Alfat pakkasessa
Valvoja: Moderators
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Alfat pakkasessa
"Kaikkihan sen tietää, ettei italialaisia ole tarkoitettu Suomen talveen", vai mites ne Esson baarissa sanoivatkaan...
Mites nämä kovat pakkaset on koetelleet? Meillä tänä aamuna -29, eli vähän lämpimämpää kuin tiistaina, jolloin oli -31. Oma 156 on pelannut oikein hienosti. Pari tuntia tolpassa joka aamu, niin eka startilla pärähtää käyntiin. Yllättäen edes ääni ei kuulosta mitenkään kammottavalle, vaikka hieman liian jäykät (10W40) Valvolinet onkin sisällä. Akku ilmeisesti on kunnossa, vaikka jo hieman sitä epäilin. Oikeastaan ainoa mistä kovan pakkasen huomaa on kytkin, joka tuntuu hieman normaalia jäykemmältä kylmänä. Niin ja jarrut tuntuu ottavan tavallista ärtsymmin.
Lämpöä riittää kabiinissa enemmän kuin hyvin. Eilen tuossa moottoritiellä ajaessa persdynoni havaitsi 1hv tehonnousun, joka johtunee riittävän viileästä sisäänhengitysilmasta.
Niin että joo, kyllä Italian ihmeellä pärjää Suomen talvessa ihmeen hyvin! Akku pitää olla kunnossa, mutta sehän pätee joka ikiseen autoon, merkistä riippumatta. Jos akku toimii, niin miltei auto kuin auto käynnistyy myös näillä keleillä.
Mites nämä kovat pakkaset on koetelleet? Meillä tänä aamuna -29, eli vähän lämpimämpää kuin tiistaina, jolloin oli -31. Oma 156 on pelannut oikein hienosti. Pari tuntia tolpassa joka aamu, niin eka startilla pärähtää käyntiin. Yllättäen edes ääni ei kuulosta mitenkään kammottavalle, vaikka hieman liian jäykät (10W40) Valvolinet onkin sisällä. Akku ilmeisesti on kunnossa, vaikka jo hieman sitä epäilin. Oikeastaan ainoa mistä kovan pakkasen huomaa on kytkin, joka tuntuu hieman normaalia jäykemmältä kylmänä. Niin ja jarrut tuntuu ottavan tavallista ärtsymmin.
Lämpöä riittää kabiinissa enemmän kuin hyvin. Eilen tuossa moottoritiellä ajaessa persdynoni havaitsi 1hv tehonnousun, joka johtunee riittävän viileästä sisäänhengitysilmasta.
Niin että joo, kyllä Italian ihmeellä pärjää Suomen talvessa ihmeen hyvin! Akku pitää olla kunnossa, mutta sehän pätee joka ikiseen autoon, merkistä riippumatta. Jos akku toimii, niin miltei auto kuin auto käynnistyy myös näillä keleillä.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfat pakkasessa
Niin ja lisättäköön vielä, että eipä tunnu tarvitsevan nokalle mitään peitteitä. Maantienopeuksissa lämmöt nousee ihan nätisti sinne 90:n nurkille.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Alfat pakkasessa
Yhtenä aamuna ujelsi, illalla parkkihallista startin jälkeen ei eikä tänäänkään, vaikka auton mittarin pakkasennätys olikin -20. Aiempina aamuina max. -15.
Ykkönen ja kakkonen tuntuvat menevän päälle ilman synkronia. Juu en ole ajanut muinaisilla vehkeillä, joissa piti käyttää välikaasua. Menevät kyllä helpommin, jos polkee kytkintä sekä vapaalle vetäessä että silmään tökätessä. Lämmettyään ei ongelmaa.
Ilman peitteitä minäkin suhailen, säteilylämmitin aamuisin n. 90 minuuttia päällä ja ilmastointitomaatin heräämiseen menee sama aika (matka) kuin aiemminkin. Ilman esilämmitystä kesti kilsan verran pidempään.
Ykkönen ja kakkonen tuntuvat menevän päälle ilman synkronia. Juu en ole ajanut muinaisilla vehkeillä, joissa piti käyttää välikaasua. Menevät kyllä helpommin, jos polkee kytkintä sekä vapaalle vetäessä että silmään tökätessä. Lämmettyään ei ongelmaa.
Ilman peitteitä minäkin suhailen, säteilylämmitin aamuisin n. 90 minuuttia päällä ja ilmastointitomaatin heräämiseen menee sama aika (matka) kuin aiemminkin. Ilman esilämmitystä kesti kilsan verran pidempään.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfat pakkasessa
Se on muuten jännä miten tarkkaan samalla kohdalla ilmastointiautomaatti herää ja alkaa pöhisemään kovemmin. Mullakin töistä kotiin mennessä aina 100m:n tarkkuudella just yhden taajamamerkin kohdalla, keli kuin keli.h_lauri kirjoitti: Ilman peitteitä minäkin suhailen, säteilylämmitin aamuisin n. 90 minuuttia päällä ja ilmastointitomaatin heräämiseen menee sama aika (matka) kuin aiemminkin. Ilman esilämmitystä kesti kilsan verran pidempään.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Alfat pakkasessa
Ei ole kuin lämpimiä muistoja. Kaikki Alfat toimineet erinomaisesti talvisin. Pienillä virityksillä tai varautumisilla. Lähinnä lukot yms. vaatineet huomiota. Käynnistyminen yms. toimineet aina.h
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfat pakkasessa
Sama homma tuon ilmastoinnin tarkkuuden kanssa. Metrilleen samoilla kohdin alkaa puhaltamaan.
Hyvin on pelannut föönibensa 159 näillä keleillä *KOP KOP*. Lämmettyään tuntuu jopa paremmalta kuin kesällä:)
Emäntä meni sillä tänään Koillismaalle, jossa mittari killuu -37 asteessa.
Hyvin on pelannut föönibensa 159 näillä keleillä *KOP KOP*. Lämmettyään tuntuu jopa paremmalta kuin kesällä:)
Emäntä meni sillä tänään Koillismaalle, jossa mittari killuu -37 asteessa.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfat pakkasessa
Täällä on nyt lämpö taas ongelma
Aamulla -22 ja ohjaustehostin murisi joitakin sekunteja. Auto starttasi, mutta stallasi hetken epätasaisen tyhjäkäynnin jälkeen. Toka startti ja sama, mutta kun pari sekuntia muistutti konetta kevyellä kaasulla, alkoi käydä OK. Lämpöä ei kabiiniin kyllä tuolla 16km taajama-ajo matkalla tullut oikein, vasta kuin ihan loppumetreillä.
Huomautettakoon, että suurin osa tuosta matkasta ajetaan 3.vaihteella ja vauhtia n. 50... Nyt kun tuo oikea takajarrupala sanoi itsensä irti, ei jarruun kosketa sitäkään vähää joten vieläkin rauhallsiemmin ajeltava :/
PS. jäätyykö teidän muiden '99 tessujen omistajien jalat? Mulla nyt tietenkin varmaan osan ongelmaa aiheuttaa toimimaton puhalluksen suuntaus, mikä on vain laseille, mutta kun KYLYMÄ!
Talviongelmia aiheuttaa myös puslat ja muut kivat jutukkeet; sekä letkulämppärin vuotavat liitokset tarpeeksi kovilla pakkasilla. Jäähdytysnestettä paranee olla varmuudeksi mukana
Ja nyt tosiaan pelko, että joku tukivarren pusla antanut periksi vähän enemmänkin kuin narinatasolla... Toivottavasti ei, ei oikein rahat nyt riittäis.

