156 TS päästöt
Valvoja: Moderators
156 TS päästöt
Kävin tänään sitten katsastuksessa tolla -98 156 2.0 TS:llä. Lamda ja muut päästöt olivat sitten vähän sinnepäin eli lamdan arvo 1,20 hylkäs. Edellisessä noin 4 kk takaisessa tohtorin mittauksessa kaikki oli kunnossa.
Johtuukohan tuo nyt siitä rikkinäisestä ilmistä vai soitanko jo huoltoon et varaa enemmänkin osia sen ilmin lisäksi kun nyt ens perjantaina vien sen huoltoon?
Johtuukohan tuo nyt siitä rikkinäisestä ilmistä vai soitanko jo huoltoon et varaa enemmänkin osia sen ilmin lisäksi kun nyt ens perjantaina vien sen huoltoon?
Niin se olisi kyllä ollut parasta, mutta katsastusaika oli jo mennyt umpeen ja ajattelin, että kyllä se menee.
Noh, siinä sitten katsastussedän kanssa ihmeteltiin kun tyhjäkäynnillä kaikki oli kunnossa, mutta johan pomppas arvot kun alettiin kaasuttelemaan.
Siis arvoja:
---------------------------Jouto----------------yli 2000 1/min
--------------------mitattu----sallittu-------mitattu----sallittu
CO-pitoisuus---------0-------- 0,5------------0---------0,3
HC-pitoisuus--------14--------100-----------20---------100
Lamda----------------------------------------1,20-----0,97-1,03
CO2-pitoisuus-----15,80 ------------------13,10---------------
O2-pitoisuus---------0---------5,00-------- 4,00------ 5,00
Eli Lamdasta pomppas, mutta kaikki olivat kohollaan verrattuna aiempaan autotohtorin tekemään testiin. Etenkin Hapen ohivirtaus tms.. näytti ainakin pomppaavan kaasun asennon mukaan aika railakkaasti jos nyt oikein muistan.
Noh, siinä sitten katsastussedän kanssa ihmeteltiin kun tyhjäkäynnillä kaikki oli kunnossa, mutta johan pomppas arvot kun alettiin kaasuttelemaan.
Siis arvoja:
---------------------------Jouto----------------yli 2000 1/min
--------------------mitattu----sallittu-------mitattu----sallittu
CO-pitoisuus---------0-------- 0,5------------0---------0,3
HC-pitoisuus--------14--------100-----------20---------100
Lamda----------------------------------------1,20-----0,97-1,03
CO2-pitoisuus-----15,80 ------------------13,10---------------
O2-pitoisuus---------0---------5,00-------- 4,00------ 5,00
Eli Lamdasta pomppas, mutta kaikki olivat kohollaan verrattuna aiempaan autotohtorin tekemään testiin. Etenkin Hapen ohivirtaus tms.. näytti ainakin pomppaavan kaasun asennon mukaan aika railakkaasti jos nyt oikein muistan.
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Vertailun vuoksi, tässä omia tuloksia viime katsastuksesta kuukausi sitten. Mitään en noista lukemista tiedä, mutta kuitenkin:
---------------CO-------HC-------O2-------CO2-------Lambda
Tyhjäk........0,01.........8.........0,30.......17,44
>2000r.......0,01.........11........0,43.......17,39........1,014
Mikäs tuo O2 pitoisuus oikein on kun sulla on 2000:ssa mennyt neloseen asti?
---------------CO-------HC-------O2-------CO2-------Lambda
Tyhjäk........0,01.........8.........0,30.......17,44
>2000r.......0,01.........11........0,43.......17,39........1,014
Mikäs tuo O2 pitoisuus oikein on kun sulla on 2000:ssa mennyt neloseen asti?
Ammattina autokauppa
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
En kehtaa edes omia lukemiani julkisuuteen antaa kun noi hc:t on nyt jotain 60 luokkaa
Tuli tosiaan tossa tehtyä Alfaan aika iso remppa että meni läpi katsastuksesta. Jäi vielä jopa kaks päivää aikaa ennen ajokieltoa
Mulla tosin oli CO arvot jotain 3% - sellaisia lukemia mitä ei enää katsastuksessa pystytty mittaamaan. Hc huiteli noin 150ppm:ssä ja lambda 1,3:ssa.
Mulla korjauksen alle joutui mirri eli katti, lämpötila-anturi sekä lambda. Lambdan vaihdolla oli suurin merkitys päästöihin. No rahallahan tosta selvisi. Alkuperäistä kattia ei kyllä pystynyt ostamaan hintaa 1090 euroo. Lambda oli vaan 200 euroa.
No mutta asiaan. Eli Maclane autossa oleva vika varmaankin johtuu lambda anturista, koska O2 arvo on korkealla (alle 1% arvo olisi aikahyvä) -> pakoputki vuotaa jostain ja jäännöshappi lisääntyy silloin lambda arvo pitäisi laskea tässä tapauksessa se kuitenkin on vielä yli rajojen joten todellinen lukema on huomattavasti suurempi. Deltan examiner laite varmastikin näyttää lambda vikaa.

