156 TS:n kytkin ja vaihdeloota

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

156 TS:n kytkin ja vaihdeloota

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Juu-uh... Alkoipa tuossa kesäloman lopulla pitämään 156:nen häiritsevää
ääntä, tuntui että painelaakerihan se rallattaa. Noh, kytkimen metsästykseen ja päästiin toteamaan, että ompas halpaa lystiä. Tarvikeosilla 930 euroa!! :shock:

Noh, auto pajalta ja hymy oli taas herkässä, kun kytkin pelasi hienosti. Ei enään täristellyt liikkeellelähdössä ja poljin oli silkinpehmoinen :lol:
Mutta mutta mutta.. Kone kun alkoi jälleen lämmetä, alkoi taas kuulua tuttu ääni. Päästyäni duunipaikan pihalle ovi auki autosta, ja kuuntelemaan. Kytkin pohjassa kärry ei pidä mitään ääniä, vaan kun kytkimen höllää niin johan taas rallaattaa. Noh, kaveri on ajellut V6:lla ja myös siinä pitää laatikko ilmeisesti samanlaista ääntä, viikonloppuna pääsee bellassa vertaamaan (myös hänellä on jo kytkin vaihdettu).

Onkos muilla ilmennyt vastaavaa? ääni kuuluu myös kun höllää kaasun
pienillä vaihteilla semmoisena pienennä hmmm. vihellyksen ja ulinan välimaastona.
Alfa Romeo Alfetta 2000 4D -82, AR 156 2.0 TS -98, AR 156 SW 2.5 V6, Piaggio Vespa LX -08

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Vaihdatin kytkimen 156 V6:n alkuvuodesta Muukkosella, maksoi koko homma töineen 600€.

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Hieman lisää nyt ajeltuani, alkaa homma selkeytyä. Äänen aiheuttaa jokin vaihteiston pääakselin laakereista :evil: Eli joskus lienee tulossa eteen laatikkoremppaa, hieman hirvittää!!

Eli jos jollain sattuu olemaan tiedossa 156:n 2.0 TS (1998) ehjä vaihteisto, niin voisin olla kiinnostunut. Onko muuten raatilaisilla havaintoa, onko 155:n loota sama.
Vaihdatin kytkimen 156 V6:n alkuvuodesta Muukkosella, maksoi koko homma töineen 600€.
On sitten täällä Helsingissä hinnat kohdillaan. Maahantuojan hinta pelkälle kytkimelle olisi ollut n. 750 eukkii ja työt päälle :shock: Pihinä ukkona sitten hankin kytkimen tarvikkeena ja vein toiselle valtuutetulle korjaamolle, jossa työt vähän yli 600..
Alfa Romeo Alfetta 2000 4D -82, AR 156 2.0 TS -98, AR 156 SW 2.5 V6, Piaggio Vespa LX -08

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Kuukausi autolla ja nyt on ensimmäistä kertaa sydän kylmänä - Jostain voimansiirrosta kuuluu vihellystä joka katkeaa kun veto on pois päältä. Pikkuvaihteilla tuo kuuluu selvästi ja viitosella yli satasen vauhdissa. Tuntuisi vielä voimistuvan kilometri kilometriltä. Mitään suurempaa öljyvuotoa ei näy ja en ole itse vaihtanut "isolla kädellä"... :cry:

Auto on 60600 km ajettu 156 1.8TS -00 ja ostettu autoliikkeestä kuukausi takaperin. Pääseeköhän tässä testaamaan kuluttajasuojaa. :?

Ideoita oireen selvittämiseen otetaan vastaan.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Myyjäliikkeen piikkiin ilman muuta, tai haluan nähdä sen joka pokkana sanoo että on ihan normaalia käytöstä 60tkm ajetulle autolle.

