Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Onko Alfaan olemassa ohjeita sähkövikojen määrittämistä varten? Varmaan merkkikorjaamoilta löytyy, mutta onko kellään tietoa onko esim. netissä tai jonkun foorumilaisen koneella tämmöisiä ohjeita? Hyvä esimerkki on MAN-kuorma-autojen diagnoosisofta joka neuvoo tarkastamaan esim. jonkun laitteen tai töpselin pinnien resistanssin/jännitteen ja antaa ohjearvon. Jos arvo ei osu haarukkaan, on joko laite sökö tai johto heikossa hapessa.

Oma ongelma on koodit P0420 ja P0430 jotka tulee aina vaan uudestaan. Auto 156 JTS -03. Vaihdettu on kaikki lambdat ja suuttimet ja lambdojen töpselit tarkistettu. Tietysti yksi vaihtoehto on että molemmat katit on entiset...pakosarjakatalysaattorihässäkkä näyttää vaan niin kalliilta osalta ja vittumaiselta vaihtaa pelkät katit pakosarjaan, että jos löytäis vaan jonkun johtosarja/liitinvian jostain :)

P0420: Failed Component: Efficiency Catalyst Bank 1, Fault Symptom: Above Maximum Limit
P0430: Failed Component: Efficiency Catalyst Bank 2, Fault Sysmptom: Above Maximum Limit.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja palkus »

tuttu juttu, sumujen saarelta saisi tilattua halpiskatin, on vain sen verran halpa, että mietityttää kesto ja toiminta. alfistilla on euro3 n.tonnin ja euro4 n.1400 joten muut mahdolliset jutut (vuodot, maffi yms) kannattaa tarkistaa. Se vain on niin, että jos muuten hyvin käy ja kukkuu niin kattihan se siellä paskana helposti on.

JaRoDD
Viestit: 1472
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Jossei päästömittauksella näy arvoissa mikään olevan suuremmin pielessä (esim. lambdan heittely, tms.), niin kyllähän sekin viittais kattiin...

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Täältä myös ääni katille. Sieltä ei paljon tarvi "tavaraa" tulla läpi kun taaempi lambda sen jo huomaa. toi 0420 koodi on monissa tapauksissa osoittautunut pakoputken vuodoksi ennen taaempaa lambdaa tai vialliseksi katiksi (eri merkki kun alfa,mutta kuitenkin). Oon testerillä nauhottanut ajon aikana etummaisen ja takimmaisen lambdan käyrät joista pystyy päätteleen katin kunnon.jos taaemman lambdan käyrä seuraa etummaista=katti ei toimi. muutamissa tapauksissa on ollut ecu:n ohjelma "liian tiukka" ja tuo koodi on tullut ääriolosuhteissa (kova pakkanen),ilman todellista vikaa. Joskus valmistaja on tehnyt uuden ecu:n erilaisella ohjelmalla,jottei turhia vikakoodi herjoja tulisi.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Caijo-Romeo ootko nauhottanut arvoja JTS:stä ja mitä arvoja? Itellä on Alfadiag ja demo-fiatecuscan, noilla ei näe ollenkaan jälkilambdojen lambda-arvoa. Jännitearvoja pystyy seuraamaan molemmista mutta ennen kattia olevat anturit on laajakaistoja joissa vaihteluväli 0-5V ja haistelulambdat kattien jälkeen kapeakaistoja joissa vaihteluväli 0-1V.

Se pitää vielä mainita että vikakoodit pompsahtaa muistiin, kun on lähtenyt kylmällä koneella ja ajanut joku 1-10km. Jos on lämmin kone, voi ajella ihan rauhassa eikä vikakoodeja tule. Tuskin lambdojen lämmityksestä kiinni kun eikös tuo antaisi sillekkin vikakoodin?
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^Eiköhän tuo tapaus ole selvä, eli kattikauppaan :wink:

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Äskeiseen vielä että kaikki vikakoodit(P0420,P0430) ovat tulleet kierrosten ollessa välillä 2000-1500r/min.
Ja se vielä että viime vuonna ekassa katsastuksessa (sain auton läjään) tuli noottia siitä, että lambda ei vaihtele tyhjäkäynnillä. Tämä oli siis obd-puolen juttu ja boschin testeri näytti punasta. JTS:ssähän on jotain poikkeuksia koska laihaseosmoottori mutta mutta...

