156 abs -merkkivalon "logiikka"
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
- Paikkakunta: Iittala
156 abs -merkkivalon "logiikka"
Moro,
meidän perheen molemmissa 156:ssa (toinen jo edesmennyt) abs -merkkivalon on saanut palamaan aina samalla tavalla, eturenkaat sutivat mutta auto ei liiku/takarenkaat eivät pyöri. Aikoinaan tuli huomattua tämä piirre kun meinattiin jahtikaverin kanssa jäädä mettäautotielle jumiin. Ja valohan sammuu kun renkaat alkavat pyöriä normaalisti ja auto liikkuu tovin matkaa. Toimiiko teillä muilla systeemi samalla tavalla - tässä siis kyseessä 99 ja 01 mallin autot.
Tänään sitten vaimo kävi Alfaansa katsastamassa ja tuli nootti ABS -merkkivalon palamisesta. Vaimo oli tietenkin ihmeissään kun eihän se valo palanut mennessä eikä palatessa. Teoriani on siis se, että rullilla on annettu etupyörien pyöriä takapyörien ollessa pysähdyksissä --> valo päälle. Perkele että korpeaa.
meidän perheen molemmissa 156:ssa (toinen jo edesmennyt) abs -merkkivalon on saanut palamaan aina samalla tavalla, eturenkaat sutivat mutta auto ei liiku/takarenkaat eivät pyöri. Aikoinaan tuli huomattua tämä piirre kun meinattiin jahtikaverin kanssa jäädä mettäautotielle jumiin. Ja valohan sammuu kun renkaat alkavat pyöriä normaalisti ja auto liikkuu tovin matkaa. Toimiiko teillä muilla systeemi samalla tavalla - tässä siis kyseessä 99 ja 01 mallin autot.
Tänään sitten vaimo kävi Alfaansa katsastamassa ja tuli nootti ABS -merkkivalon palamisesta. Vaimo oli tietenkin ihmeissään kun eihän se valo palanut mennessä eikä palatessa. Teoriani on siis se, että rullilla on annettu etupyörien pyöriä takapyörien ollessa pysähdyksissä --> valo päälle. Perkele että korpeaa.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"
Valo sammuu kun tietokone saa tiedon kaikilta 4 pyörän nopeusanturilta (niin että ne ovat loogosia) eikä järjestelmässä ole muuta vikaa, tämä sen takia, että kun valo palaa, ABS ei toimi, mutta koska tuo on turvallisuus varuste on todennäköisesti jossain kabinetissa (joko EU;n tms tai valmistajien välillä) sovittu, että antaa valon sammua jos kone ei löydäkkään enään vikaa nopeusantureista. ja taas ABS:t voivat pelastaa jonkun onnettoman.
Jos siitä vaimokkeen autosta sammui ABS valo katsastuksen jälkeen, niin on todennäköisesti käynnyt juuri niin kuin edellä selitetty. Olkoonkin, etten ole kait kertaakaan saannut dynolla syttymään ABS;n valoja, tiedä sitten, oliko katsastusmies jäädä jumiin.
Jos siitä vaimokkeen autosta sammui ABS valo katsastuksen jälkeen, niin on todennäköisesti käynnyt juuri niin kuin edellä selitetty. Olkoonkin, etten ole kait kertaakaan saannut dynolla syttymään ABS;n valoja, tiedä sitten, oliko katsastusmies jäädä jumiin.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"
pastorisilli kirjoitti:Moro,
Toimiiko teillä muilla systeemi samalla tavalla - tässä siis kyseessä 99 ja 01 mallin autot.
.
ei toimi
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
- Paikkakunta: Iittala
Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"
Tässä varmaan voi olla eroa mallien välillä...meidän autoissa ei ole VDC:tä, MSR:ää tahi ASR:ää, pelkkä absi vaan.DaViega kirjoitti:Olkoonkin, etten ole kait kertaakaan saannut dynolla syttymään ABS;n valoja, tiedä sitten, oliko katsastusmies jäädä jumiin.
Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"
eiks toi vaikuta siltä että autossa olisi joku vika.. ei mulla ole ikinä syttynyt abs valo jarrydynossa, ei tässä eikä tossa missä ei noita sähköhärpäkkeitä ollut.
Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"
abs-valon kuuluu sammua startin jälkeen ilman auton liikuttamista, eikä sen kuulu jarrudynossakaan syttyä.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"
Lukemaan parametreja, auto ylös ja renkaita pyörittämään ja katsomaan, minkä pyörän nopeus eroaa joukosta. mutta kyllä ne on kaikki autot jossa ABS;n valo syttynnyt (akun vaihdot, likaiset ABS;n kehät, tilanteet jossa renkaat pyörineet väärässä tahdissa) niin se on myös sammunnut hetken ajonjälkeen.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
- Paikkakunta: Iittala
Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"
Toki sammuu startin jälkeen heti ilman auton liikuttelua. Syttyy siis silloin kun pyörien pyörimisnopeuksien ero on riittävän suuri (esim lumessa jumissa). Tämänkin jälkeen merkkivalo sammuu heti kun auto saadaan liikkeelle. Meidän tapauksessa nämä ovat molemmat olleet Selespeedejä (ainakin eri ecu kuin muissa). En ole aiemmin pitänyt tätä vikana vaan ominaisuutena. Kun en ollut itse paikalla, niin varmaa tietoa ei ole mitä tapahtui ennen rullille ajoa.jaacco kirjoitti:abs-valon kuuluu sammua startin jälkeen ilman auton liikuttamista, eikä sen kuulu jarrudynossakaan syttyä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"
Ei-Selessä valo sammuu vasta, kun auton käynnistää uudestaan. Näin siis täällä ainakin, tuon tessun kanssa. Ei ole muuten kauaa, kun joku täällä sanoi katsastuksessa käyneen täysin samalla tavalla: Eli jarrudynosta ylösvedettäessä mukamas "sutinut" liikaa -> ABS sekosi ja vikailmo. K.o henkilö sanoi tuosta inssille ja se oli sillä selvä; auto uudelleen käyntiin ja voila.
Meilläkin taisi kerran olla tuo, kun inssi sammutti ja starttasi auton uusiksi jarrudynossa, ei mitään sanonut (liekkö tiesi suoraan itse aiheuttaneensa?
)
Meilläkin taisi kerran olla tuo, kun inssi sammutti ja starttasi auton uusiksi jarrudynossa, ei mitään sanonut (liekkö tiesi suoraan itse aiheuttaneensa?

Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"
Viime viikolla 156 V6:sen abs-valo syttyi palamaan mökin pihalla syvässä lumessa sudittaessa. Ei hävinnyt sammuttamalla ja käynnistämällä, mutta hävisi kun ajoin pienen lenkin yleisellä tiellä. Aiheuttiko tuon valon sitten sutiminen paikallaa vai lumi ja kosteus, en tiedä.
- Streider
- Viestit: 491
- Liittynyt: 12 Joulu 2011, 13:07
- Car(s): Opel Insignia GS -19
Honda Civic 1.6i DOHC -89
Honda Accord 2.0i tourer -07
Volvo V90CC D5 AWD -19
ex. Giulia 2.0 turbo benzina AT8 Super -17, 156 V6 + kaikenlaista.. - Paikkakunta: Otalampi
Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"
^ Minulla aika samanlainen kokemus omalla 156:lla tältä talvelta, pihasta lähdin ylämäkeen pienen lumivallin yli möyrien ja sutaisi huolella niin syttyi valo palamaan, sammui kun kävin välissä kaupassa. Paloi kyllä kun starttasin kaupan pihasta pihasta mutta paluumatkalla hävisi merkkivalo taulusta ja absit alkoivat taas pelittää. Oli kyllä mukavampi ajaa ilman abseja 

- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"
9/2000 jälkeen valmistetu ovat herkempiä tuolle featurelle.
Sutimesella palamaan saatu ABS-valo jää yleensä palamaan virrat off/on jälkeenkin, mutta sammuu heti kun auto on liikkeellä ja ABS-ECU huomaa anturien signaalit järkeviksi.
Kyllä mulla rullilla esim nuo kaksi CF3:sta sytyttää ABS-valon kun kaksi CF2:sta taasen eivät.
Sutimesella palamaan saatu ABS-valo jää yleensä palamaan virrat off/on jälkeenkin, mutta sammuu heti kun auto on liikkeellä ja ABS-ECU huomaa anturien signaalit järkeviksi.
Kyllä mulla rullilla esim nuo kaksi CF3:sta sytyttää ABS-valon kun kaksi CF2:sta taasen eivät.
En tyytynyt tavanomaiseen.
Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"
Asia oli muistaakseni niin, että alkupään 156-autoissa sallittiin hyvin lyhyt aika (5s?) jo hyvin pienelle akselien nopeuserolle, kun varoitusvalo jo syttyi.
Joskus 2000-2001 sallittu nopeusero säädettiin sutimisen ajan mukaan kaikille Fiat Groupin autoille, joissa oli Boschin ABS/ESP.
Järjestelmä tunnistaa sen vikana, jos,
yli 20s, kun nopeusero alle 3 km/h
yli 13s, kun nopeusero on 3-6 km/h
yli 10s, kun nopeusero on yli 6 km/h
Joskus 2000-2001 sallittu nopeusero säädettiin sutimisen ajan mukaan kaikille Fiat Groupin autoille, joissa oli Boschin ABS/ESP.
