156 kuskinkahva
Valvoja: Moderators
156 kuskinkahva
Joo elikkäs talven helitettyä plus asteiden puolelle toimi ennen jäätynyt kahva muutaman avauksen verran niin kuin kahvojen kuuluukiin ovia avatessa, mutta nytten olemme päässeet pisteeseen jossa laadukkaan napin voi painaa sisään pääsemättä sisään autoon. Auton voi kuitenkin halutessaan laittaa lukkoon kääntämällä avainta kyseisessä lukkopesässä. Mitään havaintoa missä kohti vika sijaitsee ?
Ja koska kyseessä on foorumille tuttu auto merkki ei kaikki pikku askereet ja ihmetykset siihen lopu:
Moottorin lämpö mittari seilaa ajossa ensimmäisen ja toisen vartin väliä saattaa hetken poljennan jälkeen tippua hyvinkin dramaattisesti aavistuksen päälle ensimmäisen vartti viivan päälle.
Ja mitähän ne suojakumit vai mitä olikin jotka aiheuttaa kuivana edessä nitinää ja natinaa töyssyissä oli kun märkänä moisia ääniä ei ollut ja mistähän niin näitä mahtaisi saada halvalla ?
Ja koska kyseessä on foorumille tuttu auto merkki ei kaikki pikku askereet ja ihmetykset siihen lopu:
Moottorin lämpö mittari seilaa ajossa ensimmäisen ja toisen vartin väliä saattaa hetken poljennan jälkeen tippua hyvinkin dramaattisesti aavistuksen päälle ensimmäisen vartti viivan päälle.
Ja mitähän ne suojakumit vai mitä olikin jotka aiheuttaa kuivana edessä nitinää ja natinaa töyssyissä oli kun märkänä moisia ääniä ei ollut ja mistähän niin näitä mahtaisi saada halvalla ?
Se on kato sitä motorsporttia.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156 kuskinkahva
1) Termari rikki, vaihtoon.Bortzi kirjoitti:
Moottorin lämpö mittari seilaa ajossa ensimmäisen ja toisen vartin väliä saattaa hetken poljennan jälkeen tippua hyvinkin dramaattisesti aavistuksen päälle ensimmäisen vartti viivan päälle.
Ja mitähän ne suojakumit vai mitä olikin jotka aiheuttaa kuivana edessä nitinää ja natinaa töyssyissä oli kun märkänä moisia ääniä ei ollut ja mistähän niin näitä mahtaisi saada halvalla ?
2) Tod. näk. ylätukivarret vaihtokunnossa.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 kuskinkahva
Saattannut vääntyä jotain sieltä lukon päästä jos on pakkasella yritetty väkisin, ikinään en ole noita purkannut, joten on paha sanoa, mikä olisi saattannut pettää...
Ylätukivarsia saa heikalta eli http://heikka.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Termari samasta osotteesta
Ylätukivarsia saa heikalta eli http://heikka.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Termari samasta osotteesta
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 156 kuskinkahva
Pitääkö tässä nyt tehä se johtopäätös, että alfaan pitäs olla ruuvamassa joka talvi uus termari ? Vanhan vaihdosta ei ole viellä vuottakaan ja mielestäni silloin ku se oli rikki niin ei noussut lämmöt ensimmäisen vartin yläpuolelle...
Kebabkerhon kokoontumisissa tuli ilmi ettei välttämättä tarvii olla tukivarsia vaihtamassa vaan joku kumipalanen siellä oli mahdollisesti vaihtoa vaille jos ei natise kuin kuivana ja natinat lakkaa kosteana.
Mutta kahtellaan mitä tulee vastaan kai se ovipahvi pitää kuitenki jossain vaiheessa irottaa jo ihan harraste mielessä ja kattoa mitä siellä kahvan sisällä on tapahtunu. Eikö tähänkin löytynyt ohjeet jostain foorumien syvyyksistä ?
Kebabkerhon kokoontumisissa tuli ilmi ettei välttämättä tarvii olla tukivarsia vaihtamassa vaan joku kumipalanen siellä oli mahdollisesti vaihtoa vaille jos ei natise kuin kuivana ja natinat lakkaa kosteana.
Mutta kahtellaan mitä tulee vastaan kai se ovipahvi pitää kuitenki jossain vaiheessa irottaa jo ihan harraste mielessä ja kattoa mitä siellä kahvan sisällä on tapahtunu. Eikö tähänkin löytynyt ohjeet jostain foorumien syvyyksistä ?
Se on kato sitä motorsporttia.
Re: 156 kuskinkahva
jos se on yli 70 ja lämpöä riittää ei ole tarvetta mihinkään vaihtoon, lämpöjen vaihtelu on ihan normaalia, ei se ole mikään tasalämpö joka siellä moottorissa on, tukivarsien puslia voi yrittää voidella, vaihto on tarpeen vasta kun siellä on välystä liikaa.Bortzi kirjoitti:Pitääkö tässä nyt tehä se johtopäätös, että alfaan pitäs olla ruuvamassa joka talvi uus termari ? Vanhan vaihdosta ei ole viellä vuottakaan ja mielestäni silloin ku se oli rikki niin ei noussut lämmöt ensimmäisen vartin yläpuolelle...
