147 ohjaustehostinongelma (ei vuoda!)
Valvoja: Moderators
147 ohjaustehostinongelma (ei vuoda!)
Sattuuko kenelläkään olemaan kokemusta seuraavasta: -02 1.6 147:ssa on nyt aivan helkkarin jäykkä ohjaus, ja ensin epäilin tietty perinteistä letkun irtoamista ja olihan ne öljyt alarajalla. Lisäilin ja koitin katsoa mistä päin vuotaa. Käynnistin ja pyörittelin hetken pihalla, muttei lumessa jälkeäkään öljyistä. Ohjaus siis ei missään vaiheessa palautunut normaaliksi. Avasin pellin ja öljyä ei ollut hävinnyt enää minnekään vaan pysyi ylärajassa.
Tämä siis pari tuntia sitten ja kävin äsken katsomassa uudestaan, muttei maassa vieläkään jälkeäkään ja tehostin edelleen pois pelistä. Ei pidä meteliä vaan ihan normaalilta vaikuttaa. Onko aavistustakaan mistä voisi johtua ja onko miten isosta hommasta kyse?
Tämä siis pari tuntia sitten ja kävin äsken katsomassa uudestaan, muttei maassa vieläkään jälkeäkään ja tehostin edelleen pois pelistä. Ei pidä meteliä vaan ihan normaalilta vaikuttaa. Onko aavistustakaan mistä voisi johtua ja onko miten isosta hommasta kyse?
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Re: 147 ohjaustehostinongelma (ei vuoda!)
Ei oo iso homma tehostajan pumppu ei ilmeisesti toimi. Onko sähköinen, vai hihnalla toimiva?
Re: 147 ohjaustehostinongelma (ei vuoda!)
Väitän remmillä toimivaksi. Helppoa tapaa todeta kumpi? Säiliön letkut menee sen verran piiloon etten osaa paremmalla logiikalla tunnistaa. Nyt kun kävin taas tutkiskelemassa vähän paremmassa valossa, tajusin että vanhat tehostinöljyt on oikein kunnolla tummanruskeat kun tuo uusi synteettinen oli täysin kirkasta.
Ja otan myös takaisin väitteen normaalista äänestä: epämääräistä rapinaa kuuluu kansi alhaallakin ja ratin ääriasennoissa rääkyy kunnolla. Ajokki ollut vasta hetken niin en osaa oikein vertailla onko muuttunut tuo äänimaailma vaiko luuloa vain.
Kiitti kuitenkin nopeasta vastauksesta!
Ja otan myös takaisin väitteen normaalista äänestä: epämääräistä rapinaa kuuluu kansi alhaallakin ja ratin ääriasennoissa rääkyy kunnolla. Ajokki ollut vasta hetken niin en osaa oikein vertailla onko muuttunut tuo äänimaailma vaiko luuloa vain.
Kiitti kuitenkin nopeasta vastauksesta!
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: 147 ohjaustehostinongelma (ei vuoda!)
147ssa remmi käyttää ohjaustehostimen pumppua. Jos tuo johtuisi öljyn vähyydestä ts. ilmasta järjestelmässä niin pitäisi aivan älyttömän äänen, mitä ei voi olla huomaamatta. Miksei tehostus toimi, niin en osaa kertoa.
Re: 147 ohjaustehostinongelma (ei vuoda!)
Kiitos tiedoista Jalamari! Koitan kurvailla kaverin talliin josko alhaalta päin ymmärtäisi tuota anatomiaa paremmin.
Osaako joku vielä tehostinöljyistä antaa palautetta? Tuntui olevan hiukan sameat seokset siellä säiliössä.
Osaako joku vielä tehostinöljyistä antaa palautetta? Tuntui olevan hiukan sameat seokset siellä säiliössä.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 147 ohjaustehostinongelma (ei vuoda!)
Kupliiko neste? jos on kuplia, niin silloin siellä on ilmaa. Ilmaamista voi sitten kokeilla nostamalla etupyörät ilmaan ja kääntelemällä rattia vasemmalta oikealla ja takaisin, aluksi hitaasti ja sitten nopeasti.