Järjestelmä tunnistaa sen vikana, jos,
yli 20s, kun nopeusero alle 3 km/h
yli 13s, kun nopeusero on 3-6 km/h
yli 10s, kun nopeusero on yli 6 km/h
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"
^ ja ^^
Toi selittäisi asioita. Täällä kun ollaan 6/99 tienoolta ja varsinainen ECU (siis ei ABS:n ECU, vaan motronic) väittäs olevansa mallia '98... Eli ei ole yhtä herkkä, ilmeisesti valon toimintaperiaatekin on eri.
Sinänsä hauska, että jos ei ole yhtä herkkä, kuinka fail inssin pitää olla kun ei rullilta ylös pääse?
Tosin aina välillä ovat turhan innostuneita työstään ja eivät saa siitä mitään autoa ylös... 
Toi selittäisi asioita. Täällä kun ollaan 6/99 tienoolta ja varsinainen ECU (siis ei ABS:n ECU, vaan motronic) väittäs olevansa mallia '98... Eli ei ole yhtä herkkä, ilmeisesti valon toimintaperiaatekin on eri.
Sinänsä hauska, että jos ei ole yhtä herkkä, kuinka fail inssin pitää olla kun ei rullilta ylös pääse?


- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"
Omassani olen kerran saanut ABS-valon syttymään. Oli talven ekoja sohjokelejä ja tein käsijarrukäännöksen. Valo syttyi ja totesin, ettei ABS:t toimi. En edes pysähtynyt, mutta käytin moottorin sammuksissa ja starttasin uudelleen -> häiriö poistui, eikä ole sen jälkeen (yli vuoteen) palannut.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: 156 abs -merkkivalon "logiikka"
Itellä ainaki parikertaa on syttyny absin merkkivalo kun on hetken ollu joku renkas pysähdyksissä muiden pyöriessä.
Ekalla kerralla irtos etupyörän laakerista sisäkehä osittain, pari kuulaaki karkas, eikä se absin kehä pyöriny sitte siellä enää ollenkaan. hillittömän jyrinän lisäksi oireena tuli nopeusmittarin putoaminen puoleen (ilmeisesti nopeus mitataan noista absin arvoista renkaiden keskiarvona) ja hetki tämän jälkeen absi valon syttymisenä. Onni onnettomuudessa ettei ite anturi hajonnu. (ja uuden laakerinki sain ilmaseks vaikka takuu oliki jo menny)
Toka kerta oli käsijarru jäätyny kiinni, ajoin sitte kilsan parkkihallii vähän sulattelemaan ni kyl parin sadan metrin jälkeen toi absi valo sytty.
siitä en tiedä sammuuko se ajossa mutta ainaki sammuttamalla auton se sammuu, eikä se syty uudestaan ellei vika ole pysyvämpää sorttia (kuten se absin kehä joka ei pyörinyt, seki tosin otti parisataa metriä ajoa ennenku sytty uudestaan).
Pidän hyvin mahdollisena että olis syttyny jarrudynossa, jos se inssi siinä on näpytelly aikasa sitä käsilaitettaan ja dyno pyöriny tarpeeks nopeesti.
Ja sitte se on tietty pakokaasujen jälkeen sammunu ku autoki on sammutettu.
Itellä vm 2000 156.
Ekalla kerralla irtos etupyörän laakerista sisäkehä osittain, pari kuulaaki karkas, eikä se absin kehä pyöriny sitte siellä enää ollenkaan. hillittömän jyrinän lisäksi oireena tuli nopeusmittarin putoaminen puoleen (ilmeisesti nopeus mitataan noista absin arvoista renkaiden keskiarvona) ja hetki tämän jälkeen absi valon syttymisenä. Onni onnettomuudessa ettei ite anturi hajonnu. (ja uuden laakerinki sain ilmaseks vaikka takuu oliki jo menny)
Toka kerta oli käsijarru jäätyny kiinni, ajoin sitte kilsan parkkihallii vähän sulattelemaan ni kyl parin sadan metrin jälkeen toi absi valo sytty.
siitä en tiedä sammuuko se ajossa mutta ainaki sammuttamalla auton se sammuu, eikä se syty uudestaan ellei vika ole pysyvämpää sorttia (kuten se absin kehä joka ei pyörinyt, seki tosin otti parisataa metriä ajoa ennenku sytty uudestaan).
Pidän hyvin mahdollisena että olis syttyny jarrudynossa, jos se inssi siinä on näpytelly aikasa sitä käsilaitettaan ja dyno pyöriny tarpeeks nopeesti.
Ja sitte se on tietty pakokaasujen jälkeen sammunu ku autoki on sammutettu.
Itellä vm 2000 156.