Mulla oli lodju rikki, tai on se vieläkin mutta uusi käytetty odottaa takakontissa. 1-2-3 vaihteella ihme rohinaa, toimii normaalisti 4-5 vaihteilla. Erinäisten asiantuntijoiden mielestä joku laakeri vain rikki, ja siltähän se kuullostaakin.

Kytkin vaihtoon kun menee samalla, tarvikkeena reilu 300e - 400e, onneksi on asiallisia tuttuja joten ei tarvinnut ihan tuollaista hintaa maksaa :mrgreen:

Viikonloppuna saattaa sitten auto liikkua niinkuin pitää yli vuoden omistuksen jälkeen :shock:

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Jep...

Saa nähdä kuinka happameksi myyjä soitosta menee. Pitänee käydä todentamassa vika ensin Deltalla jotta voi niillä perustein vääntää kompensaatiosta. Aika tuurissaan että tuo vika alkoi kehittymään "sopivasti" omistajanvaihdoksen jälkeen. :(

Isäukon ennakkoluulot kyllä saavat tästä vahvistusta :lol:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ruokoton kirjoitti:Isäukon ennakkoluulot kyllä saavat tästä vahvistusta
Jep.. mutta kyllä fiksu ihminen ymmärtää ettei mitään voi kestää jos käyttö on mitä on.

Nim. Ei juuri öljyä laatikossa.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Alfa156.net foorumilta löytyi kovinkin tutun kuuloinen tilitys:

"New to this forum - I hope you can help me...
I get a high pitched whine from the gearbox at 65-80 mph (100-125kph). Does anybody else have this and does anybody know the cause?? Car is a 2.0 twinspark 147. "

Itsellänikin tuo ääni on voimakkain juuri kys. om. vauhdissa ja hiljenee sitten . Nelosella sitä ei kuulu lainkaan. :o

Onkos tuossa 1.8TS lootassa myös öljykeppi että voi varmistaa sen olevan kuiva :twisted:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Kyselin taannoin ajankulukseni DA kytkin rempan hintaa.
Painelaakeri(sis työsylinterin) 197e
Levy+asetelma 420e
työt
yhteensä 1225€!!!!

Että sillälailla, vaihdelkaas pojat ja tytöt nätisti.

btw, pitänee hankkia muuta ajankulua :?
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Ruokoton kirjoitti:Onkos tuossa 1.8TS lootassa myös öljykeppi että voi varmistaa sen olevan kuiva
Etupäästä löytyy kuusiokantainen proppu. Kolosta voi sitten sormella kokeilla että onko nestettä vaiko eikö.

Minulla on sitten myynnissä 1.8 ts vaihdelaatikko jos tarvitsee osia :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Rolle kirjoitti:Viikonloppuna saattaa sitten auto liikkua niinkuin pitää yli vuoden omistuksen jälkeen :shock:
Mullakin saattaa se talli vapautua piakkoin, eli jos homma kumminkin menee pieleen niin koitetaan junailla jotain.
Puuha kirjoitti:Kyselin taannoin ajankulukseni DA kytkin rempan hintaa.
...
yhteensä 1225€!!!!
Morjens :shock:

Kai osat sentään jostain saa halvemmallakin? Oma työhän ei maksa mitään... Onneksi se kytkin ei ole oireillutkaan mitenkään, eikä olisi kyllä syytäkään 110tkm ajetussa kinnerissä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Palaten aiheeseen:

Voi olla että omassa tapauksessa kyse onkin vain Alfa-paranoiasta, mutta tarkemmin tutkien vihellys kuuluu sopivalla kierroalueella (3000-3500 ja sitten taas ~5000) riippumatta siitä onko mikä vaihde tai mikään vaihde päällä. Semmonen reilu 100:sen vauhti vitosella vaan loihtii sen parhaiten esille. Tyhjäkäynnillä ääni kuuluu matalataajuisempana ja hiljaisena.

Voiko risa pakoputken joustinosa moista tehdä? Vihellyksestä senkin yhtedessä on puhuttu.

