startin vaihto 1,9jtd:stä (147)?
Valvoja: Moderators
startin vaihto 1,9jtd:stä (147)?
startti meni ns tien päällä ja auto hinattiin vakuutuksen piikkiin alfahuoltoon (keskiviikkona) josta soittivat että töineen n 620euroa ja saadaan vaihdettua ensi viikon perjantaina iltapäivällä. eli törkeän kallis ja hidas. tilasin startin itse puolta halvemmalla kuin liikkeen hinta ja nyt sitten mietin että onko ihan toivoton ajatus vaihtaa se itse autoliikkeen pihassa. onko kellään kokemusta ton dieselin startin vaihdosta tai linkkiä ohjeisiin (googlaamalla en löytänyt). auto on n40minuutin ajon päässä kotoa joten olisi kiva tietää esim tarvitseeko erityisavaimia tai jotain spesiaalia ton vaihtamiseen ettei tarttis ihan ummikkona lähteä. työkalut kyllä pysyy käsissä olen vaihtanut mm jakohihnan tuohon itse. nyt vaihto tapahtuisi liikkeen pihassa jonne ei viitsis lähteä huonosti varustautuneena.
- JiiTeeÄssä
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: startin vaihto 1,9jtd:stä (147)?
Ei kokemusta juuri tuosta koneesta, mutta startti näyttäisi olevan koneen takapuolella samassa paikassa kuin bensa neloskoneissa. Jos vaihto menee samalla tavalla, niin startin tieltä pitää irroittaa pakoputken osa koneen alta, startti mahtuu tulemaan alta pois.
Mitään erikoistyökaluja en tarvinnut, mutta yksi tai kaksi startin päällä olevaa pulttia on varmaan todella vaikea alakautta irroittaa ja kiristää. Itsellä oli kansi pois tieltä joten pääsin niihin käsiksi yläkautta, alhaaltakin yritin eikä oikein sokkona onnistunut siltä puolelta, ainakaan 156:sessa ei oikein saa kuin yhden käden kerrallaan apurungon reiästä koneen taakse.
Mitään erikoistyökaluja en tarvinnut, mutta yksi tai kaksi startin päällä olevaa pulttia on varmaan todella vaikea alakautta irroittaa ja kiristää. Itsellä oli kansi pois tieltä joten pääsin niihin käsiksi yläkautta, alhaaltakin yritin eikä oikein sokkona onnistunut siltä puolelta, ainakaan 156:sessa ei oikein saa kuin yhden käden kerrallaan apurungon reiästä koneen taakse.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
en pääse nyt autoa tutkimaan mutta liikkeen pihalla ei kyllä pääse alhaalta käsiksi mihinkään. tajusin vaaan että lähtehään se hinaamalla/työntämällä käyntiin - haen poijjes kun liike auki seur kerran ja tuon kotiin niin on helpompi rassata. ja säästän pitkän pennin..
Samaa mieltä että parasta varmaan työntää käyntiin ja ajaa kotiin ja rassata sieltä.
Itsellänikään ei ole 147:sta kokemusta mutta 156:ssa (1.9 JTD 2000) olen jo kahdesti vaihtanut. Ajoramppeja olen tuossa hommassa käyttänyt niin että pääse hieman helpommin sinne alle ryömimään. Olen molemmat kerrat nostanut sen yläkautta pois mutta avannut yhden tai kaks pulttia alakautta ja yhden yläkautta. En sitten tiedä sitten onko 147ssa tarpeeksi tilaa yläpuolella. Tällä hetkellä olen tosin kytkimenvaihtohommissa ja piti se startti taas kerran ottaa pois tieltä niin se tuli kätevästi alakauttakin mutta en nyt muista vaikuttiko siihen se että pakoputken alkupätkä tai vaihdelaatikon kannake on pois tieltä (ehkä sekä että).
Noin mielenkiinnosta miten paljon sulla ehti tulla km tälle startille täyteen? Omassa tais eka mennä vaihtoon vajaan 250tkm paikkeilla. Ja ajattelin silloin ettei varmaan tarvi enää starttiiin koskea mutta yllätys yllätys se (Quinton Hazell) ei pelittänytkään kuin vajaan vuoden ja hiiilet finito. Taisin saada uuden takuuseen mutta ei edellenkään päässyt kuin about 50tkm ja taas uutta starttia kehiin. Tällä kertaa tuli viime kesänä laitettua Bosch (joka kyllä ulkoisesti erehdyttävästi näytti samanlaiselta kuin aikaisemmat QH:t) joten saa nähdä miten kauan tämä jaksaa pyöriä. Kunhan tuon auton nyt muuten sais kasaan ja liikenteeseen.
Itsellänikään ei ole 147:sta kokemusta mutta 156:ssa (1.9 JTD 2000) olen jo kahdesti vaihtanut. Ajoramppeja olen tuossa hommassa käyttänyt niin että pääse hieman helpommin sinne alle ryömimään. Olen molemmat kerrat nostanut sen yläkautta pois mutta avannut yhden tai kaks pulttia alakautta ja yhden yläkautta. En sitten tiedä sitten onko 147ssa tarpeeksi tilaa yläpuolella. Tällä hetkellä olen tosin kytkimenvaihtohommissa ja piti se startti taas kerran ottaa pois tieltä niin se tuli kätevästi alakauttakin mutta en nyt muista vaikuttiko siihen se että pakoputken alkupätkä tai vaihdelaatikon kannake on pois tieltä (ehkä sekä että).
Noin mielenkiinnosta miten paljon sulla ehti tulla km tälle startille täyteen? Omassa tais eka mennä vaihtoon vajaan 250tkm paikkeilla. Ja ajattelin silloin ettei varmaan tarvi enää starttiiin koskea mutta yllätys yllätys se (Quinton Hazell) ei pelittänytkään kuin vajaan vuoden ja hiiilet finito. Taisin saada uuden takuuseen mutta ei edellenkään päässyt kuin about 50tkm ja taas uutta starttia kehiin. Tällä kertaa tuli viime kesänä laitettua Bosch (joka kyllä ulkoisesti erehdyttävästi näytti samanlaiselta kuin aikaisemmat QH:t) joten saa nähdä miten kauan tämä jaksaa pyöriä. Kunhan tuon auton nyt muuten sais kasaan ja liikenteeseen.
mulla on sellanen tuntu mitä muistelen kuikuilleeni et 147kiisselistä saattas startti tulla yläkautta jos akun turboletkun ja ehkä egr:n purkas tieltä pois mutten ole kyllä varma. tolla on nyt ajettu 69tkm joten aika nuorena meni mutta en tiedä olisko sinne vuotanu naftaa kun just ennen 60huoltoa tossa oli naftavuoto. tosin vuoto oli toisessa päässä konetta. kyn nyt pääsis ton kimppuun..
joo mullakin on joku mielikuva että siinä saattaa olla se egr joka pitää purkaa pois tieltä. Omassa (sen verran vanha laite) kun se on mottorin etupuolella niin ei ollut tiellä...
asia selviää tiistaina aikaisintaan kun liike on auki ja pääsen hakemaan potilaan kotiin. tympeä episodi kun piti mennä hinaamaan tuo sinne liikkeeseen ihan tyhjän pantiksi.
reportaasi startin vaihdosta tästä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=22181" onclick="window.open(this.href);return false;