Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Valvoja: Moderators
Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Tein juuri kaupat Alfa 156 v6 vm 98sta.
Myyjän mukaan pysähtynyt tyhjäkäynnillä viime syksynä.
On" kuulemma" jakohihnan kiristin" pettänyt."Eli ei tietoa!
Ostin vehkeen riskillä,että kaikki joutuu uusimaan,koneen,kannet plus muut kälkyt.
Mistä kannattaa tutkimus aloittaa vai kannattaako kone suoraan irroittaa ja korjata tai etsiä moottori.
Voiko jotain jäädä ehjäksi jos remmi on pettänyt.Eli kannattaako kannet irroittaa ensin.
Huomenna näen enemmin kun pääsen pellin alle auton oltua lämpimässä yön yli.
Kori näyttää ihan hyvältä,joten meinaan kunnostaa ajoon.
jagge
Myyjän mukaan pysähtynyt tyhjäkäynnillä viime syksynä.
On" kuulemma" jakohihnan kiristin" pettänyt."Eli ei tietoa!
Ostin vehkeen riskillä,että kaikki joutuu uusimaan,koneen,kannet plus muut kälkyt.
Mistä kannattaa tutkimus aloittaa vai kannattaako kone suoraan irroittaa ja korjata tai etsiä moottori.
Voiko jotain jäädä ehjäksi jos remmi on pettänyt.Eli kannattaako kannet irroittaa ensin.
Huomenna näen enemmin kun pääsen pellin alle auton oltua lämpimässä yön yli.
Kori näyttää ihan hyvältä,joten meinaan kunnostaa ajoon.
jagge
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Yläkerta lienee solmussa, jos remmi katkennut. Tosin tyhjikseltä jos mennyt, niin saattaa osa venttiileistä olla suorinakin. Kannattaa varmaan tarkistaa ensiksi, onko hihna katki vai mitä ja sen jälkeen sitten alkaa miettimään hattujen pois nostoa.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Ottaisin jakopään auki ja kattelisin miltä siellä näyttää, onko merkit kohdallaan, kiristimet kunnossa jne.
Sitä voisi siinä sitten käsin pyöritellä ja kuulostella napsahteleeko joku johonkin - taikka ihan startilla pyörittää
jos ei kolise niin sitten vaan käyntiin ja lisää kuuntelua?!?!?
Sitä voisi siinä sitten käsin pyöritellä ja kuulostella napsahteleeko joku johonkin - taikka ihan startilla pyörittää
jos ei kolise niin sitten vaan käyntiin ja lisää kuuntelua?!?!?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
^ennen käynnistystä suosittelisin tekemään ohivuotomittauksen. Eli järjestyksellä jakopään tarkastus/korjaus tämän jälkeen koneen käsinpyörittelyä, sitten ohivuotomittaus. Mittauksen jälkeen olet jo paljon viisaampi, tämän jälkeen joko käymään tai sitten kannet irti ja vaurioiden tarkastus.
V6:sen moottorinosat on kalliita, yhden jakopäävaurioisen V6:sen olen korjannut ja rahaa meni rutkasti pelkästään osiin, tähän kannattaa varautua.
V6:sen moottorinosat on kalliita, yhden jakopäävaurioisen V6:sen olen korjannut ja rahaa meni rutkasti pelkästään osiin, tähän kannattaa varautua.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Eiköhän se ole venttiilivikainen nyt, jakopäätä tutkimaan ja pyörittelemään kuten edellä mainittiin. Hyvällä tuurilla jako on vaan hypännyt niin että kone ei käy, huonolla tuurilla kaikki venttiilit on solmussa. Ja oliko se kone nyt niin tyhjäkäynnilläkään...
Jos kone on tosiaan mennyt about tyhjäkäynniltä niin sen kansista saa vielä hyvät, suoria venttiilejä voi löytyä vielä, eikä männistä tarvi huolehtia. Venttiilit voi jopa vaihtaa itse eikä kansia tarvi käyttää koneistamolla, jos haluaa itse puuhastella ja läpätä venttiilit. Tämä on siis se tiedä-mitä-teet-ja-tee-se-itse vaihtoehto. Halvin?
Tai sitten kyselet kokonaisia kansia täältä foorumilta ostopalstallakin, itselle tarjottiin neljää kantta. V6 kansien saatavuudesta en tiedä. Helpoin? Vaatii luottoa vaihtokannen kuntoon.