Ja ei taida olla normaalia että kierrokset vaeltaa kun painaa pikkasen kaasua? Vai onko? Kuvasin videon jossa pidin kierroksia 1500 hujakoilla ja alfadiag näyttää jännitettä kaikilta lambdoilta.
Huonolaatuinen video mutta kun tuossa tuo alfadiag vilahtaa niin:
1. Ylimpänä on ykköslohkon laajakaista ennen kattia
2. Ykköslohkon kapea katin jälkeen
3. Kakkoslohkon laajakaista ennen kattia
4. Kakkoslohkon kapeakaista katin jälkeen

http://www.youtube.com/watch?v=8dIgq0hG ... 4R5buEiDQ=" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT 4. kohtaan :silent:
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

En oo jts:ää nauhottanu. Ei oo kyllä normaalia et kierrokset tollai heijaa tasakaasulla. Olisko siä imuvuotoa tai kaasuläpän kalibroinnissa jotain häikkää? Jos lambdan (ennen kattia olevan) jännite ei kierroksilla vaihtele on siinä vikaa tai sit pakoputki vuotaa (ennen lambdaa tai lambdan läheltä) tai moottorinohjauksessa on muuta häikkää, jolloin lambdan jännite saattaa "jumiutua" toiseen laitaan eikä se pysty säätämään seosta niin paljon kuin "haluaisi". Tosin en ole 100 varma päteekö nämä myös laajakaistalambdoille. Korjaisin kuitenkin ensin tuon käyntivian. Monesti on niin, että jokuhan sen katin on rikkonut,joten jos vaihdat katin->koodia ei enää tule, niin voi olla, että vähän ajan päästä se uus katti on valmis, jos sitä alkuperäistä vian aiheuttajaa ei oo laitettu kuntoon.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Ja tosiaan tuo kierrosten vaeltelu on rajumpaa kylmällä moottorilla... Tuossa videossa flekti on jo hurissut pari kertaa(ilmastointi ei päällä :-D )
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Täälläkin vaeltelee kierrokset tasakaasulla hieman. Etenkin kylmällä koneella; yrittää pitää 1500rpm:ssä niin hetkessä haluaa nousta 2000:een, hölläät kaasua tasaisesti pitääksesi tasassa ja hetken päästä tulee hirmunen tipahdus - ja heti perään nopea nousu edelliseen. Olen uskotellut itelleni sen johtuvan, liittyvän tai muutenvaan vaikuttuvan rikkinäisen nokka-akselin asentoanturin ja hajonneen ajoituksenmuuntimen sekoiluista. Pitäisi muistaa ne vikaakoodit lukea ja kahtoa mitä nyt.

Ainiin, tuo on tehnyt noita jo niin kauan kuin muistan, toisaalta yllämainitut viatkin olleet tessussa "jo vaikka kuinka kauan"...

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Kiva kun täällä vastataan viesteihin :) . Suoritin tuossa viime viikolla (torstaina 15.3) aika radikaalin toimenpiteen, ajoin motarilla kolmosella 120km/h n. 10min kierrokset 5200(olikohan täällä jonkun foorumilaisen kuulema vinkki). Tuon jälkeen vikakoodit pysyi viikon poissa (22.3)asti. Keskiviikkona tarkistin vikakoodit eikä niitä ollut, torstaina aattelin kävästä töiden jälkeen leimalla...kuitenkin menin ensin kotiin tarkastamaan vikakoodit varmuuden vuoksi ja siellähän ne killitti molemmat.

Imuvuodosta puheenollen mun auton haitarissa näkyy halkeamia kun oikein venyttää suoraksi mutta en löytänyt imuvuotoja kun käytin konetta korkealla ja suihkin rasvanpuhdistusainetta imupuolelle. Eilen kuitenkin tilasin Heikalta imuputken josko se kuitenkin vetäis ilmaa jostain.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kyllä täälläkin pinta on täynnä halkeamaa, muttei läpi asti. Alapuoleltahan se halkeaa kaikkein todennäköisimmin...

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja palkus »

jaahans, ei ole siis peli iskussa, imuputki on hyvä idea ja uusi mafffi siihen päälle voisi tehdä gutaa. Mitäs lämmöt näyttää fiatecuscannilla? Toi videonpätkän krafiikat on ihan persiistä, ei noilla voi toimia.

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Lämmöt näyttää ok läppärillä (fiatecuscan tai alfadiag) mutta tuo lämpötilamittari heittää ihan häränpyllyä...Tässähän ei ole kun tuo yks ja ainoa anturi tuolla termarikotelossa. Kun lämpötila on alfadiagin mukaan 70 astetta, on auton mittari 50 asteessa. Alfadiag näyttää 85 astetta, on mittari 50-90 välisellä viivalla. Kun alfadiag näyttää 95 astetta ni kabiinimittari on tasan 90 astetta ja sillon flekti lähtee hurisemaan. Varmaan hurisis aikasemmin puoliteholla mutta kun meni se lämpövastus mykäks ni ohitin sen...
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja palkus »

entäs imuilman lämpö, sen tarttis olla ajossa palttiarallaa ulkoilma ja paikallaan vähän korkeampi kun ei saa raitista ajoviimasta.