Viimeksi muokannut V6, 25 Helmi 2012, 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 kuskinkahva
Voihan siihen ylätukivarteen puslatkin vaihtaa, mutta taitaa tulla kalliimmaksi kuin koko tukivarren uusiminen
Re: 156 kuskinkahva
Aivan normaalia, että ajossa lämmöt nousee ensin 90°C viivalle ja sen jälkeen tipahtaa termarin auetessa nopeasti tuohon "varttiviivalle". Ja seilaa sitten 75-95°C välillä ajotavasta ja kelistä riippuen.Bortzi kirjoitti:Moottorin lämpö mittari seilaa ajossa ensimmäisen ja toisen vartin väliä saattaa hetken poljennan jälkeen tippua hyvinkin dramaattisesti aavistuksen päälle ensimmäisen vartti viivan päälle?
Juurikin näin. Omalle kohdalle sattuneet termarit ovat kyllä hajotessaan jääneet pysyvästi auki tai kiinni. Eipä ole vielä hajotessaan toiminta-alue vaihtunut. Linkitetääs tähän vaihteeks taas tää selvitys aiheesta miks tuo mittari tuolleen seilaa ja miksi sen kuuluukin tehdä niin. KLIKS!...silloin ku se oli rikki niin ei noussut lämmöt ensimmäisen vartin yläpuolelle...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 kuskinkahva
Täällä ei kyllä varttikutosen uusi (ehjä) termari seilaa ajossa yhtään. Lyhyessä taajamassa, missä kone on koko ajan kevyellä kuormalla, ei lämmöt edes kerkeä nousta 90 asti. Mutta motarilla kun ajelin tuossa pakkasilla, niin lämmöt nousi lähemmäs 90:iä ja pysyi siellä koko matkan. Taajamaan palattua oli about hilkun alle puolivälin "70"-viivan ja 90-viivan väliltä. Edellisenä talvena seilasi - johtui viallisesta termarista.
Jos seilaus esiintyy esim. seuraavasti, väitän termarin olevan rikki:
Tyhjäkäynnillä lämmöt nousee 90 pintaan. Ajat rauhallisesti 100metriä ja lämmöt on lähemmäs 50:iä kuin 90:iä. Pysähdyt (vaikka valoihin) minuutiksi, lämmöt taas 90 pintaan.
Pieni seilaus on kai ihan normaalia; täällä se seilaus on tuolla ehjällä termarilla tasoa +/- 3viisarinleveyttä, kun kone on oikeasti lämmennyt. Tuo kovilla pakkasilla.
Jos seilaus esiintyy esim. seuraavasti, väitän termarin olevan rikki:
Tyhjäkäynnillä lämmöt nousee 90 pintaan. Ajat rauhallisesti 100metriä ja lämmöt on lähemmäs 50:iä kuin 90:iä. Pysähdyt (vaikka valoihin) minuutiksi, lämmöt taas 90 pintaan.
Pieni seilaus on kai ihan normaalia; täällä se seilaus on tuolla ehjällä termarilla tasoa +/- 3viisarinleveyttä, kun kone on oikeasti lämmennyt. Tuo kovilla pakkasilla.
Re: 156 kuskinkahva
^Kyllähän se itelläki muutaman viisarin leveydellä pysyy, kun kone on lämmennyt, että ei se nyt ihan valtoimenaan pompi kaiken aikaa. Mutta kyllä se termari toimiva on, kun kerran lämmöt pysyy yli sen "varttiviivan" ja ei paljoa yli 90°C:n nouse. Jokuhan oli mittaillut, että se varttiviiva on lähempänä 80°C:ta kuin 70°C:ta. Mittari ei siis ole lineaarinen ja on aivan normaalia, että lämpötila elää olosuhteitten mukana.
Re: 156 kuskinkahva
Se että mittari ei olisi aivan lineaarinen selittää aika paljon, koska välissä tullut mietittyä, että ei oo alfan pojat ihan oikeella alalla jos nesteitten lämmöt saadaan tippumaan parissa sekunnissa 90 ---> 70 paikeille tai sitten rupee olemaan jostain ydinvoimalasta laianttua tekniikkaa...
Mutta kukaan muu ei ole ennen joutunut rikkinäisen retrokahvan uhriksi ? Onko jollain ees antaa jonkinmoinen arvio ajasta kauanko menee purkaa ovipahvi kahvoineen päivineen ja laittaa viellä takaisin pakettiin jos ihan ensimmäistä kertaa moinen työ tehdäään ?
Mutta kukaan muu ei ole ennen joutunut rikkinäisen retrokahvan uhriksi ? Onko jollain ees antaa jonkinmoinen arvio ajasta kauanko menee purkaa ovipahvi kahvoineen päivineen ja laittaa viellä takaisin pakettiin jos ihan ensimmäistä kertaa moinen työ tehdäään ?
Se on kato sitä motorsporttia.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: 156 kuskinkahva
^Oli tosta ovesta kuvalliset ohjeet. Linkkasin sen pojalle, kun hänellä jumittaa avausnappi välillä pohjaan. En vain eilen ehtinyt hakea sitä mistään enkä vissiin tänäänkään. En näet muista, oliko ulkomaanelävien sivuilla vai missä.
Re: 156 kuskinkahva
http://www.alfa156.net/tech/fr_index.ht ... andle.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 156 kuskinkahva
Joo, kahva tuli tosiaan korjailtua jo tuossa jonkin aikaa sitten. Eipä ollut oikeasti paha rasti yllä mainitun linkin ohjeissa vaan on kuvat hieman väärässä järjestyksessä, mutta tästäkin selvittiin hienosti. Kyseessähän oli pois paikaltaan tipahtanut tanko joka nyt meni paikoilleen ihan sormilla painamalla se vaan, että mekanismi vaikutti siltä, että sinne joutuu viellä joku päivä uudestaankin menemään ja olipa siellä aijemminkin käyty kun katsoi eristyksien reunoja. Kiitämme kaikesta avusta.
Se on kato sitä motorsporttia.