Tai sitten purat kannet ja viet koneistamolle. Vaatii eniten lompsaa, ainakin jos ohjurit pitää vaihtaa. Itsellä maksoi nelipyttyisen koneistamoreissu 400€, + uudet venttiilit ja ohjurit. Kaikkinensa meni vajaa tonni koneremppaan. V6:seen sitten vähän enemmän jos kaikki pitää laittaa.
Tuskin kuitenkaan löytyy hyvää vaihto kuutoskonetta mitenkään edullisesti. Mutta kuinka paljon tuolla koneella oli ajettu?
Jos kone on tosiaan mennyt about tyhjäkäynniltä niin sen kansista saa vielä hyvät, suoria venttiilejä voi löytyä vielä, eikä männistä tarvi huolehtia. Venttiilit voi jopa vaihtaa itse eikä kansia tarvi käyttää koneistamolla, jos haluaa itse puuhastella ja läpätä venttiilit. Tämä on siis se tiedä-mitä-teet-ja-tee-se-itse vaihtoehto. Halvin?
Tai sitten kyselet kokonaisia kansia täältä foorumilta ostopalstallakin, itselle tarjottiin neljää kantta. V6 kansien saatavuudesta en tiedä. Helpoin? Vaatii luottoa vaihtokannen kuntoon.
Tai sitten purat kannet ja viet koneistamolle. Vaatii eniten lompsaa, ainakin jos ohjurit pitää vaihtaa. Itsellä maksoi nelipyttyisen koneistamoreissu 400€, + uudet venttiilit ja ohjurit. Kaikkinensa meni vajaa tonni koneremppaan. V6:seen sitten vähän enemmän jos kaikki pitää laittaa.
Tuskin kuitenkaan löytyy hyvää vaihto kuutoskonetta mitenkään edullisesti. Mutta kuinka paljon tuolla koneella oli ajettu?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Ainahan nuo vahingot sattuu "ihan tyhjäkäynnillä". NOT. Tsemppiä projektiin.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
^Tyhjäkäynti loppuu punaviivaan?
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Mielestäni on aika typerää "säästämistä" jättää istukat koneistamatta jos venttiilejä vaihdetaan - ja itse ne kyllä koneistutan vaikka venoja ei vaihdetakkaan mikäli on kuluneet. Tuo läppäysta ei voi vastaavaksi työmenetelmäksi oikeen tarjota - vähän sellasita tekohengittämistä... Ja koneistamossa nuo pinnan hiotaan pikkasen eri kulmaan jolloin venttiili tiivistyy paremmin - ja läppäyksellä huonontaa niiden juurikoneistettujen istukoiden tiiveyttä...
Eli kun remppaa tekee niin samalla kannattaa tehdä sitten kunnolla.
Eli kun remppaa tekee niin samalla kannattaa tehdä sitten kunnolla.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Ei riitä vähän, enemmänkin potenssiin kaksiJiiTeeÄssä kirjoitti:Itsellä maksoi nelipyttyisen koneistamoreissu 400€, + uudet venttiilit ja ohjurit. Kaikkinensa meni vajaa tonni koneremppaan. V6:seen sitten vähän enemmän jos kaikki pitää laittaa.
Yhtään V6 konetta halua enään rempata...
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Jakopään tarkistus -> jos kaikki ok niin ohivuotomittaus.
Jos remmi poikki -> hattutemppu
Jos remmi poikki -> hattutemppu
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Ei riitä vähän, enemmänkin potenssiin kaksi
Yhtään V6 konetta halua enään rempata...
^^^^^^^^^^
Ja koneremppa, varsinkin jos kone joudutaan nostamaan pois, kehii usein kaikenmoisia lisäjuttuja, joiden tekemistä ei kannata jättää tekemättä. Homma siis paisuu ja paisuu .....
Pari vuotta sitten omaani tehty moottori remppa kustansi viitisen tonnia!
Eikä minulla ollut edes jakohihnavauriosta kyse. Kun kansien avausten yhteydessä lähti sylinteriputket liikkeelle, olikin moottorin irroittaminen edessä. Ja pitihän männät rengastaa, putket hoonata, venttiilit hioa, vaitaa kiertokankien laakerit yms pientä.
Ja tietysti uusi kytkin paketti oli "halvinta" vaihtaa tässä yhteydessä. Eli kaikenlaista osaa meni tuhoton määrä.