:oops: - en tosin tiedä voiko tässä vieläkään olla helpottunut. Tarkastan vaihteistoöljyt joka tapauksessa. :D

Yritin kyllä kuulostella äänen lähdettä konepelti pystyssä, mutta eipä paikannu ei. Ääni kuuluu itseasiassa paremmin sisälle kuin ulos kun muu ylimääräinen säksätys ja möykkä suodattuu.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Roach kirjoitti:Minulla on sitten myynnissä 1.8 ts vaihdelaatikko jos tarvitsee osia
Heh, tehdäänkö kahdesta paskasta yksi hyvä ja juodaan rahat? :mrgreen:
Rasvis kirjoitti:Mullakin saattaa se talli vapautua piakkoin, eli jos homma kumminkin menee pieleen niin koitetaan junailla jotain.
Kiitos, luotan tosin siihen että kaimasi hoitaa homman 8)

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Rolle kirjoitti:Heh, tehdäänkö kahdesta paskasta yksi hyvä ja juodaan rahat? :mrgreen:
Kuulostaa suunnitelmalta :P

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Hieman lisää nyt ajeltuani, alkaa homma selkeytyä. Äänen aiheuttaa jokin vaihteiston pääakselin laakereista Eli joskus lienee tulossa eteen laatikkoremppaa, hieman hirvittää!!
Niin, tuohon siis jatkohoito oli laatikon vaihto. Uusi (tehdaskorjattu) laatikko maksoi DA:n kautta 1150 euroa + asennus Automilanossa.

Yhteensähän lystille sitten tuli hintaa viittä vaille paljon, kun ensimmäisellä yrityksellä vaihdetaan kytkin (asentajan mukaan auto hiljeni tämän jälkeen) ja seuraavalla kerralla vaihdetaan laatikko.

Sitten kun koeajolenkillä yhdessä ihmeteltiin kyseisen asentajan kanssa ääntä, niin kommentiksi tuli... "ai sä ajat näin pienillä kierroksilla, nyt mä vasta kuulen ton äänen, mut eihän tämmöstä autoo ikinä ajeta alle 4000 rpm" Mahtais olla kulutus kohillaan kun työmatkat aina päästelis +4000 rpm jengoilla :crazyeyes:

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Alfetta&156 kirjoitti:Sitten kun koeajolenkillä yhdessä ihmeteltiin kyseisen asentajan kanssa ääntä, niin kommentiksi tuli... "ai sä ajat näin pienillä kierroksilla, nyt mä vasta kuulen ton äänen, mut eihän tämmöstä autoo ikinä ajeta alle 4000 rpm" Mahtais olla kulutus kohillaan kun työmatkat aina päästelis +4000 rpm jengoilla :crazyeyes:
Mutta eikös tuo asentaja ollut ihan oikeassa... :mrgreen:
No joo, kulutus on mulla kyllä sen mukaistakin. ;-)

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Ruokoton kirjoitti:Palaten aiheeseen:
Voi olla että omassa tapauksessa kyse onkin vain Alfa-paranoiasta, mutta tarkemmin tutkien vihellys kuuluu sopivalla kierroalueella (3000-3500 ja sitten taas ~5000) riippumatta siitä onko mikä vaihde tai mikään vaihde päällä. Semmonen reilu 100:sen vauhti vitosella vaan loihtii sen parhaiten esille. Tyhjäkäynnillä ääni kuuluu matalataajuisempana ja hiljaisena.
Hmmm... tähän asti en ole asiaan kiinnittänyt mitään huomiota, mutta oman V6:n kanssa kuuluu n. 120 km/h vauhdissa VAIN 6-vaihteen ollessa päällä pientä vihellystä. Painamalla hippasen lisää tahi höllentämällä kaasua häviää tuo ininä kokonaan. Mitenkään muuten en saa sitä esiin, joten kuvittelen/kuvittelin sen olevan jonkun osan aiheuttama resonanssi kun esiintyy vain tuossa yhdessä tilanteessa... mitenhän tuota voisi yrittää paikantaa paremmin?
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Minulla vihelsi Fiiatit (Marea, Uno, Tipo) juurikin tuolleen teidän kuvailemalla tavalla. Ääni tuli laturista ja on kuulemma ihan terve ääni ja kuuluu asiaan sekä Deltan että Virho & Raition mielestä.
Liekkö samasta asiasta kyse Alfassa sitten?
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Deltan tasaraha, siinä likimain 1200 euroa jetsulleen, vika kuin vika :lol:

