156 V6 ja kampiakselin hihnapyörän irroitus ja kytkin
Valvoja: Moderators
156 V6 ja kampiakselin hihnapyörän irroitus ja kytkin
Onko kellään kokemuksia mainitun koneen hihnapyörän irroittamisesta ?
Kovaa tuntuu olevan kiinni. Onko edes kierteet normaalit vai kenties vasenkätiset, niinkuin esim. ulkoisen käyttöhihnan kiristimen pultissa.
Kampiakselin kiinni pitäminenkin tuottaa jonkun verran vaikeuksia kun kone ei ole tietääkseenkään vaihteista, vaan liikkuu vaan niin kuin olisi vapaalla koko mylly. Onkohan kytkin tai vaihteisto hinatessa hajonnut vai liittyisikö juttu kytkimen hydraulisiin ominaisuuksiin ?
Onneksi vaihteisto on suhteellisen helppo irrottaa. Pakosarja ja startti pois, sekä välitystanko. Sitten pitäisi vaihteistonkin mahtua tulemaan, mikäli cd:llä olevaan korjausoppaaseen on luottamista.
No, kampiakselia voi tietysti pitää paikallaan kytkinkopan ajoitusreiän kautta laittamalla sopivan räikän varren reiän reunan ja paineasetelman pultin kannan väliin. Mikään tukeva ratkaisu se ei kyllä ole, enkä ole vielä saanut sitä hihnapyöraa irti.
Eli onko kokemuksia ja hyvä neuvoja hihnapyörän irroittamisesta tai kytkimen ominaisuuksista ?
Esa
Kovaa tuntuu olevan kiinni. Onko edes kierteet normaalit vai kenties vasenkätiset, niinkuin esim. ulkoisen käyttöhihnan kiristimen pultissa.
Kampiakselin kiinni pitäminenkin tuottaa jonkun verran vaikeuksia kun kone ei ole tietääkseenkään vaihteista, vaan liikkuu vaan niin kuin olisi vapaalla koko mylly. Onkohan kytkin tai vaihteisto hinatessa hajonnut vai liittyisikö juttu kytkimen hydraulisiin ominaisuuksiin ?
Onneksi vaihteisto on suhteellisen helppo irrottaa. Pakosarja ja startti pois, sekä välitystanko. Sitten pitäisi vaihteistonkin mahtua tulemaan, mikäli cd:llä olevaan korjausoppaaseen on luottamista.
No, kampiakselia voi tietysti pitää paikallaan kytkinkopan ajoitusreiän kautta laittamalla sopivan räikän varren reiän reunan ja paineasetelman pultin kannan väliin. Mikään tukeva ratkaisu se ei kyllä ole, enkä ole vielä saanut sitä hihnapyöraa irti.
Eli onko kokemuksia ja hyvä neuvoja hihnapyörän irroittamisesta tai kytkimen ominaisuuksista ?
Esa
Yep, huomasin tänä aamuna itsekin kun selasin cd:tä.Maunu kirjoitti:CD:tä selatessani huomasin että kampiakselille on oma lukitustyökalu, jolla lukitaan vauhtipyörä. Varmaksi en mene sanomaan, mutta näyttäisi siltä että se tulisi kiinni rpm anturin kiinnityskohtaan.
Olisikohan jollakin lainata sellaista, vai pitääkö tehdä ?
Esa
Täytyi sitten tehdä se hihnapyörän lukituskappale. Kaksi 8 mm tappia vaan hihnapyörän tasapainoitusreikiin ja niihin varsi, jonka tuin vinosti lattiaan. Sitten vain 41 mm hylsy ja tukeva vääntövarsi. Helposti lopulta lähti.
Kytkimen kanssa ei sitten ollutkaan huolta. Aikaisemmin kokeillessani olin pistänyt ykkösen päälle. Hihnapyörää sai avaimella kerralla liikkumaan vain 1/4 kierrosta. Tämä ei vielä liikuttanut vetoakselia (jarrulevyä).
Kutosen kun pistää päälle niin sitten liikkuu. Menin siis itse asettamaani halpaan.
Kun tulpat ja jakohihna on pois pystyy kampiakselia pyörittämään jarrulevystä riittävällä tarkkuudella esim yläkuolokohdan määrittämiseksi.
Onkos muuten ykkönen etummaisessa vai takimmaisessa rivissä. Vanhaan hyvään aikaan V-koneissa ykkönen oli aina se sylinteri joka oli lähinnä jakopätä. Tässä 156 V6:ssa tämä olisi etummainen. Useimmissa asennusohjeissa mittakello on kuitenkin tungettu sinne takimmaisen etummaiseen tulpanreikään.
Katselin sitten vauhtipyörän ajoitusmerkkiä ja se näytti tulevan kohdalleen hieman ennen takimmaisen ykkössylinterin yläkuolokohtaa.
Taitaa sitten olla se takimmainen. Mutta tietäisikö joku tarkemmin ?