Taloudellisesti hommalla ei ollut mitään järkeä. Mutta teetetty mikä teetetty!
Yhtään V6 konetta halua enään rempata...
^^^^^^^^^^
Ja koneremppa, varsinkin jos kone joudutaan nostamaan pois, kehii usein kaikenmoisia lisäjuttuja, joiden tekemistä ei kannata jättää tekemättä. Homma siis paisuu ja paisuu .....
Pari vuotta sitten omaani tehty moottori remppa kustansi viitisen tonnia!
Eikä minulla ollut edes jakohihnavauriosta kyse. Kun kansien avausten yhteydessä lähti sylinteriputket liikkeelle, olikin moottorin irroittaminen edessä. Ja pitihän männät rengastaa, putket hoonata, venttiilit hioa, vaitaa kiertokankien laakerit yms pientä.
Ja tietysti uusi kytkin paketti oli "halvinta" vaihtaa tässä yhteydessä. Eli kaikenlaista osaa meni tuhoton määrä.
Taloudellisesti hommalla ei ollut mitään järkeä. Mutta teetetty mikä teetetty!
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Hei
Kiitos kaikille tiedoista ja kannustuksesta.
Pääsen vasta huomenna ja launtaina auton kimpuun, joten kyselen sitten
lisää.
Perusajatus on kuitenkin,että itse tehdään niin paljonkun osataan ja kysellään loput. Kovat on hinta haarukat teettämisen ja tekemisen välillä.
Jos kustannukset tutkimisen jälkeen nousevat kohtuuttomaksi tulee ko projekti myyntipalstoille nopeasti halvalla.
Katsotaan sanoi mekaanikko!
Jagge
Kiitos kaikille tiedoista ja kannustuksesta.
Pääsen vasta huomenna ja launtaina auton kimpuun, joten kyselen sitten
lisää.
Perusajatus on kuitenkin,että itse tehdään niin paljonkun osataan ja kysellään loput. Kovat on hinta haarukat teettämisen ja tekemisen välillä.
Jos kustannukset tutkimisen jälkeen nousevat kohtuuttomaksi tulee ko projekti myyntipalstoille nopeasti halvalla.
Katsotaan sanoi mekaanikko!
Jagge
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Noniin!
Homma katsastettu ja kiristinhän siellä oli pettänyt,remmi oli ehjä ja kiristin pöyrä lintallaan eli runko pettänyt jaremmi paikpoillaan joka nokalla .Kyselen vielä entiseltä omistajalta koittiko käyntiin ja pyörikö.
Nyt on aikomus pistää uusi (käytetty kiristin jos löytyy) ja laittaa jako kohdalleen ja todeta jos mahdollista vauriot ja jatkaa siitä sitten remonttia.
Millä normaalilla toimilla jaon saa oikein ettei tarttesi tässä vaiheessa availla vielä kansia?
Jos käytetty kiristin löytyy joltakin soittele 050 5603111
Jagge
PS Auto on muuten tosi hyvässä kunnossa,että olisi sääli panna paaliin kun ei tonneja voi hommaan laittaa.
Homma katsastettu ja kiristinhän siellä oli pettänyt,remmi oli ehjä ja kiristin pöyrä lintallaan eli runko pettänyt jaremmi paikpoillaan joka nokalla .Kyselen vielä entiseltä omistajalta koittiko käyntiin ja pyörikö.
Nyt on aikomus pistää uusi (käytetty kiristin jos löytyy) ja laittaa jako kohdalleen ja todeta jos mahdollista vauriot ja jatkaa siitä sitten remonttia.
Millä normaalilla toimilla jaon saa oikein ettei tarttesi tässä vaiheessa availla vielä kansia?
Jos käytetty kiristin löytyy joltakin soittele 050 5603111
Jagge
PS Auto on muuten tosi hyvässä kunnossa,että olisi sääli panna paaliin kun ei tonneja voi hommaan laittaa.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Ei se uusi kiristin niin kallis ole etteikö semmosta kannattaisi ostaa - se käytetty kun voi poikia milloin tahansa.Jagge kirjoitti:Noniin!
Homma katsastettu ja kiristinhän siellä oli pettänyt,remmi oli ehjä ja kiristin pöyrä lintallaan eli runko pettänyt jaremmi paikpoillaan joka nokalla .Kyselen vielä entiseltä omistajalta koittiko käyntiin ja pyörikö.