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Ruokoton kirjoitti:Kuukausi autolla ja nyt on ensimmäistä kertaa sydän kylmänä - Jostain voimansiirrosta kuuluu vihellystä joka katkeaa kun veto on pois päältä. Pikkuvaihteilla tuo kuuluu selvästi ja viitosella yli satasen vauhdissa. Tuntuisi vielä voimistuvan kilometri kilometriltä. Mitään suurempaa öljyvuotoa ei näy ja en ole itse vaihtanut "isolla kädellä"... :cry:
Itselläni sama homma. Jonkinlaista vihellystä kuultavissa, kun askin ajaa lämpöiseksi ja vauhtia on noin 120 km/h ja vitonen pesässä. Pienillä vaihtella sitten kuuluu todella selvästi autoa ryömitellessä vinkuna/jurina laatikosta, joka häviää painamalla pedaalia tai sitten kovenee nostamalla pedaalia. Laatikon ääntely lisääntyi huomattavasti, kun Milanon pojat vaihtovat öljyt laatikkoon ja laittoivat jotain nesteen litkua sinne. Kylmänä aski toimii ilman mitään jurinoita ja ihan liukkaasti. Pitäisi vissiin kokeilla jotain muuta oilia laatikossa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Jos laatikon avais niin harkitsisin tätä: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :1572.html

Itseä ainakin häiritsee hieman se että on 3000-3100 rpm 100km/h vauhdissa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Alleggerita
Viestit: 37
Liittynyt: 13 Loka 2004, 02:17
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Alleggerita »

Omassa 156V6:ssa vaihdelaatikosta kuuluu kohtuullisen äänekäs kalkatus tyhjäkäynnillä, vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä. Ääni häviää kun painaa kytkimen pohjaan. Itse asiassa ääni kuuluu vasta kun vaihteisto on kunnolla lämmennyt. Huoltomiehen mukaan kyseessä ei ole mikään vika, vaan vaihdelaatikon ominaisuus jossa rattaat pääsevät kolisemaan toisiinsa. Onko muille tuttua? Pitäsikö laittaa toisenlaiset öljyt?
Autolla on ajettu 80tkm.
Alfa. Jo vuodesta 1990.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Jos laatikon avais niin harkitsisin tätä: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/ ... :1572.html

Itseä ainakin häiritsee hieman se että on 3000-3100 rpm 100km/h vauhdissa.
Kuinkahan hengettömäksi vakiokuntoinen kone kävisi kun kierokset tippuisivat sopivasti parhaalta vääntöalueelta. Tieten voi ajaa vastaavasti lujempaa :P

Kirkinen: juurikin lämpimänä minullakin kuuluu tuo ääni parhaiten - asiaa tutkitaan. Tuo mainitsemani 2. vihellys lähtenee apuhihnasta / kiristimestä / laturista ja on jo kai vaaraton.

Tätä lukiessa tuntuisi että jokainen loota on oma yksilö omine äänineen.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Näin keväällä vaihdelaatikon ääntely taas alkanut. Vihellys kuuluu parhaiten motarilla 5 vaihteella 120 km/h nopeudessa. Vaihteiden vaihto ei vaikuta asiaan, vaan vihellys kuuluu tuolla nopeudella joka vaihteella. Ääni loppuu nostamalla / laskemalla nopeutta tai painamalla kytkin pohjaan.
Edellä mainitsin, että ääntely alkoi öljynvaihdon jälkeen, jolloin sisään heitettiin Nesteen öljyt. Pitäisiköhän vaihtaa laatikkoon jotain muuta asiallisempaa öljyä? Ympäristön lämpötila vaikuttaa selkeästi tähän, koska talvella en huomannut mitään....
Viimeksi muokannut Kirkinen, 20 Huhti 2006, 13:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Mitkäs osat siellä vaihdelaatikossa pyörivät vetoakseleiden tahtiin, mutta pysähtyvät kytkintä painaessa? :?

