta niin pitäsin ihan normaalina JTS rakenne huomioiden.
Mutta jos alkaa meneen litra tuhatta kilometriä kohden niin se on jo vähän liikaa, polttaa jo öljyä aika lailla ja karstoittaa herkkiä lambda-antureita..
Se tuossa Delvacissa on kanssa että se on voimakkaasti "pesevä" öljy, saattaa muuttua mustaksi aika pian vaihdon jälkeen varsinkin jos aiemmin on ollut jotain halvempaa mineraalipohjaista öljyä...
API SL/A3 on öljyn laatuvaatimus autodatan mukaan 2.0 JTS koneessa.
Ja onpa muuten moottoriakin kahta eri tehoversioo..
932A2.000 malli on 162 heppanen
937A1.000 malli on 166 heppanen
Mutta jos alkaa meneen litra tuhatta kilometriä kohden niin se on jo vähän liikaa, polttaa jo öljyä aika lailla ja karstoittaa herkkiä lambda-antureita..
Se tuossa Delvacissa on kanssa että se on voimakkaasti "pesevä" öljy, saattaa muuttua mustaksi aika pian vaihdon jälkeen varsinkin jos aiemmin on ollut jotain halvempaa mineraalipohjaista öljyä...
API SL/A3 on öljyn laatuvaatimus autodatan mukaan 2.0 JTS koneessa.
Ja onpa muuten moottoriakin kahta eri tehoversioo..
932A2.000 malli on 162 heppanen
937A1.000 malli on 166 heppanen
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
mun mielestä noi 162 kaakkiset on aika harvassa, jos niitä on suomessa ollenkaan, ainakin rekisteri otteet sanoo 122kw eli 166hp
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
olikos tuo heikkotehoisempi joku belgia juttu. Nyt näyttää syystä tai kolmannesta öljyn kulutus laskeneen, kun ikänä en ole päässyt yli 3000km edes talvella ja nyt saattaa mennä 4000km rikki.
- Naiko
- Viestit: 85
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 05:12
- Car(s): Ex. 156 TS 2.0 -98; 159 JTS 2.2 -06.
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
En ole mitenkään sinut moottoreiden kanssa mutta taannoin volkkarissani syttyi öljyvalo ennen vaihtoväliä ja päätin sitten ajaa suorinta tietä paikalliselle korjaamolle öljyjen vaihtoon.
Kun tuli sitten tämä öljyn kulutus puheeksi niin ukko nappasi hyllystä setin männän renkaita ja tuumasi että tämä se vasta syökin öljyä, tiedätkös mistä nämä on.
No en tiennyt ja ukko tuumasi että JTS koneisesta alfastahan nämä.
Männän renkaissa on siis pieniä "kanavia" joiden kautta öljyn kuulemma pitäisi palata renkaan luota takaisin kiertoon voitelemaan konetta. Kanavat ovat niin naurettavan hentoiset ja pienet että todellisuudessa osa öljystä menee jatkuvasti välistä palotilaan ja näin kulutus kasvaa huomattavasti.
Jos kanaviin kertyy karstaa tilanne huononee vielä entisestään.
Ukko sanoi tilalle vaihdettiin toisen auto merkin renkaat (oliskohan ollut Volvon) pikku koneistuksen jälkeen ja öljynkulutus loppui heti.
Ja kuten sanoin en ole autoteknikko joten en voi todistaa väitettäni todeksi mutta näin minulle kerrottiin.
Kun tuli sitten tämä öljyn kulutus puheeksi niin ukko nappasi hyllystä setin männän renkaita ja tuumasi että tämä se vasta syökin öljyä, tiedätkös mistä nämä on.
No en tiennyt ja ukko tuumasi että JTS koneisesta alfastahan nämä.
Männän renkaissa on siis pieniä "kanavia" joiden kautta öljyn kuulemma pitäisi palata renkaan luota takaisin kiertoon voitelemaan konetta. Kanavat ovat niin naurettavan hentoiset ja pienet että todellisuudessa osa öljystä menee jatkuvasti välistä palotilaan ja näin kulutus kasvaa huomattavasti.