Huomautettakoon, että suurin osa tuosta matkasta ajetaan 3.vaihteella ja vauhtia n. 50... Nyt kun tuo oikea takajarrupala sanoi itsensä irti, ei jarruun kosketa sitäkään vähää joten vieläkin rauhallsiemmin ajeltava :/
PS. jäätyykö teidän muiden '99 tessujen omistajien jalat? Mulla nyt tietenkin varmaan osan ongelmaa aiheuttaa toimimaton puhalluksen suuntaus, mikä on vain laseille, mutta kun KYLYMÄ!
Talviongelmia aiheuttaa myös puslat ja muut kivat jutukkeet; sekä letkulämppärin vuotavat liitokset tarpeeksi kovilla pakkasilla. Jäähdytysnestettä paranee olla varmuudeksi mukana

Ja nyt tosiaan pelko, että joku tukivarren pusla antanut periksi vähän enemmänkin kuin narinatasolla... Toivottavasti ei, ei oikein rahat nyt riittäis.
Re: Alfat pakkasessa
Mulla tänään tolpasta kun starttasin.. starttaa hyvin, mutta kuuluu ihme pluplutusta konehuoneesta koko tyhjäkäynnis ajan, joku tappaa kissaa ja apulaitteen hihna huusi pari sekunttia hoosiannaa.. no aloin vähän epäilemään ettei nyt kaikki ole hyvin. eikä ohjauspyörä sitten kääntynytkään yhtään kun varovasti kokeilin. sitten hakee kolikoita sisältä ja dösään hyppää
voittaja fiilis!
Mut toivotaan että ohjaustehostimen litkut ovat liian jähmeät, kun että nesteet tuli pihalle.. Näin kyllä unta että mulla oli 4x50€ ja 5x20€ seteleitä. muuta en muista unesta
että saas nährä kuinka kalliiks tuli..

Mut toivotaan että ohjaustehostimen litkut ovat liian jähmeät, kun että nesteet tuli pihalle.. Näin kyllä unta että mulla oli 4x50€ ja 5x20€ seteleitä. muuta en muista unesta

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfat pakkasessa
Pulputusta kuulu muuten täälläkin; väitän sen olevan "joku pumppu". Se lakkas ihan hetkessä. Tosiaan ohjaustehostimen ääni on vähän samankaltaista kuin hihnan huutaminen, mutta kovempi ja "särkevämpi" ääni; sekä matalampi. Ja jos se ei ollut meillä ohjaustehostin, syyllinen lienee sitten joku vakavampi ja tärkeämpi juttu =D
Re: Alfat pakkasessa
-5°C
Ovenkahvan nappi jää ensimmäisen kerran pohjaan. Talvi on tulossa ja aika kaivaa aseöljy esiin. Roikassa pitäminen aiheuttaa MCSF:n jäähdytysjärjestelmässä.
-10°C
Roikassa pitäminen ei aiheuta enää MCSF:ää jäähdytysjärjestelmässä. Ikkunat jäätyvät kiinni. Huolellisesta öljyämisestä ja rasvauksesta huolimatta huomaat huoltoasemalla bensatankin suojakannen jäätyneen kiinni. Takana jonottava passattikuski hautaa päänsä syvälle käsiinsä, kun näkee sinut tonkimassa takakonttia pumpulla. Löydät viimein vetonarun, joka jää käteen ensimmäisellä nykäisyllä.
-15°C
Ohjaustehostin alkaa käynnistyksen yhteydessä päästellä ensimmäisiä säveliä, vaikka vaihdoit muka notkeammat luirut sisään syksyllä. Roikasta repäisyn jälkeen ECU luulee moottorin olevan lämmin ja kone sammuukin heti parin ensimmäisen yskäisyn jälkeen. Laatikko alkaa tuntua selvästi kankeammalta kuin lämpöisillä keleillä.
-20°C
Tästä eteenpäin pakkaslukemat ovat karkeita arvioita, sillä kaikki kabiinin nestekidenäytöt ovat jäätyneet epämääräiseksi punertavaksi mössöksi. Ovia saa paiskoa kiinni kovemmalla voimalla ja takaovien kahvojen liikerata on mystisesti supistunut noin puoleen normaalista. Tuttusi aloittavat syystä tai toisesta jokavuotisen vinoilunsa italialaisten autojen käynnistymisestä pakkasella.
-25°C
Ulos lähtiessä joutuu laittamaan jo pitkähihaista päälle. Myös ECU:n mielestä on jo aika kylmä ja moottori alkaa jälleen käynnistyä ensimmäisellä yrityksellä. Kaikki samalla parkkialueella asioivat kääntyvät silmät pyöreinä ihmettelemään ohjaustehostimesta lähtevää mouruamista. Takalasinlämmitin menee päälle vasta noin vartin ajon jälkeen. Kytkin nousee niin kankeasti, että vakionopeussäädin ei mene päälle ilman kengänkärjellä avittamista. Käsijarru alkaa näyttää jäätymisen merkkejä. Penkkikin on pehmeä kuin kirkossa.
Ovenkahvan nappi jää ensimmäisen kerran pohjaan. Talvi on tulossa ja aika kaivaa aseöljy esiin. Roikassa pitäminen aiheuttaa MCSF:n jäähdytysjärjestelmässä.
-10°C
Roikassa pitäminen ei aiheuta enää MCSF:ää jäähdytysjärjestelmässä. Ikkunat jäätyvät kiinni. Huolellisesta öljyämisestä ja rasvauksesta huolimatta huomaat huoltoasemalla bensatankin suojakannen jäätyneen kiinni. Takana jonottava passattikuski hautaa päänsä syvälle käsiinsä, kun näkee sinut tonkimassa takakonttia pumpulla. Löydät viimein vetonarun, joka jää käteen ensimmäisellä nykäisyllä.
-15°C
Ohjaustehostin alkaa käynnistyksen yhteydessä päästellä ensimmäisiä säveliä, vaikka vaihdoit muka notkeammat luirut sisään syksyllä. Roikasta repäisyn jälkeen ECU luulee moottorin olevan lämmin ja kone sammuukin heti parin ensimmäisen yskäisyn jälkeen. Laatikko alkaa tuntua selvästi kankeammalta kuin lämpöisillä keleillä.
-20°C
Tästä eteenpäin pakkaslukemat ovat karkeita arvioita, sillä kaikki kabiinin nestekidenäytöt ovat jäätyneet epämääräiseksi punertavaksi mössöksi. Ovia saa paiskoa kiinni kovemmalla voimalla ja takaovien kahvojen liikerata on mystisesti supistunut noin puoleen normaalista. Tuttusi aloittavat syystä tai toisesta jokavuotisen vinoilunsa italialaisten autojen käynnistymisestä pakkasella.
-25°C
Ulos lähtiessä joutuu laittamaan jo pitkähihaista päälle. Myös ECU:n mielestä on jo aika kylmä ja moottori alkaa jälleen käynnistyä ensimmäisellä yrityksellä. Kaikki samalla parkkialueella asioivat kääntyvät silmät pyöreinä ihmettelemään ohjaustehostimesta lähtevää mouruamista. Takalasinlämmitin menee päälle vasta noin vartin ajon jälkeen. Kytkin nousee niin kankeasti, että vakionopeussäädin ei mene päälle ilman kengänkärjellä avittamista. Käsijarru alkaa näyttää jäätymisen merkkejä. Penkkikin on pehmeä kuin kirkossa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfat pakkasessa
^
Multa jäi tosiaan toi penkin pehmeys kuin kirkkovene mainitsematta
Sen sijaan naapureiden pään kääntää _JÄRJETÖN_ höyrysavupilvi, mikä lähtee KUN koneen saa käyntiin.
Akku ilmoittanut useampaan otteeseen jo ihan selvästi, notta "Vou Vou Vou...." ja alkaa olemaan väsynyt. Vielä kuitenkin jaksanut lähteä...

