
Edit: Latausjännite mitattu ilman A/C 14,1 ja päällä noin 13
Valvoja: Moderators
Ei toimi ok vaikka painais kaasua rykii ja nykii ja vaikuttais käyvän rikkaalla, tämä alkoi aivan yht äkkiä, mitään oireita ei aikaisemmin ollut. Kun A/C:n kytkee pois niin toimii normaalisti.michael kirjoitti:Toimiiko kaikki ok, jos vähän painat kaasua, että ei ihan tyhjäkäynnillä ole? Moottori pysyy käynnissä ja kylmää tulee?
Kompressorin kuorma vaatii lisää ilmaa ja keittoa koneelle jotta ei sammu. Kannattaisi ehkä puhdistaa kaasuläppä, aika vaatimatonkin karsta läpässä näyttää aiheuttavan toisinaan tyhjäkäyntiongelmia. Läppä on v6:ssa sähköinen, joten erillistä tyhjäkäyntiventtiiliä ei ole.
Pitänee käydä mittauttamassa.seppo kirjoitti:Liikaa kylmäainetta, tai painekytkin viallinen. Käy mittauttamassa paineet!
Taitaa olla kolme tai neljä astetta se raja, milloin magneettikytkin alkaa lyömään kompuran päälle. Kahdessa asteessa ei käynnisty.tinkejm kirjoitti:Pitänee käydä mittauttamassa.seppo kirjoitti:Liikaa kylmäainetta, tai painekytkin viallinen. Käy mittauttamassa paineet!
Oireista vielä sen verran että aamulla kylmällä koneella A/C päälle niin ei mitään vaikutusta käyntiin mutta lämpöisenä oireet alkoivat heti. Ulkolämpötila noin +2 eli kompuran ei kai pitäisi vielä edes käynnistyä?
Onko siellä muuta pyörivää osaa kuin kompura, ei kai? Mitä nyt eilen katselin niin kompura kyllä pyöri mukana a/c:n ja käyntihäiriön ollessa päällä.Shakal kirjoitti:Siskolla oli JTS:ssä sama ongelma. En muista mitä kaikkea vaihtoivat kylmästöinnistä, mutta jumiin oli mennyt ja aiheutti auton sammumisen.
Ok, mutta häiriö esiintyy kierroksillakin ja tosiaan latausjännitekkin tippuu 14,1 -> 13 kun ilmastoinnin kytkee ja tuntuu tehottomalta ja nykii ja rykii. Sopiiko oireet vielä painekytkin ongelmaan?seppo kirjoitti:Ilmastointi toimii, mutta liika paine aiheuttaa suuren kuormituksen kompuralle jos esim. painekytkin ei katkaise 15-16 bar paineessa vaan nousee 20 bar tuntumaan. Tämä tuntuu juuri joutokäynnillä kun koneen teho on alhainen.
Ilmastointi toimii, mutta liika paine aiheuttaa suuren kuormituksen kompuralle jos esim. painekytkin ei katkaise 15-16 bar paineessa vaan nousee 20 bar tuntumaan. Tämä tuntuu juuri joutokäynnillä kun koneen teho on alhainen.
Ok, taisin paikallistaa osan apukuskin lampun takaa ja ihme että saa taas puoli autoa purkaa kun jotain vaihtaa..Finest kirjoitti:Eikös se ole kuivaimen päällä. Eli pelkääjänpuolen etukulma.
Käsiksi pääse kunhan poistat ensin puskurin (tod. näk myös sisälokarit pois ja jos ajat ilman puskuria niin sumuvalot ja pesimien letku irti).
Mielestäni muuten on ahdasta alkaa roplaamaan.
Tulkitsen tämän niin, että ilmastoinnin ja moottorin ECUjen välillä viestikapula tippuu. Mitähän karvoja pitäs mitata katkoksen toteamiseen?Desmoquattromaschio kirjoitti:Ilmastoinnilla on oma ecu johon valintakytkimiltä menee tieto. Kompuran kytkimen kelan apurelettä ohjataan moottorin ECUlta eli ilmastoinnin ecusta menee moottori eculle komento jonka jälkeen moottorin ecu lähettää käskyn apureleelle joka taas laskee vetovirran kompuran kytkimen kelalle.
Multiecuscan ajaa moottoriecun kautta sitä ohjausrelettä.
98 veekutosessa on ilmastoinnilla Harrisonin valmistama ECU ja sen vikakoodit voi ja kannattaa lukea multiecuscanilla. MES näyttää myös valintakytkimiltä ja napeilta tulevan datan joten vianmääritys on äärimmäisen vaivatonta.