Voisiko yläkuolokohdan jotenkin selvittää TDC anturin kautta esim. katsomalla reiästä tai sähköisesti anturin pulssista ?
Esa
Kytkimen kanssa ei sitten ollutkaan huolta. Aikaisemmin kokeillessani olin pistänyt ykkösen päälle. Hihnapyörää sai avaimella kerralla liikkumaan vain 1/4 kierrosta. Tämä ei vielä liikuttanut vetoakselia (jarrulevyä).
Kutosen kun pistää päälle niin sitten liikkuu. Menin siis itse asettamaani halpaan.
Kun tulpat ja jakohihna on pois pystyy kampiakselia pyörittämään jarrulevystä riittävällä tarkkuudella esim yläkuolokohdan määrittämiseksi.
Onkos muuten ykkönen etummaisessa vai takimmaisessa rivissä. Vanhaan hyvään aikaan V-koneissa ykkönen oli aina se sylinteri joka oli lähinnä jakopätä. Tässä 156 V6:ssa tämä olisi etummainen. Useimmissa asennusohjeissa mittakello on kuitenkin tungettu sinne takimmaisen etummaiseen tulpanreikään.
Katselin sitten vauhtipyörän ajoitusmerkkiä ja se näytti tulevan kohdalleen hieman ennen takimmaisen ykkössylinterin yläkuolokohtaa.
Taitaa sitten olla se takimmainen. Mutta tietäisikö joku tarkemmin ?
Voisiko yläkuolokohdan jotenkin selvittää TDC anturin kautta esim. katsomalla reiästä tai sähköisesti anturin pulssista ?
Esa
RPM- ja YKK-tunnistin samoin kuin ajoitusanturi ovat tässä koneessa kyllä vauhtipyörän takana. Jossain edellisessä mallissa ne ovat kyllä olleet apulaitteiden hihnapyörän yhteydessä.Maunu kirjoitti:CD:tä selatessani huomasin että kampiakselille on oma lukitustyökalu, jolla lukitaan vauhtipyörä. Varmaksi en mene sanomaan, mutta näyttäisi siltä että se tulisi kiinni rpm anturin kiinnityskohtaan.
Kiitos kuitenkin kommentistasi, hihnapyörän sainkin jo irti.
Esa
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tehtaan moottorinkorjausopuksen kuvan mukaan ykkönen on se taaempi pytty. 12-venttiilisessä sylinterien numerot on merkitty venakoppiin, 24-venttiilisessä ei sitten ilmeisesti ole? Onko nokkapellissä sytytysjärjestyksestä kertovaa tarraa kuten GTV TS:ssä näkyy olevan?Esa kirjoitti:Onkos muuten ykkönen etummaisessa vai takimmaisessa rivissä. Vanhaan hyvään aikaan V-koneissa ykkönen oli aina se sylinteri joka oli lähinnä jakopätä. Tässä 156 V6:ssa tämä olisi etummainen. Useimmissa asennusohjeissa mittakello on kuitenkin tungettu sinne takimmaisen etummaiseen tulpanreikään.
- Epäkelpokeräilijä -
Tarkistin ventiilikopat eikä niissä ollut mitään merkkejä. Ei myöskään kyseistä tarraa nokkapellissä. Puolanjohtojen ympärillä on valkoiset renkaan joissa on numerot yhdestä kuuteen. Sikäli kun uskotaan, että ne oli oikeassa paikassa (niin kuin aikaisempaa käyntiä muistellen todennäköisesti olivat) voidaan sanoa, että ykkönen on takimmaisen lohkon ensimmäinen pytty, niin kuin Scuuderi selvitti. Seuraava takimmaisessa on kakkonen ja sitä seutaava kolmonen. Sitten hypätäänkin jo etummaiseen lohkoon ja jakopään puolella ensimmäiseen pyttyyn, jossa oli nelosjohto, sitä seuraava oli viides ja viimeinen tietenkin kuudes. Sytytysjärjestyshän tästä ei vielä selviä, mutta sitten selviää kun saan toisenkin kannen irti. Sikäli kun sitä mihinkään tarvitsee, kun laittaa vain johdot samalla tavalla takaisin.
Venttilijaon asetuksen kannalta on tietysti tärkeää vain se, että puristus ja kipinä ovat samaan oikeaan aikaan samassa sylinterissä.
Pitää vielä vilkaista sitä Timing-osastoa sieltä CD:stä, vaikka kyllä se jo selvä on muutenkin. Varma on aina varmaa. Kiitokset.
Esa
Venttilijaon asetuksen kannalta on tietysti tärkeää vain se, että puristus ja kipinä ovat samaan oikeaan aikaan samassa sylinterissä.
Pitää vielä vilkaista sitä Timing-osastoa sieltä CD:stä, vaikka kyllä se jo selvä on muutenkin. Varma on aina varmaa. Kiitokset.
Esa