Multa jäi tosiaan toi penkin pehmeys kuin kirkkovene mainitsematta

Sen sijaan naapureiden pään kääntää _JÄRJETÖN_ höyrysavupilvi, mikä lähtee KUN koneen saa käyntiin.
Akku ilmoittanut useampaan otteeseen jo ihan selvästi, notta "Vou Vou Vou...." ja alkaa olemaan väsynyt. Vielä kuitenkin jaksanut lähteä...
- Matti_S
- Viestit: 595
- Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
- Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08
Pärtsätin: Triumph Thruxton '06 - Paikkakunta: Oulu
Re: Alfat pakkasessa
Hyvin toimi 159 ekat 2,5v lämmittämättä täällä pohjosessa(+ melkolailla joka vloppu vielä pohjosemmassa). Tuo turbo sitten kosahti, mutta muuten ensiluokkainen talviauto oli kyllä pikkukiisseli. Lämpes nopeaa, ajokäytös olosuhteisiin kattomatta fantastista (myös urasilla ja peilijäisillä teillä tai sohjossa), eikä ollu sähkö onkkelmaa. Ainoa että vlopun 25-35 pakkasessa seisottuaan tyttöystävä ei tahtonu jaksaa vaihtaa vaihdetta
.
Samaa ei voi sanoa ministä. Tänään vaivasella -25 asteen pakkasella kuskin digitaalinen nopeusmittari (LCD) oli niin jäässä että se päivitty n 5 sec välein. Ohjaustehostin ei tainnu toimia ollenkaan kun sai alkumatkasta sekä palauttaa että ohjata rattia aika voimalla. Vänkärin penkin lämppäri toimii vähän miten sattuu. Radio pätkii ja nyt uusimpana hukkas kaikki asemat. Ja lämpiämisestä on turha puhua. Vaikka pidän kiekat koko ajan about 2,5k:ssa, niin silti lämpiämisessä menee reilu 30 min motarilla tai aika tasan 30min taajamassa). Ennakkoon eniten pelkäämäni juttu eli oven kahvat ovat toimineet silti hienosti *kop, kop*. Kulutus on myös nyt pakkasella ollu aika lailla identtinen 300kg painavamman 159:sin kans, vaikka lämpiäminen on ihan eri planeetalta.
Se tosin on pakko sanoa, että Minin pikkumotti pärähtää käyntiin todella iloisesti.

Samaa ei voi sanoa ministä. Tänään vaivasella -25 asteen pakkasella kuskin digitaalinen nopeusmittari (LCD) oli niin jäässä että se päivitty n 5 sec välein. Ohjaustehostin ei tainnu toimia ollenkaan kun sai alkumatkasta sekä palauttaa että ohjata rattia aika voimalla. Vänkärin penkin lämppäri toimii vähän miten sattuu. Radio pätkii ja nyt uusimpana hukkas kaikki asemat. Ja lämpiämisestä on turha puhua. Vaikka pidän kiekat koko ajan about 2,5k:ssa, niin silti lämpiämisessä menee reilu 30 min motarilla tai aika tasan 30min taajamassa). Ennakkoon eniten pelkäämäni juttu eli oven kahvat ovat toimineet silti hienosti *kop, kop*. Kulutus on myös nyt pakkasella ollu aika lailla identtinen 300kg painavamman 159:sin kans, vaikka lämpiäminen on ihan eri planeetalta.
Se tosin on pakko sanoa, että Minin pikkumotti pärähtää käyntiin todella iloisesti.
-Matti-
- _rico
- Viestit: 1178
- Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
- Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156 - Paikkakunta: Espoo
Re: Alfat pakkasessa
Tänään piti käydä ostamassa hiustenkuivain, että sain ovet auki 

Re: Alfat pakkasessa
156 2.0TS -98
oli niin tyylikäs pakkastaulukko et vois matkia vähä
-10 ei mitään ongelmaa
-15 kaikki ok, varpaat vaan paleltuu ku huonosti puhaltaa jalkatilaan.
-20 sisätilan lämmittimen tehon puute realisoituu kylmänä kabinettina sisään istahdettaessa
-25 kuskinpuolen lukon läppä puonnut joskus takavuosina ja autoa saa olla avaamassa vänkärin puolelta.
-30 ohjaustehostin huutaa hoosiannaa, käyntiin ei välttämättä lähe ekalla tai jos lähtee niin kuuluu epämääräistä murahtelua. tyhjäkäynti hieman aluksi heittelee.
-35 moisista pakkasista ei ole onneksi tarvinut vielä selviytyä
oli niin tyylikäs pakkastaulukko et vois matkia vähä
-10 ei mitään ongelmaa
-15 kaikki ok, varpaat vaan paleltuu ku huonosti puhaltaa jalkatilaan.
-20 sisätilan lämmittimen tehon puute realisoituu kylmänä kabinettina sisään istahdettaessa
-25 kuskinpuolen lukon läppä puonnut joskus takavuosina ja autoa saa olla avaamassa vänkärin puolelta.
-30 ohjaustehostin huutaa hoosiannaa, käyntiin ei välttämättä lähe ekalla tai jos lähtee niin kuuluu epämääräistä murahtelua. tyhjäkäynti hieman aluksi heittelee.
-35 moisista pakkasista ei ole onneksi tarvinut vielä selviytyä
- Häntsy
- Viestit: 188
- Liittynyt: 17 Kesä 2011, 19:47
- Car(s): 155 2.0 T.Spark 8v & 166 2.0 T.Spark & Fiat Scudo 2.0 JTD
Alfa romeo 166 2.4JTD 100kw
-EX 166 2.0 twinspark & 156 JTS - Paikkakunta: Tampere
Re: Alfat pakkasessa
Oma 155 on pelannut ihan mallikkaasti talvella. Roikasta käynnistettäessä ecu myös luulee olevansa lämmin ja moottori kakoo hetken kunnes tasaa kierrokset. Erittäin jännä, koska itsellä ei ole tehostin huutanut talven aikana kertaakaa vaikka kovia paklasia on ollutki, ilmeisesti edellinen omistaja lyönyt hyvät öljyt tehostimeen
Muutenhan auto on aluksi kuin kivireki ja nitinöitä kuuluu joka paikasta ja vaihdekeppi on aluksi todella tahmea.
Moottorikin lämpiää nopeasti puoleenväliin mutta sisälle lämpöä on turha odotella paljoa. 



- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Alfat pakkasessa
En ymmärrä miten teidän 156:set on niiiin lämpimiä. Omassani on menossa kolmas termostaatti minun aikanani ja aina lämpeneminen on ollut vähintään nihkeää. En ole kenellekkään päässyt Alfan talviominaisuuksia kehumaan.. pärjäähän sillä toki.
Tällä hetkellä 156 on lämpimässä tallissa ja pyrin suorittamaan kaikki ajoni vaimon Saabilla.
Tällä hetkellä 156 on lämpimässä tallissa ja pyrin suorittamaan kaikki ajoni vaimon Saabilla.

Senza cuore saremmo solo macchine
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Alfat pakkasessa
Kyllä nämä ovat erinomaisia talviautoja.
Näillä keleillä tekisi kyllä mieli pitää Alfaa johdossa, mutta kun tällä hetkellä ei vielä ole pistokepaikkaa eikä katosta. Käynnistymisen kanssa ei ole pienintäkään ongelmaa, kevyesti lähtee käyntiin vaikka pakkasta on reilut kaksikymmentä astetta. 10-15 minuuttia kun antaa Busson jolkottaa tyhjäkäynnillä, niin pääsee lämpimään autoon, eikä tarvitse skrapailla laseja! Ja lämpöä riittää.
159:n (3.2) kylmäkäynnistys ei ollut näin helppoa. Jos akku ei ollut ihan täydessä iskussa niin oli huomattavasti nihkeämpää. Aika nopeesti sekin kyllä lämpesi.
Näillä keleillä tekisi kyllä mieli pitää Alfaa johdossa, mutta kun tällä hetkellä ei vielä ole pistokepaikkaa eikä katosta. Käynnistymisen kanssa ei ole pienintäkään ongelmaa, kevyesti lähtee käyntiin vaikka pakkasta on reilut kaksikymmentä astetta. 10-15 minuuttia kun antaa Busson jolkottaa tyhjäkäynnillä, niin pääsee lämpimään autoon, eikä tarvitse skrapailla laseja! Ja lämpöä riittää.
159:n (3.2) kylmäkäynnistys ei ollut näin helppoa. Jos akku ei ollut ihan täydessä iskussa niin oli huomattavasti nihkeämpää. Aika nopeesti sekin kyllä lämpesi.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Alfat pakkasessa
Viimeiset 7 talvea olen ajellut 80-luvun lopun alfoilla(164 TS, 75 1.6TC ja 75 TS). Hyviä talviautoja kunhan muistaa pari hommaa:
- Termostaatin oltava kunnossa
- Vanhassa TS koneessa poistaa huohottimen öljynerotupurkin käytöstä talveksi (se jäätyy muuten ja sitten korkkaa kampuran stefat)
- Sytkäri syytä pitää taskussa. Ovet kyllä aukeavat pesun jälkeen, mutta eivät meinaa pysyä kiinni. Sytkärillä lukkopesän leukoja lämmittämällä saa ovet pysymäät kiinni. Tämän kun tekee pesun jälkeen muutaman kerran pelaavat ovetkin hienosti aina seuraavaan pesuun asti.
Muita huomioita:
- Kaikki lämpiävät tuskaisen hitaasti jos ei ollut piuhassa
- Lämmettyään todellakin tarkenee (75 on lämpimämpi kuin 164)
- 75 nitisee ja natisee enemmän kuin 164, mutta muuten 75 hauskempi ja lämpimämpi kuin 164
- Mitään viimasuoja en ole käyttänyt, eikä ehjällä termarilla tarvitsekkaan
- Käynnistyvät kelillä kuin kelillä jos kaikki kunnossa
- Ajettavuus ja etenemiskyky loistava kaikissa. 75 TS paras lukkoperän ansiosta.
- Termostaatin oltava kunnossa
- Vanhassa TS koneessa poistaa huohottimen öljynerotupurkin käytöstä talveksi (se jäätyy muuten ja sitten korkkaa kampuran stefat)
- Sytkäri syytä pitää taskussa. Ovet kyllä aukeavat pesun jälkeen, mutta eivät meinaa pysyä kiinni. Sytkärillä lukkopesän leukoja lämmittämällä saa ovet pysymäät kiinni. Tämän kun tekee pesun jälkeen muutaman kerran pelaavat ovetkin hienosti aina seuraavaan pesuun asti.
Muita huomioita:
- Kaikki lämpiävät tuskaisen hitaasti jos ei ollut piuhassa
- Lämmettyään todellakin tarkenee (75 on lämpimämpi kuin 164)
- 75 nitisee ja natisee enemmän kuin 164, mutta muuten 75 hauskempi ja lämpimämpi kuin 164
- Mitään viimasuoja en ole käyttänyt, eikä ehjällä termarilla tarvitsekkaan
- Käynnistyvät kelillä kuin kelillä jos kaikki kunnossa
- Ajettavuus ja etenemiskyky loistava kaikissa. 75 TS paras lukkoperän ansiosta.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfat pakkasessa
Tänään kävin työkeikalla Sukevalla, jossa paikallinen elohopeamittari näytti aamulla -37!
Eipä ollut Alfan kanssa ongelmia. Pois päin ajellessani heitin toppatakin päältäni ja käärin paidasta hihat, hyvin tarkeni körötellä takaisin Kuopijjoon.

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfat pakkasessa
Ei kai sulla ole ilmatasku jääny jonnekin jäähdytyslitkujen sekaan? Kyllä 156:n pitäisi oikeasti olla huomattavasti keskimääräistä lämpimämpi talviauto.hagger16 kirjoitti:En ymmärrä miten teidän 156:set on niiiin lämpimiä. Omassani on menossa kolmas termostaatti minun aikanani ja aina lämpeneminen on ollut vähintään nihkeää. En ole kenellekkään päässyt Alfan talviominaisuuksia kehumaan.. pärjäähän sillä toki.
Tällä hetkellä 156 on lämpimässä tallissa ja pyrin suorittamaan kaikki ajoni vaimon Saabilla.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Alfat pakkasessa
Komppaan tätä. Itselläni ollut sama ongelma 156 kaikissa. Ei lämpiä, termarin vaihto ei ole auttanut. En ole kyllä kokeillut tässä nykyisessä. Tänään oli sitten jäähdytysnesteet jäässähagger16 kirjoitti:En ymmärrä miten teidän 156:set on niiiin lämpimiä. Omassani on menossa kolmas termostaatti minun aikanani ja aina lämpeneminen on ollut vähintään nihkeää. En ole kenellekkään päässyt Alfan talviominaisuuksia kehumaan.. pärjäähän sillä toki.
Tällä hetkellä 156 on lämpimässä tallissa ja pyrin suorittamaan kaikki ajoni vaimon Saabilla.

