startatessa särähtää
Valvoja: Moderators
startatessa särähtää
Mikäköhän kumma ääni se kuuluukaan kun starttauksen lopussa särähtää kummasti..?? Käynnistyy kyllä hyvin ja käynti tasaista. Pikkasen noloa tuo särähdys...
Halpaa lystiä jos pitää paikkansa. Minulla vaihdettiin myös startti takuuseen. Päivän työt + osa. Startti maksoi jo muistaakseni yli 400€ (deltassa). Jokatapauksessa asentaja sanoi, että yli tonnin paukku tuo oli!Cotson kirjoitti:Itselläni teki samaa ja Deltan diagnoosi oli että starttimoottori lopussa. Startti vaihdettiin ja nyt kuulostaa hyvältä, meni lasku sentään myyjäliikkeen piikkiin (muistaakseni ~350€).
edit: Kirjoitin niin hienon lauseen että en itsekään ymmärtänyt mitä siinä luki
Ei enää Alfaa... eipä
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
- Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS - Paikkakunta: Helsinki
Itselläni vaihdettiin samalla kytkinpaketti joten töille ei kaiketi tullut juurikaan lisää hintaa. Itse en ikinä lopullista laskua nähnyt joten taidan siis muistaa pelkän osan hinnanMaho kirjoitti:Halpaa lystiä jos pitää paikkansa. Minulla vaihdettiin myös startti takuuseen. Päivän työt + osa. Startti maksoi jo muistaakseni yli 400€ (deltassa). Jokatapauksessa asentaja sanoi, että yli tonnin paukku tuo oli!
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
No ei ihme että on ilmaa hinnoissa sitten. Ei siinä tartte kun ottaa suojalevy irti ja ehkä imusarja niin pitäisi päästä käsiksi starttiin. Milanossa meinasivat että noin 500 egee sisältäen startti. Itse en ole jaksanut tehdä asialle yhtään mitään, mulla on sirissyt jo vuoden verran ja hyvin lähtee vielä käyntiin. Ehkä vaihdan sen startin itte nyt lomien aikana tai sitten en....Maho kirjoitti:Deltassa väittivät että pitää purkaa puoli konetta että tuon saa vaihdettua?!? Ihan sama sinänsä, eihän siitä itse joutunut maksamaan penniäkään. Onneks.BSTR kirjoitti:Kelpo starttimoottori purkamolta n. 100 euroa ja itse sen vaihtaa tunnissa tai parissa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Eikö noista 16-tappisten Twin Sparkkien starteista yleensä ala bendixlaite jumittelemaan? Siinä tapauksessa ei kannattaisi vaihtaa koko starttia, se bendix tuskin maksaa montaa kymppiä.
Tietysti, jos on jo starttaillut jumivalla bendixillä startistaan ankkurin pilalle niin tilanne on toinen
Tietysti, jos on jo starttaillut jumivalla bendixillä startistaan ankkurin pilalle niin tilanne on toinen
- Epäkelpokeräilijä -
Mikä to bandix on ja miten sen voit vaihtaa? Mulla on todennäköisesti siinä jotain häikkää 156 TS:ssä. Ongelma ilmenee niin, että välillä (ei siis aina) startatessa ei pyöritä konetta tai pyörittää ihan hetken, jonkä jälkeen kuuluu mielenkiintoisia ääniä. Uudelleen yrittämällä starttaus yleensä toimii ihan hyvin.
Toinen mitä ajattelin on, että voisi akku ollaa niin huonossa kunnossa, että siitä ei riittäisi aina kunnolla virtaa startille ja ongelma johtuisi siitä...
Toinen mitä ajattelin on, että voisi akku ollaa niin huonossa kunnossa, että siitä ei riittäisi aina kunnolla virtaa startille ja ongelma johtuisi siitä...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Bendix on se vermes, joka antaa startin hammaspyörän pyöriä vapaasti toiseen suuntaan. Startatessa bendix lukitsee hammaspyörän starttimoottorin akselille jolloin startti pyörittää moottoria, mutta kun moottori lähtee käyntiin ja alkaa pyöriä startin akselia nopeammin, bendix vapauttaa vedon. Eli toimii niin kuin vaihdepyörän takanapa, eteenpäin polkiessa välittää voimaa mutta toiseen suuntaan pyörii tyhjää.
Vaihdosta en tiedä kun ei ole koskaan tarvinnut tehdä, mutta eikös se bendix ole integroituna siihen startin hammaspyörään? Ainakin niitä pitäisi saada erillisinä.
Vaihdosta en tiedä kun ei ole koskaan tarvinnut tehdä, mutta eikös se bendix ole integroituna siihen startin hammaspyörään? Ainakin niitä pitäisi saada erillisinä.
- Epäkelpokeräilijä -
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Ilmeneekö ko. ongelmat kylmällä ilmalla?