Nyt on aikomus pistää uusi (käytetty kiristin jos löytyy) ja laittaa jako kohdalleen ja todeta jos mahdollista vauriot ja jatkaa siitä sitten remonttia.
Millä normaalilla toimilla jaon saa oikein ettei tarttesi tässä vaiheessa availla vielä kansia?
Jos käytetty kiristin löytyy joltakin soittele 050 5603111
Jagge
PS Auto on muuten tosi hyvässä kunnossa,että olisi sääli panna paaliin kun ei tonneja voi hommaan laittaa.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
LukkopaloillaMillä normaalilla toimilla jaon saa oikein ettei tarttesi tässä vaiheessa availla vielä kansia?
Mulla on n. 30tkm ajettu kiristin + rullat tallessa, vaihdettu kun aika tuli täyteen.. lukkopalatkin löytyy.
Paloja olen lainaillut sillä systeemillä että haluan niistä pantin joka kattaa palojen arvon, pantin olen antanut takaisin kun ehjät lukkopalat ovat löytäneet tiensä takaisin mun talliin...
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
hei
Kyllä kaikki säästöt huomioidaan tässä vaiheessa kun tutkitaan saako tästä koneesta vielä kohtuudella tehtyä.
Oliko niin,että noita lukituspaloja sisi vuokrata ja mistä.
Tarkoittaako tämä sitä,että koko helahoito koneen päältä on purettava,että nokat saadaan näkyviin,Eli ei mitään merkkeja tai kansan neuvoa ole ajoituksen
kohdistamiseen.Jos ei palova halutaan lainata/vuokrata.Mistä ja paljon maksaa?
Jagge
Kyllä kaikki säästöt huomioidaan tässä vaiheessa kun tutkitaan saako tästä koneesta vielä kohtuudella tehtyä.
Oliko niin,että noita lukituspaloja sisi vuokrata ja mistä.
Tarkoittaako tämä sitä,että koko helahoito koneen päältä on purettava,että nokat saadaan näkyviin,Eli ei mitään merkkeja tai kansan neuvoa ole ajoituksen
kohdistamiseen.Jos ei palova halutaan lainata/vuokrata.Mistä ja paljon maksaa?
Jagge
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Jep, kun jako on seonnut niin mun käsittääkseni ei ole muuta konstia kun 1 sylinteri yläkuolokohtaan ja lukkopalat nokkiin. Oikokaa tietävämmät jos olen väärässä...Tarkoittaako tämä sitä,että koko helahoito koneen päältä on purettava,että nokat saadaan näkyviin,Eli ei mitään merkkeja tai kansan neuvoa ole ajoituksen
kohdistamiseen.
Noista kamoista jatketaan YV:puolella.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Aivan oikein, ainoa tapa on irroittaa venttiilikopat ja kiinnittää lukkopalat, mitään merkkejä ei ole.
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Hei porukat!
Nyt on venntiilikopat auki ja nokkia pyöritelty.
Kaikki etummaisen kannen pakoventtiilit eivät liiku oikein ja osa kokonaan jumissa.
Takakannen venttiilit liikkuvat normaalisti.En vielä kerennyt kokeilla paineilmalla sen puolen vuotoja.Voisiko olla kaikki ok, vaikka etupuoli on sökö.
Jatkan hommaa irroittamalla etukannen ensin.
Mitkä on koettu helpoin tapa irroittaa kannet?Etupuolen pakosarjan kaik saa kohtuudella,mutta takapuoli sitävastoin ahtaalta!
Onko kellään käyttökelpoisia pakoventtiilejä myynnissä?Imujakin saattaa tarvita!Käytetyillä pärjään kun on seetit laitettava kuitenkin.
Laitan Alfan myös myyntiin kun aikaa menee näköjään rutosti ja kai
nappulaakin.
Jatkan hommaa kuitenkin huolimatta siitä löytyykö ostaja tai ei.
Jagge
Nyt on venntiilikopat auki ja nokkia pyöritelty.
Kaikki etummaisen kannen pakoventtiilit eivät liiku oikein ja osa kokonaan jumissa.
Takakannen venttiilit liikkuvat normaalisti.En vielä kerennyt kokeilla paineilmalla sen puolen vuotoja.Voisiko olla kaikki ok, vaikka etupuoli on sökö.
Jatkan hommaa irroittamalla etukannen ensin.