Jos kanaviin kertyy karstaa tilanne huononee vielä entisestään.
Ukko sanoi tilalle vaihdettiin toisen auto merkin renkaat (oliskohan ollut Volvon) pikku koneistuksen jälkeen ja öljynkulutus loppui heti.
Ja kuten sanoin en ole autoteknikko joten en voi todistaa väitettäni todeksi mutta näin minulle kerrottiin.
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Mulla JTS vie öljyä n. 5 litraa 10tkm:llä.
Viime viikolla mitattiin ohivuotoja, joita ei löytynyt.
Onko näissä vaihdeltu venttiilin varren kumeja?
Viime viikolla mitattiin ohivuotoja, joita ei löytynyt.
Onko näissä vaihdeltu venttiilin varren kumeja?
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
saisitko tästä lisätietoja, mitkä renkaat ihan tarkkaan ottaen on laitettu ja miten koneistettu? Ensimmäinen kerta kun jotain ihan oikeaa asiaa tästä ominaisuudesta, nimimerkki 4l/10tkm 10w-60Naiko kirjoitti:En ole mitenkään sinut moottoreiden kanssa mutta taannoin volkkarissani syttyi öljyvalo ennen vaihtoväliä ja päätin sitten ajaa suorinta tietä paikalliselle korjaamolle öljyjen vaihtoon.
Kun tuli sitten tämä öljyn kulutus puheeksi niin ukko nappasi hyllystä setin männän renkaita ja tuumasi että tämä se vasta syökin öljyä, tiedätkös mistä nämä on.
No en tiennyt ja ukko tuumasi että JTS koneisesta alfastahan nämä.
Männän renkaissa on siis pieniä "kanavia" joiden kautta öljyn kuulemma pitäisi palata renkaan luota takaisin kiertoon voitelemaan konetta. Kanavat ovat niin naurettavan hentoiset ja pienet että todellisuudessa osa öljystä menee jatkuvasti välistä palotilaan ja näin kulutus kasvaa huomattavasti.
Jos kanaviin kertyy karstaa tilanne huononee vielä entisestään.
Ukko sanoi tilalle vaihdettiin toisen auto merkin renkaat (oliskohan ollut Volvon) pikku koneistuksen jälkeen ja öljynkulutus loppui heti.
Ja kuten sanoin en ole autoteknikko joten en voi todistaa väitettäni todeksi mutta näin minulle kerrottiin.
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Siis 0,5 l / 1000 km. Ei toi hälyttävää ole. Vaihtamlla öljyä ja merkkiä kuten monet muut täällää ilmoittaneet voit varmaan vähentää tota kulutusta.JackFry kirjoitti:Mulla JTS vie öljyä n. 5 litraa 10tkm:llä.
Viime viikolla mitattiin ohivuotoja, joita ei löytynyt.
Onko näissä vaihdeltu venttiilin varren kumeja?
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Ongelmahan on se kun -04 tuli toi EURO4 rajat. Autovalmistajien pääkriteeri on alhainen kulutus ja pieni kitka. Männät on erittäin matalia ja ylin öljyrengas on tuotu yhä lähemmäs palotilaa (entistäkin kuumempi paikka).
Männänrenkaat on myös ns."löysiä" että turhaa kitkaa ei muodostu. Sen takia koneessa olisi käytettävä liukasta/hyvin juoksevaa öljyä.
Kun tämmöiseen koneeseen laitetaan esim. 5w-50 öljy,on se käyttölämpötilassa (n.100C) liian paksua ja näin hennot öljyrenkaat ei saa kaavittua sylinteriseiniä puhtaaksi ja öljyä pääsee pikkuhiljaa palotilaan ja sitä kautta kaasuna ulos. Myös kulutus ja kitka nousee.
Pahin virhe on laittaa "delvacit" tai esim. 10w-60 öljy kun on vieläkin paksumpaa.
Kannattaisi koittaa esim.5w-30 tai 5w-40 öljyillä. Voisi olla positiivinen yllätys kun kulutus laskee 3-5% ja öljyä ei kulu.
Tämä siis pätee yi 2004 vuosimallin autoihin tai euro4 koneisiin.
Esim 97-01 156v6 tarvitsee paksun öljyn koska kone on eri kriteereillä valmistettu. Eli paljon tehoa ja kova puristus,tarvitaan riittävä voitelukerros kovillakin kierroksilla ym.
edit: klik
Aika jännä toi max endurance testi,kaksi samaa konetta vierekkäin pukkiin ja kaasu pohjaan niin kauan että räjähtää. Suunnilleen viikon verran paukuttaa tolla castrolilla,kilpailijan öljyllä 4päivää
Männänrenkaat on myös ns."löysiä" että turhaa kitkaa ei muodostu. Sen takia koneessa olisi käytettävä liukasta/hyvin juoksevaa öljyä.
Kun tämmöiseen koneeseen laitetaan esim. 5w-50 öljy,on se käyttölämpötilassa (n.100C) liian paksua ja näin hennot öljyrenkaat ei saa kaavittua sylinteriseiniä puhtaaksi ja öljyä pääsee pikkuhiljaa palotilaan ja sitä kautta kaasuna ulos. Myös kulutus ja kitka nousee.
Pahin virhe on laittaa "delvacit" tai esim. 10w-60 öljy kun on vieläkin paksumpaa.
Kannattaisi koittaa esim.5w-30 tai 5w-40 öljyillä. Voisi olla positiivinen yllätys kun kulutus laskee 3-5% ja öljyä ei kulu.
Tämä siis pätee yi 2004 vuosimallin autoihin tai euro4 koneisiin.
Esim 97-01 156v6 tarvitsee paksun öljyn koska kone on eri kriteereillä valmistettu. Eli paljon tehoa ja kova puristus,tarvitaan riittävä voitelukerros kovillakin kierroksilla ym.
edit: klik
Aika jännä toi max endurance testi,kaksi samaa konetta vierekkäin pukkiin ja kaasu pohjaan niin kauan että räjähtää. Suunnilleen viikon verran paukuttaa tolla castrolilla,kilpailijan öljyllä 4päivää
- Naiko
- Viestit: 85
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 05:12
- Car(s): Ex. 156 TS 2.0 -98; 159 JTS 2.2 -06.
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Voin käydä jututtaas sitä korjaajaa täs jossain vaiheessa jos saisin lisätietoa projektista. Luulen et ko. Alfakin löytyy tästä samalta kylältä.veskuk kirjoitti:saisitko tästä lisätietoja, mitkä renkaat ihan tarkkaan ottaen on laitettu ja miten koneistettu? Ensimmäinen kerta kun jotain ihan oikeaa asiaa tästä ominaisuudesta, nimimerkki 4l/10tkm 10w-60Naiko kirjoitti:En ole mitenkään sinut moottoreiden kanssa mutta taannoin volkkarissani syttyi öljyvalo ennen vaihtoväliä ja päätin sitten ajaa suorinta tietä paikalliselle korjaamolle öljyjen vaihtoon.
Kun tuli sitten tämä öljyn kulutus puheeksi niin ukko nappasi hyllystä setin männän renkaita ja tuumasi että tämä se vasta syökin öljyä, tiedätkös mistä nämä on.
No en tiennyt ja ukko tuumasi että JTS koneisesta alfastahan nämä.
Männän renkaissa on siis pieniä "kanavia" joiden kautta öljyn kuulemma pitäisi palata renkaan luota takaisin kiertoon voitelemaan konetta. Kanavat ovat niin naurettavan hentoiset ja pienet että todellisuudessa osa öljystä menee jatkuvasti välistä palotilaan ja näin kulutus kasvaa huomattavasti.
Jos kanaviin kertyy karstaa tilanne huononee vielä entisestään.
Ukko sanoi tilalle vaihdettiin toisen auto merkin renkaat (oliskohan ollut Volvon) pikku koneistuksen jälkeen ja öljynkulutus loppui heti.
Ja kuten sanoin en ole autoteknikko joten en voi todistaa väitettäni todeksi mutta näin minulle kerrottiin.
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Aika jännä mainosmatematiikka näillä käytössä, mitenkä luulisitte että "suunnilleen" viikko kestää. 7 päivääkö?willez kirjoitti:Aika jännä toi max endurance testi,kaksi samaa konetta vierekkäin pukkiin ja kaasu pohjaan niin kauan että räjähtää. Suunnilleen viikon verran paukuttaa tolla castrolilla,kilpailijan öljyllä 4päivää
7 päivää vs. 4 päivää = > 7 päivää on 75 % pidempi aika kuin 4 päivää,
Videossa ja tekstissä kertovat myös että kestää ehkä jopa 35 % pidempään "puolueettoman" testin mukaan.
Samassa videossa kertovat myös että Castrol kestää Castrolin oman testin mukaan 138 h kun toinen merkki 93 h => tästä tulisi taas luku 48 % pidempään.
Ihan Ostos-TV tasoista mainontaa ainakin harrastavat...
(ja 138 h on 5,75 päivää, ja eiköhän koneissakin aina ole sen verran hajontaa ettei niiden rikkoutuminen ikinä osu muutaman prosentin sisään => eli vaikka olisivat olleet kummatkin Castrolin öljyillä, niin veikkaanpa että tulos ei olisi tuota tasaisempi)
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Tuo logiikka vähän pettää siinä kohtaa että 2.0 JTS:ssä on kovempi litrateho ja puristukset kuin 2.5l V6:ssa, 83hp/l vs. 76hpl ja puristukset 11.3:1 vs. 10.3:1.willez kirjoitti:Pahin virhe on laittaa "delvacit" tai esim. 10w-60 öljy kun on vieläkin paksumpaa.
Kannattaisi koittaa esim.5w-30 tai 5w-40 öljyillä. Voisi olla positiivinen yllätys kun kulutus laskee 3-5% ja öljyä ei kulu.
Tämä siis pätee yi 2004 vuosimallin autoihin tai euro4 koneisiin.
Esim 97-01 156v6 tarvitsee paksun öljyn koska kone on eri kriteereillä valmistettu. Eli paljon tehoa ja kova puristus,tarvitaan riittävä voitelukerros kovillakin kierroksilla ym.
Lisäksi kokemukset osoittaa toista laatujen vaikutuksesta kulutukseen tässä koneessa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Miksihän tehdas sitten suosittaa 10W-60 öljyä tuohon 2.0 JTS koneeseen jos se siinä aiheuttaisi liiallista kulutusta?
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Hetkonen, pers tuntuma kun näitä on luettu, juuri nuo 5w30 ja 40 öljyt ovat olleet koneessa, kun on ruvennut kampiakselin laakerit kolkottamaan. 10w-60 kanssa ainoa ongelma ollut lähinnä siinä, että jotkut eivät pysy sisällä.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Ohuet pesevät öljyt olis varmaan renkaitten kannalta hyvät, noin pitkän päälle, mutta tohon suurempaan öljyn kulutukseen käytännössä 10w-60 öljyillä on vaikea uskoa. Siis ainakaan niin kauaa kun renkaat ei vielä ole jumissa. Jos paksuun vaihtaessa alkaisi heti mennä öljyä enemmän, niin kylmäkin kone kuluttaisi enemmän öljyä kuin kuuma. Kokemukset taitaa olla vastakkaisia. Kannattaa muistaa, että W60 öljykin on kuumana paljon juoksevampaa kuin W5 kylmänä.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Tarkkaa tietoa ei ole JTS-koneista,mutta näin ainakin kokemuksella VAG-konsernin öljysyöpöissä toimitaan... Ja takuu ei ota mitään vastuuta jos huoltokirjassa huomataan että väärää öljyä käytetty... kuten esimerkiksi 5w-50 kun pitäisi olla 5w-30.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
tuossa nettiä plärätessäni luin jutun missä enklantilainen gt jts kuski oli kyseenalaistanut merkkihuollon käyttämän 10w40 öljyn ja tiedustellut ensin paikalliselta "alfa-gurulta" soveltuvuutta, vastaus oli ollut jotta hyvin sopii. No sitten oli vielä laittanut kokeeksi italiaan sylttytehtaalle mailia asiasta, no sieltä olikin tullut yllättävän nopeasti vastaus: vain 10W-60 eikä poikkeuksia sallita.