KELETU mie sanon noiden motonetin jäähdytysnesteiden kanssa. Syylärin vaihdon yhteydessä laitoin uudet nesteet sisään ja sekoitussuhteella puolet jäähdytysnestettä ja puolet vettä, antoi purnukka luvuksi -35 pakkaskestävyyden. Tänä aamuna -20 astetta ja mehut jäässä... Lämmöt nousi 90 asteeseen ja sammutin, pelti auki ja letkuja kokeilemaan, ylävesiletku osittain lämmin, osittain kylmä. Alavesiletku olikin kokonaan lämmin. Paisarissa höyryävää vettä, mutta ei puhaltanut sisään lämpöä.
Odottelin tunnin verran ja menin kokeilemaan niin tuli sisälle asti jo lämmintä. Nyt pitäisi sitten laskea ainetta pois ja raakaa sekaan, kiinnostaa ku kilo paskaa lähteä tussaamaan tuonne pohjola talliin! Muuten toimi kyllä auto hyvin, tämä taitaa olal vaan ihan oma vika.
Life is too short to drive boring cars.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Alfat pakkasessa
En usko. Aika ajoin on litkutkin mennyt vaihtoon kun joku letku on poksahtanut..Jakke kirjoitti: Ei kai sulla ole ilmatasku jääny jonnekin jäähdytyslitkujen sekaan? Kyllä 156:n pitäisi oikeasti olla huomattavasti keskimääräistä lämpimämpi talviauto.
Senza cuore saremmo solo macchine
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Alfat pakkasessa
Hyvä ja kattava lista. Natinat muistaakseni myös lisääntyivät suhteessa pakkaslukemien kasvaessa. Tuon bensatankinluukun sai välillä taiteilla narusta vetämällä, kun samalla avittaa plussakortilla ulkopuolelta.latzka kirjoitti: -10°C
Roikassa pitäminen ei aiheuta enää MCSF:ää jäähdytysjärjestelmässä. Ikkunat jäätyvät kiinni. Huolellisesta öljyämisestä ja rasvauksesta huolimatta huomaat huoltoasemalla bensatankin suojakannen jäätyneen kiinni. Takana jonottava passattikuski hautaa päänsä syvälle käsiinsä, kun näkee sinut tonkimassa takakonttia pumpulla. Löydät viimein vetonarun, joka jää käteen ensimmäisellä nykäisyllä.
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Alfat pakkasessa
Omakin 156 on lämmin auto, ilman viimasuojia. Termaria ei varmaan koskaan vaihdettu
Liekö teillä palelijoilla sisätilan lämppärin kennon venttiili jumissa? (kai näinkin uusissa autoissa sellaset on)

- Jurin
- Viestit: 357
- Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
- Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift - Paikkakunta: Tampere
Re: Alfat pakkasessa
-5°C Ei mitään.
-10°C Ei mitään.
-15°C Ei mitään.
-20°C Ei mitään. No joo.. Käynnistyminen kesti ehkä 2 sekuntia normaalin sekunnin sijaan.
-24°C (Tänään) Tärisee kuin ruohonleikkuri.
-10°C Ei mitään.
-15°C Ei mitään.
-20°C Ei mitään. No joo.. Käynnistyminen kesti ehkä 2 sekuntia normaalin sekunnin sijaan.
-24°C (Tänään) Tärisee kuin ruohonleikkuri.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Alfat pakkasessa
^^Jaa.. kyllähän sieltä ainakin leudommilla keleillä lämmintä tulee.
Muistan mummolareissun parin vuoden takaa. Pakkasta -30 astetta ja pari tuntia maantieajoa. Lämpömittari ei kummoista erektiota ottanut ja loppumatkasta kaasuläppä hirtti päälle. Paluumatkalle pitikin viritellä viimasuojia..
Muistan mummolareissun parin vuoden takaa. Pakkasta -30 astetta ja pari tuntia maantieajoa. Lämpömittari ei kummoista erektiota ottanut ja loppumatkasta kaasuläppä hirtti päälle. Paluumatkalle pitikin viritellä viimasuojia..
Senza cuore saremmo solo macchine
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
Re: Alfat pakkasessa
Crossilla on viimeksi ajettu viikonloppuna. Mielenkiinnolla odottelen huomisaamua, jolloin pitäisi lähteä Valkeakoskelle. Tuolla Hollannin tuliaisella ei ole aiemmin ajettu näin kylmillä keleillä.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Alfat pakkasessa
-5°C märkien kelien /pesun jälkeen avitettava oven nuppia avaimella ylös ja jos pesun jälkeen on unohtunut puhaltaa vedet pois bensaluukun lukitussydeemistä ei tarvitse tankata joten pääsee halvemmalla
-10°C kuivemmat kelit, nuppeja ei tartte avittaa kuin joskus
-15°C nupit toimi, 5v vanha akku ei oikein ole terävimmillään n.12 min työmatkan ansiosta, joten vou..vou..vou ja käyntiin.
-20°C sääli on sairautta, mutta jos aamuksi luvattu moista niin lämppärin johto tolpaan. Näyttö herää hiukan ennen työmaata.
-25°C näyttö tuskin herää työmatkan aikana.
-32°C kylmin omakohtainen kokemus, n.2h lämmitystä ja käyntiin pelottavan helposti ja ilman mitään sivuääniä. Matka-ajossa lämmöt ok ja talvitakin sai heittää takapenkille 20km ajon jälkeen. Pirummoinen talviauto.