Mitkä on koettu helpoin tapa irroittaa kannet?Etupuolen pakosarjan kaik saa kohtuudella,mutta takapuoli sitävastoin ahtaalta!
Onko kellään käyttökelpoisia pakoventtiilejä myynnissä?Imujakin saattaa tarvita!Käytetyillä pärjään kun on seetit laitettava kuitenkin.
Laitan Alfan myös myyntiin kun aikaa menee näköjään rutosti ja kai
nappulaakin.
Jatkan hommaa kuitenkin huolimatta siitä löytyykö ostaja tai ei.
Jagge
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Moi
Ei ole mulla kannen irroitukseen vinkkejä mutta muistutus!! Kun saat kannen irti niin älä pyöritä konetta yhtään. Jos (kun) "märät" sylinteriputket lähtee liikkumaan niin projekti paisuu..
Ei ole mulla kannen irroitukseen vinkkejä mutta muistutus!! Kun saat kannen irti niin älä pyöritä konetta yhtään. Jos (kun) "märät" sylinteriputket lähtee liikkumaan niin projekti paisuu..
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Kansi kannattaa irroittaa pakosarjan kanssa, se mahtuu ihan hienosti tuleen sieltä. Ja tosiaan nuo putket kannattaa kiinnittää jollain, sillä sen unohtaa kuitenkin jossain vaiheessa ettei konetta saa liikuttaa. Itselläni se kävi niin että autossa oli vaihde päällä ja menin vahingossa tuuppaseen sitä.
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
kiitos vinkeistä!
Lähteekö se takakansinkin pakosarjan kanssa?
Kun nokat ottaa irti ennen kansia niin koneen voi kai kiertää siihen ykkösen yläkuolokohtaan, niin ei tartte pyöritellä ja kannet voi laittaa takaisin lukituspalojen kanssa suoraan oikein?.Se apulaitteen akselin hihnapyörä on myös saatava irti.(Pitää olla tosi ohut hylsy ja joku lukitusvärkki?)
Onko jotain merkkejä tai kampiakselin tunnistimeen liittyvää ohjetta,että kun ykkönen on ylhäällä, niin sytytys tulee oikalle kierrokselle?Eli on hyvä kiertää kone tähän ykkösasentoon ennen kansien irroitusta uudelleen laittoa varten.
Ei muuta kun hommiin ja kansia tutkimaan kun saadaan irti,niin pääsee budjetin kimppuun eli kannattaako!
jagge
ps Alfaahan kannattaa aina linnoittaa!
Lähteekö se takakansinkin pakosarjan kanssa?
Kun nokat ottaa irti ennen kansia niin koneen voi kai kiertää siihen ykkösen yläkuolokohtaan, niin ei tartte pyöritellä ja kannet voi laittaa takaisin lukituspalojen kanssa suoraan oikein?.Se apulaitteen akselin hihnapyörä on myös saatava irti.(Pitää olla tosi ohut hylsy ja joku lukitusvärkki?)
Onko jotain merkkejä tai kampiakselin tunnistimeen liittyvää ohjetta,että kun ykkönen on ylhäällä, niin sytytys tulee oikalle kierrokselle?Eli on hyvä kiertää kone tähän ykkösasentoon ennen kansien irroitusta uudelleen laittoa varten.
Ei muuta kun hommiin ja kansia tutkimaan kun saadaan irti,niin pääsee budjetin kimppuun eli kannattaako!
jagge
ps Alfaahan kannattaa aina linnoittaa!
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Juuri noin tein itse. Apulaite lienee vesipumppu, en ainakaan muita muista irrottaneeni? Lähteekö ne pienet pultit irti jos hihna on paikallaan?Jagge kirjoitti:kiitos vinkeistä!
Lähteekö se takakansinkin pakosarjan kanssa?
Kun nokat ottaa irti ennen kansia niin koneen voi kai kiertää siihen ykkösen yläkuolokohtaan, niin ei tartte pyöritellä ja kannet voi laittaa takaisin lukituspalojen kanssa suoraan oikein?.Se apulaitteen akselin hihnapyörä on myös saatava irti.(Pitää olla tosi ohut hylsy ja joku lukitusvärkki?)
Onko jotain merkkejä tai kampiakselin tunnistimeen liittyvää ohjetta,että kun ykkönen on ylhäällä, niin sytytys tulee oikalle kierrokselle?Eli on hyvä kiertää kone tähän ykkösasentoon ennen kansien irroitusta uudelleen laittoa varten.