Eikös se ohjaustehostimen pumppu ole ihan siinä säiliön alla? jos pumppu olisi jumissa alkaisi apulaitehihna sauhuamaan, mutta kannattaisihan tuokin tarkastaa...
Eikös se ohjaustehostimen pumppu ole ihan siinä säiliön alla? jos pumppu olisi jumissa alkaisi apulaitehihna sauhuamaan, mutta kannattaisihan tuokin tarkastaa...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 147 ohjaustehostinongelma (ei vuoda!)
Ei kupli neste. Ja pumppu saatiin mitä luultavimmin paikallistettua. Ei ainakaan hihna polta, mutta saattaahan se vika olla pumpussa syvemmälläkin. Öljyt oikeen kunnolla ruosteenpunaiset. Voiko ne olla kertakaikkiaan niin huonossa kunnossa, että vika johtuisi niistä? Ainakin aion kokeilla yksinkertaisesti vaihtamista ensin.
Re: 147 ohjaustehostinongelma (ei vuoda!)
Vaihtaminen kannattaa.
Suosittelisin että flushaat systeemin jos siinä on noin huononkuntoinen neste tällä hetkellä, eli:
Tyhjennä vanha neste niin hyvin kuin voi.
Täytä uudella halpis nesteellä joka on kuitenkin sopivaa laatua.
Käynnistä auto ja käännä rattia monta kertaa äärisuunnastaa toiseen.
Tyhjennä nesteet uudelleen.
Haluamasi laatumehu sisään ja kippis.
Suosittelisin että flushaat systeemin jos siinä on noin huononkuntoinen neste tällä hetkellä, eli:
Tyhjennä vanha neste niin hyvin kuin voi.
Täytä uudella halpis nesteellä joka on kuitenkin sopivaa laatua.
Käynnistä auto ja käännä rattia monta kertaa äärisuunnastaa toiseen.
Tyhjennä nesteet uudelleen.
Haluamasi laatumehu sisään ja kippis.
Re: 147 ohjaustehostinongelma (ei vuoda!)
Jos oikein oon käsittäny ni tossa ei oo mitään erillistä poistoletkua tai venttiiliä vaan joku-letku-irti -periaatteella tyhjennys, eikö? Jos tosiaan näin niin mistähän helpoin repäistä irti?
Mulla on tuossa vajaa redlinen synteettinen pönikkä. Ostanko toisen vai kannattaako laittaa jotain aivan muuta "laatumehuksi"?
Mulla on tuossa vajaa redlinen synteettinen pönikkä. Ostanko toisen vai kannattaako laittaa jotain aivan muuta "laatumehuksi"?
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 147 ohjaustehostinongelma (ei vuoda!)
Valvolinen synpower taitaa olla yleisesti hyväksi todettu. RedLinen tehostinöljy on tolkuttoman jäykkää vähänkään kovemmilla pakkasilla.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 147 ohjaustehostinongelma (ei vuoda!)
Punastahan sen pitääkin olla...? Miltä haisee, puolukalle=OK, palannut haju on tietenkin pahastaJusbaus kirjoitti:Ei kupli neste. Ja pumppu saatiin mitä luultavimmin paikallistettua. Ei ainakaan hihna polta, mutta saattaahan se vika olla pumpussa syvemmälläkin. Öljyt oikeen kunnolla ruosteenpunaiset. Voiko ne olla kertakaikkiaan niin huonossa kunnossa, että vika johtuisi niistä? Ainakin aion kokeilla yksinkertaisesti vaihtamista ensin.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 147 ohjaustehostinongelma (ei vuoda!)
Kannattaa käydä ne kaikki ohjaustehostimen putket läpi, jos on letku jostain kohtaa taittunut ja mennyt umpeen.
Re: 147 ohjaustehostinongelma (ei vuoda!)
Eli tarkoitin sellaiset likaisen punaiset (lue ei kirkkaat). Saatiin vanhat nesteet ulos ja tuoksu oli kyllä kaukana puolukasta. Kärvähtäneet olivat marjat tässä tapauksessa.
Joka tapauksessa flushailin sillä redlinella ja synpowerit lopuksi sisään. Ei muutosta. Fok. Olisin kyllä toisaalta ihmetellyt sitäkin että pelkällä öljyn vaihdolla olisi päästä.