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Imuilman lämpötilaa oon tarkkaillu kans..on joku 5-10 astetta lämpimämpi mitä ulkoilma mikä taitaa olla ihan normaalia? Tosin tuo ulkoilman lämpötilanäyttö heittää mulla joku 3,5 astetta lämpimälle kun oikea lämpötila on nollassa, kuka ties vaikka kesällä näyttäis oikein :). No mutta tässä uus videopätkä tuosta käyntihäröstä kun stoichiometric:lle ei kelvannu puhelimella kuvattu (kaivoin vanhan Olympuksen kameran hyllystä ja latasin akun)

Tuosta:
http://www.youtube.com/watch?v=7dOCAaJQyJo" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja palkus »

tarkoitin lähinnä noita alfadiagin jännitteitä :oops: Kunnolla tuo tarttis saada käymään ennen katti-ostoksia.

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Noniin imuputki ja huohotinletkut vaihdettu. Kaikki neljä arvoa, jotka liittyy ilmamassan tai vuodon mittaamiseen (en nyt muista nimeltä mutta alfadiagista kuitenkin) muuttuivat jonkin verran. Kierrosten heijaaminen, kun toivomuspoljin on tietyssä asennossa, ei kuitenkaan loppunut. Vikakoodit pysyi taas n. viikon poissa kun oli lämmintä. Ensimmäinen pakkaspäivä ja ajon jälkeen tietysti vikakoodit muistissa...

Pitää tutkia noita anturiarvoja tarkemmin kun on aikaa...
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja palkus »

se ilmi...

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Pystyykö tuota rikkinäistä ilmiä toteamaan mitenkään? Eikö se pitäis näkyä esim. alfadiagilla air mass flow-arvoilla? (On vaan taas perin kallis osa ku kaikki rahat meni lambdoihin ja suuttimiin) :(
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja palkus »

juu, ei sitä ilmiä kannata suinpäin vaihtaa, se on kalvotyyppinen eikä niin herkkä hajoamaan kuin nuo lankamallit. Se mass flow arvo voisi hyvinkin kertoa jotain, varsinkin kun olis jotain vertailupohjaa. Jos ehdin niin katson omasta mitä fiatecuscan näyttää.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

156 2.0TS arvoja vähän:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=277854#p277854" onclick="window.open(this.href);return false;

Nuo on ehjältä ilmiltä, mutta Lambda oli rikki tuolloin. Saa ehkä vähän vertailupohjaa?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja tosiaan k.o ketjusta löytyy myös muutama Lambda-käyrä. Olen ottanut käyriä myös ehjästä Lambdasta, olisin voinut tänne viskasta kuvaakin siitä... Tuossa ketjussa tosin taisi olla ainakin yksi moinen. Voisin vilkasta, miten arvot on nyt muuttuneet viimekerrasta - paitsi että nyt on se rikkinäinen nokka-akselin asentoanturi sotkemassa ja mennään vikakartalla :(

hoblaa
Viestit: 94
Liittynyt: 20 Touko 2006, 12:32
Paikkakunta: vantaa

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja hoblaa »

stoichiometric kirjoitti:juu, ei sitä ilmiä kannata suinpäin vaihtaa, se on kalvotyyppinen eikä niin herkkä hajoamaan kuin nuo lankamallit. Se mass flow arvo voisi hyvinkin kertoa jotain, varsinkin kun olis jotain vertailupohjaa. Jos ehdin niin katson omasta mitä fiatecuscan näyttää.

Just väärin päin...lankamalli ei niin herkästi hajoa/likaannu kuin kalvo. Tässä tapauksessa kylläkin vika on juurikin kateissa mitä herjaa on vaihdeltu monia...tuttu juttu.

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Noniin nyt en enää keksi mitään muuta kun vaihtaa kattipakosarja. Aina vaan tulee samat vikakoodit tauluun.Vaihdoin uuden imuputken, huohotinletkut ja ilmamassamittarin. Heijaus jatkui samanlaisena ja tänään tuli taas jo tutuksi tulleet p0420 ja p0430. Sen kyllä huomasin kun nappaa ilmin töpselin irti, heijaus loppuu. Kaverin kanssa tukittiin kaikki mahdolliset imuvuotopaikat ja suihkittiin präkleeniä jokapuolelle, ei vaikutusta.