Ei muuta kun hommiin ja kansia tutkimaan kun saadaan irti,niin pääsee budjetin kimppuun eli kannattaako!
jagge
ps Alfaahan kannattaa aina linnoittaa!
Alakerran asennolla ei pitäisi olla väliä kun nokka-akselilla on asentoanturi. Eli ykkössylinteri YKK ja sitten nokka-akselit lukituspaloilla.
Varovainen arvio budjetista: ei kannata. Toki harrastus ei ole harrastus jos siihen ei mene kaikki aika ja rahat
VMP
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Tässä menee "vanhan liiton" äijät nykykoneissa vipuun, ainakin itselle kävi niin..Onko jotain merkkejä tai kampiakselin tunnistimeen liittyvää ohjetta,että kun ykkönen on ylhäällä, niin sytytys tulee oikalle kierrokselle?Eli on hyvä kiertää kone tähän ykkösasentoon ennen kansien irroitusta uudelleen laittoa varten.
syystä koska en tajunnut heti tätä
tajusin vasta kun vähän fixummat sen mulle rautalangasta väänsi..Alakerran asennolla ei pitäisi olla väliä kun nokka-akselilla on asentoanturi. Eli ykkössylinteri YKK ja sitten nokka-akselit lukituspaloilla.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Kyllä tulee takimmainen, itseasiassa etummaisesta en ole ihan varma, taisin kyllä irroittaa sen paikallaan.Jagge kirjoitti:Lähteekö se takakansinkin pakosarjan kanssa?
Se apulaitteen akselin hihnapyörä on myös saatava irti.(Pitää olla tosi ohut hylsy ja joku lukitusvärkki?)
Apulaitehihnan ohjainrullat lähtee kyllä ihan ongelmitta, vesipumpun hihnapyörän pultit on saanut pitämällä käsin pyörää kiinni. Muistaakseni ole mitään erikoisia työkalujakaan tarvinnut
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Hei
Huomen aamulla aloitan kansien irroituksen.Toivottavasti lähtee ylös pakosarjan kansssa.jos ei sitten ilman.
Tarkoitin tossa apulaitejutussa kampiakselin pään isoa mutteria 41mm,jonka saan huomenna lainaksi kun se pitää olla mallia ohutseinäinen,että mahtuu,kun siinä moniura siivassa on toisessa reunassa varmaan lukitukseen tarkoitettu" pullistus reikineen".
Sitten nähdään linnoitetaanko ja kuinka paljon kansiremppaa1
Jagge
Huomen aamulla aloitan kansien irroituksen.Toivottavasti lähtee ylös pakosarjan kansssa.jos ei sitten ilman.
Tarkoitin tossa apulaitejutussa kampiakselin pään isoa mutteria 41mm,jonka saan huomenna lainaksi kun se pitää olla mallia ohutseinäinen,että mahtuu,kun siinä moniura siivassa on toisessa reunassa varmaan lukitukseen tarkoitettu" pullistus reikineen".
Sitten nähdään linnoitetaanko ja kuinka paljon kansiremppaa1
Jagge
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
^Harmi ettei tullut puheeksi tuo hylsy kun kävit, mulla olis ollut sekin. Itsekkin hain tuohon työkalukaupasta hintavan bahcon hylsyn mutta eipäs sopinut.. piti ostaa bilteman vastaava joka on valmiiksi riittävän ohutseinäinen tuohon kohtaan eikä tainnut maksaa kun vitosen..
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Se patti ja reiät on painotusta varten, ei lukitustyökalua. Toki voihan sitä varmaan siinäkin hyödyntää. Irroitukseen tarvii melkein pulttipyssyn, tai sitten irroittaa starttimoottoria käyttäen. Muulla tavoin vastaanpitäminen voi olla aika mahdottomuus.
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Hei
Sain ison mutterin auki pulttipyssyllä kun sain hylsyn lainaksi naapurista.
Nyt yritetään taiteilla kansia pois yläkautta= jatkuu huomenna.
Jagge
Sain ison mutterin auki pulttipyssyllä kun sain hylsyn lainaksi naapurista.
Nyt yritetään taiteilla kansia pois yläkautta= jatkuu huomenna.
Jagge
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
No niin!