-10°C kuivemmat kelit, nuppeja ei tartte avittaa kuin joskus
-15°C nupit toimi, 5v vanha akku ei oikein ole terävimmillään n.12 min työmatkan ansiosta, joten vou..vou..vou ja käyntiin.
-20°C sääli on sairautta, mutta jos aamuksi luvattu moista niin lämppärin johto tolpaan. Näyttö herää hiukan ennen työmaata.
-25°C näyttö tuskin herää työmatkan aikana.
-32°C kylmin omakohtainen kokemus, n.2h lämmitystä ja käyntiin pelottavan helposti ja ilman mitään sivuääniä. Matka-ajossa lämmöt ok ja talvitakin sai heittää takapenkille 20km ajon jälkeen. Pirummoinen talviauto.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Re: Alfat pakkasessa
Hyvin on Alfat (156/166) toimineet pakkasilla. Käyntiin lähteneet joka ikinen kerta. (kop kop)
Viime jouluna tuli ajettua 156:lla putkeen 400 kilometrin matka, lähtiessä asteita -25 ja perillä -32...
Viimeisten sadan kilometrin aikana huomasi että auto rupeaa jäätymään, kytkin oli kankea ja moottori/
voimansiirto ei ollut enää herkimmillään...määränpäässä huomasin ohjaustehostimen falskanneen öljyä.
Lämpöä tuli kabiiniin ihan hyvin koko matkan ajan. Mitään pahvia ei ollut viritetty keulalle, ehkä olisi pitänyt.
Viime jouluna tuli ajettua 156:lla putkeen 400 kilometrin matka, lähtiessä asteita -25 ja perillä -32...
Viimeisten sadan kilometrin aikana huomasi että auto rupeaa jäätymään, kytkin oli kankea ja moottori/
voimansiirto ei ollut enää herkimmillään...määränpäässä huomasin ohjaustehostimen falskanneen öljyä.
Lämpöä tuli kabiiniin ihan hyvin koko matkan ajan. Mitään pahvia ei ollut viritetty keulalle, ehkä olisi pitänyt.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfat pakkasessa
Hyvin pelaa ja tarkenee. 2,4 kiisseli oli tosin vieläkin lämpimämpi. -25 kohdalla vähän jyristää tämäkin aluksi, ilmeisesti moottorin kumityynyt alkaa olla melko kovat tuossa lämpötilassa. Tuo öljypohjan säteilylämppäri vaatii ainakin 3 tunnin lämmitysajan, vain jotain 300 W nääs..
- Reindeerdriver
- Viestit: 22
- Liittynyt: 21 Tammi 2012, 16:21
- Car(s): 156 2,5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Re: Alfat pakkasessa
Eilen hankittu 156 vm-99 otti -24°C pannut mukisematta tulille vaikkei oltu hemmoteltu lohkolämmittimellä tms. Keskikonsolin sähköt olivat sensijaan hieman kummissaan arktisista olosuhteista. Ei sen kummempia kun pientä tottelemattomuutta säädinten valinnoille. Sisälämpöjen noustua kohti italialaisempia lukuja, alkoivat myös sähkömekaanisetkin laitteet taipua niiltä vaadittuihin arvoihin.
Re: Alfat pakkasessa
Alfetta lähti eilen koko alkutalven seisonnan jälkeen hyvin käyntiin 2t.letkulämppärissä olon jälkeen ei tehostin huutanut niinkuin joskus 75:ssa. Ai niin eihän siinä moista laitetta olekaan.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfat pakkasessa
Olen sellaisessa käsityksessä, että ainakaan automaagisella ilmastoinnilla varustetuissa ei nesteen kiertoa säädellä. Neste kiertää kennossa aina, pelkästään kennon läpi tulevan ja suoraan ulkoa tulevan ilman suhdetta säädetään. (Korjatkaa jos olen väärässä.)Mokomakin kirjoitti:Omakin 156 on lämmin auto, ilman viimasuojia. Termaria ei varmaan koskaan vaihdettuLiekö teillä palelijoilla sisätilan lämppärin kennon venttiili jumissa? (kai näinkin uusissa autoissa sellaset on)
Mutta jos nää läpät ei toimi oikein, niin silloinhan ulkoilmaa voi vuotaa sisälle suoraan liian paljon ja silloinhan on kylmä.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Alfat pakkasessa
En tiedä olenko tottunut olemaan vähään tyytyväinen vaiko vain vuosien saatossa oppinut, mutta ei mitään ongelmaa. Ei edes bensatankin luukun kanssa. Lämmitintä toki käytetään kun on mahdollisuus, ja kaikki muutkin hyväksi havaitut temput tehdään. Sitten vain avainta varttikierros kellon suuntaan ja ajoa. Eihän täällä etelässä toki juuri koskaan ole oikeasti kylmää, joten tämä ei sikäli ole kovin väkevä todistus.
Hondamiestä tosin piti töistä lähtiessä vähän jeesata. Ja joku saksanseisojakin oli siinä voltin tarpeessa. Twin Sparkista onneksi riittää kipinää kaverillekin.
Hondamiestä tosin piti töistä lähtiessä vähän jeesata. Ja joku saksanseisojakin oli siinä voltin tarpeessa. Twin Sparkista onneksi riittää kipinää kaverillekin.
- varttikutonen
- Viestit: 212
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 21:56
- Paikkakunta: Petäjävesi - Jyväskylä
Re: Alfat pakkasessa
Hyvin ollaan täälläkin pärjätty pakkasten kanssa, eikä ole viimasuojia. Vaikkakin termari on vaihto kunnossa niin kyllä kapiininkin puolelle on lämpöä riittänyt... Käyntiin on lähtenyt yhtä hyvin kuin kesäkelissäkin eli erinomaisesti. Oli sitten lämppärissä tai ei. (Koputetaan nyt varmuuden vuoksi täälläkin puuta)
Tässä eräänä aamuna oli huvittavaa kun koulukaveri soitti ja pyyti hakemaan hänet. Ei ollut lähtenyt mersedes käyntiin niin piti sitten tyytyä italiaanon kyytiin
. Pakkasta oli tuolloin - 26 astetta.
Tässä eräänä aamuna oli huvittavaa kun koulukaveri soitti ja pyyti hakemaan hänet. Ei ollut lähtenyt mersedes käyntiin niin piti sitten tyytyä italiaanon kyytiin

- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Alfat pakkasessa
Tänään alfan käynnistys,seissyt 3 päivää -20C pakkasessa ilman mitään lämmitintä tms.
Eka startti kävi n.3-5sek ja tyhjäkäynti n.300-500 ja sammui. Toinen startti,käymään normaalisti. Ohjaustehostin kiljui 30-60sek ja sen jälkeen kaikki normaalia.
n.1-3km ajoa kaupungissa (alle 50km/h max.3vaihteella) alkoi hiukan haaleaa/hieman lämmintä jo tulemaan hyttiin (peilit ja takalasi luonnollisesti kirkkaat jo).
Kyllä tä 156 puhdas talviauto on
Lämpee nopeemmin kun ykskään VAG katiska...
Lämmöt nopeasti 70C,jos tyhjäkäynnillä paikallaan niin pikku hiljaa nousee 90C ja kun lähtee ajamaan tippuu takasin "normaaliin" 70C (sama homma kesällä myös).
PS: Vaihteet samantien päälle ja kytkin tuntuma hyvä !
155 oli samanlainen käynnistykessä,ekalla käy hetken ja käy kun ralliauto jyrkillä nokilla ja sammuu,toisella täysin normaali.
Pistetään nyt vielä kerran vanha "legendaarinen" 155 käynnistysvideo
kliks
Eka startti kävi n.3-5sek ja tyhjäkäynti n.300-500 ja sammui. Toinen startti,käymään normaalisti. Ohjaustehostin kiljui 30-60sek ja sen jälkeen kaikki normaalia.
n.1-3km ajoa kaupungissa (alle 50km/h max.3vaihteella) alkoi hiukan haaleaa/hieman lämmintä jo tulemaan hyttiin (peilit ja takalasi luonnollisesti kirkkaat jo).
Kyllä tä 156 puhdas talviauto on

Lämmöt nopeasti 70C,jos tyhjäkäynnillä paikallaan niin pikku hiljaa nousee 90C ja kun lähtee ajamaan tippuu takasin "normaaliin" 70C (sama homma kesällä myös).
PS: Vaihteet samantien päälle ja kytkin tuntuma hyvä !
155 oli samanlainen käynnistykessä,ekalla käy hetken ja käy kun ralliauto jyrkillä nokilla ja sammuu,toisella täysin normaali.
Pistetään nyt vielä kerran vanha "legendaarinen" 155 käynnistysvideo