Ei ole oikein pää terävänä itsellä tänään :lol:

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

ei kai siellä totaalista pysähtymistä tapahdu minkään akselin kohdalta, mutta paine pienee rattaiden ja laakereiden osalta, kun ei ole vetoa päällä...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Sama havainto muuten itsellänikin että talvella ujellusta ei kuulunut - saas nähdä kuinka käy kun pohjoinenkin sulaa...

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Tänään sisään shellin litkut laatikkoon. Pantiin myös pullo Fortea... Katsotaan kuinka käy. Raportti tulee maanantaina...

P.S. Nesteen luru tuli vaahdoten ulos. Kaikenlaista paskaa onkin tarjolla...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

No niin! Nokka aamulla kohti Keilaniemeä ja Liljendalin jälkeen pedaali alkoi painua syvemmälle. Noin 130 - 140 km/h:ssa aina Lahdenväylälle saakka. No problems, jurinat olivat poissa ja askikin hyrräsi kuin uusi. Tällä kertaa pelkkä öljynvaihto todennäköisesti poisti oongelmat ainakin joksikin aikaa. Forten vaikutusta ei osaa sanoa, mutta suosittelen jotain muuta kuin nestettä...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Alleggerita kirjoitti:Omassa 156V6:ssa vaihdelaatikosta kuuluu kohtuullisen äänekäs kalkatus tyhjäkäynnillä, vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä. Ääni häviää kun painaa kytkimen pohjaan. Itse asiassa ääni kuuluu vasta kun vaihteisto on kunnolla lämmennyt. Huoltomiehen mukaan kyseessä ei ole mikään vika, vaan vaihdelaatikon ominaisuus jossa rattaat pääsevät kolisemaan toisiinsa. Onko muille tuttua? Pitäsikö laittaa toisenlaiset öljyt?
Autolla on ajettu 80tkm.
Hmm, mulla taitaa pitää laatikko ihan samanlaista kalkatusta. Enpä osaa sanoa kuuluiko moista ääntä ennen vaihteistöljyjen vaihtoa. Laitoin viime kesänä jotkut Mobilin mönjät laatikkoon. Toisaalta pitänee varmaan myös tarkistaa, ettei sieltä ole tullut mitään ulos.

Saitko Alleggerita ääntä loppumaan, vai tyydyitkö kohtaloosi? ;)

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

Toi vinkuna on mullakin kysymyksenä http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=8307

Ehkä se sitten on normaalia...

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

Kirkinen kirjoitti:No niin! Nokka aamulla kohti Keilaniemeä ja Liljendalin jälkeen pedaali alkoi painua syvemmälle. Noin 130 - 140 km/h:ssa aina Lahdenväylälle saakka. No problems, jurinat olivat poissa ja askikin hyrräsi kuin uusi. Tällä kertaa pelkkä öljynvaihto todennäköisesti poisti oongelmat ainakin joksikin aikaa. Forten vaikutusta ei osaa sanoa, mutta suosittelen jotain muuta kuin nestettä...
Tyhmä kysymys: pistettiinkö se forte vaihteistoöljyn sekaan vai?
Mitä ainetta toi "shellin litkut" tarkalleen ottaen oli? Missä päin pääkaupunkiseudulla laitatutit noi öljyt vai teitkö itse?

