156 öljyvuotoa.. *päivitetty*
Valvoja: Moderators
156 öljyvuotoa.. *päivitetty*
Eli oma 2000vm 2.0TS on alkanu hieman kasvavalla nopeudella tiputtelemaan öljyä, ja nyt kun tutkiskelin niin paikansin maahantippumis kohdan etuakselin kohdalle, moottorista hieman kuskiin päin (eli hieman enemmän auton vasemmalla puolella).
Voisiko kyseessä mahdollisesti olla vaihdelaatikko joka siellä tiputtelee..?
**********
*Päivitystä*
**********
E: NOIN oli asiat aikaa sitten.
Korjauksessa oli ja sen jälkeen vielä uudestaan (tosin ilmaisessa) tarkastuksessa kun ei öljyvuoto lakannut. Sen verta olen tutkinut että öljy näyttäisi valuvan moottorin kyljessä olevasta hihnan kotelosta. Jostain sieltä.
En tiedä miksi ei korjauksessa muka löytänyt tommosta helvetillistä öljylähdettä mutta onko teillä arvauksia mikä siellä saattaisi olla vialla? Ajattelin itse lähteä rohkeasti avaamaan ja tutkimaan, mutta kannattaako tällaisen tumpelon lähteä ronkkimaan tonne? Tosin, tuskin sentään nyt sitä rikki saisin. Tai ei sitä koskaan tiedä. *koputtaa puuta*
Voisiko kyseessä mahdollisesti olla vaihdelaatikko joka siellä tiputtelee..?
**********
*Päivitystä*
**********
E: NOIN oli asiat aikaa sitten.
Korjauksessa oli ja sen jälkeen vielä uudestaan (tosin ilmaisessa) tarkastuksessa kun ei öljyvuoto lakannut. Sen verta olen tutkinut että öljy näyttäisi valuvan moottorin kyljessä olevasta hihnan kotelosta. Jostain sieltä.
En tiedä miksi ei korjauksessa muka löytänyt tommosta helvetillistä öljylähdettä mutta onko teillä arvauksia mikä siellä saattaisi olla vialla? Ajattelin itse lähteä rohkeasti avaamaan ja tutkimaan, mutta kannattaako tällaisen tumpelon lähteä ronkkimaan tonne? Tosin, tuskin sentään nyt sitä rikki saisin. Tai ei sitä koskaan tiedä. *koputtaa puuta*
Viimeksi muokannut Lurppa, 04 Marras 2009, 18:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juu yrittelin taskulampun kanssa kurkkia mutta en löytänyt yläpuolelta mitään kohtaa mistä voisi valutella. Pohjassa(siis sisäpuolen) näkyi mielestäni pieni öljyläikkä, tosin sekin oli niin hankalassa paikassa katsoa päältä päin ettei tuota varmaksi pystynyt sanomaan oliko se jotain vanhaa mutaa vai tuoreempaa öljyä..
En ole itseasiassa tuota tehostimen säiliötä tajunnut katsellakaan. Huomenna vois vähän tarkemmin katsoa kun ei ole aamulla edes kiire mihinkään..
En ole itseasiassa tuota tehostimen säiliötä tajunnut katsellakaan. Huomenna vois vähän tarkemmin katsoa kun ei ole aamulla edes kiire mihinkään..
- Scuderia AlfaRomeo Finlan
- Viestit: 210
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:09
- Car(s): M-B C320 Avantgarde 4Matic A STW
ex:159 Q4 2.4 JtdM - Paikkakunta: Lappeenranta
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
^vaihteiston irroitus ja kytkimen irroitus. Nosturilla tehtynä ~6-8tuntia, ilman nosturia ikuisuus.
Lurppa:
Ensiksi voisi yrittää selvittää että mitä öljyä se on. Moottoriöljy=mustaa, vaihteistoöljy=kirkasta, voimakkaan pahanhajuista. Ohjaustehostinöljy=punaista.
Suosittelisin seuraavaa: Pohjalevy irti, kunnollinen moottorinpesu yltä ja alta. Auto nosturille ja etsimään vuotopaikkaa.
Lurppa:
Ensiksi voisi yrittää selvittää että mitä öljyä se on. Moottoriöljy=mustaa, vaihteistoöljy=kirkasta, voimakkaan pahanhajuista. Ohjaustehostinöljy=punaista.
