Peräkärry ja massat
Valvoja: Moderators
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Peräkärry ja massat
Pohditaan kaverin kanssa tälläistä kivaa juttua taas......
Onko auton suurimmalla sallitulla massalla (vai millä nimellä se nyt oli siinä rekisteriotteessa) mitään tekemistä peräkärrykuorman kanssa?
Siis jos otteessa lukee että autolla saa vetää 1000kg jarrullista kärryä.
Mutta sitten otteessa on merkintä auton suurin sallittu massa 1700kg....
Niin eihän tuolla voisi kaiken järjen mukaan vetää kuin 450kg jarrutonta kärryä täyskuormassa ikinä, kun autollakin on painoa jo sen 1200 itsestään?!??!
Voisko joku valaista?
Onko auton suurimmalla sallitulla massalla (vai millä nimellä se nyt oli siinä rekisteriotteessa) mitään tekemistä peräkärrykuorman kanssa?
Siis jos otteessa lukee että autolla saa vetää 1000kg jarrullista kärryä.
Mutta sitten otteessa on merkintä auton suurin sallittu massa 1700kg....
Niin eihän tuolla voisi kaiken järjen mukaan vetää kuin 450kg jarrutonta kärryä täyskuormassa ikinä, kun autollakin on painoa jo sen 1200 itsestään?!??!
Voisko joku valaista?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Peräkärry ja massat
Minun mielestä ei ole tekemistä. Jos otteessa lukee esim. jarrullisen kärryn massa 1000kg, saat vetää 1000kg jarrullista kärryä. Ainakin minä olen saanut
VMP
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Peräkärry ja massat
Ennen oli sääntö, että jarruton kärry saa olla puolet vetoauton painosta ja jarrullinen vetoauton painoinen, paitsi nelivetoisissa. Nykyään valmistaja määrittelee millaista kärryä autolla saa vetää jarrullisena tai jarruttomana. Eihän tuossa jarruttomassa kärryssä paljoa saa sementtisäkkejä laillisesti kuljettaa.
Auton suurin sallittu massa on vain autoa koskeva. Peräkärryn ja auton yhteenlaskettu paino on taas eri.
Auton suurin sallittu massa on vain autoa koskeva. Peräkärryn ja auton yhteenlaskettu paino on taas eri.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Peräkärry ja massat
Ok, tämä selvitti mukavasti asioita
Seuraavaksi alkaa trailerin metsästys.
Seuraavaksi alkaa trailerin metsästys.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Peräkärry ja massat
Joo nykysin pitää miettiä vaan valmistajan speksejä. Ja kortin riittävyyttä! Yli 3500kg yhdistelmähän kun vaatii vähän jytkympää korttia, kuin B
Ps.
Autokoulussa muuten sanottiin, että joillakin valmistajilla on suomen lakien vastaisia rajoituksia noissa. Eli autolla pystyy mukamas vetämään 2500kg painoista jarrullista kärryä, vaikka vetoauton massa riitä siihen alkuunkaan. Muistikuva, kahden vuoden takaa on, että peräkärry kuormineen EI SAA ylittää vetoauton kokonaismassaa. Eli jos on auton kokonaismassa (kuvitteellisesti) 1500kg, mutta otteessa lukee sillä saatavan vetää 1800kg vaunua, se ei pitäisi paikkansa. Joku tieliikennelakia paremmin muistava toki tarkistakoot nämä turhat detailjit
Ps.
Autokoulussa muuten sanottiin, että joillakin valmistajilla on suomen lakien vastaisia rajoituksia noissa. Eli autolla pystyy mukamas vetämään 2500kg painoista jarrullista kärryä, vaikka vetoauton massa riitä siihen alkuunkaan. Muistikuva, kahden vuoden takaa on, että peräkärry kuormineen EI SAA ylittää vetoauton kokonaismassaa. Eli jos on auton kokonaismassa (kuvitteellisesti) 1500kg, mutta otteessa lukee sillä saatavan vetää 1800kg vaunua, se ei pitäisi paikkansa. Joku tieliikennelakia paremmin muistava toki tarkistakoot nämä turhat detailjit
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Peräkärry ja massat
Väärin . B-kortilla yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 4250kg. Tämä tosin edellyttää, että autoon on kytketty O1 -luokan, eli kokonaismassaltaan korkeintaan 750kg kärry. Jos käytössä on O2 -luokan kärry (750-3500kg, tuttavallisesti jarrullinen kärry), on B-kortin suurin sallittu kokonaismassa tuon 3500kg. Lisäksi B-kortista loppuu paukut, jos kärryn kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan. Tuolloin pitää käydä poimimassa korttiin BE, joka onneksi on hyvinkin helppo operaatio.