Kattien vaihtohan ei vaikuta moottorin kierrosten pomppimiseen, mutta alkaa tuntua että tuo on enemmänkin ominaisuus tuo kierrosten heijaaminen n. 1500 kierroksilla. Aquaticallahan heijjaa kanssa, miten muilla? :roll:

Edit: Auton ollessa siis 156 2003 2.0 JTS.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^onko ilmi boschin?

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Vehje »

On. Tosin 100% varma en ole onko tuo oikea... Katsokaas kun ite tilasin tuon (olen siis auton osien varamyyjä, ts. varaosamyyjä) ja tarjolla oli joko bosch, joka oli tilaustuote ja EPS jota löytyi hyllystä. EPS:n alla oli linkki "vaihtoehtoinen tuote" ja sieltä löytyi boschin tekele jota löytyi hyllystä... Tiedä sitten. :roll:
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Vehje kirjoitti:(olen siis auton osien varamyyjä, ts. varaosamyyjä)
Ok, en sitten ala neuvomaan :silent:

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja palkus »

ei seilaa läynti ei paitsi silloin kun piruuttani otin ilmin piuhan irti, ei meinannut päästä 10 metriä ajamaan. Jos ilmissä bochin nummero 0 280 218 113 niin ok muutoin väärä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kirjotin kovin pitkän stoorin. Luulin lukeneeni P0340 (Camsaft positional sensor signal). Tarkistin - onneksi :D
Joka tapauksessa P0420 ja P0430 on katalysaattorien vajaavaisuustoiminnasta ilmottavia koodeja ja ne voi aiheuttaa mikä tahansa ongelma kahden lambdan välillä - tai lambda.
Ensimmäisenä varmana kannattaa tsekata putken vuodot, jos siellä ei ole mitään ja katit on uusia, mahtaiskohan olla vain Lambda rikki?

http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... adiag.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa suosittelevat kovasti kokeilemaan johtoja ja sitten ylipäänsä "irrota liittimet ja pistä kiinni ja kato, toimiiko"-operaatiota.

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Autoonhan on jo uusittu kaikki lambdat, kaikki suuttimet, imuputki ja haitari, ilmamassamittari ja huohotinletkut. Lambdan liittimet ja isot liittimet imusarjan ja tulipellin välissä kävin läpi; tarkastin jokaisen pinnin ettei painu sisään, jokaisen naarasliittimen ettei painu sisään ja ottaa kontaktia ja kaikki johdot nypin ettei ole hapettunut irti liittimestä.

Katteja ei siis ole uusittu. Sen huomasin että kun antaa kylmän koneen käydä tyhjäkäynnillä lämpimäksi ja lähtee vasta sitten, ei vikakoodeja tule. Ennen katsastusta tein aina tuon operaation, jottei koodeja tulisi ja obd:n tarkkailusyklit tulisi täyteen. Kuitenkin konttorilla tuli taas jälleen eripuraa kun katsari sano ettei boschin testeri hyväksy eobd:ta koska lambdojen arvot ei vaihtele tyhjäkäynnillä. (viimeksi sama juttu ja antoi prkl korjauskehotuksen) Lätkäsin Trafin sivuilta löytyvän JTS-moottoreita koskevan lapun hänen kouraan ni johan meni läpi. Testattiin vielä putken päästä lambda-arvo joka oli 1,3 eli ihan oikein laihaseosmoottorille.

Mutta siis, jos vikakoodia vielä tulee niin ei siinä auta kun tilata kattihärdelli jostain halvalla...
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Oletettavasti lambdat on orkkiksia, eikä tarvike? Jos niin niin sitten tosiaan voipi olla kattirumba tiedossa. Toisaalta jos rauhassa lämpiää katti ja kaikki OK, se vois olla syy. Eli kylmähkönä päästää liikaa myrkkyä läpi.

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Hahaa! Nyt syttyi ensimmäisen kerran lämpimällä moottorilla vikavalo. Alfadiagilla olen noita koodeja seuraillut ja ainahan noi koodit löytyvät aika hyvissä ajoin muistista ennenkuin sytyttävät mcsf-valon. Eikös se niin ole, että kun tarpeeksi monta kertaa sama vika toistuu, syttyy valo?

Oliskohan paikallaan viedä kärry Autokeskukseen? Jos siellä osaisivat etsiä missä vika. Voiko korjaamo velottaa jos vikaa ei löydetä tai korjata? Minun mielestä ei, mutta olen kyllä semmoistakin kuullut että on. Mutta jos vian löytävät niin silloin voi tärähtää iso lasku jos asentaja on etsinyt vikaa kauan...?

