Ilmassa on havaittavissa ikuisuus kysymyksen aineksia. Onko uusi Thema nyt niin paha, että pyyhkisit sen pois maailman kartalta? Vai kiinnostaisiko ehkä sittenkin kokeilla korttelin ympäri?
Puristit tietenkin kaiholla muistelevat vanhaa Themaa ja ajattelevat, ettei Chryslerin johdannainen voi olla mitenkään Lancia. Minä taas katselen automerkkiä, mikä minun iän on ollut enemmän ja vähemmän unohduksissa suomessa ja ajattelen, että Thema on oikein komea ilmestys siinä missä Thesis ja Deltakin ovat.
Lainaan asteikon TopGearilta, jos jollain on ongelmia saada selvä juu tai ei, niin nyt on 2 välissä
Hyviä perusteluja ei palkita, mutta laittakaa ihmeessä, se erottaa laatufoorumit suomi24:stä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Kyllähän tuolla sen korttelin kiertäis.....sisusta ainakin on mielestäni paaaaljon nätimpi kuin se hyrslerin alkuperäinen legopalikka-muovista kasailtu......kunhan hiukan omalaatuisemmaksi olisivat vielä tuota koria uskaltaneet viilailla.
Nyt siinä on mukana joku pieni eurooppalainen touchi, joka saa tuon kulkineen näyttämään autolta. Huomattavasti komeampi kuin alkuperänsä. Sitä en ihan suoraan osaa sanoa, onko se juuri Lancia, kun ne eivät mulle muuten tuttuja ole. Jaettu plattis ei tosin ainakaan mua kummemmin kuohauta, kun alkuperäinenkin Thema on Tipo4 -tuotos - toki plattiksen jakajat vähän eroavat eri generaatioissa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Alkuperäinen 300C ei ollut ollenkaan kehno autona. Tässä on korjattu sen pahimmat viat (en ota kantaa siihen, kuuluiko merkki niihin.) Enemmän persoonallisuutta olisin ulkopuolelle kaivannut, mutta Thesiksen menestyksen (...) jälkeen sellaisen kanssa haluttaneen olla (yli)varovaisia. Ja ehkä tätä nyt ei niin paljoa ole odotettukaan myytävän, että hommaan olisi enemmälti vaivauduttu - ehkä enemmänkin välimalli malliston puutteita paikkaamaan. Voisin kuvitella jopa ajavani tällaista. Keihäspokat päässä pistettiin cool.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Kyllä ton kehtais parkkiin pyöräyttämään. Aika pienillä muutoksilla on sysleristä saatu ihan mukavan näkönen peli.
Eihän se tietenkään mitenkään älyttömän persoonallinen ole, eikä varmastikaan "aito Lancia", mut tää vaan on tää maailman aika mikä tuommosta tekee.
Italialainen iloisuus ja keveys puuttuvat. Niinkuin valitettavasti on puuttunut jo Alfaltakin jo tovin. Kolmella ja puolella eurolla paivä ajelisin....
Roomassa tuli nähtyä viime viikolla pari uutta Themaa. Jonkun virkamiehen auto tämä, sininen valo isketty katolle.
Mielestäni auto on hienosti paranneltu 300 C, mutta en miellä sitä Lanciaksi. Samaa mieltä olen myös Lancia Voyagerista, tyylikkäämpi kuin lähtökohtansa.
Kuten IlkkaL tuossa totesikin, italialaistyylinen keveys ja hauskuun puuttuu, mutta noin muuten pelkkänä autona katsottuna päädyin vaihtoehtoon Cool. Miksi? Tyylikkäämpi kuin 300C.
Aluksi laitoin uncool, toi eka kuva ei niin säväyttänyt mutta toi alempi sai jo heti syttymään. Kyllä itselle kelpais, merkki sen kun parantaa. Hieno koriupgrade kaikenkaikkiaan.
Tykkäsin alkuperäisen 300C:n "sutenööriauto" -meiningistä ja tykkäsin kovasti myös Themasta. En kuitenkaan oikein innostu siitä, että amerikkalaiseen autoon lyödään perinteisen italialaisen automerkin logo ja sitten väitetään, että jenkki muuttuu makaronilaatikoksi. Mutta kai tuolla ajelisi, vaikka uncool vastasinkin.
Kyllä minä voisin kuvitella moisella rattia käänteleväni. Virallisilla nettisivuilla aikas makeita kuvia sisätiloista ja tuntuu porukalta menneen ohi, tai minulla väärää luuloa, ettei tuo koppakaan ole täysin sama kun vanha 300C. Toki se näyttää pitkälti samalta, ja alustakin samaa perua, mutta Cryslerihän oli tuosta uutta mallia tekemässä muutenkin, mutta Italian pojjaat pääsi väliin, jolloin sisusta meni uusiksi ja keulaan lyötiin Lancin logo.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
100% Lanciaksi tuota on vaikea hyväksyä. Tosin viimeinen 100% Lancia taidettiin tehdä ennen vuotta '66.