Suosittelisin seuraavaa: Pohjalevy irti, kunnollinen moottorinpesu yltä ja alta. Auto nosturille ja etsimään vuotopaikkaa.
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
^ Onnistuu juuri ja juuri ilman apurungon irroitustakin, mutta koneen joutuu irroittamaan kumityynyistään ja kääntämään melkoisesti että loota sopii tulemaan. Otin loodan irti ja laitoin takaisin nosturin alla yksistään, ja täytyy sanoa ettei juuri paskamaisempaa punnerrusoperaatiota juuri tule mieleen..
Kimmo / alfatune.fi
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999
Täältä tulee yksi uusi mahdollinen moottoriöljyn vuotokohta, jota ei ihan ensimmäisenä tule ajatelleeksi...
Alfalla oli ikää vajaa seitsemän vuotta kun vein sen 80 000 km:n huoltoon. Melko pian sen jälkeen huomasin, että öljyä tippuu parkkiruutuun. Propun kierteet rikottu öljynvaihdon yhteydessä? Ei, vaan öljypohjan pulteista yksi oli löysällä. Pultti kiinni, ja vika ei ole toistunut. Tästä on sentään aikaa jo joitakin vuosia.
Huoltoa ei tehty Deltassa, joten kyse oli ilmeisesti pelkästä sattumasta.
Alfalla oli ikää vajaa seitsemän vuotta kun vein sen 80 000 km:n huoltoon. Melko pian sen jälkeen huomasin, että öljyä tippuu parkkiruutuun. Propun kierteet rikottu öljynvaihdon yhteydessä? Ei, vaan öljypohjan pulteista yksi oli löysällä. Pultti kiinni, ja vika ei ole toistunut. Tästä on sentään aikaa jo joitakin vuosia.
Huoltoa ei tehty Deltassa, joten kyse oli ilmeisesti pelkästä sattumasta.
**********
*Päivitystä*
**********
Korjauksessa oli ja sen jälkeen vielä uudestaan (tosin ilmaisessa) tarkastuksessa kun ei öljyvuoto lakannut. Sen verta olen tutkinut että öljy näyttäisi valuvan moottorin kyljessä olevasta hihnan kotelosta. Jostain sieltä.
En tiedä miksi ei korjauksessa muka löytänyt tommosta helvetillistä öljylähdettä mutta onko teillä arvauksia mikä siellä saattaisi olla vialla? Ajattelin itse lähteä rohkeasti avaamaan ja tutkimaan, mutta kannattaako tällaisen tumpelon lähteä ronkkimaan tonne? Tosin, tuskin sentään nyt sitä rikki saisin. Tai ei sitä koskaan tiedä. *koputtaa puuta*
Vai lieneeköhän tuo kannen tiiviste joka vuotaa?
*Päivitystä*
**********
Korjauksessa oli ja sen jälkeen vielä uudestaan (tosin ilmaisessa) tarkastuksessa kun ei öljyvuoto lakannut. Sen verta olen tutkinut että öljy näyttäisi valuvan moottorin kyljessä olevasta hihnan kotelosta. Jostain sieltä.
En tiedä miksi ei korjauksessa muka löytänyt tommosta helvetillistä öljylähdettä mutta onko teillä arvauksia mikä siellä saattaisi olla vialla? Ajattelin itse lähteä rohkeasti avaamaan ja tutkimaan, mutta kannattaako tällaisen tumpelon lähteä ronkkimaan tonne? Tosin, tuskin sentään nyt sitä rikki saisin. Tai ei sitä koskaan tiedä. *koputtaa puuta*
Vai lieneeköhän tuo kannen tiiviste joka vuotaa?
- Liitteet
-
- DSC06666.JPG
- Sieltä!
- (298.96 KiB) Tiedosto ladattu 5155 kertaa
-
- DSC06665.JPG
- Sieltä!
- (289.11 KiB) Tiedosto ladattu 5155 kertaa
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Öljyvuoto
Tuohan näyttää kampiakselin etupään tiivisteen vuodolta, mutta voi olla myös nokka-akselin tiivisteen vuodolta. Kummassakin tapauksessa ei lienee kohtuuttoman vaikea eikä kallis korjaus. Ottaa jakopään kopan yläosa irti jolloin näkee heti onko vuoto nokka-akselin tiivisteissä. Jos ei niin vuoto on sitten kampiakselin etupään tiivisteessä.
Tuo kannattaa katsoa, ettei käy kuin kaverin pösölle: vuoto nokka-akselin päästä voiteli hihnan niin hyvin että jako pompsahti ja venttiilit solmussa.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ja jos on öljyä päässyt jakohihnalle niin se on sitten remmin vaihto tiedossa.
Mulla oli about samanlainen vuoto 156 1.8TS:ssä, hihna aivan öljyssä ja siihen liittyi myös ajoituksenmuuntimen diesel-efekti. Tehtiin sitten jakohihnaremppa ennen aikojaan.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 156 öljyvuotoa.. *päivitetty*
Kyllä sen muovikannen pois voi ottaa ja katsoa.Lurppa kirjoitti: Ajattelin itse lähteä rohkeasti avaamaan ja tutkimaan, mutta kannattaako tällaisen tumpelon lähteä ronkkimaan tonne? Tosin, tuskin sentään nyt sitä rikki saisin. Tai ei sitä koskaan tiedä. *koputtaa puuta*
Ei kyllä kannata sit sohia millään sinne.
Et saa muuta kuis muovikannen tai kierteet rikki,
kunhan et sorki millään sinne
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Noh, viimeisestä torxista jäi kiinni - tuosta joka on aivan hihnan vieressä. Jostain syystä sen kolo on muita huomattavasti syvempi ettei työkalu numero yksi ylettynyt sinne. No kun yritettiin vähän pidemmällä niin se olikin liian pitkä, ettei se mahtunut oikein tuonne.
Soiteltiin toiseen liikkeeseen kuin missä viimeksi huollatettiin niin nämä ihmettelivät suuresti että miten ei vaihdettu venttiilikopan tiivisteitä kun kerta kannentiivistekin vaihdettiin. Ja lupailivat ettei ole kallis homma. Sinne kaiketi tuo nyt viedään, kunhan ei lähde hihna loikkimaan ennen sitä..
Soiteltiin toiseen liikkeeseen kuin missä viimeksi huollatettiin niin nämä ihmettelivät suuresti että miten ei vaihdettu venttiilikopan tiivisteitä kun kerta kannentiivistekin vaihdettiin. Ja lupailivat ettei ole kallis homma. Sinne kaiketi tuo nyt viedään, kunhan ei lähde hihna loikkimaan ennen sitä..
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Se ruuvi mikä siellä on ei ole torx kannalla, toki sinne sopii torxi, kuin myöskin 5millinen kuusiokolo. Kuusiokoloja löytyy monen mittaisia joten sillä sen varmaan auki saisi.
Vuotomahdollisuuksia tuossa on tosiaan venttiilikopan tiiviste, nokka-akselin tiiviste tai nokka-akselin etummaisen laakerikannen tiivistys.
Todennäköisimpänä venttiilikopan tiiviste.
Vuotomahdollisuuksia tuossa on tosiaan venttiilikopan tiiviste, nokka-akselin tiiviste tai nokka-akselin etummaisen laakerikannen tiivistys.
Todennäköisimpänä venttiilikopan tiiviste.
Juu huomasinkin että sopii kuusiokolokin siihen, mutta ei valitettavasti auttanut se tieto. Juuri väärän mittaiset työkalut oli. Tai voisihan tuota tänään vielä katsoa, yksi työkalusarja jäi kokeilematta..Epezi kirjoitti:Se ruuvi mikä siellä on ei ole torx kannalla, toki sinne sopii torxi, kuin myöskin 5millinen kuusiokolo. Kuusiokoloja löytyy monen mittaisia joten sillä sen varmaan auki saisi.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re:
Ja voi prkl, anteeksi. Konerempan jälkeen vuotaa öljyä juuri niin kuin Lurpan kuvissa yllä, kaikki tiivisteet uusittu. Katselin tuota laakerikantta vähän epäilevästi kun kasasin konetta, mutta en laittanut mitään väliin, kun ei siellä ollut ennenkään. No nyt vaikuttaa siltä että ei se voi mistään muualtakaan vuotaa, venttiilikopan tiivisteen nurkatkit laittelin tiivistemassalla niissä etupukin ylityksen nurkissa.Epezi kirjoitti:Vuotomahdollisuuksia tuossa on tosiaan venttiilikopan tiiviste, nokka-akselin tiiviste tai nokka-akselin etummaisen laakerikannen tiivistys.
Todennäköisimpänä venttiilikopan tiiviste.
Saakohan tuota etu tuplapukkia käytettyä pois paikaltaan purkamatta jakopäätä? Laittais jotain ohutta tiivisteainetta väliin.
Lähinnä tulee mieleen, kun en ulkoa muista, että saako pukin pultteja auki, ja mitä nokkien stefat tykkää siitä kun niitä ei laitetakaan akselin suuntaisesti paikalleen, vaan puristetaan väliin?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Re: Re:
TS:ssä saa pois paikoiltaan ja takaisin purkamatta jakopäätä. Muista irroittaa se yksi nokka-akselin asentoanturin kiinnikkeen pultti (saa auki pakonokan hihnapyörän läpi).JiiTeeÄssä kirjoitti:Saakohan tuota etu tuplapukkia käytettyä pois paikaltaan purkamatta jakopäätä? Laittais jotain ohutta tiivisteainetta väliin.
Lähinnä tulee mieleen, kun en ulkoa muista, että saako pukin pultteja auki, ja mitä nokkien stefat tykkää siitä kun niitä ei laitetakaan akselin suuntaisesti paikalleen, vaan puristetaan väliin?
Hyvin ovat tiivisteet pitäneet vaikka noinkin niitä on joskus asennettu..
En tyytynyt tavanomaiseen.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 156 öljyvuotoa.. *päivitetty*
Jaha se olikin sitten imunokka-akselin uusi tiiviste joka falskaa. Ilkeästi harhauttaa kun on eteenpäin kallistettu motti ja öljy kulkee taaemmalta nokka-akselilta kannen ja lohkon välistä pykälää pitkin koneen etupuolelle.
Pitänee kai viedä korjaamolle jos ne osais asentaa noita stefoja toisin kuin tämä mämmikäsi.
Pitänee kai viedä korjaamolle jos ne osais asentaa noita stefoja toisin kuin tämä mämmikäsi.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 öljyvuotoa.. *päivitetty*
kyllä sinnee laakeripukkiin tiivistelakka silti kuuluu.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 156 öljyvuotoa.. *päivitetty*
Joo ens kerralla sitten... aika vähän tuo on vuotanyt ja selvästi vuotaa stefasta, sen minkä vuotaa.
Mutta lähinnä pointti tässä oli että jos muutkin ihmettelee vuotoa koneen etupuolelta, niin se voi olla tuo taaemman nokankin stefa.
Mutta lähinnä pointti tässä oli että jos muutkin ihmettelee vuotoa koneen etupuolelta, niin se voi olla tuo taaemman nokankin stefa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: 156 öljyvuotoa.. *päivitetty*
Jaa laitoinpa sitten kuitenkin tiivistelakan kun käytin tuon eilen auki. Ei ollut paha rasti, alkaa näköjään TS:n jakopään purkaminen, tiivisteiden vaihto ja kasaaminen menemään töiden jäkeen iltapuhteina
Pikkasen kyllä huolestuttaa pitääkö tuo imunokan stefa vieläkään. Voisiko olla että vanhemmiten ajoituksenmuunnin kuluu myös niin että se alkaa vipattamaan, eikä stefa enää jaksa pidellä öljyä. Käytin muuntimen auki moottorirempan yhteydessä ja laitoin korjaussarjan, mutta saattaapi olla että menee vaihtoon koko muunnin, vaikka korjaussarja kyllä poisti raksutuksen.
Tai sitten vaan kansi ja nokka on niin kulunut että jakohihna vetää akselin aavistuksen pois keskeltä, siltä se vähän silmällä näytti
Pikkasen kyllä huolestuttaa pitääkö tuo imunokan stefa vieläkään. Voisiko olla että vanhemmiten ajoituksenmuunnin kuluu myös niin että se alkaa vipattamaan, eikä stefa enää jaksa pidellä öljyä. Käytin muuntimen auki moottorirempan yhteydessä ja laitoin korjaussarjan, mutta saattaapi olla että menee vaihtoon koko muunnin, vaikka korjaussarja kyllä poisti raksutuksen.
Tai sitten vaan kansi ja nokka on niin kulunut että jakohihna vetää akselin aavistuksen pois keskeltä, siltä se vähän silmällä näytti
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-