kliks
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Alfat pakkasessa
Meillä tuo JTS on kyllä pelannut ihan ok, aamukäynnistykset tosin lähtevät sähköpalvonnan jälkeen.
Herää kerrasta, käy ok, tehostin ei huuda, lämpöä tulee aikanaan ihan sopivasti (kieltäydyn ajamasta takki päällä). Näyttöjen kiteet tosiaan kieltäytyvät yleensä aluksi yhteistyöstä ja alusta/pulsat ovat vähän kovia alkuun + laatikkoa mielellään pari kertaa hämmentää ennen liikkeellelähtöä. Itse tosin kaksoispoljen aina kylmällä aluksi myös ylöspäin mentäessä, vaimo näin ei tee eikä hänkään pahemmin valita.
Lukkojen/nappien jäätyminen ehkä yleisin huoli, siitä yleensä on selvitty avaimella auttamalla ja aseöljyn kanssa läträämällä. Pitkien kaupunkisahaamisjaksojen jälkeen olen yleensä varoiksi ladannut akkua pari tuntia noin 4 viikon välein, just to be on the safe side.
Joskus vuonna miekka ja lyijyllinen bensiini oli meno Avvocaton kanssa vähän hankalampaa, lämpöä ei juuri tullut ja ovien lukkojen kiinnisaamisessa tuli tässäkin ketjussa aiemmin mainitut sytkärit ja hiustenkuivaajat tutuiksi. Käyntiinhän tämäkin aina lähti ja kun vähän aikaa malttoi transaxelia lämmitellä ja ikkunoita skrapailla oli meno hauskaa - ja viileää.
Eli ihan hyvä - selvästi parempi (kun hyväksyy tuon etuvetoisuuden) kuin vanhemmat - talviauto nyky Alfa Romeo minusta on, muistaen että ajo-ominaisuudet ovat hyvät talvellakin.
-Tazio
Herää kerrasta, käy ok, tehostin ei huuda, lämpöä tulee aikanaan ihan sopivasti (kieltäydyn ajamasta takki päällä). Näyttöjen kiteet tosiaan kieltäytyvät yleensä aluksi yhteistyöstä ja alusta/pulsat ovat vähän kovia alkuun + laatikkoa mielellään pari kertaa hämmentää ennen liikkeellelähtöä. Itse tosin kaksoispoljen aina kylmällä aluksi myös ylöspäin mentäessä, vaimo näin ei tee eikä hänkään pahemmin valita.
Lukkojen/nappien jäätyminen ehkä yleisin huoli, siitä yleensä on selvitty avaimella auttamalla ja aseöljyn kanssa läträämällä. Pitkien kaupunkisahaamisjaksojen jälkeen olen yleensä varoiksi ladannut akkua pari tuntia noin 4 viikon välein, just to be on the safe side.
Joskus vuonna miekka ja lyijyllinen bensiini oli meno Avvocaton kanssa vähän hankalampaa, lämpöä ei juuri tullut ja ovien lukkojen kiinnisaamisessa tuli tässäkin ketjussa aiemmin mainitut sytkärit ja hiustenkuivaajat tutuiksi. Käyntiinhän tämäkin aina lähti ja kun vähän aikaa malttoi transaxelia lämmitellä ja ikkunoita skrapailla oli meno hauskaa - ja viileää.
Eli ihan hyvä - selvästi parempi (kun hyväksyy tuon etuvetoisuuden) kuin vanhemmat - talviauto nyky Alfa Romeo minusta on, muistaen että ajo-ominaisuudet ovat hyvät talvellakin.
-Tazio
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Alfat pakkasessa
Vaimo selvis Koillismaan reissulta ehjin nahoin. Alfa oli tajunnut että ulkona on -37 astetta. Italiassakin siis tajuavat että jossain voi olla näin kylmä:) Itärajan ukot oli olleet ihmeissään että mitä helvettiä, Alfa toimii näissä keleissä. Esson baari sai uutta keskusteltavaa 
Kaikki oli siis pelannut, ei ratin naksuntaa, ilmastointi ok, alusta hiljainen, ei sivuääniä jne.
Autolla on ajeltu aika pitkään lyhyitä matkoja joten tuollaiset pitkät siivut tekee masiinalle minun käsittääkseni vain hyvää, vaikka pakkasta onkin. Kulutus oli tasoittunut ajon aikana, vaikka korkeahan se totta puhuen on edelleen.
Pakoputkistoon kertyy ilmeisesti vettä lyhyillä ajomatkoilla? Melkoiset jääpuikot oli nimittäin putkien päissä. Arvelen että teki koneelle myös tässä mielessä hyvää, että ko. lirut lensi mäkeen.

Kaikki oli siis pelannut, ei ratin naksuntaa, ilmastointi ok, alusta hiljainen, ei sivuääniä jne.
Autolla on ajeltu aika pitkään lyhyitä matkoja joten tuollaiset pitkät siivut tekee masiinalle minun käsittääkseni vain hyvää, vaikka pakkasta onkin. Kulutus oli tasoittunut ajon aikana, vaikka korkeahan se totta puhuen on edelleen.
Pakoputkistoon kertyy ilmeisesti vettä lyhyillä ajomatkoilla? Melkoiset jääpuikot oli nimittäin putkien päissä. Arvelen että teki koneelle myös tässä mielessä hyvää, että ko. lirut lensi mäkeen.
Alfa Romeo 155 V6 1992
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
Re: Alfat pakkasessa
Hyvin meni reissu. Viikon seisonnan jälkeen Cross käynnistyi kuin palmun alta (tunti tolpassa lämmityksessä). Alkoi puhaltaa lämmintäkin nopeasti. Nitinöitä ja natinoita toki kuului tavallista enemmän ja kytkytin oli aluksi jäykkä, mutta ihan ok talviautolta tuo ainakin tämän pikkukokemuksen perusteella vaikuttaa.
Eilenillalla tuli bongattua hyytynyt 159 Sportwagon Kantsussa.EBITDA kirjoitti:Crossilla on viimeksi ajettu viikonloppuna. Mielenkiinnolla odottelen huomisaamua, jolloin pitäisi lähteä Valkeakoskelle. Tuolla Hollannin tuliaisella ei ole aiemmin ajettu näin kylmillä keleillä.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Alfat pakkasessa
Ehkäpä tuo Alfan viileys johtuu tuosta Saabista, kun on vertailukohteena pohjolan oloihin suunniteltu auto, niin eron kuitenkin huomaa. Näin ainakin itsellä on käynyt, mikäli ajaa vain Italialaisella silloin ei ole vertailukohdetta ja onhan se niinkin, että toiselle nopea lämpiäminen on puoli tuntia, toiselle 5 minuuttia.hagger16 kirjoitti:En ymmärrä miten teidän 156:set on niiiin lämpimiä. Omassani on menossa kolmas termostaatti minun aikanani ja aina lämpeneminen on ollut vähintään nihkeää. En ole kenellekkään päässyt Alfan talviominaisuuksia kehumaan.. pärjäähän sillä toki.
Tällä hetkellä 156 on lämpimässä tallissa ja pyrin suorittamaan kaikki ajoni vaimon Saabilla.
Viimeksi muokannut VMTD, 03 Helmi 2012, 09:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
Re: Alfat pakkasessa
^ Tuo pitää varmaan paikkansa. Sabaa parempaa talviautoa saa hakea. Meikäläisen lähtökohta on vähän toinen, kun viimevuosien käyttöautot ovat olleet kohtuullisen tuoreita dieseleitä, joten olen tottunut viileämpiin olosuhteisiin. 