Paikalliselta pajalta oli tullut sitten heti perään viestiä öljyn ja suodattimen mahdollisimman nopeasta takuuvaihdosta.
Paikalliselta pajalta oli tullut sitten heti perään viestiä öljyn ja suodattimen mahdollisimman nopeasta takuuvaihdosta.
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Kuumapään kesto on 10W-60 ihan eri luokkaa kuin 5W-30:ssä ja jotenkin uskoisin että koneen valmistaja itse parhaiten tietää mitä sinne kannattaa laittaa. Jos jotain vaihtoehtoja olisi myöhemmin tullut, niin varmasti olisi suosituksissa näkynyt? En lähtisi onneani kokeilemaan 2.0 JTS:n kanssa millään muulla kuin suositellulla viskositeetillä. Se kone nyt syö jonkin verran öljyä ehjänäkin ja oikeilla öljyillä. Koneen ominaisuus, mille ei mitään mahda. Ex 2004 156 JTS veti aikoinaan muistaakseni litran tai puolitoista 10 tonnin matkalla ja oli ihan normaali kulutus, vaikka itsekin sitä silloin kummastelin. Jos vie litran tonnilla tms.., niin sitten on vikaa.
Ajakaa oikeilla öljyillä, lisätkää hyvissä ajoin ennenkuin valo jo palaa ja vaihtakaa öljyt suodattimineen riittävän usein. Sillä tavoin se menee. Taitaa vaan olla niin että suurimmalla osalla JTS:istä on ainakin jossain vaiheessa ajettu väärillä öljyillä, pitkäänkin, mistä johtuen jotain damagea on saattanut tulla ja seuraava omistaja ei sitten saakaan kulutusta enää kuriin vaihtamalla oikeisiin.
Ajakaa oikeilla öljyillä, lisätkää hyvissä ajoin ennenkuin valo jo palaa ja vaihtakaa öljyt suodattimineen riittävän usein. Sillä tavoin se menee. Taitaa vaan olla niin että suurimmalla osalla JTS:istä on ainakin jossain vaiheessa ajettu väärillä öljyillä, pitkäänkin, mistä johtuen jotain damagea on saattanut tulla ja seuraava omistaja ei sitten saakaan kulutusta enää kuriin vaihtamalla oikeisiin.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^juuri näin, en mene vannomaan mutta taisi konelakin käyttää kylmästi kraanasta 5W-40 tai kannusta 5W-50 öljyä huolloissa kunnes sitten yllättäen jonkun vuoden harjoittelun jälkeen tilasi tynnärikaupalla 10W-60 seleniaa.
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Jos VAG koneessa käyttää long-life huollolla 5W-30 esim Mobil ESP long life öljyä, on se siinä vähän ennen 30000km kohdalla tulevaa vaihtoa sellasta litkua ettei varmasti voitele kunnolla, vaikka sitä kuluessaan uusiutuukin koko ajan ja maksaa reilut 20,-€ litra.Tarkkaa tietoa ei ole JTS-koneista,mutta näin ainakin kokemuksella VAG-konsernin öljysyöpöissä toimitaan... Ja takuu ei ota mitään vastuuta jos huoltokirjassa huomataan että väärää öljyä käytetty... kuten esimerkiksi 5w-50 kun pitäisi olla 5w-30.
