^
En ottanut quotea, jottei tule hirveä romaani.
Jatkettakoon puoli-OT:ta nyt vielä sentään hieman:
Aika "reilua" on haukkua toista tyhmäksi vain, koska katsoo netistä asioita mistä ei tiedä tarpeeksi kinastellakseen. Toki faktat on hyvä - ja pitääkin - korjata, tosin senkin VOI tehdä kohteliaasti... mutta jos valmistajat ovat käyttäneet nimitystä OBD '75 lähtien, ei se minun vikani ole

Kirjoitin myös pitkän romaanin vastaukseksi ja totesin, että anti olla.
Tässä lyhyempi versio nyt kuitenkin.
Sanottakoon nyt niin, että ei se koulutus ja nykyaikainen oppimateriaali takaa kaikkea. Eikä sen puuttuminen (eli tässä tapauksessa se, etten ole suorittanut autoasentajankoulutusta?) nyt automaattisesti tarkoita, että faktat olisi pielessä?
Ensin oli OBD. Terminä sitä käytettiin jo ennen 80-lukua. Sen idea oli saada auton aivoista irti vikakoodia ongelmatilanteissa, mutta se muovautui standardiksi vasta myöhemmin ('96 lähtien pakollinen jenkkilässä, eikös?).
Sitten tuli OBD-II. Käytännössä tämä on päivitetty ja laajennettu versio aikaisemmasta, johon otettiin jos jonkinmoista päästösysteemiäkin mukaan.
Eurooppaan tuli EOBD. Tämä on OBD:n euroversio.
Sitten tuli EOBD2. Tämä on OBD:n euroversion päivitys. Näinhän se meni?
Sitten näillä on omat protokollavaihtoehtonsa, mikä taasen on valmistajan päätöksen alla. Jenkkiversio ei toimi yhteen Euroversion kanssa pakosti jne.
Eli väittämäni, että kyseinen diagnostiikkaväylä on OBD, on täysin oikein. Se ei ole ehkä standardin käsittämä OBD, mutta OBD aina kaikki.
Sama kuin mulla on Elisan mokkula. Se on toki "mobiililaajakaista", mutta mokkula on terminä yleistynyt ja yleiskielessä käytössä, jolla tarkoitetaan laitetta minkä avulla saadaan liikkuva laajakaista.
DNA yritti rekisteröidä Mokkula-nimen tavaramerkiksi, mutteipä onnistunut. Oikeus päätti, että se on jo yleistynyt termi kaikille moisille vermeille eikä sitä voida rekisteröidä - piste.
Diagnostiikkaväylä lienee paras mahdollinen termi jollekin liittimelle tai johdolle minkä kautta vikakoodeja voinee lukea tavalla tai toisella, mutta ainakin autoasentajat (siis ne ihan oikeasti ammatikseen moisia tekevät tyypit) puhuu kyllä OBD:stä yleisesti (ei tietenkään jokainen ja aina, ehkä tilanteesta ja siitäkin riippuen kenen kanssa puhuvat. Eihän ATK-tukihenkilökään puhu mokkuloista ja servereistä ummikolle, kenellä ei ole harmaintakaan aavistusta mitä kaikkea ne on), kun se kerta on lyhenne k.o härpättimestä. Lisäksi OBD ei terminologisesti sisällä mitään, mikä liittyisi päästöihin mitenkään. Ei se ole "On-Board Emission Diagnostics"
Mutta jos nyt vaikka sovitaan, että diagnostiikkaväylä ja sitä kautta voipi vikakoodeja selvittää?