Minulla oli Mareassa vastaavaa ongelmaa kylmillä ilmoilla. Kuutioin asiaa melkoisen paljon ja päätin että en vaihda koko starttia ihan vähässä kummassa. Purin startin ja minusta ongelma oli juurikin tuossa Bendixissä. Siellä oli niin perhanan jäykkää vaseliinia, että se aiheutti probleemia. Välillä startti löi myös tyhjää.
Elikkä mun analyysi oli sellanen, että tuo vassu jäykisty kuten fillareissa ja täten startti eli ihan omaa elämäänsä.
Minulla oli Mareassa vastaavaa ongelmaa kylmillä ilmoilla. Kuutioin asiaa melkoisen paljon ja päätin että en vaihda koko starttia ihan vähässä kummassa. Purin startin ja minusta ongelma oli juurikin tuossa Bendixissä. Siellä oli niin perhanan jäykkää vaseliinia, että se aiheutti probleemia. Välillä startti löi myös tyhjää.
Elikkä mun analyysi oli sellanen, että tuo vassu jäykisty kuten fillareissa ja täten startti eli ihan omaa elämäänsä.
Viimeksi muokannut Janne, 28 Helmi 2005, 09:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- MilleMiglia
- Viestit: 65
- Liittynyt: 21 Helmi 2005, 14:50
- Paikkakunta: Lappeenranta
Sama täällä eli särähtää useimmin just kylmänä startatessa. Kuulostaa kuin startti pyöris vielä vaikka solenoidi on jo päästänyt vedon irti.
Tästä on täällä varmaan jo keskusteltu mutta entäs sitten kun oikein kylmänä starttaa niin vähän aikaa kuulostaa kuin joku sähkömoottori pyörisi. Siis auton jo käydessä Kestää noin minuutin, enintään kaksi. Liittyikö toi ääni jotenkin saastepäästöihin?
Tästä on täällä varmaan jo keskusteltu mutta entäs sitten kun oikein kylmänä starttaa niin vähän aikaa kuulostaa kuin joku sähkömoottori pyörisi. Siis auton jo käydessä Kestää noin minuutin, enintään kaksi. Liittyikö toi ääni jotenkin saastepäästöihin?
Näyttäisi siltä, että mulla on eri vika. Ei nimittäin särähdä, eikä vaikuta siltä, että startti pyörisi vielä kun kone pyörii.
On nimittäin niin, että startti pyörii, mutta kone ei pyöri. Toisin sanoen startti pyörii tyhjää. Onneksi se sitten toisella tai kolmannella yrittämällä yleensä ittaa koneeseenkin vauhtia...
On nimittäin niin, että startti pyörii, mutta kone ei pyöri. Toisin sanoen startti pyörii tyhjää. Onneksi se sitten toisella tai kolmannella yrittämällä yleensä ittaa koneeseenkin vauhtia...
Re: Suoja
Samaa merkillistä särähdystä/pieni rääkäisy joka on tosin aika vaimea, ruvennut meikäläisenkin autosta kuulumaan startatessa. Jotenkin tuntuis tulevan pohjasta enempi takaa pakoputken suunnalta ??155156 kirjoitti:Olisikohan pakosarjan päällä oleva peltinen lämpösuoja löysällä/irti, sikäli jos autossasi on sellainen?
Vika on bendixissä nimenomaan silloin kun startti pyörii, mutta ei pyöritä konetta. Kuten edellä on selitetty, bendixin pitäisi pyöriä toiseen suuntaan, mutta lukkiutua pyöritettäessä toiseen suuntaan. Kulunut bendix alkaa vähitellen pyöriä myös siihen suuntaan johon sen ei pitäisi pyöriä. Bendix ja sen hammapyörä ovat yksi kokonaisuus ja startti voidaan korjata vaihtamalla bendix -laite. Ongelmana vain on, että kaikkiin startteihin laitetta ei ole erikseen saatavana. Ainakin vanhempiin Alfoihin joissa oli Bochin startti bendixin sai erikseen ja hinta oli välilä 10-20 euroa.
Kun kone lähtee käymään ja startin herätevirta loppuu, bendix liukuu startin akselilla irti vauhtipyörän hammakehältä. Rääkäisy sen jälkeen kun kone lähtee pyörimään voi johtua siitä, että startin akselin voiteluun on käytetty huonoa rasvaa, jonka takia bendix -laite ei pääse liukumaan riittävän nopeasti irti vauhtipyörästä.
Kun kone lähtee käymään ja startin herätevirta loppuu, bendix liukuu startin akselilla irti vauhtipyörän hammakehältä. Rääkäisy sen jälkeen kun kone lähtee pyörimään voi johtua siitä, että startin akselin voiteluun on käytetty huonoa rasvaa, jonka takia bendix -laite ei pääse liukumaan riittävän nopeasti irti vauhtipyörästä.
TPP