Tänks.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Olen nyt ajellut 156 V6:llani muutama kuukauden ja pannut merkille selvän vinkunan voimansiirrosta etenkin moottorijarrutuksen yhteydessä. Kuuluu hyvin esim kolmosella nelosella vauhdissa 30-40 kmh mutta myös vaikka kuutosella jos on vähän enemmän vauhtia. Vaikea sanoa esiintyykö kovemmassa vauhdissa kun muut hälyt lisääntyvät. Tunnistavatko muut veekutosten kuskit ilmiön vai onko kyseessä vika? Kysyn samassa yhteydessä vaihteiden päällemenosta että meneekö mielestänne kuin kuuma veitsi voihin vai tunnetteko jonkinlaisen vastuksen jos nopsaan vaihtaa? Takuita löytyy joten pessimistisiä arvioita kärsii esittää. Niin, autolla on ajettu vain 30.000km.

Avatar
TeeHoo
Viestit: 157
Liittynyt: 04 Kesä 2006, 20:09
Car(s): 156 V6 -99 Ex: 2x159, MiTo, 2x156
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja TeeHoo »

Mulla on kutosessa samat vinkunat, ja etenkin kakkonen menee kylmänä vähän kulmikkaasti päälle. Myös pakki on välillä vähän työläs menemään päälle. Eli lienee normaalia? Vaihteensiirtoon ja kytkintuntumaan sai muutenkin hetken aikaa totutella Superin tojotamaisen keveyden jälkeen.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Pistetäämpä tähän jatkoksi sellaista. Onko kukaan asennuttanut pitempää 5.vaihdetta tai jopa 6.vaihdetta jos sellaista on tessun lootaan mahdollista edes saada? Saisi pudotettua noita kierroksia niin kulutuskin kesäaikaan putoaisi reilusti jos saisi kierroksia 500 r/min alaspäin. Kierrokset ovat aika korkeat, kun 110km/h - 3500r/min.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Pidempi 5. vaihde on tai ainakin oli saatavilla - en vaan muista minkä puljun sivuilla sen näin :?

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Täältä ainakin löytyy...

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Mulla ei ole ollut mitään onkelmia askin kanssa :axe: *koputtaa puuta*
Mutta ajattelin vaihtaa öljyt ja laittaa samalla jonkin lisäaineen askin öljyjen sekaan, ihan vaan ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä kun tuo maaginen 200 000 km lähestyy kovaa vauhtia...
Auto on 156 1.6 Ts.
Mitkä öljyt sinne kuuluu laittaa ja paljonko sitä menee ja mikä lisäaine olisi "paras"????
Ja missä on askissa ne tyhjennys- & täyttöaukot?
Kauheesti tuli kysymyksiä...
Auttakee kun en tiiä :oops:
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

autodata ilmoittaa:

tilavuus 2L
laatu 75W-90 synteettinen.

täyttö ja tyhjennys proppujen sijainnista ei mitään hajua..

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Ja missä on askissa ne tyhjennys- & täyttöaukot?
Katso ohjekirjasta siellä on kuva! Ja vinkkinä RedLinet laatikkoon niin alkaa pelaamaan kuin unelma jos ei sekään auta niin remontti tiedossa. :wink:
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
nuhapumppu
Viestit: 313
Liittynyt: 11 Joulu 2006, 12:12
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Dobber kirjoitti:
Ja missä on askissa ne tyhjennys- & täyttöaukot?
Katso ohjekirjasta siellä on kuva! Ja vinkkinä RedLinet laatikkoon niin alkaa pelaamaan kuin unelma jos ei sekään auta niin remontti tiedossa. :wink:
Kiitos! Täytyy ostaa tuota RedLine:a. Olisko vinkkejä mistä sitä voisi ostaa?
aski on onneksi vielä täysin äänetön, eli teen tämän ennaltaehkäisevästi :wink:
Saab 9-5 2.0T Wagon -01
Saab 96 V4 Turbo -76
Ford Galaxie 500 Convertible -66

Vastaa Viestiin