Pumppu mitä ilmeisimmin toimii, sillä tyhjennyksessä pari kertaa käynnisteli ja heti ruiski öljyä vauhdilla ulos. Vähän se rääkyy ääriasennoissa. Ideoita kenelläkään vai pitääkö tuo kuskata vaan pajalle ja maksaa rahaa?
Kiitos kaikille vastauksista ja ehdotuksista kuitenkin!
Joka tapauksessa flushailin sillä redlinella ja synpowerit lopuksi sisään. Ei muutosta. Fok. Olisin kyllä toisaalta ihmetellyt sitäkin että pelkällä öljyn vaihdolla olisi päästä.
Pumppu mitä ilmeisimmin toimii, sillä tyhjennyksessä pari kertaa käynnisteli ja heti ruiski öljyä vauhdilla ulos. Vähän se rääkyy ääriasennoissa. Ideoita kenelläkään vai pitääkö tuo kuskata vaan pajalle ja maksaa rahaa?
Kiitos kaikille vastauksista ja ehdotuksista kuitenkin!
Re: 147 ohjaustehostinongelma (ei vuoda!)
Filaro kertoi pumpun olevan kuitenkin ex. Ilmeisesti jaksoi toimia sen verran, että irrotetuista letkuista heitti öljyä, mutta kiinni ollessaan ei löydy voimaa.
Hinta-arvio uudelle pumpulle ja työlle (jos kaikki menee nappiin) olisi melko suolainen 500€ auton hintaan nähden. Ilmeisesti ihan itse vaihdettavissa tuo pumppu? En mikään auto-alan ammattilainen ole mutta peukalo on siinä missä pitääkin.
Onko jotain mitä täytyy pitää mielessä vaihtoa suorittaessa? Jippoja, konsteja?
Nii ja käytetty pumppu. Ei kai sillä väliä ole jos sen nykäsee 2.0 koneen vierestä kun oma on 1.6?
Hinta-arvio uudelle pumpulle ja työlle (jos kaikki menee nappiin) olisi melko suolainen 500€ auton hintaan nähden. Ilmeisesti ihan itse vaihdettavissa tuo pumppu? En mikään auto-alan ammattilainen ole mutta peukalo on siinä missä pitääkin.
Onko jotain mitä täytyy pitää mielessä vaihtoa suorittaessa? Jippoja, konsteja?
Nii ja käytetty pumppu. Ei kai sillä väliä ole jos sen nykäsee 2.0 koneen vierestä kun oma on 1.6?
- koska
- Viestit: 128
- Liittynyt: 22 Elo 2007, 15:30
- Car(s): Giulietta 1,4 multiair TCT
Porsche Cayenne Turbo
ex: 159 3,2 Q4 SW
ex: 147 selespeed
ex: 159 2,2 SW - Paikkakunta: Espoo
Re: 147 ohjaustehostinongelma (ei vuoda!)
Täällä olisi kanssa edessä tuo pumpun vaihto meidän 147 selespeediin... löysin siihen ohjeenkin (tosin tarkoitettu 145:lle, mutta ts-koneelle), linkki googlen sivuhistoriaan alla. Sivua ei tunnu löytyvän suoraan 145 foorumilta, mutta googlen välimuistista löytyi. Ohjausvaihde tuli jo vaihdettua hovikorjaajan avustuksella (se oli jo aiemmin todettu vialliseksi) eli todellisuudessa minä avustin ja veli korjasi
Pikaisella lukemisella näytti joutuvan ottamaan imusarjan ja moottorin kannakkeen irti... Pienempi homma se näyttäisi olevan kuin tuo ohjausvaihteen vaihto. Ohjausvaihteen tilasin Saksasta ja ajattelin pumpunkin sieltä tilata. Uusi vaihde kun oli Saksassa (LUW-autoteile) noin puolet Suomen hinnoista ja jonkin verran halvempi kuin käytetty osa Suomesta, niin ja siinä tuli raidetangon päätkin mukana. Samassa puljussa näyttää olevan pumppujakin myynnissä reilun satasen hintaan. Lähetin juuri kyselyä toimituskuluista.