Olen nyt n 30000 ajanut Skodalla 2.0 FSI bensakoneella, vaihdan öljyt 10000km välein riippumatta mitä huoltonäyttö ilmoittaa ja öljynä on tullut käytettyä Valvoline Syn Poweria, ei syö tippaakaan öljyä eikä ole muitakaan ongelmia. Vähän ennen vaihtoa venttiilinostimet on kylmänä hieman äänekkäämmät kuin kuin tuoreella öljyllä. Max ajomäärä tuota öljyä käyttäen on 15000km per vaihto. Tuossa koneessa on erillinen EGR venttiili, ei ole senkään kanssa ollut murheita.
Ekan kerran kun vaihdoin, oli ajettu MOBIL ESP:llä n 24000km. Ekopatruuna mallinen öljynsuodatin oli todella pikimusta, hieman rutussa ja kireässä ottaa irti kiinnikkeestään.
Nyt sen jälkeen on ollut aina paremman näköinen ja lähtee helposti pois. Muut huollot teen normaalisuosituksen mukaan.
- veskuk
- Viestit: 290
- Liittynyt: 03 Marras 2008, 21:41
- Car(s): ex 156 2.0JTS, ex 159 2.4JTDm sw Q-tronic
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Menee vähän VAG keskusteluksi, mutta ajoin diesel touranilla 240tkm 30tkm vaiihtoväleillä (=8 vaihtoa), uudesta saakka 1l lisäys 15tkm kohdalla oli tarpeellinen. Öljy oli mustaa, litkua ja vaikka mitä mutta hyvin toimi eikä longlife huolto-ohjelma vaikuttanut jälleenmyyntiarvoon. 10tkm vaihtoväli olisi tehnyt 16 vaihtoa lisää, eli suodattimen kanssa vähintään 1000 eur kustannus pelkästä hyvästä mielestä.
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Eiköhän ne auton valmistajat kuluta muutamia miljardeja tämänkin asian tutkimiseen, ettei meidän pienipäisten tartte asiaa enmpää miettiä saati tutkia. Siis sitä koneeseen mitä vaaditaa ja pyydetään, kestävät kyllä ilmoitetun vaihtovälin, joko lisäten tai sitten ei, turha sitä enempää on arpoo.
Jos tästä ei muuta iloa kuskille suoda, on ainakin helpompi syyttää valmistajaa huonosta tuotteesta vahingon sattuessa
Jos tästä ei muuta iloa kuskille suoda, on ainakin helpompi syyttää valmistajaa huonosta tuotteesta vahingon sattuessa
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Noobie puhuttelee tässä kokeneempaa Alfa-väkeä, hei!
Olen toukokuusta lukien ajellut GT jts:llä n. 10tkm. Tälle välille olen pudottanut yhden öljynvaihdon, 'bout tonttu sitten (vaihdoin samalla hihnan + härpäkkeet, ei pitänyt pokka odottaa vaihtoväliä, tuontiauto - onko kilsat kosher?).
Hyppysellisen autojen kanssa muutoin pelanneena havaintoni öljynkulutuksesta liittyy lähinnä siihen, että vaihdellaan niitä öljyjä useasti ja katsotaan että ei pyöritellä vajaapintaisena: homma pelittää. JTS:n maagisia vaatimuksia öljyn laadusta en kykene purematta nielemään. Oma laite ei kuluttanut ostohetkestä öljynvaihtoon tikusta havaittavasti öljyä. Kuten ei vaihdon jälkeenkään ole kulunut laisin. 5W 50. Tämä julistus syönee uskottavuuttani mekaanisten asioiden suhteen - pyörrän puheeni heti kun ajaudun karstoittumisen kiirastuleen tahi kiinnileipomisen kalmistoon.