Mitä tulee kytkentämassan suhteeseen auton kokonaismassaan, niin asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä, 5. luku, 32a§ tosiaan kertoo, ettei perävaunun kytkentämassa saa ylittää vetoauton kokonaismassaa, jos veturin kokonaismassa on max. 3,5t. Tää oli mullekin uutta, mutta hyvähän sekin on tietää.
Mitä tulee kytkentämassan suhteeseen auton kokonaismassaan, niin asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä, 5. luku, 32a§ tosiaan kertoo, ettei perävaunun kytkentämassa saa ylittää vetoauton kokonaismassaa, jos veturin kokonaismassa on max. 3,5t. Tää oli mullekin uutta, mutta hyvähän sekin on tietää.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Peräkärry ja massat
Eli B-kortilla ajettavalla autolla perävaunu ei saa olla enempi, kuin veturin massa. Noh, ainakin JOTAIN jäi autokoulusta mieleen Siellä tosiaan näitä aika vähän käytiin läpi, kun oli kuitenkin vain B-kortti kyseessä.
Kiitokset tarkennuksista! Oppiipahan itsekin aina uutta - lukiessani muuten muistin tuon oudon 4250kilon tuolta, kun "normaalisti" maksimiraja on yhteensä 3500 yhdistelmälle. Logiikka?
Kiitokset tarkennuksista! Oppiipahan itsekin aina uutta - lukiessani muuten muistin tuon oudon 4250kilon tuolta, kun "normaalisti" maksimiraja on yhteensä 3500 yhdistelmälle. Logiikka?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Peräkärry ja massat
Logiikka lie O1 -kärry 3,5t pakun/maasturin perässä. Eli tuhansien kevytkärrynomistajien korttivaatimuksia ei ruvettu muuttamaan, vaan kevyttä saa aina vetää pelkällä B:llä (olettaen, että auto on B-spekseissä).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Peräkärry ja massat
Sanokaas sitten saako autolla, jossa on esim 1800 kg suurin sallittu perävaununpaino jarruin, vetää vaunua jonka kantavuus on 3000 kg?
Käsittääkseni mikäli vaunussa on lastia katsotaan sen aina painavan 3000 kg vaikka kuljettaisit yhtä lautaa. Tyhjänä varmaankin saa siirtää.
Käsittääkseni mikäli vaunussa on lastia katsotaan sen aina painavan 3000 kg vaikka kuljettaisit yhtä lautaa. Tyhjänä varmaankin saa siirtää.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Peräkärry ja massat
^oikeassa olet. Eli ei saa vetää, tietääkseni ei edes tyhjänä. Tosin tuossa tilanteessa poliisi todennäköisesti käyttäisi omaa harkintaa, eikä sakottaisi.
Näitä on tullut mietittyä kun taloudessa on kokonaismassaltaa 2000kg kärry. Jeeppiä olen ajatellut vaihtaa, mutta aika vähissä on autot joilla saa vetää tuon 2000kg (jeepillä 3500kg)
Näitä on tullut mietittyä kun taloudessa on kokonaismassaltaa 2000kg kärry. Jeeppiä olen ajatellut vaihtaa, mutta aika vähissä on autot joilla saa vetää tuon 2000kg (jeepillä 3500kg)
Re: Peräkärry ja massat
Mä olen siinä harhaluulossa, että ajokorttivaatimukset menee otteen painojen mukaan ja mahdolliset ylikuormat puntarin mukaan?
VMP
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Peräkärry ja massat
^täytyypä varmistaa asia, ellei jollain ole ihan selvää faktaa? Tuo nimittäin lisäisi aika merkittävästi autovaihtoehtoja. Tuolla kärryllä ei ole nimittäin tainnut tulla koskaan vietyä yli 1800kg. Tuommoisia vetoautoja taas on aikas paljon. BE kortti pitäisi kuitenkin riittää.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Peräkärry ja massat
Kait toi kuorma on laillinen?