Tosiaan ennen katteja olevat säätölambdat ovat boschin mutta kattien jälkeen olevat kapeakaista-anturit ovat Walker-merkkisiä.
Walker sen takia koska boscheja ei ollut varastossa kyseisellä tukkurilla.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja palkus »

^missäs ne vanhat takalambdat on, nekin on rikkinäisenä varmasti paremmat kun nuo walkerit. Eikös nuo tuollaiset tule ilman liitintä ja nysvätä johtoihin :shock:

edit: jtässä on euro4 herranjumala joten siellä ei mitkään biltemat toimi
edit2: jos ne walkerit on johtoihin nysvätty niin ei niitä mahdollisesti ehjiä vanhoja voi enää hyödyntää

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös noi johtonysvien poisvaihto vaatinutkin kokonaan uudet johdot? Eli monta dollaria (euroa) lisäkuluja... Mutta tosiaan noi halvemmat vehkeet on myös ollut paikka paikoin hyviä - toiset surkeita. Esimerkkinä nyt NGK:n tarvikelambda... Muuten täysin identtinen originaalin kanssa, mutta toisessa taisi resistanssi olla 8ohmia ja toisessa 4... Voitte kuvitella, ettei ne oikein toimi =P Ainakaan sillä tapaa, millä ECU haluaisi.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja palkus »

kyllä johtonysväkset on tuhoon tuomittuja, pikimmiten kattelin walkerin lamdoja ja tulin siihen tulokseen että jtässään tarjotaan yleislambdaa, sopii muuten pirun hyvin autoon jonka päästöpuoli on vain "hieman" tarkka laihaseosalueineen. Sitten tilanne tietysti muuttuu vähän jos nuo walkerit ovat suoraansopivat liittimineen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eikös noissa johtonysväyksissä ole kanssa ongelmana se, että se verrokkiputki menee tukkoon/liian auki tai tinaukset menee ketuiks ja vastukset heittelee? Eli tulis ongelmia sit myös siitä. Toisaalta mun mielestä loogista olisi vieläkin se katti, johtuen aikasemmasta vikavalosta jos revittelee viileellä koneella.
Vehje, autokeskus aika takuulla imasee vähintään kympin-pari pelkästä vikakoodien luvusta. Sehän ei tietenkään kerro pätkän vertaa, että onko vika oikeasti siellä missä sanotaan :D

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja palkus »

juu, ei niitä kuulukaan tinata eikä tina tahdo oikein kiinikään ottaa, puristusliitoksella vain. Tässä on nyt sellainen veren nekusta kaivuu tilanne, jo vaihdettujen osien vaikutus ei tule välttämättä esille kun nuo takalambdat saattavat kenkkuilla. En ole muuten kerjennyt/viitsinyt katsomaan omasta arvoja, pari kertaa oli puhtia mutta kannettava oli käytössä.

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Oli valmiiksi liittimen kanssa:
Liitteet
walker lambda.jpg
(21.9 KiB) Tiedosto ladattu 752 kertaa
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Nyt huomasin mahdollisen imuvuodon. Aina kun painaa/päästää jarrupolkimen nopeasti, ilmastoinnin kompura kytkeytyy pois päältä. Jarruvalon syttyessä tämä ei tapahdu, ainoastaan silloin kun painaa nopeasti pohjaan, pumppaa tai päästää polkimen nopeasti. Onko muilla, kellä JTS 2.0 ja alfadiag, mahdollisuutta tarkastaa alfadiagilla imuvuoto. Sensors-tilassahan on kohta jossa luki jotenkin näin: Ilmavuoto, kun kaasuläppä suljettuna. Minulla taisi eilen olla viiden luokkaa.

Kokeilen tulpata koko jarrutehostimen, jos arvot muuttuisivat.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

sallas
Viestit: 217
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 18:03
Car(s): Lancia Delta -09 ja vääränmaalaiset lelut: 2 x V8 ja tukankuivain MR2 ZZW30
ex: 159 2.4 JTDm -07,156 1,9 JTDm -05 ja pari Fiatia + kasa vääränmaalaisia
Paikkakunta: Otava (Mikkeli)

Re: Vianmääritys sähköjärjestelmässä

Viesti Kirjoittaja sallas »

Koitahan Vehje saada se oma katiskas kuntoon, niin kohta aletaan askartelee ton mun pelin kans, eiks niin? :mrgreen:

ps. mm. peruutusvalot toimii millon tahtoo ym hauskaa.. sentäs airbag ongelmat taisin saada ihan ite korjattua käymällä kaikki liitokset läpi ja niputtamalla roikkuvat johdot..

Vastaa Viestiin