Selespeedin pumppu
Valvoja: Moderators
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Selespeedin pumppu
Rupesin tuossa miettimään selen pumpun toimintaa. Auto kun on parkissa ja kuskin ovi avataan, niin vaiheiston pumppu pärähtää hetkeksi käyntiin. Nyt olen ruvennut kiinnittämään huomiota siihen että pumppu käy pienissä pätkissä, aivan kuten ovea avatessa, myös auton käydessä ja ajossa. Aikaisemmin en ole ainakaan kiinnittänyt huomiota moiseen.
Kysyisinkin teiltä joilla on sele, että onko tuo normaalia vai ei? Öljyt on vaihdettu seleen viime syksynä 60 tkm:n huollossa ja tarkistin ne juuri eikä oire voi johtua ainakaan öljyn vähyydestä. Aina kun huomaa jotain uutta, sitä alkaa aina miettimään että paljonko tällä kertaa...
Kysyisinkin teiltä joilla on sele, että onko tuo normaalia vai ei? Öljyt on vaihdettu seleen viime syksynä 60 tkm:n huollossa ja tarkistin ne juuri eikä oire voi johtua ainakaan öljyn vähyydestä. Aina kun huomaa jotain uutta, sitä alkaa aina miettimään että paljonko tällä kertaa...
Joskus taannoin kun deltassa pyörin ihmettelin paria seleä. Kummassakin oli sama juttu, kun oven avasi alkoi joku "surrata" ajattelin että jään kohta oven väliin ja ovi paukahtaa itsestään kiinni kun tyhmänä en tiennyt mistä se ääni tulee. Eli ilmeisesti kyse oli juurikin tuosta
Aina oppii jotain uutta. Selvittikö tämä mitään, tuskin. Mutta ilmeisesti jotain ääntä sen kuuluu pitää
Aina oppii jotain uutta. Selvittikö tämä mitään, tuskin. Mutta ilmeisesti jotain ääntä sen kuuluu pitää
Ei enää Alfaa... eipä
Selespeedin ohjekirjassakin mainitaan, että pumppu käynnistyy kun kuskin ovi avataan. Käynnin aikaisita äänistä en muista mitään mainintaa.
Kun auto on parkissa ja kuskin ovi avataan niin vaihteiston hydrauliikka aktivoituu. Omassa selessä en ole havainnut muita hydrauliikan käyntiääniä.
Kun auto on parkissa ja kuskin ovi avataan niin vaihteiston hydrauliikka aktivoituu. Omassa selessä en ole havainnut muita hydrauliikan käyntiääniä.
156 2.0 TS Selespeed vm. -00
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
Kyllä omassa 147 selessäni pumppu käy aina välillä myös ajossa esim. vaihtamisen jälkeen. Tosin hyvin lyhyen aikaa ja harvoin. Ei kuulu kovin selvästi moottorin äänen alta, mutta voi juuri ja juuri erottaa. Minullakin pitäisi hydrauliöljyä olla tarpeeksi.
Eiköhän se ole ihan normaalia, kunhan ei vähän väliä rupea käymään.
Eiköhän se ole ihan normaalia, kunhan ei vähän väliä rupea käymään.
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Joo sen tiesin manuskasta että pumppu pyörähtää ovea avatessa, mutta tuo käynnin aikainen surina mietityttää kun en ole sitä aiemmin huomannut ja se ei ole mitään harvoin tapahtuvaa surinaa. Enpä tiedä, pitänee tuota vielä katsella ja käydä vaikka koeajamassa jossain joku toinen sele että voi vähän vertailla.
Sama ääni kuuluu mullakin, ihan normaalia tuntuu olevan, ääni on aika kova ja kuuluu ensimmäisen kerran ovea avattaessa pitempään, sen jälkeen vain pätkissä tai ei ollenkaan. Huomasin jossain vaiheessa myös että sele vaihtaa vapaalle jos kuskin ovi on auki, eli ei voi peruutella ovi auki.
Alfa Romeo 156 ts -99 2.0 Selespeed << eipä ole enää, nykyään alla 2004vm. Skoda Octavia 1,8 turbo.
Allt är nog helt som det skall vara. När trycket sjunker skall pumpen starta både vid start av bilen och under körning. Annars går det inte att växla. Jag bytte pump för ett år sedan (500 €) eftersom den inte startade som den skulle. När jag fått igång pumpen genom att, med dörren öppen, smälla till pumpen gick det att köra en stund men sedan när trycket blivit för lågt gick det inte att växla längre. Det uppstod en del pinsamheter innan jag fick den bytt!! Problemet var dock ganska svårdiagnostiserat eftersom det bara hände ibland och när pumen gick som den skulle var trycket helt korrekt. Nu har jag kört ett år problemfritt och trots pumpbytet (barnsjukdomar??) blir det nog Selespeed igen. Har man en gång vant sig är det svårt att vara utan. mb
Kyllä det gäller årsmodell 1999 alltså första generationen. Men jag tror att materialfelet du nämner inte gällde själva pumpen utan dels anordningen som skötte växlingarna (actuator) och dels behållaren för systemet som kunde spricka i sträng kyla. Jag har hört om fall med helt kraschade växellådor. I mitt fall var det motorn i pumpen som gick sönder. Jag har inte hört något alarmerande om de senare generationerna utan allt verkar nu fungera ganska bra. mb
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
Jep, oikeassa taidat olla että kyse oli "aktuaattorista" jossa oli liian heikot kopat eikä pumpusta. Kyselin asiasta Nuova Fondalilta, joka nykyään toimittaa valuosat ja he myönsivät että valuissa oli aikaisemmin ollut vikoja mutta ensimmäisen sukupolven valuosat toimittikin joku muu firma.
http://www.nuovafondal.it/NF015en.html
http://www.nuovafondal.it/NF015en.html