- Liitteet
-
- alhvat.jpg
- (372.39 KiB) Tiedosto ladattu 2165 kertaa
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Peräkärry ja massat
Vastaavaa kombinaatiota itsekkin harkitsin.VMTD kirjoitti:Kait toi kuorma on laillinen?
Tosin auto on 33 ja ilman moottoria ja vaihdelaatikkoa, eli painoa asteen verran vähemmän.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: Peräkärry ja massat
Sellaisessa tilanteessa missä kuorman paino vaikuttaa olevan enemmän kuin sallittu vetopaino, poliisi arvioi tuon painon ellei sitä pysty jotenkin todistamaan. Autoa vetäessä tuo lienee helposti todettavissa rekisteriotteista. Mutta esim hevosten kohdalla poliisit vetävät mutulla painon...
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Peräkärry ja massat
http://venenetti.fi/uutiset/17102006-tr ... a-poliisia" onclick="window.open(this.href);return false;
Samaa asiaa pohtivat muutkin, ja kyllähän se ihan niin menee kuin tässä topicissakin on annettu ymmärtää.
Samaa asiaa pohtivat muutkin, ja kyllähän se ihan niin menee kuin tässä topicissakin on annettu ymmärtää.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Peräkärry ja massat
Hyvä artikkeli ja toivottavasti tulkinta on edelleen sama kuuden vuoden jälkeenkin. Nyt voi siirtää Subarulla AVK:lta uusia projekteja kotiin.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Peräkärry ja massat
Ei kai ylikuormia muulla kuin vaaoilla todeta? Jos noita aletaan vetämään hatusta ja aletaan väittämään että on ylikuormaa niin silloin tosiaan pitää pyytää vaa´at paikalle. Tai no jos ylikuormaa on niin paljon että arvio on selvästi alakanttiin ei silloin varmaan kannata olla hankalaevilpet kirjoitti:Sellaisessa tilanteessa missä kuorman paino vaikuttaa olevan enemmän kuin sallittu vetopaino, poliisi arvioi tuon painon ellei sitä pysty jotenkin todistamaan. Autoa vetäessä tuo lienee helposti todettavissa rekisteriotteista. Mutta esim hevosten kohdalla poliisit vetävät mutulla painon...
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Re: Peräkärry ja massat
Eikös se ole yksityiselle henkilölle ihan sama kuinka paljon ylipainoa on. Poliisi kirjoittaa rikesakon. Yrittäjälle taas ylipainosta tulee about 1000e alkavalta 1000kg:lta maksettavaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Re: Peräkärry ja massat
Niin en ole ollut sellaisessa tilanteessa jossa olisi sakot tullut, mutta sellaisessa olen kyllä ollut kahdesti, jossa olen joutunut kinastelemaan pollarien kanssa siitä onko ylipainoa vai ei. Molemmilla kerroilla ovat olleet sitten "armeilaita". Mikäli olisivat oikeasti alkaneet sakkoa raapustaa, olisin tietenkin vaatinut punnitusta. Tosin käytännössä esim. talvella hevosten kanssa tien poskessa ei voi alkaa tuntikausia odottelemaan vaakaa, saati lähteä ajelemaan poliisien mukana johonkin hornan tuuttiin lastia punnaamaan...-HH- kirjoitti:Ei kai ylikuormia muulla kuin vaaoilla todeta? Jos noita aletaan vetämään hatusta ja aletaan väittämään että on ylikuormaa niin silloin tosiaan pitää pyytää vaa´at paikalle. Tai no jos ylikuormaa on niin paljon että arvio on selvästi alakanttiin ei silloin varmaan kannata olla hankalaevilpet kirjoitti:Sellaisessa tilanteessa missä kuorman paino vaikuttaa olevan enemmän kuin sallittu vetopaino, poliisi arvioi tuon painon ellei sitä pysty jotenkin todistamaan. Autoa vetäessä tuo lienee helposti todettavissa rekisteriotteista. Mutta esim hevosten kohdalla poliisit vetävät mutulla painon...