Näin ollen valitsen pitkin hampain vaihtoehdon 'cool', oikea vaihtoehto olisi voinut olla 'lukewarm' Eli voisin tuollaisen kuvitella omistavani, tosin ilman suurempaa sydämmen paloa mutta myöskin ilman monen muun laitteen aiheuttamaa sielun ja elämänhalun häviämisen fiilistä.
Päädyin uncooliin, lähinnä tosin merkkikikkailun takia. Eikä uusi Thema muutenkaan edusta mielikuvaani Lanciasta. Ei silti, kelpaisi kyllä itselleni käyttikseksi. Ja kuten tazio mainitsee, pointsit takavetoisuudesta.
Tazio kirjoitti:100% Lanciaksi tuota on vaikea hyväksyä. Tosin viimeinen 100% Lancia taidettiin tehdä ennen vuotta '66.
Käytännössä n. '70. Fiathan otti firman haltuun loppuvuonna '69. Mitä merkkikikkailuihin tulee, niin Zeta ja Phedrahan olivat käytännössä PSA:ta, tehtiinkin Ranskassa, joten on tätä ennenkin harrasteltu.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Tazio kirjoitti:100% Lanciaksi tuota on vaikea hyväksyä. Tosin viimeinen 100% Lancia taidettiin tehdä ennen vuotta '66.
Käytännössä n. '70. Fiathan otti firman haltuun loppuvuonna '69. Mitä merkkikikkailuihin tulee, niin Zeta ja Phedrahan olivat käytännössä PSA:ta, tehtiinkin Ranskassa, joten on tätä ennenkin harrasteltu.
Joo, tarkoitin, että viimeinen oikea Lancia olisi esitelty '66 mutta jos ajatellaan, että Fulvia HF olisi sellainen se taisikin olla jo '65 ja perus Fulvia jo '63? Tietysti Stratos taisi olla vielä täysin omaa työtä, joten silloin kyse olisi vuodesta '70. Joku Lancia-spesialisti varmaan korjaa, täydentää?
Peruspointti kuitenkin se, että niitä täysiverisiä Lancioita ei ole ihan viime aikoina näkynyt.
Omasta mielestä etusäleikköä pitäisi saada suuremmaksi! ja tyhjä tila etuvalojen ja sumareiden välissä täyttää jotenkin
jotenkin vaan ei toi maski sovi muuhun autoon ainakaan omasta mielestä...
Jos ei oteta huomioon merkki-kikkailuja ja muita häslinkejä, vaan keskitytään pelkästään ulkonäköön, niin kyllä tuo mötkäle minulle henkilökohtaisesti kolahtaa. Nykyautot ovat suureksi osaksi tylsiä, tuossa on jotain särmää. Ainakin hienompi kuin "edeltäjänsä" - ja nyt puhun kolmesatasesta c:stä. Eli Cool, edustava, särmää löytyy. 300C oli ihan komea, nyt siitä on saatu vielä edustavampi.
Ei merkki autoa pahenna vai miten se nyt meni . Cool laitoin minäkin. Ihan sama mikä merkki on keulalla, jos auto on hyvä. Tuon hyvyydestä ei voi vielä sanoa mitään, mutta mukavan särmikkään ja edustavan näköinen. Ei ihan niin gangsta kuin edellinen 300c, josta pidin kyllä myös. Ihan mukavasti tuo ulkonäkönsä puolesta poikkeaa positiivisesti massasta.
Autossa sinällään ei varmaan ole mitään vikaa, mutta oishan siitä voinut Lancian nimissä tehdä huomattavasti paljon paremman näköisen. Tuommoisenaan ei minusta edusta merkin mielikuvaa juurikaan. Pelkkä logo keulalla ja erilainen sisusta ei riittäisi minulle.
Cooliin päädyin itsekkin. Saahan italialaisilla merkellä olla myös raskaamankin oloisia autoja, ei niitä voi volvolle yksin jättää Onneksi ei edes yritä olla kevyt ja "sprintterimäinen" - urheliu, en pakettiauto termejä lainaten - siitä olisi tullut sitten sekasotku.
Kun tuosta Griffithin kuvasta olisi saannut version, jossa takana oleva vitonen olisi ollut vieressä, olisi hauska vertailla, kun minusta BMW yrittää näyttää kevyemmltä kuin on?
Merkkikikkailu on valitettavasta tämän ajan henki, on se hauskaa ostaa A3 audi ja sitten ruuvvaila sinne skodan osia, on paljon samaa...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Vakavasti epäviileä. Sori. Tunnen intiimisti edellisen 300C:n ja sen serkut Dodge Magnumin sekä Chargerin. Kahta viimeistä kuljettanut puolipallon muotoisella palotilalla varustetulla moottorilla ja 300C:tä joutunut ajamaan paljon Mersun nokivasaralla "parannettuna". Omistin itse aikoinani 300M mallin ja 300C oli visuaallinen sekä vetotapa parannus edelliseen, muutoin kaikin puolin heikennys. Auto oli tunnoton ja laaduton. Lisäksi hankintaa saattoi perustella vain Gansta-fiilistelyllä. Kotimarkkinoillaan 300C suuntautuikin latinalaiselle yhteisölle sekä Afrikasta polveutuvien henkilöiden käyttöön. Suomessa kumma kyllä isäni käyttöön... Vehnänvaalea parimetrinen Satakuntalaismies ei mielestäni kuulunut autoon sen paremmin kuin Lancia-merkkikään.