Tuli tosiaan tossa tehtyä Alfaan aika iso remppa että meni läpi katsastuksesta. Jäi vielä jopa kaks päivää aikaa ennen ajokieltoa

Mulla tosin oli CO arvot jotain 3% - sellaisia lukemia mitä ei enää katsastuksessa pystytty mittaamaan. Hc huiteli noin 150ppm:ssä ja lambda 1,3:ssa.
Mulla korjauksen alle joutui mirri eli katti, lämpötila-anturi sekä lambda. Lambdan vaihdolla oli suurin merkitys päästöihin. No rahallahan tosta selvisi. Alkuperäistä kattia ei kyllä pystynyt ostamaan hintaa 1090 euroo. Lambda oli vaan 200 euroa.
No mutta asiaan. Eli Maclane autossa oleva vika varmaankin johtuu lambda anturista, koska O2 arvo on korkealla (alle 1% arvo olisi aikahyvä) -> pakoputki vuotaa jostain ja jäännöshappi lisääntyy silloin lambda arvo pitäisi laskea tässä tapauksessa se kuitenkin on vielä yli rajojen joten todellinen lukema on huomattavasti suurempi. Deltan examiner laite varmastikin näyttää lambda vikaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Kiitoksia analyysistä, mutta omalle kohdalle tuo kuulostaa tietty heikolta jos siellä nyt on ilmi ja lamda molemmat ulkona pelistä? vastikään tutkitutin auton huollossa ja yhdessä delta-motorin kanssa tulivat siihen tulokseen, että ilmi vikoo. Jos kuitenkin käy niin, että lamdakin oireilee niin meneekö sekin vaihtoon vai voiko sille tehdä jotain operaatioita?
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Täytyy vielä kerran kysyä: Oletko tosiaan varma, että ILMI:ssä on vika? Jos se on paskana, niin sillä ei huimia määriä ajeta.
Ex-156:ni vaihdettiin ilmi kahteen kertaan. Molemmilla kerroilla ongelmat alkoivat siitä, ettei auto tahtonut kiertää yli 5000rpm.. Siihen asti kuitenkin kulki normaalisti. Muutama sata kilometriä lisää, niin tyssäsi 3000 kierrokseen, eikä käynyt enää tyhjäkäyntiä.
Lähinnä tuo on muutenkin ollut V6:n ongelma, kai niitä silti TS:kin on jokunen mennyt.
Ex-156:ni vaihdettiin ilmi kahteen kertaan. Molemmilla kerroilla ongelmat alkoivat siitä, ettei auto tahtonut kiertää yli 5000rpm.. Siihen asti kuitenkin kulki normaalisti. Muutama sata kilometriä lisää, niin tyssäsi 3000 kierrokseen, eikä käynyt enää tyhjäkäyntiä.
Lähinnä tuo on muutenkin ollut V6:n ongelma, kai niitä silti TS:kin on jokunen mennyt.
Omasta mielestä vika on ilmi, mutta tuntuu siltä, että siellä saattaisi olla muutakin häikkää. En ole varma siis oikein mistään.
Huollossa kyllä kävivät läpi huolellisesti, ja olivat sitä mieltä, että vika on ilmissä. Eivät nekään kyllä olleet varmoja vaan soittivat delta-motorin "expertille", joka oli kuulemma vahvistanut tämän.
Oireet vielä kerran:
1) Seisonneena käynnistyksen jälkeen kaasun painaminen aiheuttaa kierrosten tippumisen 200-500 rpm (eli alkaa jurnuttamaan). Poistuu minuutin itsekseen käyttämällä.