Kannet on irti ja etummaisessa kaikkipakoset vääriä ja kaksi imua.Taka kannessa vai kaksi pakosta vääränä.Eli laitan kannet kuntoon Forssan moottorihoimossa.Ko määrä vanttiilejä siis löydyttävä tai sitten uusia.
Koneessa oli käyty aikaisemmin kun hoonauksen jäljet olivat tuoreet ja kansipahvit irtosivat lähes käyttämättäminä(Taidan laittaa ne takaisin)
Kukapa mahtaa olla tämän JBC-10 omistaja,joka on konette latellut tai laitattanut.
Se kansien irroitus paikallaan ei ollut ihan helppo,mutta kyllä ihan mahdollinen.
Etummainen vaati flektien irroituksen ja lähti servopumpun kanssa,kun sen pultit on ihan kennossa paikassa irroittaa.
Tatakansi lähti myös kun irroitti ylätuen ja alatue,etää sai kontta vähän kallistettua eteenpäin.Molemmat kannet irtosivat siis pakosarjoineen.
Takakannen takaisin asennus on sitten toinen juttu kun se pitää saada takaisn
kantta naarmuttamatta,mutta onnistuu kyllä.
En laskenut netto tunteja ,mutta 10-12 arvioisin(näin harrastelijan tunneiksi
halvalla tuli)Välillä tuli mieleen koneen irroitus alakautta,mutta näin se tehtiin.
Nyt kannet kuntoon ja paikoilleen ensi viikolla tai seuraavana.
Kiitos kaikille neuvoita ja kannustuksesta
jagge
Kannet on irti ja etummaisessa kaikkipakoset vääriä ja kaksi imua.Taka kannessa vai kaksi pakosta vääränä.Eli laitan kannet kuntoon Forssan moottorihoimossa.Ko määrä vanttiilejä siis löydyttävä tai sitten uusia.
Koneessa oli käyty aikaisemmin kun hoonauksen jäljet olivat tuoreet ja kansipahvit irtosivat lähes käyttämättäminä(Taidan laittaa ne takaisin)
Kukapa mahtaa olla tämän JBC-10 omistaja,joka on konette latellut tai laitattanut.
Se kansien irroitus paikallaan ei ollut ihan helppo,mutta kyllä ihan mahdollinen.
Etummainen vaati flektien irroituksen ja lähti servopumpun kanssa,kun sen pultit on ihan kennossa paikassa irroittaa.
Tatakansi lähti myös kun irroitti ylätuen ja alatue,etää sai kontta vähän kallistettua eteenpäin.Molemmat kannet irtosivat siis pakosarjoineen.
Takakannen takaisin asennus on sitten toinen juttu kun se pitää saada takaisn
kantta naarmuttamatta,mutta onnistuu kyllä.
En laskenut netto tunteja ,mutta 10-12 arvioisin(näin harrastelijan tunneiksi
halvalla tuli)Välillä tuli mieleen koneen irroitus alakautta,mutta näin se tehtiin.
Nyt kannet kuntoon ja paikoilleen ensi viikolla tai seuraavana.
Kiitos kaikille neuvoita ja kannustuksesta
jagge
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
En laittaisi muualle kuin roskiin.Jagge kirjoitti:(Taidan laittaa ne takaisin)
VMP
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Joo
Kannet on rempattu koneistajalla.
Mitä on kannen pulttien momentti?
Illalla kasaamaan
Jagge
Kannet on rempattu koneistajalla.
Mitä on kannen pulttien momentti?
Illalla kasaamaan
Jagge
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Kiristä: 24-26 Nm
Kiristä: 240°
Kiristysjärjestys kuvaa en saanut linkitettyä, mutta ristiin keskeltä alottaen.
Aika elvis saa muuten olla jos aikoo vetää ton 240astetta kerralla
Kiristä: 240°
Kiristysjärjestys kuvaa en saanut linkitettyä, mutta ristiin keskeltä alottaen.
Aika elvis saa muuten olla jos aikoo vetää ton 240astetta kerralla
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
Oisko kuitenkin 80+80+80 astetta, vähän niinku neloskoneissa? Ei tarvi vetää ittensä solmuun. Niin eikä kantta.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Mistä aloittaa? 156 v6 konevaurio!
^Juu, ei varmaan kansi tykkää jos vetää keskeltä yhden "tappiin asti"
Kolmessa vaiheessa tuntuisi ihan järkevältä.
Kolmessa vaiheessa tuntuisi ihan järkevältä.