Tunteellahan näitä viedään, joten tunteella tuli perustelu.
Vastasin cool, vaikka Chrysler mieleen puskikin heti 2 sekunin jälkeen. Sinänsä ei ole rysleriä vastaan mitään mutta se on aina miinusta jos tulee kopio fiilis. "Badge engineerin" sinänsä ei jaksa tän päivän maailmassa hetkauttaa, ehkä pitäisi. Lisäksi tuota säleikköä olisi pitänyt vielä jotenkin muokata. Eniten mietityttää alusta ja ajettavuus. Takaveto on myös plussaa.
Kyllä tuonne kieron poliitikon tai mafiapomon helposti kuvittelee
Eli autoilun syvimmän olemuksen tunnistava ja sitä harjoittava - arvovaltainen tuomaristo on kääntymässä Cooliin? No tulipahan sekin selvitettyä - Miten kävisi esim. Bella Italiassa? Oma veikkaus olisi, että ensiksi katsottaisiin nenän vartta pitkin, sitten huomattaisiin, että näyttää hyvältä ja alettaisiin lämpeämään pikku hiljaa - kotimatkalla sanottaisiin, että on se ihan OK laitos?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Cool, sillä jo alkuperäinen 300 miellytti asenteellaan. Eipä se siitä huonommaksi oikein voi faceliftillä ja Lancian merkillä muuttua. Vaikka ei tietysti oikein aidoksi italialaiseksikaan. Mulle kelpaisi kyllä!
Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.
Tyylikkääksi italialaiseksi modattu 300C? Sub zero irtos täältä. 300C olis muuten ollut upea laite, mutta tuo keula... Ziisus, että on saatu väsyneen näköinen. Aikoinaan proto-kuvina esiintynyt Dodge-konversiokin sisälsi "runkkua" n. 400% enemmän, kuin tuo 300C:n toteutunut keula.
Tää on taas vähän fifty-sixty -osastoa. Tuo on toisaalta aivan liian möhkö Lanciaksi, toisaalta 3 kertaa hienompi kuin alkuperäinen.
Hyvä että siitä on tehty oikeasti erilainen, eikä vaan lätkäisty merkkejä vaihtoon. Uudempien Chryslerien (ja Dodgen) suurin ongelma oli mielestäni aivan hirveä sisusta.
Ps. En ymmärrä tuota mussutusta Fiatin alaisuudesta. Fiatin omistukseen "joutuminen" oli sekä Alfalle että Lancialle lottovoitto. Mielummin italialaisten omistuksessa kuin jonkun p*rkeleen saksalaisten...
^ No eihän se viimesin Deltakaan ole minkään siron näköinen, joten eiköhän tuokin sovi joukkoon.
Itsellä ei tuosta ole puolesta tai vastaan mitään. Jotenkin ei herätä minkäänlaisia fiiliksiä.
Äänestyksestä puutuu vaihtoehto Hohhoijaa (lue haukotus).
Karpo kirjoitti: En ymmärrä tuota mussutusta Fiatin alaisuudesta. Fiatin omistukseen "joutuminen" oli sekä Alfalle että Lancialle lottovoitto. Mielummin italialaisten omistuksessa kuin jonkun p*rkeleen saksalaisten...
Karpo kirjoitti:Tää on taas vähän fifty-sixty -osastoa. Tuo on toisaalta aivan liian möhkö Lanciaksi, toisaalta 3 kertaa hienompi kuin alkuperäinen.
Hyvä että siitä on tehty oikeasti erilainen, eikä vaan lätkäisty merkkejä vaihtoon.
no eihän siinä ole oikeastaan muuta tehty kuin logo vaihdettu keulaan...
Tuli ajettua tuota uutta Rysleria joulukuussa pitkin Californiaa. Jätti ristiriitasen mielikuvan. Jos Lancia versio on yhtään parempi kuin tuo jenkki versio
niin voisin kyllä harkita omistavani joskus.
Onkos tuon jenkki-cryslen sisusta tyypillistä halpaa jenkkiämpärimuovia vai onko käytetty samoja ylellisiä, tai ainakin ylellisen näköisiä, sisuskaluja kabiinissa, kuin Lanciassa?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Jenkki-ryslen nahkasisustakin tuntuu jotenkin lapselliselta.. Ja taisihan se aika muovisen oloinen olla. Ei ole tullut istuttua kuin tuollaisessa taksissa. Ja aika haparat muistikuvat, täytyy myöntää.