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfat pakkasessa
Pitää takuulla paikkansa. Mut mistä mahtaa johtua haalea puhallus, vaikka mittari on siinä 80asteen pinnassa? Ja etenkin pysähdyttäessä puhaltaa todella lämmintä noissa oloissa, mutta heti kun auto liikkuu alkaa puskemaan viileämpää.... Suulake on kaikesta päätellen (lienee sillä tuo tuossa menee?) ääriasennossa lämpimälle ilmalle, ainakin kuuluu sellainen hassu ääni kun vääntää lämmöt täysille. Vuotaako tuo vain kuin seula? Asiaahan ei auta sekään, että puhalluksen suuntaus ei toimi - puhaltaa 90% ikkunoille ja vuotaa loput "johonkin" 

- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfat pakkasessa
Kyllähän tuo on lähtenyt käyntiin kuin palmun alta, toki starttaa ihan vähän pidempään näillä pakkasilla. Tänä aamuna oli -25C ja ohjaustehostin piti puhetta ehkä 10-20 sekuntia. Viime talvena saattoi se jutella parikin minuuttia, kun en ollut vielä vaihtanut ohjaustehostimen öljyjä. Auto lämpiää nopeasti, eikä ovien auki saamisessa ole ollut mitään ongelmaa, kun käsitteli tiivisteet silikonilla ja avausnapit aseöljyllä. Vaihteet vaihtuvat selessä ehkä aavistuksen hitaammin parin ekan ajokilometrin aikana, mutta alkavat sen jälkeen toimi kuten pitääkin. Penkinlämmittimien teho on ajansaatossa jonkun verran hiipunut ja pitäähän puslat kevyttä natinaa tarpeeksi kovalla pakkasella. Kerran on GTA jättänyt tien päälle, kun alkuperäinen akku sanoi sopimuksensa irti kolme vuotta sitten. Kaiken kaikkiaan olen ollut todella tyytyväinen 156:n talviominaisuuksiin, joista kokemusta on nyt yhteensä takana vissiin kahdeksan talven verran 

- EBITDA
- Viestit: 1858
- Liittynyt: 04 Elo 2009, 17:46
- Car(s): 159 SW, Crosswagon, 155, Spider, Evo
- Paikkakunta: Hämeenlinna/Rauma
Re: Alfat pakkasessa
^^ Meikäläisellä oli tuossa aamulla itse asiassa päinvastoin: lämpöä oli tuvan puolella dieseliksi ihan riittävästi, mutta mittarin mukaan moottorin lämmöt kipusivat matkalla (Hesasta Valkeakoskelle, joten ei ihan olematon huikonen) hädintuskin 50 asteeseen...
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: Alfat pakkasessa
Koko yön lämmityksessä olleena varttikuutonen käyntiin kuin palmun alta - lämmetköön nyt tuossa vartin verran ulkosalla tyhjäkäynnillä. Hirvittää välilä nuo kanssa-autoilijat, kun lähdetään melkein kylmiltään näillä kelellä "polkemaan" autoa tuonne baanalle - huolellinen lämmittely ja "verryttely" säästää monelta murheelta.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
- Car(s): Japanilainen kulkinen
ex-Alfa Romeo 156 SW - Paikkakunta: Oulu
Re: Alfat pakkasessa
Hyvin lähti Brittilässäkin käyntiin 156 vaikka oli seissyt yli viikon lähes kymmenen asteen pakkasessa
Ensi yrittämällä nätisti hyrähti ja eikä oo mitään talvivarusteitakaan vielä asennettu. Täälläpäin tahtoo autot hyytyä kun menee kelit alle nollan (autoja näkyy jo tienlaidoilla), mutta Alfassa ei tarttenut muuta kuin ikkunoita sulatella auton käynnistyttyä 


- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Alfat pakkasessa
Tuossa omassanihan on ilmeisesti se säteilylämmitin. Ja kyllä useamman tunnin lämmityksenkin jälkeen tuntuu käynnistys vähän kankealta. Aina on kyllä startannut ekalla kerralla, mutta jotain sivuääniä konehuoneen puolelta kuuluu. Olisikohan juurikin ohjaustehostin?
Itse ajossa auto lämpenee ihan suhteellisen nopeasti, varsinkin kun askartelin alempaan, leveään säleikköön, viimasuojan.
Sisätilanpistokettahan tuossa ei ole, joten aika kohmeessa on auto myös sisältä. Nyt onkin pari kertaa käynyt niin, että ajotietokoneen näyttö sammuu startatessa ja herää henkiin vasta 10km päästä ilmoittaen "Check OK"
On myös erittäin hyvä ominaisuus, että Alfa jaksaa näillä keleillä muistuttaa, että "Possible ice on road"
Itse ajossa auto lämpenee ihan suhteellisen nopeasti, varsinkin kun askartelin alempaan, leveään säleikköön, viimasuojan.
Sisätilanpistokettahan tuossa ei ole, joten aika kohmeessa on auto myös sisältä. Nyt onkin pari kertaa käynyt niin, että ajotietokoneen näyttö sammuu startatessa ja herää henkiin vasta 10km päästä ilmoittaen "Check OK"

On myös erittäin hyvä ominaisuus, että Alfa jaksaa näillä keleillä muistuttaa, että "Possible ice on road"

- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfat pakkasessa
Nämä sähköisesti kääntyilevät venttiilithän voi myös kalibroida. (Ohje löytyy jostain palstan syövereistä). Olisko niin, että joku räppänä ei käänny ihan oikeaan asentoon ja vuotaa kylmää ilmaa sekaan?Aquatica kirjoitti:Pitää takuulla paikkansa. Mut mistä mahtaa johtua haalea puhallus, vaikka mittari on siinä 80asteen pinnassa? Ja etenkin pysähdyttäessä puhaltaa todella lämmintä noissa oloissa, mutta heti kun auto liikkuu alkaa puskemaan viileämpää.... Suulake on kaikesta päätellen (lienee sillä tuo tuossa menee?) ääriasennossa lämpimälle ilmalle, ainakin kuuluu sellainen hassu ääni kun vääntää lämmöt täysille. Vuotaako tuo vain kuin seula? Asiaahan ei auta sekään, että puhalluksen suuntaus ei toimi - puhaltaa 90% ikkunoille ja vuotaa loput "johonkin"
Kaikkein kuuminta ilmaa minulla puhaltaa niin, jos laittaa suoraan "matkustamon suuntaisesti" tulemaan. Ei siinä hirveen kauan viitsi kättä pitää kojelaudan päällä olevien pienten suljettavissa olevien räppänöiden edessä, on se sen verran lämmintä. Tuossa asennossahan suuntausta ei kuitenkaan talvella juurikaan voi pitää, kun ikkunatkin täytyy pitää kirkkaina.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfat pakkasessa
Jakke - muuten hyvä, mutta ei ole ilmastointia. On siis veivivehkeet
ja niihin ei paljoa kalibroinnit taida vaikuttaa? Eikös tuossa ole kuitenkin vaijerilla tuokin (samalla tavalla kuin on vaijerilla suuntauskin)? Ainakin tuntuu ihan samalta kuin vaijeri...

- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Alfat pakkasessa
Argh, enpäs tiedä noita manuaalisäätöisiä. Voip olla juu... Voiko sitten olla jotenkin merkittäviä eroja lämmityslaitteen tehokkuudessa ilmastoidun ja ilmastoimattoman 156:n välillä?Aquatica kirjoitti:Jakke - muuten hyvä, mutta ei ole ilmastointia. On siis veivivehkeetja niihin ei paljoa kalibroinnit taida vaikuttaa? Eikös tuossa ole kuitenkin vaijerilla tuokin (samalla tavalla kuin on vaijerilla suuntauskin)? Ainakin tuntuu ihan samalta kuin vaijeri...
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO