alfa 75 kardaanin rättinivelen vaihto
Valvoja: Moderators
alfa 75 kardaanin rättinivelen vaihto
uusi alfa-harrastaja tiedustelee, että mitä kaikkea täytyy repiä irti , jotta saa vaihdettua ns. kardaanin rättivivelen? ja pitäisi vielä vaihtaa vasemmalle taakse vetonivelen suojakumi, eli kummonen homma se mahtaisi olla? jos joku antaisi yksiselitteisen vastauksen. Tarvitsenko jotain erikoistyökaluja? ainakin silmämääräisesti näyttäisi tavallisilla työkaluilla onnistuvan. mitä varaosaliikkeitä käytätte esim. alustan osien hankkimiseen, löytyykö tavallisista varaosaliikkeistä alfaan helposti osia?
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Maksoin juuri 340 euroa kahdesta 75-moottorin tukikumista Delta Autolle, joten se siitä firmasta.
Tavallisimmat osat: www.motonet.fi
Muut osat: www.tmuukkonen.fi
Löydät muut osamestat tämän saitin linkit-osiosta.
Hommaa erilaisia ja kokoisia 13 mm ja 17 mm avaimia ja hylsyjä, niillä irrotin ainakin äsken koko koneen.
Tavallisimmat osat: www.motonet.fi
Muut osat: www.tmuukkonen.fi
Löydät muut osamestat tämän saitin linkit-osiosta.
Hommaa erilaisia ja kokoisia 13 mm ja 17 mm avaimia ja hylsyjä, niillä irrotin ainakin äsken koko koneen.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
rättinivelennivelen vaihdossa nosturi on kova sana..helpoiten nivelen onnistuu vaihtaa kun tiputtaa koko kard alas, tosin itse vaihdoin kaksi eli keski ja takanivelen..
vetoakselinsaa irti kun ottaa sen ensin irti laatikon päästä ja sitten navan puolipäästä..muistaakseni oli kiinni kuusiokolo ruuveilla laaatikon puoleisessa laipassa nämä kun ottaa pois ja löysää mutterin navasta niin lähtee kiskomalla pois spooreista, voi olla tosin lujassa ja noiden kuusiokolo ruuvien kanssa kannattaa olla skarppina ettei nuljaa tai kiristysvaiheessa vedä väärille jengoille..
vetoakselinsaa irti kun ottaa sen ensin irti laatikon päästä ja sitten navan puolipäästä..muistaakseni oli kiinni kuusiokolo ruuveilla laaatikon puoleisessa laipassa nämä kun ottaa pois ja löysää mutterin navasta niin lähtee kiskomalla pois spooreista, voi olla tosin lujassa ja noiden kuusiokolo ruuvien kanssa kannattaa olla skarppina ettei nuljaa tai kiristysvaiheessa vedä väärille jengoille..
Juuri tuollaisen, ja itseasiassa laajemman operaation suorittaneena. Tosin eri autoon. Mutta sama tekniikka.
Suhteellisen näppärä homma. Se mitä joutuu tekemään.
- Pakoputki irti. Pakosarjasta asti.
- Kardaani pois
- Kardaanin korjaus
- Sama toisinpäin.
Se mitä tarvii on tosiaankin muutama kiintoavain. Ja hylsysarja. Myöskin pakoputken ja pakosarjan laipan pultteja varten suhteellisen pitkä jatko hylsyavaimille. Ainakin allekirjoittaneella irtosivat helpommin alakautta.
Ja tuo että merkkaa kardaanien puoliskot, on tärkeää. Ihte merkkasin myöskin sijoituksen loodan laippaan ja vauhtipyörään nähden. Tämän tosin ei pitäisi olla tarpeellista.
Linkin takaa tarkat ohjeet: http://www.gtv6.org/drv_shft.htm
- J
Suhteellisen näppärä homma. Se mitä joutuu tekemään.
- Pakoputki irti. Pakosarjasta asti.
- Kardaani pois
- Kardaanin korjaus
- Sama toisinpäin.
Se mitä tarvii on tosiaankin muutama kiintoavain. Ja hylsysarja. Myöskin pakoputken ja pakosarjan laipan pultteja varten suhteellisen pitkä jatko hylsyavaimille. Ainakin allekirjoittaneella irtosivat helpommin alakautta.
Ja tuo että merkkaa kardaanien puoliskot, on tärkeää. Ihte merkkasin myöskin sijoituksen loodan laippaan ja vauhtipyörään nähden. Tämän tosin ei pitäisi olla tarpeellista.
Linkin takaa tarkat ohjeet: http://www.gtv6.org/drv_shft.htm
- J
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
kutosessa tarvii ainakin irroittaa koko putki takapätkää lukuunottamatta...
Viimeksi muokannut 90, 10 Kesä 2004, 16:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Se kardaani ei muljahda sieltä alas ihan helpolla. Pitää pyöritellä kardaania & yokea ja väännellä niin sitte se tulee alas sieltä. Loppuviikosta pääsen taas koittamaan. Kardaanin keskimmäinen kuminivel on muuttunut yllättäen rautaniveleksi (=pitää helvetinmoista kilinää vaihtaessa ja kaasua löysätessä. Viime viikot olenkin ajellut veto päällä tai vapaalla.) ,elikkäs ne kumit ovat jäänneet maantielle.GAMMA500 kirjoitti:Mulla oli hyvät (järeät) vääntöraudat ja reilut (apinanraivolla) otteet kun kardaania revin, takapäätä olisi tarvinnut runnoa pari senttiä että kardaani olisi tippunut, no tästä riemastuneena koitin keskeltä katkaista, tuloksena lohjennut keskitysholkki. En tiedä sitten mikä meni vikaan
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
Nyt taidan päästä vaihtamaan kutoseen tuon ekan nivelen
On yksi pultinväli kokonaan ilman kumia, ihmettelinkin pientä vispausta joutokäynnillä kesän mittaan. Taidan joutua taas ottamaan putken etuosankin alas kun tuossa on katalysaattorikin tiellä. Se putki on kyllä vittumainen asennettava pakosarjoihin.
Eihän kenelläkään ole ehjää kumia myytävänä?

Eihän kenelläkään ole ehjää kumia myytävänä?
Juu, etunivel himpun päälle 130€, mutta ajattelin vaihtaa samalla takimmaisen kun on melkolailla samalla tavoin haurastunut, ei tosin vielä paloja irtoillut. Ja vielä kun lisää tuohon kardaanin tasapainotuksen niin eiköhän tästäkin projektista miehekäs lasku saada aikaiseksi
Mitäs rojua tuon kardaanin mukaan pitää antaa kun vie tasapainotettavaksi, riittääkö molemmat pätkät ja keskinivel?

Mitäs rojua tuon kardaanin mukaan pitää antaa kun vie tasapainotettavaksi, riittääkö molemmat pätkät ja keskinivel?
pitää paikkansa;) tuli europatuorille kiire eikä lautta odottanu...5h aikaa n.2h menijknracing kirjoitti:Noista neloskoneisista 75:sta oon ottanut kardaanin irti niin, et pakoputken etupätkää ei ole tarvinnut irroittaa. Ja kyllä se kardaani tulee pois paikoiltaan ilman laatikon/moottorin löysäilyä. Tarttee vaan hyvän vääntöraudan ja reilutotteet!!!

- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
pitäisi riittää kaverin sesikafemman kard tasapainotetiin ja pajalle lähti juuri koko kardaani nivelineen päivineen..GAMMA500 kirjoitti:Juu, etunivel himpun päälle 130€, mutta ajattelin vaihtaa samalla takimmaisen kun on melkolailla samalla tavoin haurastunut, ei tosin vielä paloja irtoillut. Ja vielä kun lisää tuohon kardaanin tasapainotuksen niin eiköhän tästäkin projektista miehekäs lasku saada aikaiseksi![]()
Mitäs rojua tuon kardaanin mukaan pitää antaa kun vie tasapainotettavaksi, riittääkö molemmat pätkät ja keskinivel?
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Usein kannattaa purkaa jopa enemmän kuin mitä välttämättä tarpeen, jos se selkeästi helpottaa hommaa.. Itse otan kyllä laatikon etupään apurungon kuusi pulttia ja koneen takakannattimen pultit irti kardaania irrottaessa. Pyssyllä apurungon pulttien irrottamiseen menee noin 20s, eikä sen jälkeen tarvitse pelätä vaurioittavansa mitään.
Kimmo / alfatune.fi
Nyt viime kerralla jätin pakoputken etuosan paikoilleen. Homma meni näin:
1. Pakoputki etupäätä lukuunottamatta irti
2. Vaihteensiirtäjä kepin päästä irti
3. Kardaanin kannatintuhveron 2*13mm mutteria pois
4. Kardaanitunnelin poikkipalkki irti 4*13mm pultit
5. Katalysaattorimallissa on katin päällä suojapelti ruuveilla kiinni, se pois
6. Moottorin takakannattimen 2*13mm pultit auki
7. Kardaanin etupäästä boorien kiristyspultti 17mm auki
8. Takarättinivelestä 3*19mm pultit irti, niin että nivel jää kardaaniin
9. Dedion-palkin pultit irti 6*17mm, molemmin puolin 3kpl
10. Työnnetään kardaani niin pitkälle moottoriin päin kun menee, sitten väännetään Dedion-palkkia taaksepäin ja kardaanin takapää tipahtaa syliin, sitten vaan vedetään kardaani pois
Tunkkia ei tarvita koko hommassa!
1. Pakoputki etupäätä lukuunottamatta irti
2. Vaihteensiirtäjä kepin päästä irti
3. Kardaanin kannatintuhveron 2*13mm mutteria pois
4. Kardaanitunnelin poikkipalkki irti 4*13mm pultit
5. Katalysaattorimallissa on katin päällä suojapelti ruuveilla kiinni, se pois
6. Moottorin takakannattimen 2*13mm pultit auki
7. Kardaanin etupäästä boorien kiristyspultti 17mm auki
8. Takarättinivelestä 3*19mm pultit irti, niin että nivel jää kardaaniin
9. Dedion-palkin pultit irti 6*17mm, molemmin puolin 3kpl
10. Työnnetään kardaani niin pitkälle moottoriin päin kun menee, sitten väännetään Dedion-palkkia taaksepäin ja kardaanin takapää tipahtaa syliin, sitten vaan vedetään kardaani pois

Tunkkia ei tarvita koko hommassa!