2) Kone kiertää hitaasti kaasua lisää painettaessa aina tuonne 5000 rpm, mutta vähänkin nopeammin survomalla saa aikaan nykimistä ja vääntö toppaa jossain 3000-4000 rpm täysin. Tällöin nostamalla kaasua kone taas herää paremmin henkiin. Alkuun ongelma esiintyi korkeammalla, nyt se on tullut alemmas.
3) Jos lähtee liikkeelle ilman, että antaa käynnin tasaantua matka on yhtä nykimistä eikä tehoa ole millään alueella.
Huollon kanssa ei ole tullut puheeksi Lamda-anturi, mutta ilmeisesti se antaisi selkeästi itsensä ilmi? Toisekseen autoa tutkittiin siellä huolellisesti mukavan aikaa, joten pakko kait se on luottaa että muut mahdolliset viat on suljettu pois.
Edit: Pahoittelen epäselviä lausuntoja vikojen luonteesta
Huollossa kyllä kävivät läpi huolellisesti, ja olivat sitä mieltä, että vika on ilmissä. Eivät nekään kyllä olleet varmoja vaan soittivat delta-motorin "expertille", joka oli kuulemma vahvistanut tämän.
Oireet vielä kerran:
1) Seisonneena käynnistyksen jälkeen kaasun painaminen aiheuttaa kierrosten tippumisen 200-500 rpm (eli alkaa jurnuttamaan). Poistuu minuutin itsekseen käyttämällä.
2) Kone kiertää hitaasti kaasua lisää painettaessa aina tuonne 5000 rpm, mutta vähänkin nopeammin survomalla saa aikaan nykimistä ja vääntö toppaa jossain 3000-4000 rpm täysin. Tällöin nostamalla kaasua kone taas herää paremmin henkiin. Alkuun ongelma esiintyi korkeammalla, nyt se on tullut alemmas.
3) Jos lähtee liikkeelle ilman, että antaa käynnin tasaantua matka on yhtä nykimistä eikä tehoa ole millään alueella.
Huollon kanssa ei ole tullut puheeksi Lamda-anturi, mutta ilmeisesti se antaisi selkeästi itsensä ilmi? Toisekseen autoa tutkittiin siellä huolellisesti mukavan aikaa, joten pakko kait se on luottaa että muut mahdolliset viat on suljettu pois.
Edit: Pahoittelen epäselviä lausuntoja vikojen luonteesta

Hain tänään auton huollosta, diagnoosi oli täysin oikea. Ilmin vaihdon jälkeen kaikki ongelmat katosivat ja moottori pelaa kuin uusi
Tässä pyörittelen vanhaa ilmiä ja ulospäin se näyttää täysin ehjältä, langat tallella jne.. Ilmeisesti se on vain totaalisesti seonnut, koska tehoja tuli kerta heitolla niiin paljon lisää. Pientä lapsetusta oli matkalla liikkeeltä kotia
Edit: niin ja innoissani unohdin kertoa, että myös päästöt ovat jälleen kohdallaan.

Tässä pyörittelen vanhaa ilmiä ja ulospäin se näyttää täysin ehjältä, langat tallella jne.. Ilmeisesti se on vain totaalisesti seonnut, koska tehoja tuli kerta heitolla niiin paljon lisää. Pientä lapsetusta oli matkalla liikkeeltä kotia

Edit: niin ja innoissani unohdin kertoa, että myös päästöt ovat jälleen kohdallaan.