OHJE
Pikaisella lukemisella näytti joutuvan ottamaan imusarjan ja moottorin kannakkeen irti... Pienempi homma se näyttäisi olevan kuin tuo ohjausvaihteen vaihto. Ohjausvaihteen tilasin Saksasta ja ajattelin pumpunkin sieltä tilata. Uusi vaihde kun oli Saksassa (LUW-autoteile) noin puolet Suomen hinnoista ja jonkin verran halvempi kuin käytetty osa Suomesta, niin ja siinä tuli raidetangon päätkin mukana. Samassa puljussa näyttää olevan pumppujakin myynnissä reilun satasen hintaan. Lähetin juuri kyselyä toimituskuluista.
OHJE
Re: 147 ohjaustehostinongelma (ei vuoda!)
Kiitokset kaikille asiantuntijoille (ja muillekin ) tässä aiheessa. Meikäläisenkin vastaavassa tilanteessa päästiin nyt onnellisesti eteenpäin.
Re: 147 ohjaustehostinongelma (ei vuoda!)
Tilasin 70tkm ajetun pumpun Kuopiosta 150€+pkm 13€ ja pitäis saapua huomenissa. Jos jollekulle jäi mietityttämään, niin 2.0 ja 1.6 käyttää samaa pumppua, kuten nyt olettaakin saattaa. Epäilys vaan aina kalvaa...
Kiitos koskalle linkistä! Toivottavasti saadaan onnistumaan toi vaihto. Säästäis muutaman euron kuitenkin ja onpahan tekemistä.
Kiitos tosiaan muillekin aktiivisuudesta. Yleensä foorumeilla ongelmista ruikuttaminen ei saa kaikua mutta täällä sentään joku kuuntelee! Toivottavasti se ei oo mikään merkki et juuri Alfan foorumeilla porukka tietää paljon ongelmista ja vioista...
Kiitos koskalle linkistä! Toivottavasti saadaan onnistumaan toi vaihto. Säästäis muutaman euron kuitenkin ja onpahan tekemistä.
Kiitos tosiaan muillekin aktiivisuudesta. Yleensä foorumeilla ongelmista ruikuttaminen ei saa kaikua mutta täällä sentään joku kuuntelee! Toivottavasti se ei oo mikään merkki et juuri Alfan foorumeilla porukka tietää paljon ongelmista ja vioista...
Re: 147 ohjaustehostinongelma (ei vuoda!)
Pumppu vaihdettu ja ohjaus tehostuu!
koskalle Suuri kiitos ohjeista! Aika vähän tunuu muuttuneen tuosta 145:stä, sillä ei paljon tarvinnut improvisoida. Joitain kohtia en purematta niellyt mutta lähes joka kerta sain pitkän nenän ja palasin suoraan ohjeen noudattamiseen. Hommaa riitti kieltämättä. Ainakin minulle.
Pahin ongelma oli pumpun menopuolen putken irroittaminen. Meinasi jengat mennä hajalle kun sai työkaluin koittaa irroittaa pumpusta. (ihan oikeasti tiukka!)
Meinasi hiukan harmittaa ku olin kasannu koko hoidon takasin ja huomasin et imusarjan pidikepultit jäi pöydälle... Sorminäppäryyttä ja kärsivällisyyttä vaadittiin.
Joka tapauksessa kiitos kaikille avusta!
koskalle Suuri kiitos ohjeista! Aika vähän tunuu muuttuneen tuosta 145:stä, sillä ei paljon tarvinnut improvisoida. Joitain kohtia en purematta niellyt mutta lähes joka kerta sain pitkän nenän ja palasin suoraan ohjeen noudattamiseen. Hommaa riitti kieltämättä. Ainakin minulle.
Pahin ongelma oli pumpun menopuolen putken irroittaminen. Meinasi jengat mennä hajalle kun sai työkaluin koittaa irroittaa pumpusta. (ihan oikeasti tiukka!)
Meinasi hiukan harmittaa ku olin kasannu koko hoidon takasin ja huomasin et imusarjan pidikepultit jäi pöydälle... Sorminäppäryyttä ja kärsivällisyyttä vaadittiin.
Joka tapauksessa kiitos kaikille avusta!