Hiukan OT:nä, vaan ei ehkä täysin: Mikä on Selenian ja Alfa Romeon omistajuussuhde? Specialisti nella lubrificazione - Syntynyt FIAT groupin omistuksessa. Ja Italialaiset suosittelee käytettäväksi Seleniaa? ...Sherlock-vaisto sanoo että muutkin litkut käy...
http://www.mkah.fi/mkah/Selenia_MotorOils.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Olen toukokuusta lukien ajellut GT jts:llä n. 10tkm. Tälle välille olen pudottanut yhden öljynvaihdon, 'bout tonttu sitten (vaihdoin samalla hihnan + härpäkkeet, ei pitänyt pokka odottaa vaihtoväliä, tuontiauto - onko kilsat kosher?).
Hyppysellisen autojen kanssa muutoin pelanneena havaintoni öljynkulutuksesta liittyy lähinnä siihen, että vaihdellaan niitä öljyjä useasti ja katsotaan että ei pyöritellä vajaapintaisena: homma pelittää. JTS:n maagisia vaatimuksia öljyn laadusta en kykene purematta nielemään. Oma laite ei kuluttanut ostohetkestä öljynvaihtoon tikusta havaittavasti öljyä. Kuten ei vaihdon jälkeenkään ole kulunut laisin. 5W 50. Tämä julistus syönee uskottavuuttani mekaanisten asioiden suhteen - pyörrän puheeni heti kun ajaudun karstoittumisen kiirastuleen tahi kiinnileipomisen kalmistoon.
Hiukan OT:nä, vaan ei ehkä täysin: Mikä on Selenian ja Alfa Romeon omistajuussuhde? Specialisti nella lubrificazione - Syntynyt FIAT groupin omistuksessa. Ja Italialaiset suosittelee käytettäväksi Seleniaa? ...Sherlock-vaisto sanoo että muutkin litkut käy...
http://www.mkah.fi/mkah/Selenia_MotorOils.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Tokihan ne muut merkit käy vallan mainiosti, esim. Castrolia ja Valvolinea monet käyttää. Ei se Selenia mitään erityisen ihmeellistä ole taikka parempaa, mutta monet haluavat käyttää sitä merkkiä mitä tehdas suosittelee....Sherlock-vaisto sanoo että muutkin litkut käy...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
ei se alfan jamppa vain seleniaa käske käyttämään vaan 10W-60 öljyä. Öljyllä on myös tiivistävä tehtävä sun muuta ja jos kerran paksumpi tarvitaan niin sitte se tarvitaan. Tuo korkeampi viskositeetti ei kerro öljyn paremmuudesta vaan siitä millaista moottori tarvitsee toimiakseen ja kestääkseen. Öljymerkeillä on vähän vaihtelevasti 10W-60 ja 5W-50 öljyjä valikoimissa mutta mikään muu merkki kuin mobil ei ole 5w-50 litkua taulukoissaan suositellu eikä sekään enää nykyään. Esimerkkinä erilaisesta suunnittelusta vaikka civic type-r (suht korkea viritysaste vapariksi) jossa taitaa olla tehtaalta 0W-30
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
oli aikaisemmin fiatin omistuksessa, kuulunut vuodesta 2007 malelisalaisen petronaksen yritysryppääseen.. eli nykyjään tuota suksulaissuhdetta fiatin automerkkeihin ei ole..lerppu kirjoitti:Hiukan OT:nä, vaan ei ehkä täysin: Mikä on Selenian ja Alfa Romeon omistajuussuhde? Specialisti nella lubrificazione - Syntynyt FIAT groupin omistuksessa. Ja Italialaiset suosittelee käytettäväksi Seleniaa? ...Sherlock-vaisto sanoo että muutkin litkut käy...
http://www.mkah.fi/mkah/Selenia_MotorOils.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
tokihan ne muutkin litkut käy kunhan viskositeetti on tuo valmistajan suosittelema 10W-60.. ei ne suositukset ihan tuulesta ole temmattuja..
Viimeksi muokannut 90, 28 Tammi 2012, 17:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.